Nekromanti [SPOILERS] Väktarens Vrede för Spelledare

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Låter som en solid plan. Om spelet inte skulle vara ute redan hade det kunnat vara en ruta någonstans. Hoppas det går bra!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
davalt;n86284 said:
Allt detta prat om att RP är skeptiskt inställda mot Aneada och att hennes erbjudande inte riktigt lockar RP fick mig att tänka. Vi har ännu inte påbörjat vår Symbaroum kampanj, så det är en bit kvar innan vi kommer till Väktarens Vrede. Men jag funderar på att redan i början introducera Aneada som en SLP.
Många är inne på samma spår här kring incitamentet för RP (och i förlängningen spelarna) att på ett rimligt sätt bli involverade i ett äventyr. Att incitamentet skall vara att få pengar/prylar och dylikt tycker jag känns väldigt trist och enformigt. De känslomässiga incitamenten är oftast mer intressanta och naturliga.

Jag ser helst att RP stjäl sin delaktighet i handlingen från någon SLP för att själv bli insyltad i historien istället för att bara få finansiell kompensation. (I vår pågående UA-kampanj lät jag t.ex. en person spela "Översten" för att bli mer känslomässigt involverad i jakten kring robotskallen och den kärlekskranke Smilet i VRS blev en RP som skulle beskydda Tijuana).

Hur skall då detta implementeras på ett bra sätt i VV? Jag tycker att en tidig plantering av Aneada är ett bra sätt att väcka spelarnas intresse för äventyret. Ett annat sätt skulle vara att RP var släktingar till henne eller rent av att någon hade en relation med henne (samtliga utan att känna till exakt vad hon sysslade med). Den variant jag personligen är mest inne på är att låta Aneada bli en RP och överleva slukhålet med minnesförlust. Det enda hon vet är att Tistla Fäste är i fara och att äventyret därigenom ändå kommer handla om att ta reda på vem hon är och vem hon jobbar för. Övriga RP kan då fortfarande spela släktingar och vänner som hjälper henne längs vägen, och då finns det utrymme för alla möjliga arketyper och till och kanske rent av för någon RP att spela förrädare.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Henke;n86535 said:
Många är inne på samma spår här kring incitamentet för RP (och i förlängningen spelarna) att på ett rimligt sätt bli involverade i ett äventyr. Att incitamentet skall vara att få pengar/prylar och dylikt tycker jag känns väldigt trist och enformigt. De känslomässiga incitamenten är oftast mer intressanta och naturliga.

Jag ser helst att RP stjäl sin delaktighet i handlingen från någon SLP för att själv bli insyltad i historien istället för att bara få finansiell kompensation. (I vår pågående UA-kampanj lät jag t.ex. en person spela "Översten" för att bli mer känslomässigt involverad i jakten kring robotskallen och den kärlekskranke Smilet i VRS blev en RP som skulle beskydda Tijuana).

Hur skall då detta implementeras på ett bra sätt i VV? Jag tycker att en tidig plantering av Aneada är ett bra sätt att väcka spelarnas intresse för äventyret. Ett annat sätt skulle vara att RP var släktingar till henne eller rent av att någon hade en relation med henne (samtliga utan att känna till exakt vad hon sysslade med). Den variant jag personligen är mest inne på är att låta Aneada bli en RP och överleva slukhålet med minnesförlust. Det enda hon vet är att Tistla Fäste är i fara och att äventyret därigenom ändå kommer handla om att ta reda på vem hon är och vem hon jobbar för. Övriga RP kan då fortfarande spela släktingar och vänner som hjälper henne längs vägen, och då finns det utrymme för alla möjliga arketyper och till och kanske rent av för någon RP att spela förrädare.

Låter riktigt spännande! Låter som att ni har ett bra system i din grupp för att skapa drama. Min grupp är inte lika inriktad på den sortens konflikter och djup i karaktärerna, men det kan bero på att jag inte har lagt in så mycket sånt. Roligt att läsa era förslag på hur äventyret kan förändras.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Spännande idéer Henke! Ska nog försöka jobba in Anadea som en släkting eller kärleksintresse för någon av rollpersonerna som du föreslår. Att låta en RP ta hennes plats verkar också som en cool idé, men jag vet inte om jag vill gå så långt.

