Spel i Middle Earth

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nå de är ju extremt airbrushade olympiska gudar också ;)
Finns det historiska bevis för att den nordiska mytoglogin är baserad på - eller alls inspirerad av - den grekiska?

Om jag bara tänker tid/plats så låter det som det skulle kunna finnas en koppling.
Och om jag tänker lite mer på det, så låter det nästan troligt att det finns en koppling.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Finns det historiska bevis för att den nordiska mytoglogin är baserad på - eller alls inspirerad av - den grekiska?

Om jag bara tänker tid/plats så låter det som det skulle kunna finnas en koppling.
Och om jag tänker lite mer på det, så låter det nästan troligt att det finns en koppling.
Jag menade Valar. De är betydligt mer "wholesome" än de olympiska gudarna.

Vad gäller asarna och de grekiska gudarna så är det nog lite öppet. Det finns ju defnitivt ett gemensamt indoeuropeiskt arv här (Zeus och Tyr är väl t.ex. samma ord - samma som Deus - från indoeuropeisk rot), men man får också tänka på att våra fornnordiska myter och sagor skrevs ned under högmedeltid, och var säkert influerat av ett allmäneuropeiskt kulturarv.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag menade Valar. De är betydligt mer "wholesome" än de olympiska gudarna.
Om man bortser från Melkor då :p

Tolkien har väl velat skapa en tydlig gott-mot-ont-panteon.
De grekiska gudarna är mer representation av mänskliga arketyper och mänsklig psykologi - se de har alla bättre och sämre sidor.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vi körde ett första äventyr i Middle Earth igår. När rollfigurerna kom ut ur en skog och till en gammal väg, så räknade de med att snabbt hitta en befolkad by. Well, det kan man ju förvänta sig i andra rollspel.

Framför allt Arnor är väldigt avbefolkat, efter krig, pest och vintrar.

Hur resonerar ni?
I Adventures of Middle Earth (och kanske TOR också) så har Bard skickat bud om att de bygger upp Lake Town igen, och att människor ska söka sig dit. Det måste finns små byar, i huvudsak självförsörjande, här och var... även om man inte kan räkna med att hitta ett värdshus varje kväll?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag har ju lite fullt på onlinespelfronten känner jag, men att spelleda TOR Darkening of Mirkwood "IRL" skulle absolut vara tänkbart. Ni tre kan inte tänka er att flytta till Linköping? :)
Det där lät väldigt bakvänt haha!!
Det är ju enklare att styra upp något online än att ordna fysiska spelmöten. Jag bor till exempel inte ens i Sverige ;)
Men jag skulle kunna tänka mig att resa till Sverige för att spela en långhelg då och då om det skulle vara intressant?
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Finns det historiska bevis för att den nordiska mytoglogin är baserad på - eller alls inspirerad av - den grekiska?

Om jag bara tänker tid/plats så låter det som det skulle kunna finnas en koppling.
Och om jag tänker lite mer på det, så låter det nästan troligt att det finns en koppling.
Möjligtvis om man går tillbaka till de gemensamma indoeuropeiska förfäderna:

 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Om man bortser från Melkor då :p

Tolkien har väl velat skapa en tydlig gott-mot-ont-panteon.
De grekiska gudarna är mer representation av mänskliga arketyper och mänsklig psykologi - se de har alla bättre och sämre sidor.
Tolkien var tydlig med att han inte hämtade inspiration från den grekiska mytvärlden, utan att han istället blickade mot de fornnordiska myterna. Tulkas, till exempel, ger med sitt högljudda skratt och sitt stora mod ett mer asgårdskt än olympiskt intryck. Nordiska företeelser, som den handfasta faran med att bryta en svuren ed, spelar därtill stor roll i Midgårds begreppsvärld.
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Jag menade Valar. De är betydligt mer "wholesome" än de olympiska gudarna.

Vad gäller asarna och de grekiska gudarna så är det nog lite öppet. Det finns ju defnitivt ett gemensamt indoeuropeiskt arv här (Zeus och Tyr är väl t.ex. samma ord - samma som Deus - från indoeuropeisk rot), men man får också tänka på att våra fornnordiska myter och sagor skrevs ned under högmedeltid, och var säkert influerat av ett allmäneuropeiskt kulturarv.
De grekiska gudamyterna var därtill kraftigt påverkade från närliggande mellanöstriska kulturer. Till exempel härstammar gudasyskonen Artemis och Apollo österifrån.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,915
Vi körde ett första äventyr i Middle Earth igår. När rollfigurerna kom ut ur en skog och till en gammal väg, så räknade de med att snabbt hitta en befolkad by. Well, det kan man ju förvänta sig i andra rollspel.

Framför allt Arnor är väldigt avbefolkat, efter krig, pest och vintrar.

