DoD Snabbstartsreglerna

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,855
Location
Stockholm
Modfälld på engelska skulle kunna vara disheartened vilket också låter fint.
Lite för långt för att rymmas på rollformuläret i det nuvarande utförandet tyvärr.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Föreslår Eländig istf Krasslig!

Gillar både Modstulen och Uppgiven (y)
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Testade Ridders Rös för första gången ikväll. Ett gäng veteraner där 3 av de 4 spelare har spelat mycket DoD under 80-90talet.
Alla kom in i reglerna snabbt. Dödsslagen gillades. En blev utslagen, en annan var nere på 1 KP och 3 av 4 spelare hade pressat så mycket så de hade alla tillstånd (skräcktabell och monsterattacker tillförde tillstånd med). Jag hintade lite om att vila men de var rätt optimistiska och körde på. Glömde initiativkorten hemma som jag har från Ligan´s andra spel så fick sköta det med tärning men i övrigt körde vi med alla regler som pressning mm.
Spelaren som spelade Ärkemäster är en D&D veteran och lyckades rulla 3st natural 20 vilket oturligt nog för honom är demonslag i detta spelet :) .
Blir dags imorgon igen med en grupp på 2 spelare och då kommer jag nog modda motståndet lite så de får en någorlunda rättvis chans att klara av äventyret.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Jag skulle nog tagit Apatisk som Karisma-tillstånd. Eller gått tillbaka till en variant av Lortig, där man lutar sig in i att göra det till ett mentalt läge, så något åt obekväm, nonchalant eller vårdslös. Edit: Avtrubbad, det tror jag fångar känslan för mig.
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Vårdslös är ju finfint! (Jag tummar upp allting som inte är Lortig, tydligen :) )
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Eländig är riktigt bra. Fast det kanske är för ospecifikt för att rollspela?
Ja det rätt brett. Det kanske blir lättare iom att det är kopplat till karisma, då kan det tolkas som en känsla av hopplöshet? Några synonymer är olycklig, arm, ynklig, bedrövlig, usel, erbarmlig, värdelös, jämmerlig, miserabel, urusel, osv.

Men Modstulen / Modfälld kanske är mer direkt associerat till karisma än Eländig.
 
Last edited:

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Egentligen hade det ju räckt att man kryssade sin grundegenskap sedan kan man rollspela det hur man vill. Finns ju egentligen ingen anledning att koppla till ett specifikt tillstånd.
Jag tycker det här. Har tänkt i exakt samma banor.

Lite oavsett vilken beskrivande term man sätter per GE så kommer det tveklöst uppstå tillfällen då de skaver eller inte passar in särskilt väl.

En enkel checkbox, förslag per GE om vad som kan orsaka eländet och så är det klart.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Jag tror det vore en dålig idé då det sannolikt skulle leda till ett radikalt minskat antal pressade slag då det oftast skulle drabba ens viktigaste grundegenskap. Vilken krigare skulle t ex pressa ett attackslag om det skulle innebära att hen under resten av striden skulle anfalla med nackdel?
Är det inte ganska exakt så i MYZ? Dvs. du pressar ex Styrka vid en attack men kan då ta Styrke-skada. Eller kommer jag ihåg fel?

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag tycker det här. Har tänkt i exakt samma banor.

Lite oavsett vilken beskrivande term man sätter per GE så kommer det tveklöst uppstå tillfällen då de skaver eller inte passar in särskilt väl.

En enkel checkbox, förslag per GE om vad som kan orsaka eländet och så är det klart.
Ja, och man bör kanske ibland ta ifrån spelaren ansvaret att föröka förklara exakt varför eller hur? Det kan man hyfsat enkelt komma på efteråt. I stunden räcker det med "Ok, om du pressar måste du kryssa...SMI!" Eller vill man göra det lite mindre godtyckligt och med lite slump kan man ju bara rulla 1T6 och se vilket GE som ska kryssas. Sedan kan man ju enkelt hitta på om man blir nedslagen, sträcker ljumsken eller vad det nu kan bara.

Det sagt så tycker jag mekaniken verkar funka bra och med nya termer (gillar Modfälld!) kommer det nog funka bra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ser direkt ett problem med att använda sig av vissa ord.

Spelet skall vara inriktat mot nybörjare och kännas lättillgängligt som jag förstår det eller ?

Hur många 12/13 åringar av idag tror ni vet vad tvehågsen , vankelmodig och modstulen och håglös innebär?

Att använda sig att av försvårade ord för något som kan uttryckas enklare låter bara pretentiöst och blir alienerande .
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag ser direkt ett problem med att använda sig av vissa ord.
Spelet skall vara inriktat mot nybörjare och kännas lättillgängligt som jag förstår det eller ?
Hur många 12/13 åringar av idag tror ni vet vad tvehågsen , vankelmodig och modstulen och håglös innebär?
Att använda sig att av försvårade ord för något som kan uttryckas enklare låter bara pretentiöst och blir alienerande .
Eller så är det folkbildande? Hur många av oss har inte kunnat briljera med glosan ambitexter!?!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eller så är det folkbildande? Hur många av oss har inte kunnat briljera med glosan ambitexter!?!
Så kan det naturligtvis vara .

Mitt ena syskonbarn är 14 år och skulle jag fråga hen vad modfälld eller tvehågsen eller håglös innebär så skulle hen inte ha nån koll om hen inte googlade fram svaret.

Ist för håglös så kan man använda sig av ordet deppig som används i vardagstal och ist för tvehågsen kan man säga tveksam . Detta blir betydligt enklare för folk
 
Top