Nekromanti [SPOILERS] Väktarens Vrede för Spelledare

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
I dagens spelomgång blev det mycket utforskande av Tistla Fäste. Några av spelarna hade passat på att köpa egna böcker och läst på inför spelmötet, så de var måna om att diskutera och utforska Tistla Fäste mer. Det var mycket roligt när de satt med kartan och åkte runt i hyrda vagnar.

Jag lät vädret utomhus sprida sig in i Tistla Fäste, så jag beskrev ett Novemberregningt Tistla Fäste där folk var rädda och osäkra inför framtiden. Jag beskrev rykten som de hörde när de rörde sig igenom Drottningtorget. De såg med egna ögon hur de rika flytt staden till säkerheten på sina sommarresidens, medan pöbeln lämnats kvar och fick klara sig själva.

Därefter begav de sig till Prios kyrka för att ta reda på mer om Anadea, mötet med Besega den gamle var roligt när svartkappan i spelagruppen blev starstruck när han fick möta en livs levande Ljusbringare!

Gruppen begav sig därefter till Sarvolas Mission, svartkappan i gruppen var dock rätt misstänksam mot Sarvola men efter att ha använt Häxsyn och sett en fulltständigt fläckfri aura kring Sarvola resignerade han och gick med på att försöka ta reda på vem som låg bakom alla osanna rykten om Sarvola.

Efter överfallet lyckades de ta reda på vart Solsoldenärerna höll till och bröt sig helt sonika in där. Väl därinne blir de överraskade av soldenärernas chef som använder en av spelarnas karaktärer som sköld (Fint) samtidigt som han försöker dubbelhugga densamme. Spelarkaraktären har dock Robust så alla skada sugs upp av rustningen, det är bara när han lyckas med att använda en av karaktärerna som sköld som han har någon chans mot spelargruppen.

De tar sedan liket till Stadsvakten som ber spelargruppen att sluta ta lagen i egna händer utan istället låta dem göra sitt jobb. De försäger sig och drar hela historien om Besegas den gamle och vad de upptäckte i slukhålet.

Jag är lite osäker på hur jag ska spela det vid nästa tillfälle. Jag tänker mig att nyheten om Besegas inblandning rör sig till Nattbäcka, men även tillbaka till Prior Emundi och Fader Elfeno. Elfeno och Emundi lär bli väldigt arga att Besega försökt hjälpa Sarvola, medan borgmästaren eventuellt kopplar ihop Svartkapporna med Solsoldenärerna och därmed Sarvolas fiender. För Prior Emundi kan det bli besvärligt att hans bröder är inblandade i mordbrandsförsök. Med stöd av borgmästaren kanske Besega kan stöda Sarvola öppet, nu när spelargruppen ändå råkat avslöja allt.

Jag har låtit de flesta ur högadeln överge staden tillsammans med fästets lager av livselixir, annars suger bara spelagruppen i sig så elixir innan varje strid så det blir bara tråkigt.

När spelargruppen får tid studerar de tillsammans med Besega det som de hittade i Solsoldenärernas tillhåll och hittar några namn som karaktärerna känner igen. Och där avslutade vi dagens spelomgång.

++++++++++++++++++++++

Vad händer när spelarna går över korruptionströskeln och drar på sig tillfälliga stigman? I reglerna står det bara att man kan försöka dölja stigmat, men inte hur stigmatana uppfattas av andra. Trots allt borde det vara allmänt känt att stigman kan uppstå när man använder magi.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Prokke;n131902 said:
Jag lät vädret utomhus sprida sig in i Tistla Fäste, så jag beskrev ett Novemberregningt Tistla Fäste där folk var rädda och osäkra inför framtiden. Jag beskrev rykten som de hörde när de rörde sig igenom Drottningtorget. De såg med egna ögon hur de rika flytt staden till säkerheten på sina sommarresidens, medan pöbeln lämnats kvar och fick klara sig själva.
Vi spelar i ett skiftande marsväder eftersom att det står att bråket mellan Anadea och hennes kompis ägde rum någon gång i slutet av den 2:a månaden. Dock har det varit lite oklart när saker utspelar sig under kampanjen, i alla fall i vår grupp. Jag har för mig att vi var några som diskuterade det tidigare här på forumet.

