Spel i Middle Earth

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Ja, det är jag. Men det står enligt mig ljusår över fantasy. Det skrevs också innan genren ens fanns. Men det är helt subjektivt, bara min åsikt. Många älskar Tolkiens böcker men hatar eller har åtminstonde aldrig läst någon annan "fantasy" som en kommer upp i nivån ganska bra.
Att det finns mängder av dålig fantasy är det väl få som betvivlar. Men det gäller alla andra genres också - alla innehåller de mängder med dåliga verk.
Men att från det gå till att hävda att fantasy som sådant är dåligt är ett väldigt stort steg - och ett felaktigt sådant om du frågar mig.

Sturgeons lag är bra att ha i åtanke.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har för egen del hela mitt liv varit dålig på att läsa skönlitteratur. En anledning är att jag ständigt skjutit över målet och försökt hitta/läsa alltför bra böcker.

Tolkiens böcker (Trilogin, Silmarrillion, Bilbo, Unfinished Tales) är nästan de enda "fantasyböckerna" jag hade läst för något år sedan.

Jag har senaste året börjat läsa (mer) fantasy som inspiration för mitt nyupptagna spelledande. Ett sätt att lyckas med det var att sänka ribban rejält (jag började med serier faktiskt). Jag tycker inte att allt jag läser är bra, eller lika bra. Men jag har blivit en mycket bättre läsare, och jag får ut mer av mitt läsande, när jag uppmuntrar mig själv att läsa också sånt som jag är övertygad skulle uppfattas som dålig skräp-litteratur.
 

Ecthelion

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
22
Jag har inte läst Ursula Le Guins böcker men de finns på min lista. Hon verkar bra. Annars kan jag rekommendera att lyssna på Tolkiens verk som audiobooks! Bl.a. finns The children of Hurin på spotify uppläst av Christofer Lee. Det ökar känslan ytterligare både pga själva röstskådespeleriet, men också för att alla namn uttalas korrekt, vilket får världen att komma till liv ytterligare. Fall of Gondolin va också helt vansinnig. De sagorna är ju tio ggr längre och bättre än i Silmarillion.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
De är absolut läsvärda. Hon skriver annorlunda än Tolkien (men det gör de flesta å andra sidan) men mycket bra.
Bland LeGuins verk brukar jag framhäva The Tombs of Atuan, bok 2 i Earthsea-serien. Den tunna romanen handlar om Arha, en ung kvinna, ofrivilligt utsedd till översteprästinna för en mörk kult. Ett sparsmakat, djupt porträtt om maktspel kvinnor emellan, om själslig fångenskap och om flimrande ljus i mörka labyrinter. Less is more -- inte ett överflödigt ord i denna bistra berättelse.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Bland LeGuins verk brukar jag framhäva The Tombs of Atuan, bok 2 i Earthsea-serien. Den tunna romanen handlar om Arha, en ung kvinna, ofrivilligt utsedd till översteprästinna för en mörk kult. Ett sparsmakat, djupt porträtt om maktspel kvinnor emellan, om själslig fångenskap och om flimrande ljus i mörka labyrinter. Less is more -- inte ett överflödigt ord i denna bistra berättelse.
Jag tycker första och tredje delen är kassa (hennes Sci-Fi håller mkt högre klass), men Gravkamrarna i Atuan är lysande - av just anledningen ovan.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag tycker första och tredje delen är kassa (henne Sci-Fi håller mkt högre klass), men Gravkamrarna i Atuan är lysande - av just anledningen ovan.
Jag gillar krönikan som helhet även om den har svaga partier också. Har också för mig att de senare delarna som kom rätt långt efter originaltrilogin, Tehanu och Burna av en annan vind är bra.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag gillar krönikan som helhet även om den svaga partier också. Har också för mig att de senare delarna som kom rätt långt efter originaltrilogin, Tehanu och Burna av en annan vind är bra.
Alltså, kassa var ett stark ord. De är okej, jag förväntade mig mer. De två sista du nämner har jag inte läst, så vitt jag mins. Så lite tid, och är mer nyfiken på hennes scifi just nu. Har The Lathe of Heaven i läshögen.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Läs lite antropologi
Ända sedan jag ärvde och läste Thor Heyerdahls böcker och ett par andra likande reseberättelser har jag varit intresserad av att lära mig lite antropologi. Vore intressant rent allmänt men främst för rollspelen. Vi kan för den här diskussionen lugnt konstatera att det har flutit många flottar under broarna sedan Thor skrev sina böcker, det rör inte min fråga: har du några förslag på lämpliga böcker? Starta gärna en egen tråd om det. Jag tänkte först leta upp någon universitetskurs och ta deras litteraturlista men hittade ingen kurs när jag letade. 😞
 

