Spel i Middle Earth

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det finns mängder av möjliga spelvärldar att välja bland. Middle Earth finns alltid där som ett alternativ.
Jag läste några andra trådar här men bestämde mig för att skapa en egen.

Jag tänker att en utmaning med en Middle-Earth-kampanj är att spelarna/rollfigurerna behöver vara motiverade att göra "rätt" saker. Om rollfigurerna säger: - vi vill leta skatter i de gamla ruinerna från Arnor, och när vi blivit tillräckligt rika så ska vi bilda ett litet kungadöme i ett vacker del av Atherdain - ska de få det då? Då blir Middle Earth bara siluett i vad som skulle kunna varit vilken fantasykampanj som helst.

Om man som SL ska ta på sig att spelleda i Middle Earth, ska man då förvänta sig av spelarna att de ytterst vill bekämpa Sauron och hans trupper?
(eller på något annat sätt ha tydliga lojaliteter redan från början)

Så kommer frågan om att ändra sådant som finns i böckerna. Det är ingen självklar fråga. Säg att man spelar mellan Bilbo och Trilogin.
Så får rollfigurerna ett uppdrag att söka spår efter The One Ring i Mörkmården. Men alla VET att den finns i Fylke.
Eller så beger sig rollfigurerna till Moria för att träffa Balin, år 2995, så de finner Balin död. Då måste man nästan döda rollfigurerna omedelbart, så att Gimli inte kan nås av informationen att Balin är död.

Vad som lyfts fram som typiska middle earth-teman är resande. Och Zero-to-Hero. Men Zero-to-Hero är också besvärligt om inget i böckerna (eller filmerna, eller spelen?) får förändras?

Det finns flera rollspel i Middle Earth (de flesta inte i tryck). De tenderar (av olika naturliga skäl) att utspela sig i de miljöer där böckerna utspelat sig.

Så jag tänker att om man ska spela i Middle Earth så behöver hela gruppen vara överens om:
1) Hur fritt förhåller man sig till originalkällorna, historien och framtiden
2) Eftersträvar vi en kamp-mot-Sauron-kampanj, och spelarna är med på att det är temat
3) Kan rollfigurerna till slut kan spela en roll i Saurons undergång?
4) Eller är allt rollfigurerna gör bara "i skuggan", och när ringen väl är förstörd, så är rollfigurernas bidrag obefintligt
5) Använder vi bara Middle Earth som en fin värld full av referenser, men rollfiguerna kan leta skatter, söka berömmelse eller personlig utveckling som i vilken annan rollspelsvärld som helst.
6) Ska vi lägga kampanjen utanför de i böckerna kända stråken (Andrast, Lindon) för att få stor frihet? Men samtidigt utan att kunna referera till så mycket.

Vilka förväntningar - förutsättningar - har ni haft/satt när ni spelat i Middle Earth?
Har det fungerat eller inte fungerat?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
På 80-talet körde vi bara utan vidare reflektion.

Min enda "vuxna" kampanj (gick år 2000 av mina filer att döma) la jag i Arnor TÅ 1407-1410. Det gav mig möjlighet att 1) hålla mig till canon men ha stor frihet då det inte finns mycket mer etablerat där och då än några meningar i appendixet till Ringarnas herre, 2) utnyttja ICEs modul med samma namn efter eget godtycke. Mitt mål var att få till en heroisk, Tolkeinsk stämning utan att avvika från kända fakta och ändå har stor frihet.

@Hans E Magnusson : Jag har letat efter det spelet i femton år! Jag har funderat på att skriva det själv, men skulle aldrig fått till det så bra (som det verkar vara i alla fall)!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
Det är väl det klassiska problemet med att spela i någon värld som har en definierad händelsekedja "som inte får ändras". Vad är det som säger att rollpersonerna "inte får" stöta på Frodo, rånmörda honom och slänga ringen i vulkanen själva – eller ta den som sin egen och ta över ifrån Sauron? Vad är det som säger att rollpersonerna "inte får" stöta på Luke och ränna en ljussabel i magen på honom? Som jag ser det blir det väl lite som i vilken kampanj som helst, gruppen behöver enas om maktnivån i kampanjen och vad som "inte går" respektive vad som "går" att göra.