Prokke;n131902 said:
De tar sedan liket till Stadsvakten som ber spelargruppen att sluta ta lagen i egna händer utan istället låta dem göra sitt jobb. De försäger sig och drar hela historien om Besegas den gamle och vad de upptäckte i slukhålet.
Roligt! Jag tycker det är lite knepigt hur stadsvakten ska förhålla sig till spelgruppen. Hittills har de ställt till med rätt mycket oreda i stan och håller ingen låg profil med det. Samtidigt är det inget kul om alla hamnar i galgen, de menar ju trots allt väl. En av gruppens spelare vill byta karaktär så eventuellt kommer den gamla karaktären åka dit ordentligt för att visa att det finns rättvisa i staden, som varnagel åt övriga spelare.

Prokke;n131902 said:
Jag har låtit de flesta ur högadeln överge staden tillsammans med fästets lager av livselixir, annars suger bara spelagruppen i sig så elixir innan varje strid så det blir bara tråkigt.
Det fanns väl någon errata om att livselixir ger korruption? Vi hade också problem med det, speciellt eftersom att jag var generös med hur snabbt det gick att hälla i sig elixir under strid.

Prokke;n131902 said:
Vad händer när spelarna går över korruptionströskeln och drar på sig tillfälliga stigman? I reglerna står det bara att man kan försöka dölja stigmat, men inte hur stigmatana uppfattas av andra. Trots allt borde det vara allmänt känt att stigman kan uppstå när man använder magi.
Det här undrar jag också. Eftersom att magiska traditioner går ut på att inte dra på sig stigman / korruption känns det som att det är ett känt problem, men samtidigt förvandlas de som går över sin totala korruptionströskel till styggelser som kan döda folk runtomkring. Så även om det är känt borde det vara någonting som folk är rädda för.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
mo.;n132118 said:
Det här undrar jag också. Eftersom att magiska traditioner går ut på att inte dra på sig stigman / korruption känns det som att det är ett känt problem, men samtidigt förvandlas de som går över sin totala korruptionströskel till styggelser som kan döda folk runtomkring. Så även om det är känt borde det vara någonting som folk är rädda för.
Magi är läskigt, korruption än läskigare och magiker som plötsligt korrumperas till styggelser är läskigast av allt. Jag skulle säga att styggelsemärkta mystikers stigman signalerar för gemene man att "här är någon som inte har full kontroll över sina krafter, håll dig undan." Ordo Magicas mästare klarar av att hantera mystiska krafter och ritualer utan att växa horn, men en skattletare som plötsligt uppvisar en törst på ljummet blod eller vars blodådror bultar sotsvart kanske inte har fullt så bra koll på sin magi och sina artefakter? Bäst att informera häxjägaren.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Vår spelgrupp har precis spelat färdigt Väktarens Vrede med mycket buller och brak. Äventyret uppskattades av spelarna som gillade det mesta. Ville bara meddela detta.

Jag har en fråga; när utspelar sig nästa deläventyr, häxhammaren? Vilken årstid och vilket år? Bra att veta för nu måste vi fylla upp med mellanspel. Kanske finns det inget svar men jag lyfter frågan ändå?
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
mo.;n132118 said:
Vi spelar i ett skiftande marsväder eftersom att det står att bråket mellan Anadea och hennes kompis ägde rum någon gång i slutet av den 2:a månaden. Dock har det varit lite oklart när saker utspelar sig under kampanjen, i alla fall i vår grupp. Jag har för mig att vi var några som diskuterade det tidigare här på forumet.
Jag borde verkligen skriva upp vart vi är på året för jag tror jag har börjat om men hösten ett par gånger nu... :)


mo.;n132118 said:
Roligt! Jag tycker det är lite knepigt hur stadsvakten ska förhålla sig till spelgruppen. Hittills har de ställt till med rätt mycket oreda i stan och håller ingen låg profil med det. Samtidigt är det inget kul om alla hamnar i galgen, de menar ju trots allt väl. En av gruppens spelare vill byta karaktär så eventuellt kommer den gamla karaktären åka dit ordentligt för att visa att det finns rättvisa i staden, som varnagel åt övriga spelare.
Jag har försökt förmedla att stadsvakten inte brukar hålla på och dividera så mycket utan är det någon som gör något dumt blir de i bästa fall portade från Tistla Fäste. Om det är ok för spelaren tycker jag definitivt ni ska använda den gamla karaktären som ett avskräckande exempel. Kanske av med en hand och livstids förvisning?