Hur resonerar ni?
I Adventures of Middle Earth (och kanske TOR också) så har Bard skickat bud om att de bygger upp Lake Town igen, och att människor ska söka sig dit. Det måste finns små byar, i huvudsak självförsörjande, här och var... även om man inte kan räkna med att hitta ett värdshus varje kväll?
Jo, världen är väldigt avbefolkad under ringens krig. Jag hade riktiga problem när jag skrev ett äventyr i Midgård då det äventyret krävde en större stad. Dock känner jag att det borde finnas lite byar här och var, även om de inte är utmärkta på kartor. Vill minnas att det i Sagan om Konungens Återkomst beskrivs hur bybor blir rädda när Aragorn rider fram med spöksoldaterna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jo, världen är väldigt avbefolkad under ringens krig. Jag hade riktiga problem när jag skrev ett äventyr i Midgård då det äventyret krävde en större stad. Dock känner jag att det borde finnas lite byar här och var, även om de inte är utmärkta på kartor. Vill minnas att det i Sagan om Konungens Återkomst beskrivs hur bybor blir rädda när Aragorn rider fram med spöksoldaterna.
Man kan ju titta på hur de gjorde med MERP om man vill håva in mer städer och byar. Både Arnor och Gondor modulerna är fyllda med byar och städer.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vill minnas att det i Sagan om Konungens Återkomst beskrivs hur bybor blir rädda när Aragorn rider fram med spöksoldaterna.
Ja sydkusten är befolkad.

Jag förstår att Arnor (Cardolan, Rhudaur, Artherdain) är speciellt avbefolkade (med undantag av Bree och Shire).
Mindre byare än Bree borde ju kunna förekomma även där.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Man kan ju titta på hur de gjorde med MERP om man vill håva in mer städer och byar. Både Arnor och Gondor modulerna är fyllda med byar och städer.
Arnor avfolkades senare. Först splittrades det i Artherdain, Rhudaur och Cardolan (av tronföljesskäl). Sedan besegrade häxmästaren de tre kungadömena 1 och 1. Sedan har det varit svåra vintrar och pest ganska sent i 3e åldern. Så det anses väldigt avfolkat.

Jag tänker att enstaka byar och bosättningar, mindre än Bree, borde kunna förekomma.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Arnor avfolkades senare. Först splittrades det i Artherdain, Rhudaur och Cardolan (av tronföljesskäl). Sedan besegrade häxmästaren de tre kungadömena 1 och 1. Sedan har det varit svåra vintrar och pest ganska sent i 3e åldern. Så det anses väldigt avfolkat.

Jag tänker att enstaka byar och bosättningar, mindre än Bree, borde kunna förekomma.
Jepp, utbygdsjägarna hade sina byar norr och nordost om Fylke.

Enligt vad Tolkien skriver i Unfinished Tales är Eriadors kustland tätbefolkade. Med tanke på orcherna i Dimmiga bergen är det inte underligt att folk flyttade från det bergsnära inlandet till havskusten. Det finns historiska förebilder: när habsburgare och ottomaner stred om makten över Balkan, avfolkades delar av regionen helt och hållet, eftersom det blev alltför farligt att bo där.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Läste jag precis att du hemskt gärna vill spelleda The Darkening of Mirkwood? :D
Jag kan inte förstå hur det kan finnas folk som inte vill speleda DoM.
Det står högst upp på min lista av färdiga kampanjer jag vill spela (i för sig det ända som står på den listan).

Jag spelade för något år sedan en kortare egen kampanj i ToR, och borde jag och mina spelare älskade det.
Så jag hoppas att vi någon gång i framtiden ska ge oss på DoM, även om längden är lite skrämmande
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Magiska ting verkar främst tillverkade av alver eller av forntida mästare (t.ex. Telchar som smidde Narsil/Anduril) vars like inte längre finns i världen. I några fall av dvärgar eller av Sauron, som var en smed-maia.
Telchar var faktiskt dvärg. Ursäkta petigheten men dvärgar är en utsatt minoritet som behöver all god press de kan få!

Jag leder en MERP-kampanj med MERPs gamla moduler och RuneQuest III som spelmotor. Jag minns att jag på 80-talet störde mig på att den tidsperiod ICE valt, T.Å. 1640, tycktes ligga så långt från de heroiska epokerna man kunde komma. Men det passade ju deras vision bättre, vilken verkar ha varit fritt äventyrande i Tolkiens Midgård, inte att man skulle återuppleva trilogins läsupplevelse (vilket nog var vad vi som spelare egentligen var ute efter). Nuförtiden kan jag uppskatta valet av tidsperiod bättre, det ger stora möjligheter att fabulera fritt samtidigt som spelvärlden inte är alltför olik böckernas setting. Placeringen precis efter att den stora pesten dragit förbi skapar maktvakuum och politisk instabilitet där mycket kul kan uppstå. Samtidigt finns mer av de gamla kungarikena kvar, särskilt i Arnor, vilket är anledningen till att det i MERPs moduler finns fullt av byar och städer som nämnts ovan, för att inte nämna Cardolan som är fullt av intrigerande småstater. Mordor har inte rest sig än men vi har både Häxmästaren i Angmar och Nekromatikern i Dol Guldur som två nexus som det utgår trubbel från. Elrond, Galadriel, Gandalf, allt det där tidlösa finns. Jag tycker det påminner om tidiga folkvandringstiden, där Arthedain motsvarar det tynande Västrom och Gondor Östrom, med mycket kringliggande vildmark och småkungadömen däremellan. Mycket av allt detta är ju helt avfolkat vid T.Å. 3018, man får ju känslan av att det i Arnor finns Bree, The Shire och Lindon och just inte så mycket mer. Just nu använder jag modulen Laketown som är en fröjd att läsa (ICEs sena kampanjmoduler håller mycket hög kvalitet), det är som en underbar sandlåda med geografiska och sociologiska beskrivningar som verkligen visar på möjligheterna med att spela i Midgård i en av Tolkien relativt outforskad period.

