Spel i Middle Earth

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Gorgoroth innehåller mina första MERP-äventyr.
Death at the Manor, Murder of a Merchant, The Escape, Expedition to Corvarad... ska kolla!

Jag måste ändå fråga... är MERP/ICE prylar släppta för gratis/privat nedladdning, eller är det bara omöjligt för de nuvarande rättighetsinnehavarna att bevaka sina rättigheter online?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag hade definitivt kört en "what if" kampanj.

What if:
Sauron vann och har nu förslavat världen?
Eller
Shelob dödade Frodo och en random orc tog ringen men ger den inte till Sauron utan flyr med ett gäng andra tvärs över midgård. Ni måste hitta orcen och ta tillbaka ringen innan Sauron får tag i han.
Eller
Sauron får ringen och är nu så mäktig att det enda som kan stoppa han är Smaug (som aldrig dog), men vart är han?
Eller
Gandalf får på sig ringen och blir en maktgalen evil wizard.

Eller nåt helt annat. Finns hur mycket som helst att hitta på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,495
Jag hade definitivt kört en "what if" kampanj.

Shelob dödade Frodo och en random orc tog ringen men ger den inte till Sauron utan flyr med ett gäng andra tvärs över midgård. Ni måste hitta orcen och ta tillbaka ringen innan Sauron får tag i han.
Allternativ pitch. Man är orkerna med ringen. Målet är att rädda sitt folk från att vara Saurons slavar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Death at the Manor, Murder of a Merchant, The Escape, Expedition to Corvarad... ska kolla!

Jag måste ändå fråga... är MERP/ICE prylar släppta för gratis/privat nedladdning, eller är det bara omöjligt för de nuvarande rättighetsinnehavarna att bevaka sina rättigheter online?
De har inte släppts för privat nedladdning.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
Det finns ett kortspel, METW, som väsentligen utspelar sig i en odefinierad tid Bilbo/Trilogin. Allt/alla finns och kan mötas (Eowyn, Smaug, Mouth of Sauron, Gollom, Merry, Pippin, till och med Thrain tror jag).
Ja! Det get mig idéer! Jag köpte några kort till det och spelade en eller två gånger, har nog kort för två lekar. Idén som jag får är att använda det liknande Everways Fortune deck (en form av tarotkortlek). Varför inte använda de korten när en skall slumpa fram nya äventyr? "Eowyn ... och .... Gollum ... möter stråtrövare ... på Amon Sûl". Finns goda möjligheter till att skapa äventyr som inte följer ens egen standardmall.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag hade definitivt kört en "what if" kampanj.

What if:
Sauron vann och har nu förslavat världen?
Eller
Shelob dödade Frodo och en random orc tog ringen men ger den inte till Sauron utan flyr med ett gäng andra tvärs över midgård. Ni måste hitta orcen och ta tillbaka ringen innan Sauron får tag i han.
Eller
Sauron får ringen och är nu så mäktig att det enda som kan stoppa han är Smaug (som aldrig dog), men vart är han?
Eller
Gandalf får på sig ringen och blir en maktgalen evil wizard.

Eller nåt helt annat. Finns hur mycket som helst att hitta på.
Jag har länge velat göra ett what if på temat "tänk om Boromir överlevde?"

Konventsscenario, RP är Aragorn, Gimli, Legolas och den skuldtyngde, men ångerfyllde Boromir. Hur reagerar han på Gandalfs återkomst? Blir han den naturlige diplomaten i Edoras istället för Gandalf? Litar hans kumpaner på honom, trots att han försökte stjäla ringen? Litar han på sig själv?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag citerar mig själv från en tidigare tråd:

* Mytologi. Böckerna Sagan om Ringens främsta förtjänst är den otroligt rika mytologi som omgärdar Midgård. Ett bra äventyr får gärna ta tillvara på den mytologin och intrigera sina äventyrsmoment i gamla historier, krönikor och legender.

* Äventyret ska vara episkt. Att gå in i en grotta och jaga skatter kan jag göra i Drakar och Demoner. När jag spelar/spelleder Sagan om Ringen så ska mycket stå på spel. Det är ju svårt att kasta in spelarna i en strid där de står öga mot öga med Sauron, av flera orsaker, men jag vill att rollpersonerna åtminstone indirekt ska ha gjort ett avtryck i Midgårds historia.

* Det ska finnas referenser till handlingen i Sagan om Ringen. Detta behöver inte vara helt uppenbara referenser, rollpersonerna behöver inte stöta på ringens brödraskap, äventyret behöver inte utspela sig samtidigt som böckerna, men easter eggs vill jag ska finnas där.