mo.;n132118 said:
Det fanns väl någon errata om att livselixir ger korruption? Vi hade också problem med det, speciellt eftersom att jag var generös med hur snabbt det gick att hälla i sig elixir under strid.
Jag låter det ta en handling, är det för snabbt?
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
pappa;n132134 said:
Magi är läskigt, korruption än läskigare och magiker som plötsligt korrumperas till styggelser är läskigast av allt. Jag skulle säga att styggelsemärkta mystikers stigman signalerar för gemene man att "här är någon som inte har full kontroll över sina krafter, håll dig undan." Ordo Magicas mästare klarar av att hantera mystiska krafter och ritualer utan att växa horn, men en skattletare som plötsligt uppvisar en törst på ljummet blod eller vars blodådror bultar sotsvart kanske inte har fullt så bra koll på sin magi och sina artefakter? Bäst att informera häxjägaren.
Jag tycker det låter som en bra lösning.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Prokke;n132391 said:
Jag låter det ta en handling, är det för snabbt?
Jag tyckte det var för snabbt. Min logik är att det tar minst en handling att plocka fram något, sedan en handling att använda det. Skulle eventuellt kunna bli mer om de inte säger att de har elixiren lättillgängliga. Kanske kan de slå ett vaksam eller kvick för att hitta saker i en stökig ränsel, mina spelare verkar gilla alla slag som de får slå.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Vår väktarens vrede kampanj har spårat ur. Alla som fick uppdraget är döda och den som vet mest om vad de sysslar med har hängt med gruppen i ett par dagar. Dessutom är de i onåd med kyrkan efter att ha dödat båda Dolani och två av bröderna Mekele, dock har det lugnat ner sig efter att huvud-kättarna dödades av templarer förra speltillfället.

Hur kommer de tillbaks till banan? Funderar på att slänga in Järnpakten som en hjälpande hand, typ att de har spionerat på gruppen och vill hjälpa dem att utreda vad som händer. Gruppen har fortfarande kvar Anadeas saker; de har allt från hennes rum i tempelannexet och de har börjat nysta i vart nyckeln går.

Låter det som en bra idé? Någon som har någon idé?
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Hade en tuff start på väktarens vrede. Anadea lyckades inte övertyga dem direkt. Jag insåg att det skulle bli svårt att få ner dem i slukhålet utan att tvinga Ordos Magica att ge dem 10 artefakter var så jag gjorde så att deras medresande trubadur blev nerdragen i hålet under brinnande strid. Problemet var bara att den enda som brydde sig om trubaduren blev däckad just som han blev nerdragen i slukhålet och senare när han vaknat efter att ha slagit en etta på dödsslaget så var inte trubaduren i hans huvud och senare tog alla för givet att han var död. Det slutade med att de till slut tog sig ner i hålet, men först efter att tvingat till sig en deal av Nattbäcka där de krävde ett visst inflytande i staden. Något jag mycket motvilligt gick med på, men hade lite panik över att de var så ovilliga att gå ner i hålet. Vi får se hur det går, men det har varit en tuff resa för mig som SL hittills.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
mo.;n134717 said:
Vår väktarens vrede kampanj har spårat ur. Alla som fick uppdraget är döda och den som vet mest om vad de sysslar med har hängt med gruppen i ett par dagar. Dessutom är de i onåd med kyrkan efter att ha dödat båda Dolani och två av bröderna Mekele, dock har det lugnat ner sig efter att huvud-kättarna dödades av templarer förra speltillfället.

Hur kommer de tillbaks till banan? Funderar på att slänga in Järnpakten som en hjälpande hand, typ att de har spionerat på gruppen och vill hjälpa dem att utreda vad som händer. Gruppen har fortfarande kvar Anadeas saker; de har allt från hennes rum i tempelannexet och de har börjat nysta i vart nyckeln går.