Det är tänkt att spelarna, som börjat på en relativ låg plockepinn-nivå, gradvis ska dras in i mer episka good vs evil-skeenden. I Tolkiens Midgård skulle jag inte tycka att det kändes rätt att skapa konterfaktisk historia som motsäger något av kanon, jag är mer ute efter något i stil med Rogue One i förhållande till A New Hope. Som en anekdot kan jag nämna att vi på 90-talet körde en kampanj med en kompis som SL där vi skulle sno tillbaka en slags stridsmaskin som stulits från dvärgarna. Stridsmaskinen drevs med mithril, se där förklaringen till att de några hundra år senare grävde för djupt i Khazad-dum! Det kanske var en lite väl komisk twist, men det var samtidigt ett kul sätt att knyta an till kanon utan att störa den.

Angående religionen i Midgård. En anledning till att den djupt katolske Tolkien gjorde gudarna så föga framträdande i hans publicerade verk kan ha varit att han inte ville anklagas för något slags blasfemi (nu spekulerar jag bara)? Sen kommer jag inte ihåg om följande har stöd i Tolkiens skrifter, men i ICEs version har ju flera av Valarna skepnader som tillbes av de "vanliga människorna", t ex Orome som kallas Araw på väströna och är typ jaktens gud osv. Folket kring Esgaroth har fiskarkulter och växtlighetskulter. Jag har svårt att föreställa mig förvetenskapliga kulturer som ska vara parallella med våra som dock inte har någon form av organiserad religion.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag kan inte förstå hur det kan finnas folk som inte vill speleda DoM.
Det står högst upp på min lista av färdiga kampanjer jag vill spela (i för sig det ända som står på den listan).

Jag spelade för något år sedan en kortare egen kampanj i ToR, och borde jag och mina spelare älskade det.
Så jag hoppas att vi någon gång i framtiden ska ge oss på DoM, även om längden är lite skrämmande
Den är ju visserligen inte helt färdig utan kräver lite mer planering från spelledaren i fråga än vad en del andra kampanjer gör.
Jag vill absolut spelleda den, men jag skulle även hemskt gärna spela den innan dess.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Jag tror de valde att inte förlänga licensen eller dylikt och Fri Ligan blev kontaktade av huvudförfattaren för att höra om de var intresserade. Jag minns inte exakt hur det gick till, men gött att de plockade upp det. Ser fram emot det släppet enormt mycket!
Egentligen är mycket lite känt. Cubicle 7 höll på med en ny utgåva av spelet som nästan var klart (jag hörde till dem som förhandsbeställde, och för en gångs skull satsade jag på lyxutgåvan), den skulle komma lagom till jul om jag minns rätt bara några veckor innan innan meddelade de att allt var inställt. Vad som sades då på TOR-discord:en var att Cubicle hade förlorat licensen, ingenting om varför eller något liknande. Det finns några där som är rätt insatta och har en del kontakter på Cubicle 7 (har för mig att några ur "personalen" var med i kanalen), så det var inte de vanliga grundlösa spekulationerna som så ofta florerar på internetforum.

Ett tag senare meddelades att Fria Ligan hade fått licensen, återigen ingen information om hur det hela hade gått till. Teorin för ett år sedan på TOR-discord:en var i alla fall att licensägaren hade begärt mer pengar än vad Cubicle 7 kunde betala (kanske det var någon ekonom som hade gjort en påvverpåjnt om att vinsten skulle kunna vara högre, med tanke på hur populärt det var, och inte sett att rollspel är i huvudsak en hobbyverksamhet även för skaparna), men inget är vad jag vet bekräftat eller förnekat.

Att Francesco Nepitello gick med till Fria Ligan och att den nya utgåvan i huvudsak skall baseras på den outgivna versionen förvånade mig storligen, jag var övertygad om att de skulle använda sig av År Noll-reglerna (något jag anser skulle rimma väldigt illa). Men det verkar som att vi inget definitivt kommer veta förrän vi har spelet i handen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Hm, tja det är väl uppenbart att Sophiticated games som har licensen från Tolkien Enterprise blev oense med C7 om något. Vad har inte kommit ut.

Sedan hittar de ett nytt förlag i Ligan. Att Nepitello fortsätter är väl inte så konstigt då han enligt historieskrivningen gjort spelet åt SG - inte C7, de har bara gett ut det. Av någon anledning vill inte SG syssla med distribution utan bara utveckling i detta fallet. Det finns väl egentligen ingen anledning att tro att dealen med Ligan är annorlunda (fast vem vet?).
 
Top