zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,751
Ska kolla! Men Gorgoroth är väl kanske inte där man börjar sin ME-kampanjGorgoroth innehåller mina första MERP-äventyr.
Death at the Manor, Murder of a Merchant, The Escape, Expedition to Corvarad... ska kolla!Gorgoroth innehåller mina första MERP-äventyr.
Ja. Filmen har ju inget slut för den skulle vara piloten för tv-serien som aldrig blev av.Den här hade jag helt glömt! Det var när FFG yrade om att finansiera film- och serieproduktioner.
Allternativ pitch. Man är orkerna med ringen. Målet är att rädda sitt folk från att vara Saurons slavar.Jag hade definitivt kört en "what if" kampanj.
Shelob dödade Frodo och en random orc tog ringen men ger den inte till Sauron utan flyr med ett gäng andra tvärs över midgård. Ni måste hitta orcen och ta tillbaka ringen innan Sauron får tag i han.
De har inte släppts för privat nedladdning.Death at the Manor, Murder of a Merchant, The Escape, Expedition to Corvarad... ska kolla!
Jag måste ändå fråga... är MERP/ICE prylar släppta för gratis/privat nedladdning, eller är det bara omöjligt för de nuvarande rättighetsinnehavarna att bevaka sina rättigheter online?
Ja! Det get mig idéer! Jag köpte några kort till det och spelade en eller två gånger, har nog kort för två lekar. Idén som jag får är att använda det liknande Everways Fortune deck (en form av tarotkortlek). Varför inte använda de korten när en skall slumpa fram nya äventyr? "Eowyn ... och .... Gollum ... möter stråtrövare ... på Amon Sûl". Finns goda möjligheter till att skapa äventyr som inte följer ens egen standardmall.Det finns ett kortspel, METW, som väsentligen utspelar sig i en odefinierad tid Bilbo/Trilogin. Allt/alla finns och kan mötas (Eowyn, Smaug, Mouth of Sauron, Gollom, Merry, Pippin, till och med Thrain tror jag).
Jag har länge velat göra ett what if på temat "tänk om Boromir överlevde?"Jag hade definitivt kört en "what if" kampanj.
What if:
Sauron vann och har nu förslavat världen?
Eller
Shelob dödade Frodo och en random orc tog ringen men ger den inte till Sauron utan flyr med ett gäng andra tvärs över midgård. Ni måste hitta orcen och ta tillbaka ringen innan Sauron får tag i han.
Eller
Sauron får ringen och är nu så mäktig att det enda som kan stoppa han är Smaug (som aldrig dog), men vart är han?
Eller
Gandalf får på sig ringen och blir en maktgalen evil wizard.
Eller nåt helt annat. Finns hur mycket som helst att hitta på.
I de äventyr som jag spellett i Midgård har rollpersonerna fått axla rollen som de okända världsräddarna. De har dragits in i episka händelser där Sauron hade vunnit om det inte varit för rollpersonerna, men det är inte allmänt känt att rollpersonerna räddade världen. Ett av äventyren utspelar sig ett tiotal år innan ringens krig och ett annat utspelar sig under själva kriget. Rollpersonerna får i det äventyret besöka platser och personer som även Ringens Brödraskap besöker, fast innan eller efter de besökt platserna och talat med personerna. Exempelvis kommer rollpersonerna till Rivendell ett tag efter att brödraskapet begett sig därifrån och rollpersonerna får slå följe med Elronds söner en bit när de ska leverera banéret till Aragorn.* Mytologi. Böckerna Sagan om Ringens främsta förtjänst är den otroligt rika mytologi som omgärdar Midgård. Ett bra äventyr får gärna ta tillvara på den mytologin och intrigera sina äventyrsmoment i gamla historier, krönikor och legender.
* Äventyret ska vara episkt. Att gå in i en grotta och jaga skatter kan jag göra i Drakar och Demoner. När jag spelar/spelleder Sagan om Ringen så ska mycket stå på spel. Det är ju svårt att kasta in spelarna i en strid där de står öga mot öga med Sauron, av flera orsaker, men jag vill att rollpersonerna åtminstone indirekt ska ha gjort ett avtryck i Midgårds historia.