Låter det som en bra idé? Någon som har någon idé?
Jag tänker att du får hitta annan motivation än vad som finns i äventyret nu. Om det inte räcker med ett tydligt hot mot Tistla Fäste som i värsta fall kan utrota hela dess existens. Vad motiverar rollerna och vad kan få dem att engagera sig i äventyret? Har de några vänner? Då kan kanske en av deras vänner blir kidnappad för att användas i Erlabers ritual. Genom den tråden så hittar de förhoppningsvis tillbaks till äventyret.

En karaktär kan få en profetisk dröm som förtydligar hotet mot Tistla Fäste och kanske pekar dem i rätt riktning.

Är någon karaktär engagerad i någon grupp som skulle vara intresserad av att lösa det hela?

Jag skulle iaf inte blanda in Järnpakten på det sättet eftersom du då får ta bort rätt mycket av äventyrets avslutning, typ besöket vid tårarnas brunn. Det kanske går att lösa på annat sätt iof..
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Pappagris;n134756 said:
Hade en tuff start på väktarens vrede. Anadea lyckades inte övertyga dem direkt. Jag insåg att det skulle bli svårt att få ner dem i slukhålet utan att tvinga Ordos Magica att ge dem 10 artefakter var så jag gjorde så att deras medresande trubadur blev nerdragen i hålet under brinnande strid. Problemet var bara att den enda som brydde sig om trubaduren blev däckad just som han blev nerdragen i slukhålet och senare när han vaknat efter att ha slagit en etta på dödsslaget så var inte trubaduren i hans huvud och senare tog alla för givet att han var död. Det slutade med att de till slut tog sig ner i hålet, men först efter att tvingat till sig en deal av Nattbäcka där de krävde ett visst inflytande i staden. Något jag mycket motvilligt gick med på, men hade lite panik över att de var så ovilliga att gå ner i hålet. Vi får se hur det går, men det har varit en tuff resa för mig som SL hittills.
Motiveras spelarna/deras roller av yttre hot? Jag tänker att du kan förtydliga att något händer i staden. Jag har tillexempel spelat ut en intensifiering av våld bland stadens invånare, att något påverkar invånarna och får dem att ta fram sina mörkare sidor. Det motiverar mina spelare eftersom de spelar roller som helst inte vill se att en blodsmassaker bland Tistla Fästes invånare.

Sen tycker jag att det låter lite tråkigt att dina spelare "inte spelar med". Jag tänker inte att de ska känna sig tvingade eller att det känns rälsat men när ett mysterium och en möjlighet till att få kontakter och inflytande i Tistla Fäste presenterar sig så tydligt så borde de spela roller som faktiskt hänger sig till äventyret..Kan jag tycka.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Pappagris;n134756 said:
Hade en tuff start på väktarens vrede. Anadea lyckades inte övertyga dem direkt. Jag insåg att det skulle bli svårt att få ner dem i slukhålet utan att tvinga Ordos Magica att ge dem 10 artefakter var så jag gjorde så att deras medresande trubadur blev nerdragen i hålet under brinnande strid. Problemet var bara att den enda som brydde sig om trubaduren blev däckad just som han blev nerdragen i slukhålet och senare när han vaknat efter att ha slagit en etta på dödsslaget så var inte trubaduren i hans huvud och senare tog alla för givet att han var död. Det slutade med att de till slut tog sig ner i hålet, men först efter att tvingat till sig en deal av Nattbäcka där de krävde ett visst inflytande i staden. Något jag mycket motvilligt gick med på, men hade lite panik över att de var så ovilliga att gå ner i hålet. Vi får se hur det går, men det har varit en tuff resa för mig som SL hittills.
Är spelarna med på att ävenytert bygger på att de går ner i hålet?
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Opoopo;n134760 said:
Jag tänker att du får hitta annan motivation än vad som finns i äventyret nu. Om det inte räcker med ett tydligt hot mot Tistla Fäste som i värsta fall kan utrota hela dess existens. Vad motiverar rollerna och vad kan få dem att engagera sig i äventyret? Har de några vänner? Då kan kanske en av deras vänner blir kidnappad för att användas i Erlabers ritual. Genom den tråden så hittar de förhoppningsvis tillbaks till äventyret.
Gillar kidnappningsaspekten. Vi har en gammal SLP som de har jobbat med förr som är novis i Ordo Magica, en spelare som förlorade sin karaktär förra gången har gjort en gesäll inom samma organisation - så det kanske går att dra ihop. Frågan är hur de får reda på att det är Erlaber och CO som har kidnappat honom?

