Nekromanti [SPOILERS] Väktarens Vrede för Spelledare

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Tack för svaret Förstefadern! Det är fantastiskt att ni överhuvudtaget finns tillgängliga här för att ge svar såpass direkt, uppskattas verkligen.

Ett klargörande bara på det du skrev,

Förstefadern;n120432 said:
Beckjom är en form av öl men i grundutförandet betydligt starkare än den ambriska stuten; barbarerna dricker den nästan alltid utspädd, ambrierna ... no so much ...
Jag antar att det ska vara tvärtom här - att det är ambrierna som dricker den utspädd? Eller har vi här ett exempel på stadsbor som är hårdare på att dricka än barbarer? Vore riktigt häftigt isåfall och skulle gå emot de stereotyper som normalt sett finns i fantasy rörande dessa grupper.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Min syn på barbarerna i Symbaroum är att de inte alls är så barbariska som de ofta är i andra fantasysammanhang. Jag tänker mig att "barbar" är ett namn de fått av andra än sig själva, förmodligen av de ambriska släktena. Barbarerna är mer harmoniska och öppensinnade, i mina ögon, än den generiska ambriern (om man ska vara fördomsfull). Att leva i en stad som Tistla Fäste sliter mer på sinnet än man kan tro, och jag tror ambrierna gärna dricker bort sina problem. Att dricka för att bli full tror jag är ett mer ovanligt fenomen bland barbarklanerna.

Det är i alla fall den bilden jag har av de två släktena!
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
secondFANFARE;n120883 said:
Tack för svaret Förstefadern! Det är fantastiskt att ni överhuvudtaget finns tillgängliga här för att ge svar såpass direkt, uppskattas verkligen.

Ett klargörande bara på det du skrev,

Jag antar att det ska vara tvärtom här - att det är ambrierna som dricker den utspädd? Eller har vi här ett exempel på stadsbor som är hårdare på att dricka än barbarer? Vore riktigt häftigt isåfall och skulle gå emot de stereotyper som normalt sett finns i fantasy rörande dessa grupper.
Alltså, att vara berusad i Davokar ... Det ska alltså inte vara tvärt om: barbarerna dricker sällan annat än utspädd beckjom. Men jag förstår din invändning, särskilt då även ambrier i gemen har samma missuppfattning och tror att klanerna super och festar lika vilt som ambriska ädlingar. ;-)
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Sakromals profetia: Vad står egentligen i den förutom den strof som står omnämnd på sidan 22? Jag tänker att mina spelare kommer att smyga iväg till någon kunnig och försöka översätta den själva..
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Opoopo;n123613 said:
Sakromals profetia: Vad står egentligen i den förutom den strof som står omnämnd på sidan 22? Jag tänker att mina spelare kommer att smyga iväg till någon kunnig och försöka översätta den själva..
Är det inte den där "Törnetronen" texten som står på en hel sida någonstans i boken? Så har jag tolkat det. Den berättar om en drottning och en tron och symbaroum.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Opoopo;n123613 said:
Sakromals profetia: Vad står egentligen i den förutom den strof som står omnämnd på sidan 22? Jag tänker att mina spelare kommer att smyga iväg till någon kunnig och försöka översätta den själva..
Jag undrar samma sak. Mina spelare har redan lagt tid på att rita av koppartavlan och kommer att försöka få kopian översatt av en expert.

mo. vilken "Törnetronen" text tänker du på? I vilken bok? Jag tror inte att det är den allegorin om Alstra, Tukta och Rasa, det har jag tolkat som något helt annat. Är det det där lilla förordet alldeles i början av Väktarens Vrede måhända, där det står något i stil med "en fruktansvärd törneklädd tron"?

Känns som vi behöver Järnringens vägledning :)
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
davalt;n123663 said:
Jag undrar samma sak. Mina spelare har redan lagt tid på att rita av koppartavlan och kommer att försöka få kopian översatt av en expert.

mo. vilken "Törnetronen" text tänker du på? I vilken bok? Jag tror inte att det är den allegorin om Alstra, Tukta och Rasa, det har jag tolkat som något helt annat. Är det det där lilla förordet alldeles i början av Väktarens Vrede måhända, där det står något i stil med "en fruktansvärd törneklädd tron"?