* Det ska finnas referenser till handlingen i Sagan om Ringen. Detta behöver inte vara helt uppenbara referenser, rollpersonerna behöver inte stöta på ringens brödraskap, äventyret behöver inte utspela sig samtidigt som böckerna, men easter eggs vill jag ska finnas där.
* Det som sker i äventyret får inte motsäga det som står i böckerna. Rollpersonerna får inte sno ringen från Frodo, döda Balrogen innan Gandalf hinner med det etc. Äventyret får inte ta något ifrån storslagenheten i det som händer i böckerna. Ett äventyr där det visar sig att Sauron överlevt ringens förstörelse går därför bort. Inte heller för rollpersonerna bestå av alltför vitt skilda folkslag, ex. människa, alv, dvärg, hobbit, då detta underminerar att det var en unik sammansättning i Sagan om Ringen (över huvud taget brukar jag inte tillåta att spelarna har alver som rollpersoner)
Jag tänker att det här är ju något som får växa fram. Inte så att man behöver börja med att "gå in i en grotta och jaga skatter", men jag föreställer mig att spelarna/karaktärerna får äventyra ett tag innan de förtjänar att rädda världen från Sauron.De har dragits in i episka händelser där Sauron hade vunnit om det inte varit för rollpersonerna, men det är inte allmänt känt att rollpersonerna räddade världen
Ja, precis. Kampanjen jag gjort börjar med att rollpersonena är helt vanliga bybor i staden Bri. De får ett uppdrag av en dvärg som verkar ganska enkelt men som allt eftersom utvecklas till en historia där Midgårds väl och ve står på spel.Jag tänker att det här är ju något som får växa fram. Inte så att man behöver börja med att "gå in i en grotta och jaga skatter", men jag föreställer mig att spelarna/karaktärerna får äventyra ett tag innan de förtjänar att rädda världen från Sauron.
Åh, najs! Jag har bara lirat MERP så har ingen koll på The One Ring.Hela The One Ring´s setting är ju till en början grundat i och ikring Mörkmården de 60 år mellan det att Bilbo och Ringens Herre utspelar sig. Finns dessutom en fet kampanjbok som heter The Darkening of Mirkwood som tyvärr inte finns att köpa ny längre, vare sig från drivethrurpg eller Cubicle7 (Kanske säljer de den fortfarande, kan vara värt att kolla!). Men kan varmt rekommendera att försöka få tag på allt som släpptes till The One Ring. Det lätt bästa rollspel som gjorts för spel i Midgård i mitt tycke.
Reglerna fångar upp känslan i böckerna enormt väl och det är väldigt stämningsfulla och vackert illustrerade böcker som stärker det ytterligare.
Åh, najs! Jag har bara lirat MERP så har ingen koll på The One Ring.
Det bästa med att alla spelat MERP är att magisystemet där inte är 100% Middle Earth, så jag behöver inte heller vara så ledsen om jag inte kör ett så strikt magisystem.Åh, najs! Jag har bara lirat MERP så har ingen koll på The One Ring.
Här kan du prova att göra en rollperson. #självreklamÅh, najs! Jag har bara lirat MERP så har ingen koll på The One Ring.
Det är 0% Middle Earth. Det finns kanske maximalt 15-20 personer som brukar magi i Middle Earth i den bemärkelsen att de kastar besvärjelser, om ens så många! Spelar jag i Middle Earth så är det ett tvärt nej om någon vill spela en magikerkunnig. Det förtar väldigt mycket av hela känslan att spela i Middle Earth för min del. Men var och en gör ju som de själv vill, och tycker du att en rollperson ska kunna kasta besvärjelser så, ja, kör på! Men det är inte särskilt canon, men det behöver det ju heller inte vara.Det bästa med att alla spelat MERP är att magisystemet där inte är 100% Middle Earth, så jag behöver inte heller vara så ledsen om jag inte kör ett så strikt magisystem.
Skämt åsido... ni som kört i Middle Earth och väsentligen tillåtit magi som i andra spel... har ni förklarat eller motiverat det på något sätt? Eller bara kört?
Hur motiverades att det fanns magiker i MERP när det begav sig?