Opoopo;n134760 said:
Jag skulle iaf inte blanda in Järnpakten på det sättet eftersom du då får ta bort rätt mycket av äventyrets avslutning, typ besöket vid tårarnas brunn. Det kanske går att lösa på annat sätt iof..
Det nämns en del i avsnittet om Tusen tårars sal att järnpaktsledarna kan följa med och hur alverna reagerar, de kan ju tillochmed komma dit med någon som är styggelsemärkt om de har otur. Kommer ihåg det som att alverna är fientliga men går att övertyga om att prata med dem ändå eftersom att skogsanden Eox är i fara.

Min grupp är rätt lättmanövrerad och håller inte på att de-raila äventyret medvetet, de har bara tagit en del sidospår och haft otur - som det såklart ska vara möjligt att göra i ett rollspel. De har dock fått en del konstiga uppfattningar av vad som finns i slukhålet efter att ha varit nere där. En av dem är övertygad om att det finns en stor orm där (se avsnittet där rovklanen lämnar slukhålet, "det låter som en enorm orm rör sig nere i djupet") som de sprider rykten om för alla de talar med om att de har varit nere där.

Tack för hjälpen!
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
mo.;n134835 said:
Gillar kidnappningsaspekten. Vi har en gammal SLP som de har jobbat med förr som är novis i Ordo Magica, en spelare som förlorade sin karaktär förra gången har gjort en gesäll inom samma organisation - så det kanske går att dra ihop. Frågan är hur de får reda på att det är Erlaber och CO som har kidnappat honom?
Kan de hitta ledtrådar vid själva "brottsplatsen" Någon kan ha bevittnat kidnappningen och där talade två kåpklädda figurer om att den kidnappade behövs för att fullborda ritualen. "Tistla Fäste kommer att skaka i dess grundvalar när den "eviga natten" faller över dess patetiska befolkning" skulle de också ha kunnat sagt.. Jag tänker att poängen är att spelarna förstår att det är samma hotbild, att deras vän är i fara, och ända sättet att hjälpa hen är att fortsätta nysta i mysteriet. Har de talat med häxorna, eller någon annan med kunskap så kan kidnapparna tala i liknande termer så att de ser sambandet.

Ett annat sätt är att de faktiskt hittar tillräckliga ledtrådar för att lokalisera en avhoppare till sekten, som dock aldrig avslöjar något av vikt. (du vill ju inte att de redan här hittar erlaber) men som avslöjar att Anadea var den som fick honom att hoppa av. Då får du skriva om äventyret lite och att Anadea istället infiltrerade sekten och på så sätt fick kunskap om deras förehavanden och vad de planerade. Hon blev dock vän med den avhoppande sektmedlemmen och övertalade honom att lämna det livet bakom sig. Men innan han hinner säga något annat, kanske när han ska nämna Erlabers namn så drabbas han av en av Erlabers skyddsanordningar, en förbannelse, som sliter honom i stycken eller något annat passande. Tanken som jag har med detta är att spelarna då ska inse att Anadea är den enda länken till att fortsätta nysta i den här sektens förehavanden, för att i förlängningen hitta deras vän och vips är de på spår igen.

Det problematiska är att länka kidnappningen till den avhoppade sektmedlemmen som med all säkerhet gått under jorden...Fast nu kom jag på ett förslag! Avhopparen var självklart vän med den kidnappade sen innan. Bortbytingen i sekten förvandlade sig till avhopparen för att kunna locka med honom till en lämplig plats för kidnappningen. Det behövdes göras eftersom den kidnappade novisen kände på sig att något var fel..Det kan ju också vara länkat till varför de valde att kidnappa honom. Han kanske hade någon profetisk förmåga som behövs för att fullborda ritualen. Anyway. Avhopparen som egentligen är bortbytingen äter middag med novisen. Sedan så tar de en promenad och vid ett väl valt tillfälle så kidnappas han.

