Nekromanti Spelmakande när de andra är på GothCon! [2013]

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Re: [Projekt] Skuggor över Gnarp

Max Raven said:
Jag är fortfarande på på det här. Måndag var vilodag lite, men jag är redo att klämma ut en sådär 16 RP och platser nu. PM:a mig dokumentet eller nåt så kör vi. :gremwink:
Jag har tyvärr dragit på mig en förkylning. Eller mer exakt; jag har dragit på en förkylning i två veckor, och har hela tiden tryckt undan den, med tanken att låta den blomma ut under lovet så inget annat drabbas. Och mycket riktigt hostar jag slem, har huvudvärk, och är tröttare än vad som är rimligt.

Så sorry, det får bli en annan gång =(
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Re: [Projekt] Skuggor över Gnarp

krank said:
Max Raven said:
Jag är fortfarande på på det här. Måndag var vilodag lite, men jag är redo att klämma ut en sådär 16 RP och platser nu. PM:a mig dokumentet eller nåt så kör vi. :gremwink:
Jag har tyvärr dragit på mig en förkylning. Eller mer exakt; jag har dragit på en förkylning i två veckor, och har hela tiden tryckt undan den, med tanken att låta den blomma ut under lovet så inget annat drabbas. Och mycket riktigt hostar jag slem, har huvudvärk, och är tröttare än vad som är rimligt.

Så sorry, det får bli en annan gång =(
Aww. :gremfrown:

Ja ja, jag har ju att göra. Krya på dig! :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Bidrag] Stad i mörker

Ja, tidsfristen kryper närmare och jag har inte tid, osv.
Så, jag kör helt enkelt. Hepp!

Edit: Det som enligt min mening fattas är textslipning och spelexempel.

Stad i mörker
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
[Project] Hacka Doctor Who till Spice&Wolf

Får se om jag hinner det här. Men Doctor Who RPG har en himla massa för- och nackdelar som kan göra alla möjliga mystiska kritter, inklusive rätt mäktiga saker som Time Lords och utomjordiska katter, sida vid sida med helt vanligt folk. Det har dessutom ett intressant system som inte lägger så stor vikt på våld. Det är till och med hårdkodat i initiativordningen: först går de som Pratar, sen de som Springer, sen de som Meckar och slutligen de som Slåss. Och det är rätt ont om vapen.

Så plötsligt slås jag av tanken att Doctor Who skulle kunna hackas till Spice&Wolf. Huvudpersonerna kan vara vanligt folk som köpmannen Kraft Lawrence, eller skördegudinnor som Holo den visa vargen från Yoitsu. Och råkar de ut för problem så brukar de i allmänhet Prata, Springa, Mecka (well, kind of - använda specialförmågor som att anta vargform eller fippla med valutakurser), och endast i nödfall Slåss (och då oftast endast Holo och i vargform).

Det finns lite andra finesser också, som story points och gear cards. Story points kan behållas som de är, och gear cards skulle kunna bli trade cards.

Så vad jag behöver göra är att rensa i krafterna och komma på hur handel funkar. Eftersom världen är ett rätt oidentifierat senmedeltida fantasy-Europa-ish-nåntingtjofräs så behövs inte mycket krut där.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Deadline närmar sig!

Vi har redan sett flera fantastiska bidrag. Men jag hoppas att ytterligare några skall hinna trilla in innan portarna stänger vid midnatt i natt.

Kämpa på!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: [Project] Hacka Doctor Who till Spice&Wolf

En första kvälls genomgång senare: jag tror det här är rätt väg att gå. Magkänslan sade mig att om Doctor Who klarar av att hantera rollpersoner på hela skalan från tolvåringar till niohundraåriga Time Lords så borde det kunna klara allt mellan tjugofemåriga köpmän och sjuhundraåriga skördegudinnor också. Det visade sig stämma - ett av sätten som spelet klarar av det är just med inställningen att våld är sista lösningen och en klase praktiska regeltrick som hjälper inställningen på traven.

Det finns en liten bunt med speciella egenskaper (Special Traits) som ger de coola förmågorna som Cyborg, Psykisk och Time Lord. Här finns nyckeln till att hantera saker som Holos höga ålder, jättevargskepnad, svans, förmåga att höra lögner, övernaturliga sinnen och förmåga att påverka skördar, utan att spelet ballar ur för det.

Doctor Who har också en klase gadgets som kan göra saker och kan göra coolare saker om man betalar story-poäng. Gadgets kan förmodligen arbetas om till kontrakt, handelsvaror och information, men det kan kräva lite mer tid än till torsdag om det ska in.

Plan: ikväll ska färdighetslistan översättas och byggas om, och special traits fnulas på. Det blir ett enkelt rollformulär i Word-form också, och jag ska sätta ihop rollpersoner för Lawrence, Holo, Norah och Dian. Hinner jag så skriver jag lite förklaring på egenskaper, och om det finns tid för det så kommer kontrakt, handelsvaror och information skrivas också. Jag kommer inte att ha någon artwork alls utom en titelsida, som jag förmodligen snor från någon av romanerna eller mangaböckerna.

Risker: Jag kan inte se några särskilda risker just nu, utom tidsbrist. Det som i så fall kuttas är handelsvaror, kontrakt och information i första hand och egenskapsbeskrivningar i andra hand. Jag uppskattar omfånget till ca 6-8 sidor plus en titelsida.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tyvärr har efter-jobbet-tröttheten vart för stor så jag kommer inte bli klar med Vägen hem. Hyfsat mycket, kanske hälften, blev ändå gjort så när tid och ork finns så kommer jag avsluta spelet och posta upp det.