Antingen har jag spelat 1640 TÅ, när ICE placerade sina moduler, eller The One Ring. I det förra fallet kan du göra nästan vad som helst utan att påverka historieskrivningen, såvida du inte bränner ned Minas Tirith och spränger Mindolluin i småbitar. I det andra fallet tycker jag att de som skrivit äventyren har lyckats riktigt, riktigt bra med att hitta en balans mellan att upptäcka och påverka handlingen samtidigt som rollpersonerna "inte kan" påverka Tolkiens berättelser. Det är svårt att leta efter Den Enda om du inte känner till att den finns, eller har någon misstanke om att den kan ha "överlevt" Isildur.

Om gruppen bestämmer att kampanjen inte får påverka böckernas handling skulle jag ha placerat kampanjen antingen temporalt eller geografiskt skilt ifrån böckerna, och/eller haft stordåd och hjältedåd som inte har något med Den Enda att göra. Till exempel rädda en alvprinsessa ifrån en massa spindlar, söka igenom bortglömda ruiner i Mörkmården och bära hem en massa guld (som antagligen är förbannat likt drakguld) och så vidare. Rollpersonerna behöver inte trampa samma stigar som Brödraskapet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag uppfattar det här som en uppräkning av anledningar att inte öht spela i Arda.


Men om jag skulle ge mig på det, då skulle jag lätt förlägga det till första åldern, för den är koolast. Jag skulle förmodligen göra ståryn helt icke-canon, och försöka bygga nån episk tragedi om Gondolin eller Nargothrond eller en försvunnen silmaril som tjänar som en McGuffin för en episk släktsaga, och jag skulle definitivt vilja ha in något av sagoelementen om omöjlig himlastormande kärlek från Beren och Lúthien.

Amazons val är också intressant, andra åldern är kool. Men ståryn känns mycket mer scriptad och nischad än i första åldern, det är svårt att hitta meningsfullt utrymme för rollpersoner utan att behöva bygga så mycket från scratch att man lika gärna kunnat skippa att spela i Arda. Men jag hatar Tolkiens element av gudomliga interventioner, och hade hellre sett att Numenors fall åstadkoms på något annat sätt. Så kanske kunde man bygga en riktigt fet kampanj där rollpersonerna är numenoreanska avfällingar som försöker rädda Numenor från Ar-Pharazons vansinne, och från Sauron - men klimaxen kommer likafullt förmodligen bli att landet slukas av havet, och rollpersonerna måste bygga nya riken i Midgård.

Slutligen diggar jag, är det Nick Perumovs?, premiss att skildra en fjärde ålder där Sauron har vunnit. Det hade kunnat bli en ball ståry, med massor av nyansering och utveckling av orcherna och folken i öster. Nån slags The Man in the High Castle, fast i Arda.

Tredje åldern hade jag däremot aldrig använt, eftersom dess centrala ståry är så himla utforskad redan, och dess melankoliska, återhållna stämning av förfall av någon anledning inte tilltalar mig så mycket. The Blue Wizards aktiviteter i fjärran östern är givetvis fantasieggande, särskilt i Tolkiens allra sista versioner där de faktiskt lyckades, men det finns noll och inget skrivet om Tolkiens österland (och det är nog tur för det hade garanterat varit mer eller mindre rasistiskt), så man kan då lika gärna spela en sådan kampanj i något helt annat spel.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag tror man hade kunnat göra något koolt av Andra ålder, lite i stil med det @Mekanurg skrev om i en Sinkadus en gång om jag minns rätt. Man gör en sandlåda och så stoppar man ned spelarna där som numernoranska merchant-adventurers. Man kan ha Saurons återkomst och Numenors fall på klocka i bakgrunden, men egentligen behövs inte det. Låt spelarna spela kolonister och se vart det leder.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Först tänker jag citera min allra första post på forumet.