SÅÅÅ då finns det alltså spår till avhopparen, vittnen som har sett honom, bilder som kan målas och en person som de kan söka efter. Hur de hittar honom får du tänka ut. Men när de väl hittar avhopparen så avslöjar han att han var med i en sekt men att han inte alls åt middag med novisen och att han hoppat av eftersom Anadea övertalat honom att göra det. Han kan ju också veta att hon infiltrerade sekten. Då får de en riktigt tydlig koppling mellan Anadea och alltså grundhotet mot Tistla Fäste och sekten och deras kidnappade vän.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Opoopo;n134761 said:
Motiveras spelarna/deras roller av yttre hot? Jag tänker att du kan förtydliga att något händer i staden. Jag har tillexempel spelat ut en intensifiering av våld bland stadens invånare, att något påverkar invånarna och får dem att ta fram sina mörkare sidor. Det motiverar mina spelare eftersom de spelar roller som helst inte vill se att en blodsmassaker bland Tistla Fästes invånare.

Sen tycker jag att det låter lite tråkigt att dina spelare "inte spelar med". Jag tänker inte att de ska känna sig tvingade eller att det känns rälsat men när ett mysterium och en möjlighet till att få kontakter och inflytande i Tistla Fäste presenterar sig så tydligt så borde de spela roller som faktiskt hänger sig till äventyret..Kan jag tycka.
Egentligen så är rollpersonerna rätt ointresserade av att rädda staden. Deras mål är att sprida ordet om folkets tempel, deras "kätterska" syn på Prios. Jag ska vara tydligare med att framhäva fördelarna med att utföra hjältedåd i Tistla fäste då det hjälper deras sak genom att göra dem kända och i sin tur gör att ordet om folkets tempel sprids bättre. Men sist hamnade vi i en liten stalemate där det var tydligt att hålet var dit dem skulle, men dem ville ha något för att ta sig ner dit. Jag var inte så sugen på att slänga massa pengar och artefakter på dem så jag försökte spela det som att ni gör som ni vill. Till slut fick jag dock ge med mig, och gav dem en deal med Nattbäcka. Jag ska dock hugga dem i ryggen med den dealen.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Pappagris;n134854 said:
Egentligen så är rollpersonerna rätt ointresserade av att rädda staden. Deras mål är att sprida ordet om folkets tempel, deras "kätterska" syn på Prios. Jag ska vara tydligare med att framhäva fördelarna med att utföra hjältedåd i Tistla fäste då det hjälper deras sak genom att göra dem kända och i sin tur gör att ordet om folkets tempel sprids bättre. Men sist hamnade vi i en liten stalemate där det var tydligt att hålet var dit dem skulle, men dem ville ha något för att ta sig ner dit. Jag var inte så sugen på att slänga massa pengar och artefakter på dem så jag försökte spela det som att ni gör som ni vill. Till slut fick jag dock ge med mig, och gav dem en deal med Nattbäcka. Jag ska dock hugga dem i ryggen med den dealen.
Coolt med en sådan tydlig drivkraft för rollpersonerna! Låter också bra att Nattbäcka hugger dem i ryggen. Det kanske fanns någon annan anledning att han just ville att de skulle ge sig in i slukhålet? Jag funderar också på deras tolkning av Prios, är de närmare Fader Sarvola? Alltså en mer...mjuk tolkning? Oavsett så tänker jag att de borde vara intresserade av att stoppa kätterska och korrumperande krafter i Ambria? Om det är så så skulle jag verkligen spela upp att korruptionen sprids i Tistla Fäste. Att det finns en källa någonstans som pumpar ut mörka tankar och vänder folket bort från Prio. Har de någon vän som är med i folkets tempel? Då skulle jag låta den vännen vända sin rygg mot Prios och göra det tydligt att hen gör det pågrund av den kätterska influensen från korruptionens källa.

