DoD Snabbstartsreglerna

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,487
Location
En mälarö
Jag tycker det är en bättre lösning och om man använder regeln för att pressa slaget bör det i första hand hamna på den grundegenskap som är kopplad till slaget man försöker pressa.
Jag tror det vore en dålig idé då det sannolikt skulle leda till ett radikalt minskat antal pressade slag då det oftast skulle drabba ens viktigaste grundegenskap. Vilken krigare skulle t ex pressa ett attackslag om det skulle innebära att hen under resten av striden skulle anfalla med nackdel?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,130
Jag tror det vore en dålig idé då det sannolikt skulle leda till ett radikalt minskat antal pressade slag då det oftast skulle drabba ens viktigaste grundegenskap. Vilken krigare skulle t ex pressa ett attackslag om det skulle innebära att hen under resten av striden skulle anfalla med nackdel?
Det blir så klart ett taktiskt övervägande. Kan man avgöra striden är det kanske värt att pressa slaget, annars inte.

Det man vinner är dessutom kopplingen till den faktiska situationen. Jag tycker det blir en extremt "spelig" mekanik att få fördelar i t.ex. strid i utbyte mot en möjlig nackdel i en helt annan situation.

Edit: Den store, tuffe krigaren kommer så klart att bli rädd eller lortig i parti och minut, vilket blir rätt tramsigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Jag tror det vore en dålig idé då det sannolikt skulle leda till ett radikalt minskat antal pressade slag då det oftast skulle drabba ens viktigaste grundegenskap. Vilken krigare skulle t ex pressa ett attackslag om det skulle innebära att hen under resten av striden skulle anfalla med nackdel?
Sant, god poäng.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,487
Location
En mälarö
[QUOTED] ="Rangertheman, post: 1141576, member: 8141"]
Det blir så klart ett taktiskt övervägande. Kan man avgöra striden är det kanske värt att pressa slaget, annars inte.
[/QUOTE]
Det är ju redan ett taktiskt val. Och utan möjligheten att välja vilket Tillstånd man får så är det bara så att det kommer användas mycket mer sällan. Vilket gör spelet tråkigare.

[QUOTED] ="Rangertheman, post: 1141576, member: 8141"]Jag tycker det blir en extremt "spelig" mekanik att få fördelar i t.ex. strid i utbyte mot en möjlig nackdel i en helt annan situation.
[/QUOTE]
Jag tycker det tvärtom uppmuntrar rollspelande. Hur man ska förklara hur ens rollfigur plötsligt blir krasslig.

Speligheten är ju dessutom kvar även med förutbestämda Tillstånd, men är flyttad på så vis att det kloka ur optimeringssynpunkt i de flesta fall då är att inte pressa sina slag.

[QUOTED] ="Rangertheman, post: 1141576, member: 8141"]Den store, tuffe krigaren kommer så klart att bli rädd eller lortig i parti och minut, vilket blir rätt tramsigt.
[/QUOTE]
Medans att hen skulle bli omtöcknad jämt och ständigt inte skulle det?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Yrkesförmågorna uppstod i spel sedan det kändes som att de lite mer udda yrkena som hantverkare, bard och lärd blev lite meh - de hade liksom en fokus-färdighet vardera som alla andra också kunde lära sig. Vi landade i att dessa yrken blir roligare om de får kunna något som andra inte kan. För de "vanliga" yrkena är yrkesförmågorna inte lika avgörande, men de framhäver ändå yrkets särart och ger en liten edge. Till exempel är tjuvens Tjuvkonster en lösning på det klassiska gamla DoD-problemet att en tjuv med kniv är hyfsat värdelös i strid. För det tredje ger yrkesförmågorna lite av en motvikt mot magikerns magi för övriga yrken.
Alltså det är helt otroligt, i princip varje ny sak ni berättar om ert Drakar och Demoner är sånt som jag länge suttit och tänkt att om jag fick chansen att göra Drakar och Demoner så skulle jag minsann göra si eller så! Känns som att detta verkligen kommer bli ett spel för mig, fyra tummar upp!!! 😊😊
 

Barris

Veteran
Joined
14 Mar 2021
Messages
1
Håller med de som associerar 'Uppgiven' med PSY. Tänker själv att 'Osäker', som i engelskan 'Insecure', känns som det tillstånd som bäst kopplar an till KAR. 'Håglös' fungerar ju också okej.
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Hmm... Jag associerar 'uppgiven' med viljestyrka som jag i sin tur associerar med PSY.
Tänker att det blir en parallell till Utmattad/Smidighet, där man kanske tycker att utmattning borde ha med ork att göra, och det är väl fys? Men när man är slutkörd så blir koordinationen blir lidande och man blir fumlig, men kroppen kanske sköter försvaret mot förkylning lika bra inom de tidsrymder vi pratar om.

Som Uppgiven blir kanske en trist prick att vara med, och allt känns skit i stunden, men det sitter nog inte så djupt att det rubbar dina undermedvetna försvar mot magi och skräck.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag tycker Uppgiven funkar utmärkt, särskilt med "Rycka upp dig". Karisma är också förmågan att entusiasmera och ingjuta moral - ledarskap helt enkelt.

I gamla EDD fick ju Hjältar 19 i Karisma - det är inte bildskönhet, det är den inneboende glöden i en sann hjälte. Eller nått sånt.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Jag tänker kanske tappat självförtroende, som kan göra att man är orolig eller känner ångest.
 
Top