Ecthelion

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
22
Ända sedan jag ärvde och läste Thor Heyerdahls böcker och ett par andra likande reseberättelser har jag varit intresserad av att lära mig lite antropologi. Vore intressant rent allmänt men främst för rollspelen. Vi kan för den här diskussionen lugnt konstatera att det har flutit många flottar under broarna sedan Thor skrev sina böcker, det rör inte min fråga: har du några förslag på lämpliga böcker? Starta gärna en egen tråd om det. Jag tänkte först leta upp någon universitetskurs och ta deras litteraturlista men hittade ingen kurs när jag letade. 😞
Man on Earth, av John Reader, Europe and the people without history, av Eric R. Wolf. Två klassiker. Har "conversations with Ogotemmeli" av Marcel Griaule som ska vara rätt snöig. Handlar om en folkgrupp i västafrika, Mali tror jag, som säger sig komma från Sirius B (stjärnan).
 

Ecthelion

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
22
Alltså, kassa var ett stark ord. De är okej, jag förväntade mig mer. De två sista du nämner har jag inte läst, så vitt jag mins. Så lite tid, och är mer nyfiken på hennes scifi just nu. Har The Lathe of Heaven i läshögen.
Ska kolla in någon av hennes sci-fi böcker med då. Har inte läst sci-fi sen jag var tonåring. Men jag har inget ont att säga om den genren :) Stiftelsetrilogin ägde.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Ja, det är jag. Men det står enligt mig ljusår över fantasy. Det skrevs också innan genren ens fanns. Men det är helt subjektivt, bara min åsikt. Många älskar Tolkiens böcker men hatar eller har åtminstonde aldrig läst någon annan "fantasy" som en kommer upp i nivån ganska bra.
Kan bara säga att det finns ju en hel del fantasy som i mina ögon överträffar Tolkien. Författare som Hobb, Abercombie, Lynch, Morgan, Jemisin, Martin och rothfuss håller minst lika hög klass. Tolkien är absolut en duktig fantasyförfattare men att han skulle vara för bra för sin genré nja jag är sjukt skeptisk.

Men man får såklart tycka vad man vill
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag tycker första och tredje delen är kassa (hennes Sci-Fi håller mkt högre klass), men Gravkamrarna i Atuan är lysande - av just anledningen ovan.
Them's fightin' words!

Jag tycker precis tvärtom. Trollkarlen från Övärlden är rakt igenom fantastisk. Överlägset bäst i serien, och i hennes hela bibliografi.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Här är man borta i några veckor och så händer det saker! Kul att se att tråden lever.

Ok, det märks att många eller kanske alla i tråden har mycket begränsade kunskaper i historia och de flesta verkar inte ha läst särskilt mycket Tolkien heller. Silmarillion heller. Gudarna är mycket framträdande, inte minst Ulmo, och det var inte Tolkiens fel eller önskan att denna bok inte publicerades tidigare, tvärtom. Vad gäller förindustriella jordbrukarsamhällen så varierar det enormt hur organiserad eller framträdande religionen var. Den gemensamma nämnaren är att man vid vissa tidpunkter på året, oftast efter vissa arbetstoppar, samlades och festade och offrade till gudarna, oftast för att få regn och fruktbarhet och så vidare. Det betyder inte att människor var särskilt religiösa, det är mer en social praktik för att stärka banden till gruppen och den kulturella identiteten. Vissa var mer troende, andra inte. Sen vet jag inte varför alla verkar tro att det inte finns någon religion i Midgård? Har Tolkien skrivit det nånstans? Jag måste ha missat det i så fall. Bara för att alla inte går till kyrkan och lyssnar på en präst så betyder det inte att man inte har och utövar en religion. Animism är ju den äldsta religionen i världen, men shamanerna var inga präster. Ni förenklar allt för mycket. Vidga begreppet religion, och kör bara kör. Spelar du en krigare som ser döden i vitögat, släng iväg en bön till Tulkas att ge dig styrka. Är du en skogsalv så hylla Yavanna i en sång eller offra lite honung. Tänk, gör, kör.