* Det som sker i äventyret får inte motsäga det som står i böckerna. Rollpersonerna får inte sno ringen från Frodo, döda Balrogen innan Gandalf hinner med det etc. Äventyret får inte ta något ifrån storslagenheten i det som händer i böckerna. Ett äventyr där det visar sig att Sauron överlevt ringens förstörelse går därför bort. Inte heller för rollpersonerna bestå av alltför vitt skilda folkslag, ex. människa, alv, dvärg, hobbit, då detta underminerar att det var en unik sammansättning i Sagan om Ringen (över huvud taget brukar jag inte tillåta att spelarna har alver som rollpersoner)
I de äventyr som jag spellett i Midgård har rollpersonerna fått axla rollen som de okända världsräddarna. De har dragits in i episka händelser där Sauron hade vunnit om det inte varit för rollpersonerna, men det är inte allmänt känt att rollpersonerna räddade världen. Ett av äventyren utspelar sig ett tiotal år innan ringens krig och ett annat utspelar sig under själva kriget. Rollpersonerna får i det äventyret besöka platser och personer som även Ringens Brödraskap besöker, fast innan eller efter de besökt platserna och talat med personerna. Exempelvis kommer rollpersonerna till Rivendell ett tag efter att brödraskapet begett sig därifrån och rollpersonerna får slå följe med Elronds söner en bit när de ska leverera banéret till Aragorn.

En kampanj som jag länge velat skriva skulle handla om att rollpersonerna spelar ett gäng haradrim efter ringens krig. Alla i deras trupp har stupat eller skingrats och rollpersonerna befinner sig nu långt ifrån sitt hemland. Deras sida av kriget har inte bara förlorat, det har dessutom framkommit att Sauron som rollpersonerna stred för var ond (detta är ju något som de inte nödvändigtvis visste om, tvärtom kan de ha blivit ilurade att Suaron var god och att de kämpade mot ondskan när de krigade mot Gondor). Hela rollpersonernas värld har alltså slagits i spillror och de är alldeles ensamma i ett land som just besegrat dem. Jag tänker att detta är en spännande början till en rätt existensiell kampanj om att hitta en mening i tillvaron, att inte låta ett mörkt förflutet hindra en hoppfull framtid.

Har även lite lösa funderingar på att skriva en kampanj som utspelar sig efter ringens krig, kanske 30 - 40 år senare, där rollpersonerna är soldater från Gondor som ingår i en trupp som ska besöka Mordor. Det en gång hemska riket har inte besökts sedan ringens krig och de gondorianska soldaterna ska utröna om det fortfarande utgör ett hot eller om man kanske rent av kan börja återuppbygga det en gång fördömda landet. I maktvakumet efter att Sauron dött har de splittrade kvarvarande klanerna av orcher och människor legat i strider mot varandra. Kanske finns det klaner av människor där som rollpersonerna kan liera sig med, eller kanske rent av orcher som efter att Sauron besegrats ledsnat på att vara grymma och onda och gör sitt bästa för att få orcherna att bygga upp en mer empatisk civilisation?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är bra saker du skriver, intressanta ideer! Och du lägger ribban rätt högt.

De har dragits in i episka händelser där Sauron hade vunnit om det inte varit för rollpersonerna, men det är inte allmänt känt att rollpersonerna räddade världen
Jag tänker att det här är ju något som får växa fram. Inte så att man behöver börja med att "gå in i en grotta och jaga skatter", men jag föreställer mig att spelarna/karaktärerna får äventyra ett tag innan de förtjänar att rädda världen från Sauron.

Jag lutar åt att prova en kampanj, och förlägga den några år efter Smags död (som i Adventures of Middle Earth av Cubicle7). Det utrymme man har är ju att böckerna inte säger något om det de inte säger något om. Och så får man helt enkelt hitta en nivå med sina spelare som alla accepterar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag tänker att det här är ju något som får växa fram. Inte så att man behöver börja med att "gå in i en grotta och jaga skatter", men jag föreställer mig att spelarna/karaktärerna får äventyra ett tag innan de förtjänar att rädda världen från Sauron.
Ja, precis. Kampanjen jag gjort börjar med att rollpersonena är helt vanliga bybor i staden Bri. De får ett uppdrag av en dvärg som verkar ganska enkelt men som allt eftersom utvecklas till en historia där Midgårds väl och ve står på spel.