Känns som vi behöver Järnringens vägledning :)
Ja precis, Det är ju inte den texten om Alstra, tukta, rasa. Det är ju mer barbarernas mytiska beskrivning av sakernas tillstånd än en profetia tänker jag.. Järnringen är nog som sagt de som kan besvara detta!
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Opoopo;n123666 said:
Ja precis, Det är ju inte den texten om Alstra, tukta, rasa. Det är ju mer barbarernas mytiska beskrivning av sakernas tillstånd än en profetia tänker jag.. Järnringen är nog som sagt de som kan besvara detta!
Tur att mina spelare inte har hittat tavlan ännu, jag utgick som sagt från att det var vad som stod på den :S Ja, hjälp hjälp Järnringen!
Davalt: Det var precis den jag tänkte på.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hehe, det skulle vara oerhört roligt och inspirerande att skriva ut hela Sakomals profetia men just nu finns inte riktigt tid för sådana nöjen. Ni kan dock lugnt fylla i resten själva, kanske lägga grunden för ett eller annat äventyr, kanske dessutom klämma in några paragrafer som kan tolkas som om någon av rollpersonerna eller deras bekanta pekas ut som utförare av framtida hjältedåd/nidingsdåd? Det viktiga för äventyren och kampanjen är att den kan tolkas på vitt skiftandesätt och att strofen som nämns i grundboken finns med.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Mina spelare blev färdiga med äventyret nu i helgen. Tråkigt nog blev det ett litet för långt uppehåll mellan sista och näst sista delen, så alla hade kommit av sig lite. Men det blev bra spännande ändå i slutet. Jag kan säga att jag tog i rejält i sista striden med Erlaber, drog upp hans stats en hel del för att göra striden intressant. Vår pilbågsskytt hade lätt tagit honom ensam; elementaressens på pilar från en mästerprickskytt är ju helt otroliga :p

Tack för en riktigt grym kampanj, ser mycket fram emot nästa del! Men nu är det äntligen dags för mig att sätta mig på andra sidan SL-skärmen och pröva på att faktiskt spela spelet också :)

det blev en liten rolig bild från slutstriden också, se och njut!

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=ad18e3041e3daea2a46ce458895d97e6&oe=56299761
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Moberg;n124536 said:
det blev en liten rolig bild från slutstriden också, se och njut!

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...34&oe=5626F461
Hej Moberg! Kan inte se bilden, men vill såklart gärna göra det :) Vi har kört igång igen, dock långt till slutet (tror jag) efter ett långt uppehåll över sommaren. Det gick faktiskt förvånansvärt smärtfritt vilket var skönt, vi har en ny spelare så vi körde en snabb genomgång av världen samtidigt som konflikten i äventyret förklarades.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Hm, det verkar vara lite mysko med bild och länkhantering här på forumet, men nu ser det ut att funka igen. Jag tror överlag att jag har låtit mina spelare dra iväg lite för mycket i erf och så. Men det betyder ju också att kommande äventyr kan vara ordentligt svåra och utmanande på många plan, framförallt i strid.

länkar bilden här igen, det är en av spelarna som ritat upp den efter sista kvällen. Det känns överlag som att jag fick till en bra beskrivning av området med tanke på hur den bilden blev!

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...e6&oe=56299761
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jag lyckades se bilden, första gången jag tryckte på länken. När jag försökte igen senare fick jag samma resultat som Mo. Är kanske Facebook som bråkar? Försök med Imgur eller liknande. Brukar gå smidigt!
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Okej, hoppas detta funkar nu. Orkar inte krångla mer :p
Om man högerklickar på bilden och väljer visa i egen flik så får man upp den i riktig storlek.

 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hahaha! Amejzing, den som kräks blod ser helt fantastisk ut! Vad är det för spöke som jagar resen? Är det en sån där rovklansgast?
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Kul att det uppskattas! ska hälsa konstnären :)

Personen som kräks blod är gruppens smidiga pilskytt och barbar som fick utstå den allvarligaste skadan av Erlaber: 12 skada i bröstkorgen. Turligt nog slog hon 4 på rustningen och höll sig därmed utanför dödslistan med 1 poängs marginal, med blodet sprutande fortsatte hon att skjuta sina magiska pilar. Sjuk skada på dem förövrigt om man har mästerprickskytt.

"Spöket" är en hamnskiftande bortbytingshäxtjuv som hade svårt att hitta en nisch i fighten. Han startade fighten på ett jäkligt mäktigt vis dock, han ville försöka stoppa den pågående ritualen och flög då som fladdermus upp över Erlaber, störtdök mot honom och i luften böt han tillbaka till människoform och "dropkickade" ner Erlaber från kristallen. Efter det hade han inte mycket mer han kunde göra, så han försökte dra ner Eox skalle ner i vattnet, bort från kristallen. Men med det stora bökiga tjurhuvudet och hans 5 i styrka blev det svårt att få iväg skallen dit han ville. Hjälpen kom när vår rese sprang över och enkelt drog med sig både skalle och bortbyting i de rep som bortbytingen bundit mellan sig själv och skallen. Spökformen kom sig av att han kände sig så meningslös överlag i fighten, vilket var både roligt och lite tragiskt såklart :p

Överlag ett väldigt roligt slut på kampanjen. Men jag tog som sagt i ordentligt med Erlaber. Han började i sin första styggelseform, och efter att han blivit nergjord där så antog han sin andra form. Men även i den formen fick jag ge honom en hel del extra tålighet för att det skulle bli en rolig fight. Men en rolig fight blev det!
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Det låter minst sagt lyckat! Det är roligt när spelare känner att de kan tänka utanför lådan, anar att du redan fått beröm från dem på den punkten :) Det är mycket fladdermus-bussines i våg grupp också, känns som ett populärt hamnskiftardjur. Kanske någonslags vampyrkoppling? Det är ju mer värdigt att förvandla sig till en fladdermus än en råtta när man flyr från en strid tex.

