Varulv [Snapphanarna] Runda 2.1

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Fast efter mig är det Andersson, som du är beredd att skicka på uppdrag? Är det verkligen farligare att ge en snapphane förmågor än att skicka hen på uppdrag?
Det blir en osäkerhet hur som helst i vilka man väljer att skicka.

Genesis, Andersson och bb

tycker jag är sämre än

Genesis, vimes/sidd och bb

men det är bara en gradskillnad.


Det är större skillnad imin bok mellan genesis - andersson (vem som får förmågorna) än vad det är mellande två gängen ovan.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Eftersom jag litar på mig själv mer än jag litar på Sidd tänker jag fortsatt rösta ja till den här troppen.

Impi/Bio tycker jag verkar gröna, både utifrån siandet och hur de agerat efteråt, så att de tycker jag är självskrivna. Genesis har konstruktiva inlägg som antingen lurar upp mig på läktaren eller så är han grön. Jag har inget emot att Genesis är korpral. Men jag tycker inte Sidd gett mig något som gör att jag kan lita på honom. Bättre i så fall Vimes som också siats grön.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Nu skriver jag en post innan jag tar lite paus från det här spelet, känner mig som syreätande cyanobakterie som lägger sig över allt och alla. Ber om ursäkt för det.

@Vimes skrev något om att min stil (tm) är att slarva runt på känslomässig grund. Den sved.

För det är inte alls så! Jag använder all logik och allt förnuft jag besitter och vill faktiskt att ni tar följande på allvar:

Jag gav följande skara i uppdrag att vakta krigskassan:
Basenanji (tja, såklart, jag vet ju att jag vill Sveriges väl. Att inte föreslå sig själv är ju jättekonstigt, såvitt man inte är danskspion och vill ligga lågt eller nåt)
Biobunker han var med på ett lyckat uppdrag, har varit på Tacokväll med Impetigo och spelat grönt i min bok. Givet val. Dessutom: OM det skulle vara så att Impetigo och Bio har en gyum heist på gång lär det upptäckas nu, vilket är bra eftersom vi inte vill
lyckas med två uppdrag, därefter tvingas ta med en dansk spion, bli paranoida och misstänka varandra. Ni vet ju hur det gick när Martin vann Mäster ulv? Vi vill inte ha den där "nejnejnej, vad vet vi om varandra egentlgien, nu litar jga inte på någon!"-känslan i senare delar av spel. Dessutom har både Sidd och andra föreslagit liknande "test". Någon kanske tycker att det är en dålig taktik, men inte en som gör mig eller Sidd skum by default.
Vimes tja, herregud, vad det här skulle bli en storm i ett vattenglas! 1) han är siad grön. Ni kanske inte tror mig, men JAG vet ju att Vimes är grön. Till att börja med så får ni bestämma er för huruvida jag är svensk eller dansk. Om jag är dansk säger ju inte mitt sieri er någonting. Då kan ni inte lita på det alls, jag kanske helt enkelt frejmar Vimsan så ni ska börja misstänka honom? Men om jag är svensk och har siat Vimsan då? Tja, då är han ju grön och kan skickas ut på uppdrag.

Och vad valde jag för något? Just det.

(Sedan har jag alltså flera gånger vunnit genom att sia Vimes tidigt i olika spel. Han är legendarisk i sådana här spel, det är fullkomligt självklart att välja honom, men ännu mer självklart med tanke på vår långa historia ihop. Jag hade kunnat sia Bio förstås, men valde ändå Vimes pga gamla meriter. Att jag inte tog hänsyn till vad andra säger är ju grönande goddammit, att osjälvständigt lyssna på en kör av röster är rödande. Släpp det här, det är inte konstruktivt att diskutera mitt val av Vimes. Snarare är det skumt att hänga sig fast vid detta!)

Sidd okej, här kan man vara lite mer skeptiskt kanske, det kan jag hålla med om, men: Sidd har gått från att vara en ganska kaotisk nybörjare till en finslipad mästare i sådana här spel. Han har dessutom varit med på ett fungerande uppdrag. Han har spelat sunt, förnftigt och genomtänkt i det här spelet. Han är helt enkelt en bra kandidat.

"Men, varför inte Impetigo då?"

Tja, kanske för att han skrivit betydligt mindre än Sidd och för att han gav mig mäsken på slump. För att jag inte riktigt litar på honom, Impetigo håller jag högt, han är slipad, skriver bra och kan absolut vara en slick ulv.

Sedan kan man ju alltid reflektera över att:

  • Jag skriver mycket och energiskt! jag vill verkligen vinna!
  • Jag röstade ja till ett gäng som lyckades med ett uppdrag
  • Jag slarvade bort en s u v e r ä n möjlighet för ulvlaget att vinna en omgång
  • Kungabrevet slumpades till Vimes, vilket han själv bekräftat. Se nu ovan om Vimes en gång till.

