Nekromanti (Spelmakande) Forumiter i Malmö?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,483
Location
Helsingborg
Vi pratade om spelare som driver spelet, om att lämna rollpersonen öppen för andra att kunna påverka den, om att vara lyhörd, att spinna vidare på andras påhitt, om hur att skapa en humoristisk situation tillsammans gör den minnesvärd, om att acceptera och inte blocka, om hur meta-spel kan vara viktigt för att spela för att gynna historien samtidigt som det är en balansgång mellan meta-spelet och inlevelsen i karaktären.

Vi pratade om pudelpoäng (muta spelarna för att få de att göra något, exempelvis rollgestalta), om sociala belöningar som ett alternativ - både hur verbal uppmuntran och hur spinna vidare på andras idéer är typexempel på detta, om slump för att kunna ta ett till extra i karaktärsskapandet, om hur en persons rollgestaltning eller övrigt engagemang kan sporra de andra deltagarna, om musik och tärningar kan vara ritualer för att komma in i rollen och om hur svårt det är att säga "det här är rätt" för, exempelvis, även i samberättarspel kan det vara kul med hemligheter trots att det normalt ska vara perfekt information.

Vi nämnde Apocalypse World en hel del.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Hej alla. Jag jobbar på Sf-bok i Malmö och där har vi en anslagstavla för kontakt mellan alla fantastikintresserade. Det är ofta kunder frågar efter medspelare och/eller folk att prata rollspel och brädspel med. En lite lapp om träffarna skull nog uppskattas varmt.
/Johan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hybris;n113907 said:
Hej alla. Jag jobbar på Sf-bok i Malmö och där har vi en anslagstavla för kontakt mellan alla fantastikintresserade. Det är ofta kunder frågar efter medspelare och/eller folk att prata rollspel och brädspel med. En lite lapp om träffarna skull nog uppskattas varmt.
/Johan
jag ska se vad vi kan göra, har underättat Samir på Spelens hus om att man borde göra mer reklam på Sfbok.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
ville någon träffas på måndag? jag är på om det finns några takers, för jag är i desperat behov av input på mitt Vampire-konfliktsresolutions system, eftersom jag ska kicka igång en kampanj snart.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Har ni fortfande möten med den här gruppen? Är en Malmöbaserad gammal rollspelfantast och aspirerande konstruktör som arbetar mig tillbaka till min ungdomspassion efter att mest ha gjort andra men med lite god vilja relaterade saker (skrivande, dator- och brädspelsdesign) de senaste 20 åren. Jag skulle gärna haka på nån gång på ett Spelens hus-möte eller liknande.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
PowerNap;n126030 said:
Har ni fortfande möten med den här gruppen? Är en Malmöbaserad gammal rollspelfantast och aspirerande konstruktör som arbetar mig tillbaka till min ungdomspassion efter att mest ha gjort andra men med lite god vilja relaterade saker (skrivande, dator- och brädspelsdesign) de senaste 20 åren. Jag skulle gärna haka på nån gång på ett Spelens hus-möte eller liknande.
Hej!

Jo vi är fortfarande igång, i princip varje måndag. Kontakta Ola (Ymir) på facebook så kan han lägga till dig i facebook gruppen där är det lättast att få uppdateringar kring träffar osv: https://www.facebook.com/ola.jentzsch?fref=nf
 
Top