Nekromanti (Spelmakande) Forumiter i Malmö?

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Trevlig liten träff, ser fram emot på måndag nästa vecka och träffa resten av er.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Trevlig träff, träffade Rickard och Arazand, snackade lite film, lite serier och lite spel. Kunde snackat lite mer anime/manga också antar jag.

Lite spridda tankar:
Tyckte jag tog en massa plats, särskilt när jag skulle svamla om inte-Stable Orbit (som jag får ta och skriva ihop någon dag).

Intressant förslag från (tror det var) Rickard om att provköra rollspel och dissikera dem efteråt, på lite brädspelarmanér. Tror det kan vara fett, och att kombinera det med podd och/eller summering efteråt skulle nog vara en riktigt bra grej.

Det är ganska ovanligt med rollspel som inte har en slumpmekanik. (tärningar är awesome). Många rollspel är alldeles för plottriga och/eller kräver böcker. Abstrahera mera!

Jag gillar brädspelsupplägget med regler och kommer antagligen fortsätta försöka reproducera det till eventuellt rollspel som jag lyckas göra klart. Vissa läste inte igenom This is Pulp ordentligt. :/

Krille;n112931 said:
Pix or it didn't happen!
It... uh... it didn't happen then. :(
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Max Raven;n112974 said:
Trevlig träff, träffade Rickard och Arazand, snackade lite film, lite serier och lite spel. Kunde snackat lite mer anime/manga också antar jag.

Lite spridda tankar:
Tyckte jag tog en massa plats, särskilt när jag skulle svamla om inte-Stable Orbit (som jag får ta och skriva ihop någon dag).

Intressant förslag från (tror det var) Rickard om att provköra rollspel och dissikera dem efteråt, på lite brädspelarmanér. Tror det kan vara fett, och att kombinera det med podd och/eller summering efteråt skulle nog vara en riktigt bra grej.

Det är ganska ovanligt med rollspel som inte har en slumpmekanik. (tärningar är awesome). Många rollspel är alldeles för plottriga och/eller kräver böcker. Abstrahera mera!

Jag gillar brädspelsupplägget med regler och kommer antagligen fortsätta försöka reproducera det till eventuellt rollspel som jag lyckas göra klart. Vissa läste inte igenom This is Pulp ordentligt. :/
Behöver inte nödvändigtvis blir mer anime/manga snack. Men jag kommer ta upp det i mina inspirationskällor när jag börjar snacka om mina diverse spelprojekt, framförallt när det kommer till setting idéer.

Jag ska ta med Anima, tror inte ni sett eller spelat det, kan ha fel, jag är tyvärr inte tillräckligt påläst i spelet för att leda det känner jag dock. Men ska läsa på mig. Kan vara en hit, kan ha några bra element. Men att spelet är väldigt traditionellt i att det är en hel del level jagande ala old school D&D. Inte det minsta brädspeligt heller. Men man vet aldrig, alla behöver wildcards ibland.

Att ta plats gör inte mig så mycket, jag är tyst och analytisk för det mesta, tyckte det var mest intressant att höra vad ni gjorde och era erfarenheter. :D

Iallafall mycket nöje!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Det var väldigt trevligt med mycket varierat snack. Ser fram emot måndag. Får se vad vi gör av det här. Vi skulle exempelvis även kunna slänga fram ämnen att diskutera inför mötet, typ sådant som man vill få ur sig eller om man vill höra någon annans projekt. Skulle kunna funka bra med eventuell podcast.

Fast det här är något som kan komma i långt in i framtiden. Först vill jag helst bara se att vi kan träffas regelbundet. :)
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Kan meddela att mitt crew blev peppade sist så vi kommer igen på måndag. Vi får försöka skapa konkreta grupper och planer då! Vi har redan satt en del i rullning tillsammans med Ymir som jag ser fram emot att bygga vidare på.