I övrigt kan det vara bra att låta RP ta olika slps roll i färdigskrivna äventyr. Önskar jag hade gjort mer så i vår UA kampanj. Det blev fruktansvärt bra och dramatiskt ändå, men det hade kunnat bli ännu bättre tror jag. Nästan så man vill göra om det...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Kul att ni gillar mina idéer. Kan hålla med om att Anadea som RP kan kräva en hel del anpassning av äventyret (tror upplägget skulle påminna lite om "Encyklopedistens klagan" som också handlar om slukhål och minnesförlust?). Nåväl, jag är tyvärr en bra bit ifrån att kunna spelleda VV just nu, så vi får väl se vad det blir av äventyret när jag väl får tillfälle.

Håller med om att äventyret verkar genomarbetar, men tycker personligen det ligger en bit ifrån storheten i UA än så länge. Speciellt när man kan läsa vad olika spelgrupper gjort av sina UA-kampanjer. Har du (davalt) förresten någon dokumentation från er kampanj? (sorry för att gå off-topic).
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Henke;n86831 said:
Håller med om att äventyret verkar genomarbetar, men tycker personligen det ligger en bit ifrån storheten i UA än så länge. Speciellt när man kan läsa vad olika spelgrupper gjort av sina UA-kampanjer. Har du (davalt) förresten någon dokumentation från er kampanj? (sorry för att gå off-topic).
Det har i och för sig bara kickat igång än så länge, Törnetronen alltså, svårt att säga om den håller UA:kvalitet än så länge. Jag tycker dock att VV är ett riktigt bra äventyr i det stora hela. Inledningen med sjunkhålet och rovklanen är en underbar början. Avslutningen är jag inte lika förtjust i, det känns lite tråkigt att i slutstriden återvända till en plats där man (troligtvis) redan haft en fet strid innan. Jag tänker nog tvinga upp Midnatt ovan jord vad RP än gör, för att få en mer varierad avslutning.

Angående UA så har jag hur mycket skrivet som helst, mest mina egna anteckningar om äventyren inför spelmöten. Har du någon kampanjtråd till er UA kampanj så kan man diskutera det där?
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag har läst och funderat ett tag nu på om, och isåfall när, RP får reda på att Erlaber håller på med en ritual som de måste stoppa. Har för mig att jag läste det i min första genomläsning, men hittar inget om det nu. Inte ens alverna verkar riktigt veta att det är en farlig ritual i görningen. Har jag missat något, eller är det upp till RP att inse att en farlig och mäktig ritual är i sitt slutskede i äventyrets sista akt?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Har kommit lite längre i VV-boken nu och börjat fila lite på incitament och RP´s anknytning till spelvärlden. Det lutar åt att göra Anadea till ett storasyskon eller förälder till någon av RP samt att de inte haft kontakt under många år (lämnade det gemensamma hemmet när RP var liten?). Vid mötet mellan Anadea och RP kommer jag helt klippa bort erbjudande om pengar och föremål och istället ge RP en uppmaning att Tistla Fästes själva existens är hotad. Som bonus-incitament tänkte jag dels låta RP ha slagit sig ner i staden och kanske rent av köpt fast boplats (som de är rädda om), och dels dra upp relationer till en handfull av stadens invånare som RP känner förpliktelser emot och vill skydda undan hotet.

Jag har även på känn att spelarna kommer bli misstänksamma till varför jag låter Anadea stanna kvar när häxorna anländer till staden. Funderar på att avleda uppmärksamheten från mötet mellan RP och Anadea med något som verkar vara en mer central händelse. T.ex. så har RP en viktig roll i Tistla Nästes försvar och har innan spelöppningen för kampanjen haft flera incidenter i och med detta. Att de då kallas in omgående när häxorna anländer gör att det eventuellt inte ifrågasätts lika mycket varför Anadea inte följer med dem.

