DoD Snabbstartsreglerna

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,934
Location
Ereb Altor
Fast grejen med tillstånd är ju att du kan få dem på andra sätt än att pressa. Pressa är ju den frivilliga regeln, tillstånd hör till de allmänna reglerna.

Efter att ha krupit runt i en grotta och slagits mot all möjlig ohyra är sannolikt alla lortiga. Dvs alla har antagligen tillståndet lortig. Inte för att de pressat utan för att de har krupit runt i en grotta och slagits mot ohyra.
Alltså, jag vet inte hur ni spelar men under mina 35 år har våra RP alltid självmant tvättat sig efter lortiga strapatser och inför viktig audiens men visst, om man som spelmakare vill stävja lorteriet är det ju utmärkt med en sådan regel.

Personligen tycker jag att det, regelmässigt, är lika intressant som skoskav eller kissnödig. Fullt rimliga tillstånd men knappast några som förhöjer spelupplevelsen :)

Men nu har ju @TomasFriaLigan lovat att titta på alternativ så jag är mer än nöjd! :)

Ps Hela detta inlägg är med glimten i ögat. Utom det sista. Det är på största allvar! Eller ok, hela då!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Alltså, jag vet inte hur ni spelar men under mina 35 år har våra RP alltid självmant tvättat sig efter lortiga strapatser och inför viktig audiens men visst, om man som spelmakare vill stävja lorteriet är det ju utmärkt med en sådan regel.
Om inte jag som SL påpekat att rollpersonerna är täckta av dynga så brukar de gladeligen gå direkt från att ha krupit runt i avloppen till audiens med kungen =D
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Personligen gillar jag lortig. Övertala (och grundegenskapen Karisma) är en interaktionsfärdighet så den är alltid beroende utav (minst) två parter och lortig påverkar ju motparten (kan man tänka). Jag har inget emot att använda Tvivel (föreslog det själv på FLs forum), men skulle föredra Lortig då det kan vara användbart i många sammanhang, tillstånden är ju trots allt något man kan få i spelet som sådant, inte bara när man pressar. Vad gäller att hela upp olika tillstånd på en kvart så kan ju SL säga nej om det inte finns någon bra förklaring utav spelaren hur han blir hav med tillståndet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Lortig skulle ju till och med kunna vara en fördel i vissa situationer, om du till exempel försöker tigga pengar och vill se extra patetisk ut, eller om du ska gömma dig i vildmarken!

(Jag skulle alltså föredra något annat tillstånd.)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Lortig borde vara en mätare ungefär som sanity.
Man bockar av varje gång man dränks i blod, syra, slem, lera. Varje gång man brinner, tarmarna trillar ut och så vidare. Enda gången man kan få tillbaks det är med ett rituellt bad i speciella badhus, rena handdukar, ren utrustning för sanering och en tropp ledd av en exorcist.
När man når 0 står inte gruppen eller ens en själv längre ut. Då tar SL rollformuläret och man blir ett hemskt monster i nästa megadungeon.

//EvilSpook
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Ok, jag ger mig! Vi kikar på alternativ till Lortig. :)
Jag kastar även in Nervös till förslagsmixen. Synkar väl till tillfällen då man använder KAR i aktivt spel.

(det trista med att ta bort Lortig är ju att man inte längre kan kräkas på sig själv! 😉)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Förutom nackdelen av att se lortig ut så tycker jag även att vetskapen/känslan att vara lortig mentalt skulle kunna påverka mångas utstrålning så jag har sett lortig som något mer än bara ett fysiskt tillstånd.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Ärligt talat, enda invändningen mot tvivel är kanske att det språkligt inte är ett adjektiv som de andra. Sån inkonsekvens stör mig mer än det förmodligen borde...
Så ”tvivlande” då ...

Personligen skulle jag även byta ut "krasslig". För mig har det ordet fel klang. Krasslig är liksom något en förälder säger om sitt barn, inte ett benämning som passar äventyrare i en fantasyvärld.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Ärligt talat, enda invändningen mot tvivel är kanske att det språkligt inte är ett adjektiv som de andra. Sån inkonsekvens stör mig mer än det förmodligen borde...
Bra, den nivån av detaljfokus uppskattas. 😅

Lobbar in Uppgiven, eller det lite tvetydiga Sliten.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Någon kommer säkert skapa ett rollformulär med Blankrad istället, samt en tillhörande lista med förslag på namn på tillstånd till alla grundegenskaper som spelare eller SL kan välja bland. Så skulle nog jag vilja ha det i alla fall, men fattar att det inte ligger i linje för regelndesignen här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,934
Location
Ereb Altor
Någon kommer säkert skapa ett rollformulär med Blankrad istället, samt en tillhörande lista med förslag på namn på tillstånd till alla grundegenskaper som spelare eller SL kan välja bland. Så skulle nog jag vilja ha det i alla fall, men fattar att det inte ligger i linje för regelndesignen här.
Egentligen hade det ju räckt att man kryssade sin grundegenskap sedan kan man rollspela det hur man vill. Finns ju egentligen ingen anledning att koppla till ett specifikt tillstånd.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
"Osäker" är ju vad man är om man känner tvivel. Men annars gillar jag detta också:

Någon kommer säkert skapa ett rollformulär med Blankrad istället, samt en tillhörande lista med förslag på namn på tillstånd till alla grundegenskaper som spelare eller SL kan välja bland. Så skulle nog jag vilja ha det i alla fall, men fattar att det inte ligger i linje för regelndesignen här.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Egentligen hade det ju räckt att man kryssade sin grundegenskap sedan kan man rollspela det hur man vill. Finns ju egentligen ingen anledning att koppla till ett specifikt tillstånd.
Jag tycker det är en bättre lösning och om man använder regeln för att pressa slaget bör det i första hand hamna på den grundegenskap som är kopplad till slaget man försöker pressa.
 
Top