Var tvungen att bli medlem efter att ha lurkat ett tag för att skriva det här. Hrm...

Steg 1: Ge en av dina spelare, helst en alv eller en trollkarl men vem som helst funkar, chansen att säga följande:

"And now at last it comes. You will give me the Ring freely! In place of the Dark Lord you will set up a Queen. And I shall not be dark, but beautiful and terrible as the Morning and the Night! Fair as the Sea and the Sun and the Snow upon the Mountain! Dreadful as the Storm and the Lightning! Stronger than the foundations of the earth. All shall love me and despair!"

Steg 2: Låt den nya ringbäraren punka över Sauron med ringens makt.

Steg 3: Låt ringbäraren få alla de andra spelarna att ångra sig bittert.

Steg 4: Se på medan de andra spelarna leder en allians av människor, alver och dvärgar (kanske till och med orcher) mot mörkrets nya herre, deras gammle kompis.

Steg 5: Allt börjar om från början...
Och nu, åtta år senare:

Så jag tänker att om man ska spela i Middle Earth så behöver hela gruppen vara överens om:
1) Hur fritt förhåller man sig till originalkällorna, historien och framtiden
2) Eftersträvar vi en kamp-mot-Sauron-kampanj, och spelarna är med på att det är temat
3) Kan rollfigurerna till slut kan spela en roll i Saurons undergång?
4) Eller är allt rollfigurerna gör bara "i skuggan", och när ringen väl är förstörd, så är rollfigurernas bidrag obefintligt
5) Använder vi bara Middle Earth som en fin värld full av referenser, men rollfiguerna kan leta skatter, söka berömmelse eller personlig utveckling som i vilken annan rollspelsvärld som helst.
6) Ska vi lägga kampanjen utanför de i böckerna kända stråken (Andrast, Lindon) för att få stor frihet? Men samtidigt utan att kunna referera till så mycket.

Vilka förväntningar - förutsättningar - har ni haft/satt när ni spelat i Middle Earth?
Har det fungerat eller inte fungerat?
1: Väldigt fritt. Som med alla rollspelsvärldar.

2: Ja, snacka igenom den grejen. Är de på så låt Brödraskapet gå andra hållet när de väljer att gå igenom Moria... Och dö. Nu har Saruman ringen och folk måste verkligen step up. Om de inte är med är det här en kampanj någon annanstans i världen. Shadow of Mordor style. Eller så är det här en ond kampanj.

3: Ja!

4: Buuuu! Nej.

5: Nej, då kan ni spela i en värld som är bättre för det. Gör Sagan om Ringen skit i Sagan om Ringen världen.

6: Ja, men bara om stället är coolt.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Jag tänker att det finns tre huvudsakliga sätt man kan använda för att spela i Middle-Earth.
1) Spela i samma tid/plats som böckerna men utan att störa officiella handlingen för mycket. Kräver att alla spelarna är med på att de inte får försöka rånmörda Frodo och sno Ringen eller på annat sätt sabba storyn.
2) Spela i en tid/plats där spelarna inte kan störa så mycket pga att det står väldigt lite i böckerna om vad som hände där och då. Som i de flesta MERP modulerna som utspelar sig något årtusende innan böckerna.
3) Skit i allt vad som "ska" hända. Låt spelarna träffa Bilbo och Gandalf och alla de andra - man vill ju spela i Middle-Earth just för att kunna möta alla personerna i böckerna, och besöka platserna som beskrivs - men om spelarna vill sno Ringen och leka Ringfurste så låt dem göra det. Hittar de på en genomförbar plan för att störta Sauron utan att förstöra några ringar så kör hårt! Vill de ut och leta reda på några drakar och sno deras skatter så är det bara att sätta igång.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Om man som SL ska ta på sig att spelleda i Middle Earth, ska man då förvänta sig av spelarna att de ytterst vill bekämpa Sauron och hans trupper?
Blir inte detta ytterst en fråga om skala? Om rollpersoner måste vara på samma höga episka höjd som hjältarna i böckerna så, sure. Men den historien är ju redan berättad?