För övriga relationer i staden så har jag identifierat följande SLP som extra intressanta att vara vänner eller släkt med någon av RP:
* Agramai av Kalfas - Sanitetsmästaren och kusin till Revina som är befälhavare i drottningens jägarkår. Dessutom kultist i hemlighet)
* Perla - Fd. kommendant i Tistla Fäste som försvunnit under oklara omständigheter (mördad av Nattbäcka och hans bror).
* Sefira - Ägarinna till Skattkammaren (säljer förfalskade artefakter).
* Agdala & Alomar - Efterlysta av klanen Zarek (släktband förutsätter att RP är barbarättad)
* Voldara - Tjuvdrottningen som sitter inspärrad i tukthuset pga stöld hos Nattbäcka.
* Krämaren Kodomar i Svartheden - Säljer förutom sitt basutbud även oönskade spädbarn till svartkonstnärer (släktband förutsätter att RP är barbarättad)
* Piromei - Föreståndare av Sjunkande Solens Tempel på Karvosti (gissningsvis central gestalt i nästa kampanjmodul).
* Suria av Argona - Drottningens Legat i Tistla Fäste
* Goncai alt. Eufrynda - Ordo Magicas ordensmästare i Tistla Fäste (ger en bra ingång till Ordo Magica i VV akt 2).
* Lysindra Gyllengripe - Lycksökarelegendar som allierat sig med Järnpakten.
* Lothar av Grendel - Drottningens Legat på Karvosti (gissningsvis central gestalt i nästa kampanjmodul). Förmodligen även med släktband till Baron Manvar av Grendel och hans dotter, rövardrottningen Ishäxan.
Aragina - Ägarinna till Hovet & Harpan som har kärleksaffär med Klamandro av Barke (spion för Agramai) som nyttjar hennes verksamhet för spioneri.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Henke;n87417 said:
Har kommit lite längre i VV-boken nu och börjat fila lite på incitament och RP´s anknytning till spelvärlden. Det lutar åt att göra Anadea till ett storasyskon eller förälder till någon av RP samt att de inte haft kontakt under många år (lämnade det gemensamma hemmet när RP var liten?). Vid mötet mellan Anadea och RP kommer jag helt klippa bort erbjudande om pengar och föremål och istället ge RP en uppmaning att Tistla Fästes själva existens är hotad. Som bonus-incitament tänkte jag dels låta RP ha slagit sig ner i staden och kanske rent av köpt fast boplats (som de är rädda om), och dels dra upp relationer till en handfull av stadens invånare som RP känner förpliktelser emot och vill skydda undan hotet.
Det där stjäl jag nog rakt av faktiskt!

Till din lista av personer som det är intressant för RP att vara vänner eller släkt med så måste jag lägga
* Fader Sarvola, Präst utkastad ur Prios kyrka för sina hädiska uttalanden om Prios som en i första handen förlåtande och kärleksfull gud. Sarvola kommer med stor sannolikhet att vara betydande i kampanjen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
davalt;n87434 said:
Det där stjäl jag nog rakt av faktiskt!

Till din lista av personer som det är intressant för RP att vara vänner eller släkt med så måste jag lägga
* Fader Sarvola, Präst utkastad ur Prios kyrka för sina hädiska uttalanden om Prios som en i första handen förlåtande och kärleksfull gud. Sarvola kommer med stor sannolikhet att vara betydande i kampanjen.
Kul! Sarvola är definitivt en bra idée, men isåfall som vän eftersom bakgrunden säger att Sarvola är ensam kvar från sin släkt (övriga gick under när de valde att bli kvar i Alberetor). Självklart skulle det gå att förändra, men jag tror att Sarvola som vän duger.
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Henke;n87417 said:
Har kommit lite längre i VV-boken nu och börjat fila lite på incitament och RP´s anknytning till spelvärlden. Det lutar åt att göra Anadea till ett storasyskon eller förälder till någon av RP samt att de inte haft kontakt under många år (lämnade det gemensamma hemmet när RP var liten?). Vid mötet mellan Anadea och RP kommer jag helt klippa bort erbjudande om pengar och föremål och istället ge RP en uppmaning att Tistla Fästes själva existens är hotad. Som bonus-incitament tänkte jag dels låta RP ha slagit sig ner i staden och kanske rent av köpt fast boplats (som de är rädda om), och dels dra upp relationer till en handfull av stadens invånare som RP känner förpliktelser emot och vill skydda undan hotet.