Ska försöka skapa en facebook grupp inom snar framtid också, så vi får se till att utbyta kontaktinfo då alla är där.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag kan när som. Jag antar att Vincent/Raven vill käka något så jag kan träffas någonstans för att göra det först för att sedan dra till Spelens hus. 17.00 käk och ~18.00 Spelens hus?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag slutar 17:00 så jag kommer bli ungefär en halvtimme sen till Värnhem (nära Spelens Hus) men säg en plats så ses vi där! :)
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
18-tiden låter fint för mig med. :)

Jag bor som sagt typ 4-500 meter bort så, jag kommer äta hemma(sambon vill också ha mat).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Då kommer jag till Spelens hus strax innan klockan 6. Det kommer med mycket stor sannolikhet vara folk där som håller öppet innan dess, men annars har jag nyckel.
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Rickard;n113362 said:
Satan vad underhållande det här var. Riktigt bra redigering.
De är riktigt roliga rent allmänt, de pysslar mest med brädspel men, det är en bra källa för att få lära sig hur spel man inte har fungerar både om man vill ha lite mekanisk inspiration eller är sugen men osäker på något spel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Schysst att träffa alla och Ymir som någorlunda höll en dagordning. :) Det kom fram ett ämne under presentationen (jag kände att det fanns sju olika saker andra sade som jag tyckte var intressant) och vi ägnade drygt två timmar åt att prata om spelartekniker och hur det ofta är något alla antar men få talar om.
 

Messias

Veteran
Joined
1 Sep 2015
Messages
2
Victor här, fick ju rega mig så att jag kunde vara delaktig, och återupplivade Facebook-kontot...

Verkligen kul att träffa alla och ser fram mot att göra om det!

Många och varma ord om Apocalypse World. Har inte spelat det själv men är inte helt obekant med det. Såg ju den senaste Mad Max nyligen och hade inte sagt nej till lite våldsamt PA vid sidan om övriga aktiviteter. Var längesedan jag spelade med folk utanför min regelbundna grupp och känner på mig att det hade varit nice, om någon ställer upp som spelledare.

Kanske en Chopper, eller en Battlebabe...
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Trevlig träff!

Är också förvånad över hur många vi blev. Tyvärr har jag inte möjlighet att delta på AW mitt i veckan även om jag verkligen velat. Och helger är alltid lite så där, den andra spelgruppen vill spela då. Dock så har D. Vincent Baker ett seminarie om rollspelsmakande, om ni inte sett/lyssnat på det så är det verkligen rekommenderat: https://www.youtube.com/watch?v=R8-9xr65c3w (Han är inte är inte världens bästa talare men han poäng kommer fram)

Men någon lösning ska vi säkert kunna komma fram till. :)
Annars blir det ju en del av 'ta med spel, spela 30 minuter och dissekera' agendan.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag tyckte spelarteknik-diskussionen var tämligen intressant, men fick nog inte så mycket med mig i minnets medvetna lager - var djärv och sårbar, ge beröm (fast vissa gillar inte sånt <.< ), vissa gillar props och andra gillar fokus på inre världar.

Tror vi pratade lite om att etablera kontext gemensamt och öppna mot dolda hemligheter. Även lite grann om att engagera spelare när de inte hade strålkastarljuset på sig - mycket i meningen att spelare får möjligheten att påverka när deras rollpersoner inte var med (som i exempelvis Panty Explosion, SaKVaL [och Wraith antar jag, men det nämnde vi inte och det har andra brister]).

Jag hoppar ett steg framåt i min tankebana och säger som de säger i Canterbury Tales: kvinnor-er, spelare vill ha friheten att göra som de vill. Ja, vi frodas med begränsningar, men utöver de så är det nog rätt gött att kunna ha möjligheten att välja om man vill köra stenhårt på roll med dolda hemligheter eller om man vill ha lite mer meta med hemligheter som kommer upp för att andra aktiveras av dem. Till exempel.

Men det beror väldigt mycket på spelet.
 
Top