Vad sägs om gruppen Rohanska ryttare som måste kämpa mot en orchkrigsherre längs gränsen, och försöka stoppa denne från att bränna deras by? Kanske på sikt rentav ta striden till orchherrens fort?

Gruppen som sätts ihop för att spionera på arméerna som marscherar ut ur Mordor, och får i uppgift att försöka distrahera den -- lura den -- länge nog för en här att kunna möta den.

Den stora frågan måste ju handla om vilken berättelse ni vill berätta i den enorma värld som är Midgård, inte vilken del av böckerna ni tänker emulera eller vilka namngivna karaktärer som har cameos.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
När jag körde igenom Dunland i LOTRO parallellt med att vi spelade The One Ring så var jag riktigt sugen på att köra en kampanj där. Rollpersonerna är anlitade av Aragorns Dunedain-undersåtar i norr för att ta reda på hur säkert det är att färdas genom området med en störra styrka för att hjälpa sin ledare i Rohan (eller exakt vart han nu är). Lite det man gör i LOTRO. Vilka Dunländare (som inte gillar utbölingar) kan man vinna förtroende hos, vilka kan man lita på, vilka är köpta/hotade av Saruman och är det ens sant att Saruman har lämnat den rätta vägen?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Jag tror man hade kunnat göra något koolt av Andra ålder, lite i stil med det @Mekanurg skrev om i en Sinkadus en gång om jag minns rätt. Man gör en sandlåda och så stoppar man ned spelarna där som numernoranska merchant-adventurers. Man kan ha Saurons återkomst och Numenors fall på klocka i bakgrunden, men egentligen behövs inte det. Låt spelarna spela kolonister och se vart det leder.
Här är länkar till den aktuella artikeln om rollspel i Andra Åldern i form av tvån engelskspråkiga bloggposter:


 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tack för alla svar!

Jag ville inte skriva ett längre startinlägg än jag gjorde. Själv körde jag också några sporadiska kampanjer i ICE moduler (men ett av de roligaste äventyren vi någonsin spelat var baserat på något jag läst i Kin Strife, en modul som jag sedan sålde till underpris utan att förstå dess samlarvärde).

På något vis drog jag slutsatsen i slutet av 90-talet att Middle Earth var dålig som fantasyvärld för rollspel. Jag hade säkert mina skäl. Sedan har jag inte tänkt på det på 20 år. Det här med att spela nära böckerna i tid och plats har jag aldrig sett som något rimligt. Så när en av mina spelare nu föreslog Middle Earth så avfärdade jag direkt saken helt kategoriskt.

Men sedan började jag fundera, vilket ledde fram till denna tråd och dess frågeställningar.

Jag tycker allt ni skriver ovan är förnuftigt. Från mitt perspektiv har jag främst två alternativ:

1) Spela mellan Hobbit och Trilogin, låta kampanjen få näring av alla referenser, utan att oroa mig för mycket ifall jag inkräktar på canon.
2) Spela i en annan tid, vilket ytterst gör att mina spelare och jag inte kommer dela så mycker referenser, och det blir mest som vilken fantasyvärld som helst.

Det finns ett kortspel, METW, som väsentligen utspelar sig i en odefinierad tid Bilbo/Trilogin. Allt/alla finns och kan mötas (Eowyn, Smaug, Mouth of Sauron, Gollom, Merry, Pippin, till och med Thrain tror jag). Jag ska fundera på det.