Det Genesis (och andra) vill få det här till (och det gör han/ni bra) är att jag pga tekniska logikdetaljer inte har varit logisk eller förutsägbar. Och nu har han/andra fått alla med sig verkar det som. Jag är tydligen rödare än en dansk korv med färgtillsats.

Well, någon/några har lyckats placera mig precis där de vill. Snyggt jobbat, danskspioner, men vi hederliga svenskar är fortfarande närmast segern och någon krigskasssa tänker jag verkligen inte låta hamna i era smutsiga labbar!

Fick jag chansen skulle jag välja den där kvartetten ovan igen. Vi kan hålla krigskassan säker och ge Sverige segern.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
@Basenanji, ett siande är inte en "teknisk logikdetalj". BB har siat Impetigo som grön. Att hålla BB för grön och Impe för misstänkt är inte riktigt klokt. Det skulle innebära att BB har ljugit om sitt siande för att skydda en snapphane. Känns inte så troligt. Du kan omöjligt hålla BB som grönare än Impetigo.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Jag kommer för övrigt att hålla kurs igen i eftermiddag, 14-18. Jag kommer typ att snacka oavbrutet så dåligt med möjligheter för mig att smita undan och läsa/posta. Kanske lite snabbt under en kort paus, men räkna inte med att jag kommer att posta något under dessa fyra timmar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Klart frestande att ändra min röst till "Ja" för att få de snaskiga specialförmågorna, alltså. Jag vet inte vad jag tror om Andersson. Tycker att han har spelat ganska grönt under spelet, och jag kanske borde släppa min misstanke från "Få R1 överstökad"-gate. Och i vilket fall är valet mellan att skicka honom på uppdrag eller ge honom specialförmågor. Viktat mellan honom och Sidd? Kanske inte så jättestor skillnad, som Impe säger.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Å andra sidan så håller jag nog på mitt resonemang om att Martin försökte att så tvivel om troppen vi skickade, vilket skulle gröna Sidd ganska duktigt. Det är nog en hyfsad gradskillnad där, ändå. Jag tror att jag håller på min nej-röst.

@Impetigo och @Vimes, kommentarer på min teori om Martin i post #43 ovan?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Å andra sidan så håller jag nog på mitt resonemang om att Martin försökte att så tvivel om troppen vi skickade, vilket skulle gröna Sidd ganska duktigt. Det är nog en hyfsad gradskillnad där, ändå. Jag tror att jag håller på min nej-röst.

@Impetigo och @Vimes, kommentarer på min teori om Martin i post #43 ovan?
Jag tycker din läsning av Martin är vettig. Det är ulvigt/snoppigt att helt luta sig mot metakunskap som ligger utanför själva speltråden, och det är ulvigt/snoppigt att vara inkonsekvent på det sätt du fångar upp. Det är samtidigt så att det är ulvigt/snoppigt på ett väldigt mjukt sätt, det kan vara svenskt/byboigt beteende som jag inte riktigt begriper mig på.

Är Basse däremot hvitrød är, som du påpekar, Martins hejande på första förslaget än mer suspekt.

Jag håller Martin för väldigt ogrön, men kanske inte röd (ännu).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
@Vimes skrev något om att min stil (tm) är att slarva runt på känslomässig grund. Den sved.
Det behöver inte svida! Jag tycker ju det är minst lika viktigt att visa att man är god som det är att hitta de onda. Och ett sätt att visa sina gröna färger på är ju att vara "byboslarvig" och lite ogenomtänkt (för att man inte har något att frukta). Som jag skrev hade jag varit mer benägen att köpa ditt siande om du bara hade slängt iväg det på impuls istället för att först fråga i tråden och sedan göra något helt annat. Det lirar lite för bra med att du är pølseman och BB och Imp är snela hestar för att ignorera.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
Fasiken vad det här kan bli jobbigt. I Varulv hade vi ju nackat Pölse-Basse och gått vidare, nu kommer han ju brusa runt här som Lamotte på speed…..
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Det behöver inte svida! Jag tycker ju det är minst lika viktigt att visa att man är god som det är att hitta de onda. Och ett sätt att visa sina gröna färger på är ju att vara "byboslarvig" och lite ogenomtänkt (för att man inte har något att frukta). Som jag skrev hade jag varit mer benägen att köpa ditt siande om du bara hade slängt iväg det på impuls istället för att först fråga i tråden och sedan göra något helt annat. Det lirar lite för bra med att du är pølseman och BB och Imp är snela hestar för att ignorera.
Tja, jag tog i alla fall inte chansen att använda Kungens brev. Sedan är jag ju usel på att förstå det här spelets koncept och är liksom "fast" i att sianden är säkra, som i varulvsspel. Min första tanke när Impetigo och Biobunker kom ut ur tältet var att Ockhams rakkniv sa att de bägge är gröna.