Jag har även på känn att spelarna kommer bli misstänksamma till varför jag låter Anadea stanna kvar när häxorna anländer till staden. Funderar på att avleda uppmärksamheten från mötet mellan RP och Anadea med något som verkar vara en mer central händelse. T.ex. så har RP en viktig roll i Tistla Nästes försvar och har innan spelöppningen för kampanjen haft flera incidenter i och med detta. Att de då kallas in omgående när häxorna anländer gör att det eventuellt inte ifrågasätts lika mycket varför Anadea inte följer med dem.

För övriga relationer i staden så har jag identifierat följande SLP som extra intressanta att vara vänner eller släkt med någon av RP:
* Agramai av Kalfas - Sanitetsmästaren och kusin till Revina som är befälhavare i drottningens jägarkår. Dessutom kultist i hemlighet)
* Perla - Fd. kommendant i Tistla Fäste som försvunnit under oklara omständigheter (mördad av Nattbäcka och hans bror).
* Sefira - Ägarinna till Skattkammaren (säljer förfalskade artefakter).
* Agdala & Alomar - Efterlysta av klanen Zarek (släktband förutsätter att RP är barbarättad)
* Voldara - Tjuvdrottningen som sitter inspärrad i tukthuset pga stöld hos Nattbäcka.
* Krämaren Kodomar i Svartheden - Säljer förutom sitt basutbud även oönskade spädbarn till svartkonstnärer (släktband förutsätter att RP är barbarättad)
* Piromei - Föreståndare av Sjunkande Solens Tempel på Karvosti (gissningsvis central gestalt i nästa kampanjmodul).
* Suria av Argona - Drottningens Legat i Tistla Fäste
* Goncai alt. Eufrynda - Ordo Magicas ordensmästare i Tistla Fäste (ger en bra ingång till Ordo Magica i VV akt 2).
* Lysindra Gyllengripe - Lycksökarelegendar som allierat sig med Järnpakten.
* Lothar av Grendel - Drottningens Legat på Karvosti (gissningsvis central gestalt i nästa kampanjmodul). Förmodligen även med släktband till Baron Manvar av Grendel och hans dotter, rövardrottningen Ishäxan.
Aragina - Ägarinna till Hovet & Harpan som har kärleksaffär med Klamandro av Barke (spion för Agramai) som nyttjar hennes verksamhet för spioneri.
Riktigt bra!!
Det tar jag med inför skapandet av rollpersoner. Funderar bara lite inför nästa del av törnetronen, men där kan man se till att lägga in Piromei och Lothar av Grendel. Hade varit kul om Järnringarna kunnat tipsa om intressanta bekantskaper inför Törnetronen 2.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Ytterligare en variant är att någon av nämnda SLP är en gammal ärkefiende till RP. Gärna samma SLP som någon annan RP är släkt med :)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Spelade igenom en del av striden vid slukhålet igår, här är mina spontana tankar om den - och i synnerhet om en motståndare:

Rovklansgardisten var en formidabel fiende. Hade det inte varit för dess besatthet av att slåss ensam mot sin motståndare skulle hela spelgruppen troligen strukit med, det var bara en person som lyckades göra skada på gardisten och så lite att de såg hur såret växte ihop framför deras ögon - efter att de duschats med frätande blod, såklart.