Känner någon till om det finns någon bra online-källa med öppet material kring Middle Earth?
Bara genom att läsa ovanstående tråd, och inte minst Mekanurgs länkar, får jag mycket bra ideer.
Jag skulle kunna tänka mig en lista med Middle-Earth-relaterade adventure hooks.

Någon som kan/vill dela något om lyckade/misslyckade Middle-Earth-kampanjer, och vad som fungerade eller inte fungerade?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag hittade regelboken, och en massa annat, till METW online (det är nog helt officiellt, faktiskt):


Jag klipper: "During the Third Age, the Valar sent five Maiar to Middle-earth to unite and counsel the Free Peoplesin their struggles against Sauron, the Dark Lord. However, they were forbidden to dominate the peoples of Middle-earth or to match the power of Sauron with power. These five were known as “Wizards” (also called Istari) in Middle-earth, and individually they were called: Gandalf, Saruman, Radagast, Alatar, and Pallando. In Middle-earth: The Wizards, you play one of these five Wizards. Your goal is to marshal the forces of the Free Peoples so that Sauron can be resisted until the One Ring is destroyed. Since your fellow Wizards do not agree on how best to accomplish this goal, you must battle for the minds, bodies, and souls of the Free Peoples."

Jag tänker bara högt nu: en kampanj som utspelar sig i slutet av 3e åldern, givet ovanstående förutsättningar. De 5 Istaris försöker på olika sätt - och inte nödvändigtvis i samförstånd - samla de fria folken mot Sauron. I denna miljö verkar spelarna/rollfigurerna.

För er som inte har spelat spelet så är The One Ring borta, men den kan hittas. Den finns inte i Fylke. Även de 3 alvringarna, de 7 dvärgringarna, och palantirerna finns att finna.

Jag får fundera på det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Någon som kan/vill dela något om lyckade/misslyckade Middle-Earth-kampanjer, och vad som fungerade eller inte fungerade?
Jag körde en kortlivad kampanj i Gondor efter att Sauron erövrat staden (Bilbo hittade aldrig ringen var ändringen i tidslinjen). Spelarkaraktärerna var diverse människor (och en alv) som var motståndsrörelsen mot Saurons ockupation. Problemet med kampanjen var att gruppen blev splittrad. Vissa karaktärer hade täckmantlar som folk som jobbade för Saurons regim och andra hade inte det. Men set-uppen där mörkret vann och Gondor var lite som ockuperade Paris fungerade ganska bra.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Slutligen diggar jag, är det Nick Perumovs?, premiss att skildra en fjärde ålder där Sauron har vunnit.
Från Wikipedia

"Perumov började skriva i slutet av 1970-talet, och efter att ha läst J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen på engelska gjorde han en egen översättning till ryska, som sedan vandrade runt, först bland vänner, sedan bland vänners vänner och till slut kunde de hamna var som helst. Det var på det viset intressant litteratur spreds på den tiden.https://sv.wikipedia.org/wiki/Nick_Perumov#cite_note-4 Han skrev första delen av Mörkrets ring (Кольцо Тьмы), Alvklingan, som publicerades 1993 och utspelar sig i Tolkiens Midgård, 300 år efter händelserna i Härskarringen. Berättelsen utgår från följande premiss: Tänk om de nio ringvålnadernas ringar inte förstördes i Domedagsbergets eld, utan klarade sig? Och tänk om någon samlade ihop dem?"

Det är absolut en möjlighet!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Kampanjvärlden ”Midnight” är mer eller mindre en ifall Sauron vunnit värld. Det är där 100 år sedan ”Sauron” vann. Den ändrar namn och har lite egna grejer (”Smaug” är tex en Ringvålnad) men är mer eller mindre fan fiction. Jag är väldigt förtjust i det, även om jag ändrar tillbaka namnen när jag använder grejer därifrån.

De gjorde till och med en shitty live action film baserad på rollspelet:
 
Top