Stenhårt att fortsätta skjuta pilbåge efter att ha blivit sparkad så hårt att man kräks upp flera liter "grejer" samt en massa blod :)
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Har nu hunnit med ett till spelmöte, vi började efter att striderna vid slukhålet lugnat ner sig och nu är gruppen jagad av kultister.

De lyckas ta tillfånga en fiende som de förhör, de får reda på att någon som kallar sig Fursten sprider osanna rykten och vill ha dem dödade. De verkar inte bry sig särskilt mycket om varför, eftersom spelarna är så fruktansvärt kralliga och allt motstånd jag kastat på dem har de hittills inte haft några problem med.

Nu går äventyret in i en mer faktasökande fas och jag hoppas att det ska bli mindre fokus på att döda allt och mer fokus på rollspel.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Idag hade vi ett till spelmöte vilket i min mening blev det mest spännande sedan boss-fajten i döda drömmars grav (det blev strid i gravkammaren, en karaktär blev besatt och resten flydde).

Det började med att spelarna är ute i resterna av Eroks den mörkes tillhåll ute i Svartheden, spelarna har slagits mot Erok och hans anhang, svartkappan i spelargruppen eldar upp alla syndfulla böcker och slår sönder allt som kan tänkas vara korrumperat.

Spelargruppen diskuterar om de ska köpa en borg för 500 daler med alla pengar de har fått ihop, starta ett företag som handlar i Purpursav, vilka de är de enda som vet hur den ska bryggas och vart blommorna växer.

De avbryts av ett Ordo Magica-följe rider in och begär att OM-magikern i gruppen ska infinna sig hos kapitelmästaren i Tistla Fäste.

Väl där beordras magikern att gå ner i slukhålet för att ta reda på om rovklanskrigarna finns kvar, han får även lite backstory om Jezora-klanen då man hört rovklanskrigarna skrika om "Haloban".

Gruppen knotar, men säger väl att ok, men då vill de först köpa på sig lite nya saker ute i staden.

De beger sig till deras kompis som de mötte under villervallan i striden, Erlaber som har en antikhandel, och får tips om vart de kan söka sig för att hitta det de behöver ("Du borde gå till den där platsen och söka efter det...", "Du kanske skulle kolla upp om han där har det där...").

Gruppen delar upp sig och börjar gå runt i fästet för att köpa den utrustning de vill ha.

När de är en och en blir de dock attackerade av Nattmanteln som prickskjuter på dem med giftpilar, ingen av RP:na dör, men de blir mycket försiktigare.

Sen beger de sig ner i slukhålet, resen misslyckas med klättringen och ramlar skrikandes ner, i fallet drar han ner kamrat och båda spelade jättebra där och skriker. Sen slår vi att de faller en meter innan de landar, de tar ingen skada alls utan ställer sig bara upp och kollar sig omkring som om inget har hänt..... :)

Sen händer något väldigt typiskt för spelgruppen, de stövlar iväg direkt mot första bästa tunnel. Ingen av dem kollar sig omkring eller ens tänker på att söka efter Anadea, de tror inte att den karaktären har någon som helst roll i äventyret. Jag säger åt dem att slå mot listig så att de inser att de står rakt under värdshuset - ingen reaktion. Jag låter dem hitta värdshusskylten - ingen reaktion. Jag låter dem hitta kroppen - ingen reaktion. Jag låter dem se något som glimmar och först då säger det att de undersöker saken. Jag ger dem alla ledtrådarna i princip gratis, för de hade aldrig undersökt saken själv. Jag har svårt att tro att den här gruppen kommer försöka hitta några fler ledtrådar.

Nåväl, därefter söker de igenom grottorna - jag skippar vearonerna totalt, de kändes överflödiga. Gruppen hittar den underjordiska sjön och det blir strid med Bayela efter att de lärt sig allt de kunnat av denne. Här håller gruppen på att utplånas totalt.

Gruppen får dåliga vibbar av klippan så de vågar inte gå upp på den. Alltså attackerar Bayela från överläge om hon så vill.

Bayela dominerar RP:n längst fram med en fri handling, kör sen chainad örtranka och låser upp nästan hela RP-gruppen samtidigt som alla 30 rovklansvålnader ställer sig upp ur vattnet och attackerar. Vålnaderna flankar RP:na, får plus på slag och skada, därefter misslyckas alla med att ta sig loss eftersom att Bayela har så pass mycket i Viljestyrka. Dessutom blir det svårare och svårare att ta sig loss eftersom att RP:na får mindre och mindre styrka.

När det ser som mörkast ut, och den enda RP:n som inte satt fast har stuckit därifrån, lyckas magikern i gruppen få till en svavelkaskad som tar kål på Bayela och vålnaderna försvinner iväg. Hade det blivit en runda till hade tre av fyra RP:er strykit med.
 
Top