De gillade verkligen gardisten som fiende/karaktär och den gav dem spö en efter en, utan att utdela dödande hugg. Detta ledde till att gardisten framstod som väldigt överlägsen men inte speciellt dödlig, så länge de kunde fly skulle de klara sig. Det slutade med att alla gömde sig i ett hönshus medan gardisten jagade dem, förutom spelare som spelade död efter att ha slagits till marken av gardisten.

Det kändes lite som att det var en designeffekt att Gardisten inte anfaller andra, eller tillåter någon annan att anfalla dess motståndare - eftersom att det skulle bli för svårt motstånd. Jag tror inte att spelarna uppfattade det så, men jag tänkte på det som spelledare och att det var en ganska fiffig begränsning att lägga på en mäktig fiende.
 

ekofest

Veteran
Joined
2 Apr 2012
Messages
42
Location
Örebro
Henke;n87649 said:
Ytterligare en variant är att någon av nämnda SLP är en gammal ärkefiende till RP. Gärna samma SLP som någon annan RP är släkt med :)
:cool:
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Har en tanke om slumpmötet med utbrytarbyn som beskyddas av en lindorm, som spelarna kan stöta på i äventyret under sin färd i Davokar. Mina spelare förväntar sig att någonting är allvarligt fel när de kommer till en avlägsen by som inte är trogen den vanliga religionen, så de kommer nog inte bli överraskade om de överfalls av byborna. De har haft ihjäl en lindorm i tidigare äventyr, så jag känner inte att de måste slåss mot den.

Min tolkning av utbrytarbyn kommer att vara att de är helt öppna med vad de sysslar med. De har redan satt dit en person ur den egna befolkningen för något extremt litet brott och kommer offra denne till ormen. De förklarar att de måste offra en person då och då för att lindormen ska skydda dem, och därför använder de sig av det enda straffet som är att offra sig till ormen.

Sedan erbjuder de spelarna att sova över och lovar dem att ormen kommer vaka över dem som om de var medlemmar av dennes flock. Om spelarna inte bryter freden kommer de att få stanna utan att någonting dåligt händer dem.

Jag tror att det kan bli ett roligt möte eftersom att de förväntar sig någonting annat, och om det ska bli riktigt obehagligt och våldsamt måste de säga ifrån och ge sig på systemet som byn sysslar med. Kanske känner de att det är sjukt att offra människor till ett monster och om någon är trogen solkyrkan kan det bli ideologiska problem. Dock är de ganska pragmatiska så det kan nog gå fredligt till. Det största problemet är om de upptäcker att ormen har skatter i sitt bo, och de lockas att ta en moralisk ståndpunkt för att kunna skörda skatterna.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Tycker det låter som en riktigt spännande idé mo.! något jag definitivt skulle kunna tänka mig att pröva med mina spelare i äventyret om jag känner att jag inte vill dra in mer strid för stunden.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Moberg;n88764 said:
Tycker det låter som en riktigt spännande idé mo.! något jag definitivt skulle kunna tänka mig att pröva med mina spelare i äventyret om jag känner att jag inte vill dra in mer strid för stunden.
Ja, det är lätt att det blir för mycket - och det är bra när de får känna att det är de som väljer striden:)
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Svävarkappan som återfinns i Fenix artikeln om vad som kan bärgas från Symbaroumska ruiner kom väl till användning under flykten från slukhålet. Omringade av Rovvålnader sköt sig en av hjältarna i säkerhet med den klumpige barbarspejaren panikslaget hängande runt halsen. De dödas klagan och mässande "Bayela" följde dem på uppstigningen ur den korrumperade underjorden. Det blev en minnesvärd scen.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Är det bara jag som undrar över Tårarnas källa i Tusen tårars sal? Varför gråter alverna i skålar som töms i källan? Anadea verkar också ha fått bidragit med tårar enligt anteckningen på hennes karta.

Rollpersoner som upptas i Järnpakten lär ju ställa lite frågor som SL får svårt att svara på, visst kan man köra med Teara-Téanas mordiska "fråga inte" blick eller liknande men det vore roligare att få använda källan i spel... Det kanske är något som kommer dyka upp i framtida delar av kampanjen?
 
Top