De kanske ser att hen slår sina barn eller en tjänare? Samtidigt som de känner som vågor av mörka tankar som verkar pumpa ut från något i Tistla Fäste. Som ett mörkt hjärta som slår sina slag, en klocka som räknar ner tiden till den Eviga nattens intåg. Alltså, vad motiverar spelarna? Står korruptionskällan ivägen för deras spridning av Prios ord genom folkets tempel så kommer de med all säkerhet vilja sätta stopp för det.
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Opoopo;n134861 said:
Coolt med en sådan tydlig drivkraft för rollpersonerna! Låter också bra att Nattbäcka hugger dem i ryggen. Det kanske fanns någon annan anledning att han just ville att de skulle ge sig in i slukhålet? Jag funderar också på deras tolkning av Prios, är de närmare Fader Sarvola? Alltså en mer...mjuk tolkning? Oavsett så tänker jag att de borde vara intresserade av att stoppa kätterska och korrumperande krafter i Ambria? Om det är så så skulle jag verkligen spela upp att korruptionen sprids i Tistla Fäste. Att det finns en källa någonstans som pumpar ut mörka tankar och vänder folket bort från Prio. Har de någon vän som är med i folkets tempel? Då skulle jag låta den vännen vända sin rygg mot Prios och göra det tydligt att hen gör det pågrund av den kätterska influensen från korruptionens källa.

De kanske ser att hen slår sina barn eller en tjänare? Samtidigt som de känner som vågor av mörka tankar som verkar pumpa ut från något i Tistla Fäste. Som ett mörkt hjärta som slår sina slag, en klocka som räknar ner tiden till den Eviga nattens intåg. Alltså, vad motiverar spelarna? Står korruptionskällan ivägen för deras spridning av Prios ord genom folkets tempel så kommer de med all säkerhet vilja sätta stopp för det.
Vad ska man säga. De är närmare Sarvola än Prios kyrka. Faktum är stt de ingått ett samarbete med Sarvola, jag misstänker dock att de ska försöka döda honom så småningom. Samtidgt är fadern i gruppen en psykopat som egentligen bara är ute efter makt. Du har en hel del bra tankar. Jag tror dock att nu när de hittat Anadeas kropp och fått lite mer att jobba med så kommer det rulla på bättre. Jag ska dock måla upp kaoset lite tydligare och faktumet att staden är i total kris där folkets tempel har en utmärkt möjlighet att för alltid bli hjältar och odödliga hos folket i staden. Deras första stora möjlighet att faktiskt bli en faktor i Ambria.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Pappagris;n134868 said:
Vad ska man säga. De är närmare Sarvola än Prios kyrka. Faktum är stt de ingått ett samarbete med Sarvola, jag misstänker dock att de ska försöka döda honom så småningom. Samtidgt är fadern i gruppen en psykopat som egentligen bara är ute efter makt. Du har en hel del bra tankar. Jag tror dock att nu när de hittat Anadeas kropp och fått lite mer att jobba med så kommer det rulla på bättre. Jag ska dock måla upp kaoset lite tydligare och faktumet att staden är i total kris där folkets tempel har en utmärkt möjlighet att för alltid bli hjältar och odödliga hos folket i staden. Deras första stora möjlighet att faktiskt bli en faktor i Ambria.
Låter bra! Tänkte bara ge en liten varning gällande Sarvola. Han verkar vara en central figur i den fortsatta kampanjserien så om de lyckas döda honom så får du vara beredd på att ersätta honom på något sätt. Dock tänker jag att hans son säkert kan sätta stopp för mordförsöket om det skulle gå så långt...
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Pappagris;n134854 said:
Egentligen så är rollpersonerna rätt ointresserade av att rädda staden. Deras mål är att sprida ordet om folkets tempel, deras "kätterska" syn på Prios.
"God dag! Har ni tid att tala om Prios, vår herre och beskyddare?"
 

Pappagris

Veteran
Joined
9 Oct 2015
Messages
47
Opoopo;n134870 said:
Låter bra! Tänkte bara ge en liten varning gällande Sarvola. Han verkar vara en central figur i den fortsatta kampanjserien så om de lyckas döda honom så får du vara beredd på att ersätta honom på något sätt. Dock tänker jag att hans son säkert kan sätta stopp för mordförsöket om det skulle gå så långt...
Ja det gör mig lite orolig, men det löser sig alltid.

Efter senaste spelmötet känns det som att vi börjar landa i äventyret lite bättre även om det blev mycket fokus på att leta efter kultister som försökte döda gruppen.
 
Top