Men @Genesis har en god poäng i att jag fattar trögt, givetvis är det ju så (ja, jag har kollat) att snopphane-Impetigo aldrig någonsin evvah skulle bjudit in en svensk-Bio till sitt tält.

Så vafan, jag är ju trög. Men inte trøg, om ni hajar.

(Och Bio, jag lovar att inte lamotta mig mer, om du bara kunde skriva något i stil med: "Men man kan aldrig vara säker. Förmodligen är Basse grön och en fin kille med massa härliga drinktips som jag gärna skickar ut på uppdrag! Med basse säkrar vi kasse!" som man säger på basketplanen.)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
kommentarer på min teori om Martin i post #43 ovan?

Jag har som sagt aldrig spelat resistance och har svårt att värdera det som folk skrivit om hur det brukar funka där och vilka skillnader vi kan förvänta oss i detta spelet.

Ditt case mot Mattin handlar ju om hur Martin resonerat utifrån tidigare erfarnheter av resistance och hur han sesan inte varit konsekvent i sina resonemang. Det uppfattade jag också, men det är väl också tänkbart att Martin reviderat hur han ser på spelet allt eftersom rundan fortlöper (”oj, det gav visst jättebra info att analysera att rösta ner första förslaget” typ).

Sen är det rödande att försöka rösta genom förslag som innehåller Basse, det kommer man inte ifrån.

Basse, Martin, Octo är nog min troligaste ulvtrojka i nuläget.

Möjligen en (eller i värsta fall två) ulv bland Vimes, Sidd, Andersson (det är ju den mest aktuella frågan för tillfället)

Bb och Genesis har jag ju som ganska gröna och främst bb iom att Basse gick så långt för att slippa sia honom.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Hej
  • Jag slarvade bort en s u v e r ä n möjlighet för ulvlaget att vinna en omgång
Hur ser din rödlista ut Basse? Vilka tror du är snapphanar och vilka håller du för trogna svenska soldater?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
Tja, jag tog i alla fall inte chansen att använda Kungens brev. Sedan är jag ju usel på att förstå det här spelets koncept och är liksom "fast" i att sianden är säkra, som i varulvsspel. Min första tanke när Impetigo och Biobunker kom ut ur tältet var att Ockhams rakkniv sa att de bägge är gröna.

Men @Genesis har en god poäng i att jag fattar trögt, givetvis är det ju så (ja, jag har kollat) att snopphane-Impetigo aldrig någonsin evvah skulle bjudit in en svensk-Bio till sitt tält.

Så vafan, jag är ju trög. Men inte trøg, om ni hajar.

(Och Bio, jag lovar att inte lamotta mig mer, om du bara kunde skriva något i stil med: "Men man kan aldrig vara säker. Förmodligen är Basse grön och en fin kille med massa härliga drinktips som jag gärna skickar ut på uppdrag! Med basse säkrar vi kasse!" som man säger på basketplanen.)
Man kan aldrig vara säker, Basse är en fin kille med härliga drinktips som jag aldrig vill skicka ut på uppdrag. Med Basse går vi torsk som man säger om man är morsk, din flødeskumssörplande oäkting till Preben!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Hej
Hur ser din rödlista ut Basse? Vilka tror du är snapphanar och vilka håller du för trogna svenska soldater?
Min lista i nuläget
Basenanji
Vimes

Sidd
Impetigo
Biobunker

Martin
Octagonal
Andersson
Genesis
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
@Sidd @Martin3 om jag inte missat nåt har ni inte röstat, läge att göra det snarast!
Ja jag har tvekat här med tanke på det där jäkla Kungabrevet.
Ville ju se era andra ställingstagande och förstår att jag själv inte ställer mig i så bra dager genom att dra ut på det.

Jag är som jag direkt skrev när jag såg de förseslagna lirarna rösta Nej.
Sen så tänker jag att brevet kommer sabba en bättre uppställning.
Nu när det verkar bekräftat att Vimes har brevet så är ju han typ viktigast att ha med i diskussionen.

I alla fall så har jag inte makten över det här.

RÖST: NEJ
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Gillar inte omotiverade listor och pekningar åt vare sig det ena eller andra hållet. Kan tyvärr inte låta bli att bli lite extra känslig när det riktas mot mig själv 😱

Nu har både Basse och Impetigo rödlistat mig utan motivering. Finns säkerligen fler som har liknande funderingar då ingen ser mig som grön eller har utryckt det hittills i spelet. Vill ni utveckla hur ni tänker eller går ni på den klassiska magkänslan??
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Nu har både Basse och Impetigo rödlistat mig utan motivering.
Jag tyckte som sagt att ditt resonemang (som du lånade från Martin om jag förstod saken rätt) om att snapphanarna kunde prata i PM innan korpralen lagt fram ett förslag var rödande.
 
Top