Jag tror alla i den här tråden verkar lida av en extremt förenklad och stereotypisk bild av hur saker och ting gjordes back in the days, vilket är fullt förståligt, om ni bara har gymnasiehistoria i bagaget. Läs lite antropologi, lite sköna fornnordiska sagor. Snöa lite..
Du måste lära dig läsa noggrannare:

Angående religionen i Midgård. En anledning till att den djupt katolske Tolkien gjorde gudarna så föga framträdande i hans publicerade verk kan ha varit att han inte ville anklagas för något slags blasfemi (nu spekulerar jag bara)?
Med detta menade jag de Midgårdsrelaterade verk som Tolkien släppte ifrån sig medan han levde, alltså The Hobbit och The Lord of The Rings. Jag trodde det var tydligt i sammanhanget, men kanske blev det alltför high-context. Valarna far omkring överallt i Silmarillion, men den publicerades som du väl vet postumt. Om det nu var så att han egentligen ville ge ut den så är väl det en annan sak, i så fall stämmer kanske inte min idé om att han inte ville vara blasfemisk (men det var ju som sagt enbart spekulation). I Hobbit och LotR spelar inte Valarna någon särskilt framträdande roll alls, förutom när de nämns i poem och vissa utrop. De har ju vid det laget dragit sig tillbaka från världen.

Din beskrivning av religionen i förindustriella samhällen motsvarar exakt det sätt på vilken den beskrivs i ICE:s moduler för övrigt, och det är så den fungerar i min kampanj. Vad gäller historiska kunskaper så har jag läst 30p på universitetet (och en massa i länsstolen för nöjes skull), så jag är verkligen ingen expert men jag har mer än gymnasiekunskaper. Det gäller nog många i den kategori av människor som håller på med det här.
 
Last edited:

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Ja, det är jag. Men det står enligt mig ljusår över fantasy. Det skrevs också innan genren ens fanns. Men det är helt subjektivt, bara min åsikt. Många älskar Tolkiens böcker men hatar eller har åtminstonde aldrig läst någon annan "fantasy" som en kommer upp i nivån ganska bra.
Såhär känner jag också. Jag har väl helt enkelt svårt för genrelitteratur. Ofta är intrigerna intressanta, men hantverket alltför undermåligt för att jag ska orka lägga tid på det när det finns så mycket bra litteratur som jag vill hinna läsa innan jag går hädan.
 

Ecthelion

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
22
Middle-Earth: Shadow of Mordor (obs. inte spelat Shadow of War) visade för mig den potential som fanns i Midgård och Tolkiens värld. Innan var min erfarenhet med LOTR endast böckerna (minns dem som träiga, läste dock endast som ung tonåring) och filmerna (Hobbit-filmerna förstörde det hela för mig).
Kan rekommendera "The Hobbit, the Bilbo edition". Det är en fan-cut på 3,5 timmar där de klippt bort det absolut sämsta i filmerna, d.v.s ungefär 6,5 timmar ren skit. Kvar är en film som faktiskt är ganska bra!
 

Ecthelion

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
22
Här är man borta i några veckor och så händer det saker! Kul att se att tråden lever.



Du måste lära dig läsa noggrannare:



Med detta menade jag de Midgårdsrelaterade verk som Tolkien släppte ifrån sig medan han levde, alltså The Hobbit och The Lord of The Rings. Jag trodde det var tydligt i sammanhanget, men kanske blev det alltför high-context. Valarna far omkring överallt i Silmarillion, men den publicerades som du väl vet postumt. Om det nu var så att han egentligen ville ge ut den så är väl det en annan sak, i så fall stämmer kanske inte min idé om att han inte ville vara blasfemisk (men det var ju som sagt enbart spekulation). I Hobbit och LotR spelar inte Valarna någon särskilt framträdande roll alls, förutom när de nämns i poem och vissa utrop. De har ju vid det laget dragit sig tillbaka från världen.

Din beskrivning av religionen i förindustriella samhällen motsvarar exakt det sätt på vilken den beskrivs i ICE:s moduler för övrigt, och det är så den fungerar i min kampanj. Vad gäller historiska kunskaper så har jag läst 30p på universitetet (och en massa i länsstolen för nöjes skull), så jag är verkligen ingen expert men jag har mer än gymnasiekunskaper. Det gäller nog många i den kategori av människor som håller på med det här.
Ja alltså, Silmarillion är publicerad. Så det var ju olyckligt att jag inte lyckades tolka det du skrev som "publicerad under hans livstid". Men nej, han ansåg det inte blasfemiskt och var nära att strunta i att publicera LotR när hans förläggare vägrade ge ut silmarillion samtidigt. För JRR var det väldigt viktigt eftersom det verket ökade djupet och förståelsen för ringen- trilogin såpass mycket. Kristedomen fanns under ytan, enligt Tolkien. Kan rekommendera Tolkienpodden, den är jättebra!
 
Top