Lycka till till er andra, speciellt ni som sliter för att hinna till midnatt, och tack till wilper för initiativet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
[BIDRAG] Eldnatt

Jag har slafsat ihop något som kan tolkas som ett äventyr till Saga. Det handlar om hur det kommer mystiska soldater och bränner ner rollpersonernas hemstad efter att de har haft en livlig fest.
 

Attachments

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [BIDRAG] Eldnatt

DeBracy said:
Jag har slafsat ihop något som kan tolkas som ett äventyr till Saga. Det handlar om hur det kommer mystiska soldater och bränner ner rollpersonernas hemstad efter att de har haft en livlig fest.
Sweeet!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
[BIDRAG] Spice&Wolf Rollspelet

Sån. Fem minuter sent på grund av strulande akrobat som dräpte mitt omslag. Men här är ett Spice&Wolf-hack av Doctor Who RPG.

Edit: Hittade inställningsjäveln som gjorde att omslaget gjorde filen för stor för wrnu.
 

Attachments

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
[INFO] Utmaningen är över för den här gången.

Och så var utmaningen över för den här gången. Men det blir säkert fler GothCon och fler utmaningar i framtiden.

Jag vill sända mina varmaste gratulationer till alla de deltagare som lämnade in ett bidrag. Och till er som inte riktigt hann klart - en önskan om att ni inte låter något så simpelt som att utmaningen är slut hindra er från att avsluta era projekt.

Ett jättetack till alla er som ställde upp utmaningar till deltagarna, alla utmaningarna var fantastiska!

Och slutligen ett enormt jättetack till de som ställde upp med priser i utmaningen. Nu kan ni börja granska de inkomna bidragen och se om priset skall delas ut, och till vem.

Jag applåderar er alla från frukostbordet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
[Eftersnack] Lånta vingar.

Mitt Gateway-projekt blev inte klart, jag fastnade i valet av system, ett tag övervägde jag att bara göra det till en setting till D&D'ish, sedan var det Hero's Banner för ett tag, nu lutar det åt något helt specialskrivet.

Om någon vill se hur långt jag kom ligger PDF:en här: Borrowed wings Beta 1

Jag har inte gett upp, det blir nog ett litet spel av det i slutändan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: [BIDRAG] Spice&Wolf Rollspelet

Jag ska nog pilla vidare på den här, bygga in de där sakerna som jag inte hann med (typ rollpersonsexempel, handel och prylar), tweaka lite på färdigheterna, och bygga in mer S&W-iga grejer som till exempel lite grundläggande världsbeskrivning och ett tydligare "vad gör man?".

Och i vanlig ordning så kommer jag förmodligen aldrig att få spela det.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Re: [Projekt] Guds andes glas

Dnalor said:
Aight, jag är med.

Efter att Riotminds lade ut alla gamla DoD-böcker blev jag lite sugen på att anpassa första utgåvan av DoD (dvs, fantasy-BRP) till någonting. Så det här kommer att bli en BRP-klon.

Jag siktar på kranks utmaning och gör ett spel om rymden. Det är ett utforskarspel där man spelar rymdmän från jorden som färdas från planet till planet. Det bygger på en traditionell spelarbok/spelledarbok-struktur, där spelaren har tillgång till hemlig information som spelaren saknar.

Om nån undrar över titeln, så kommer den från Aniara.
Det här projektet visade sig (förstås) vara övermäktigt för min nyckfulla inspiration.

Jag lägger ändå upp det jag skrivit, så kan i alla fall ingen påstå att jag inte försökte.

Guds andes glas
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Re: [Utmaning] Bara min Tekopp

Du verkar ligga väldigt bra till att vinna, då så vitt jag kan se detta är enda inlämnade bidraget som uppfyller utmaningen Te te. En fråga bara, hur relaterar ditt bidrag till tävlingens huvudtema "På jättarnas skuldror", vad är det du har utgått ifrån?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,672
Location
Stockholm
Re: [Utmaning] Bara min Tekopp

Björn den gode said:
Du verkar ligga väldigt bra till att vinna, då så vitt jag kan se detta är enda inlämnade bidraget som uppfyller utmaningen Te te. En fråga bara, hur relaterar ditt bidrag till tävlingens huvudtema "På jättarnas skuldror", vad är det du har utgått ifrån?

Min huvudsakliga inspiration är användandet av känslor och attityder som "bananer" i de verbala konflikterna i Psychodrame.

Jag har även försökt mig på lite Fruitful Void, inspirerad av Vincent Baker (som även inspirerat konfliktsystemet i Psychodrame om jag inte är helt ute och cyklar, så mycket Vincent här).


EDIT: För övrigt: Lite tråkigt med vinst på walk over, kanske låta utmaningen stå kvar tills någon plockar upp näsduken? Jag förlorar hellre mot en värdig vinnare än att vinna i avsaknaden av en.

EDIT2: Ska bli kul att se hur det går i kategorierna med lite fler utmanare, kommien nu jörryin!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: [Projekt] Icebreaker

Ja, jag är inte den bäste på att slutföra vad jag påbörjar (ähum, Europakampanjen...) Men ibland blir det av, även om långt efter GothCon är slut.

Detta hack inspirerades av diskussionen hur hacking kan göras kul, i en tråd om kranks projekt Rotsystem. Det är inget rollspel (så det deltar väl lite utom tävlan) utan tänkt som ett sidospel. (Med spelplan och allt!!! Oh, blasphemy!)

Men det uppfyller å andra sidan åtminstone temat "På jättars axlar", då det är tänkt att kunna användas ihop med rollspel med cyberpunktema.
 

Attachments

Top