Ja, efter Smaugs död är en bra tid för att ha fritt spelrum för rollpersonena. Sauron har ju just drivits från sitt fäste Dol Guldor i Mörkmården då, det kan kanske öppna för en spännande kampanj? Rollpersonerna behöver bege sig till Saurons övergivna fästning för att hämta en artefakt där? Dol Guldor tas över av Khamûl och rollpersonena ska dit och spionera?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Hela The One Ring´s setting är ju till en början grundat i och ikring Mörkmården de 60 år mellan det att Bilbo och Ringens Herre utspelar sig. Finns dessutom en fet kampanjbok som heter The Darkening of Mirkwood som tyvärr inte finns att köpa ny längre, vare sig från drivethrurpg eller Cubicle7 (Kanske säljer de den fortfarande, kan vara värt att kolla!). Men kan varmt rekommendera att försöka få tag på allt som släpptes till The One Ring. Det lätt bästa rollspel som gjorts för spel i Midgård i mitt tycke.
Reglerna fångar upp känslan i böckerna enormt väl och det är väldigt stämningsfulla och vackert illustrerade böcker som stärker det ytterligare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Hela The One Ring´s setting är ju till en början grundat i och ikring Mörkmården de 60 år mellan det att Bilbo och Ringens Herre utspelar sig. Finns dessutom en fet kampanjbok som heter The Darkening of Mirkwood som tyvärr inte finns att köpa ny längre, vare sig från drivethrurpg eller Cubicle7 (Kanske säljer de den fortfarande, kan vara värt att kolla!). Men kan varmt rekommendera att försöka få tag på allt som släpptes till The One Ring. Det lätt bästa rollspel som gjorts för spel i Midgård i mitt tycke.
Reglerna fångar upp känslan i böckerna enormt väl och det är väldigt stämningsfulla och vackert illustrerade böcker som stärker det ytterligare.
Åh, najs! Jag har bara lirat MERP så har ingen koll på The One Ring.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Åh, najs! Jag har bara lirat MERP så har ingen koll på The One Ring.
Det bästa med att alla spelat MERP är att magisystemet där inte är 100% Middle Earth, så jag behöver inte heller vara så ledsen om jag inte kör ett så strikt magisystem.

Skämt åsido... ni som kört i Middle Earth och väsentligen tillåtit magi som i andra spel... har ni förklarat eller motiverat det på något sätt? Eller bara kört?

Hur motiverades att det fanns magiker i MERP när det begav sig?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det bästa med att alla spelat MERP är att magisystemet där inte är 100% Middle Earth, så jag behöver inte heller vara så ledsen om jag inte kör ett så strikt magisystem.

Skämt åsido... ni som kört i Middle Earth och väsentligen tillåtit magi som i andra spel... har ni förklarat eller motiverat det på något sätt? Eller bara kört?

Hur motiverades att det fanns magiker i MERP när det begav sig?
Det är 0% Middle Earth. Det finns kanske maximalt 15-20 personer som brukar magi i Middle Earth i den bemärkelsen att de kastar besvärjelser, om ens så många! Spelar jag i Middle Earth så är det ett tvärt nej om någon vill spela en magikerkunnig. Det förtar väldigt mycket av hela känslan att spela i Middle Earth för min del. Men var och en gör ju som de själv vill, och tycker du att en rollperson ska kunna kasta besvärjelser så, ja, kör på! Men det är inte särskilt canon, men det behöver det ju heller inte vara.

EDIT: Eller om man ska tro I.C.E så kan ju väldigt många använda magi, men de hittade också på saker helt ur det blå som inte alls var baserade på saker Tolkien skrivit. Så på ett sätt är det väl canon, men det är inte Tolkien canon.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det finns en del besvärjelser som kanske inte riktigt ger den rätta Midgårdskänslan. På rak arm känns det till exempel som att ”isvägg” eller ”dimensionsportal” inte hör Midgård till. Men det finns samtidigt väldigt många besvärjelser som känns väldigt mycket Midgård. Subtila besvärjelser som ”Springa på grenen” som påminner väldigt mycket om Legolas strapatser. Överlag tycker jag väldigt mycket om magisystemet där man får en ny besvärjelselista för varje rang man ökar.

Jag tolkar inte Trollkarl i MERP som att man liksom skulle ha trollkarl som yrke och så omkring med en stav, långt vitt skägg och spetsig hatt. Det finns andra karaktärer i böckerna än de fem istari som kan bruka magi. Alverna är det tydligaste exemplet, men även Aragorn som verkar ha någon slags helande förmåga, Faramir som är lite av Gandalfs lärjunge och Grima Ormtunga som försvagar Theoden. Jag ser snarare ”yrkerna” i MERP som arketyper.
 
Top