DoD Snabbstartsreglerna

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Speltestade igår med Simon som SL.
Jag har inte kollat på äventyret på jag inte vet om jag kommer att spela eller SLa det men hur lång tid tar det, regelgenomgång + spel?
Behöver man bara lika många spelare som karaktärerna eller funkar det på färre?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag har inte kollat på äventyret på jag inte vet om jag kommer att spela eller SLa det men hur lång tid tar det, regelgenomgång + spel?
Behöver man bara lika många spelare som karaktärerna eller funkar det på färre?
Det vore absolut inte en dålig sak att ha full antal spelare, givet motståndet. Men det funkar på färre. Vi körde lite drygt två timmar och han 2,5 rum. Då var rum nr 2 tomt, och delar av tredje rummet kom in i rum nr 2 och sopade banan med oss XD

Men då körde vi ingen regelgenomgång, utan de flesta hade väl hyfsad koll från att ha läst igenom reglerna innan (även om det blev lite regelsnack så klart, under tiden).

Tror på 3 timmar skulle man hinna ganska långt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Tillståndet "krasslig" känns lite märkligt. I synenrhet som att man helt blir av med det om man bara vilar en kvart. Jag hade klart föredragit om man döpt om tillståndet för Fysik till "Utmattad" och ändrat tillståndet för Smidighet till typ "Stel" eller "Sträckning" eller dylikt.
+1
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Då rollformulären är så snygga är det synd att det inte finns några snygga initativ kort att skriva ut. Hade ni inte behövt vara så snygga som de som kommer i boxen kommer vara men något som är bättre än att man själv skriver siffrorna på ett papper..
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Då rollformulären är så snygga är det synd att det inte finns några snygga initativ kort att skriva ut. Hade ni inte behövt vara så snygga som de som kommer i boxen kommer vara men något som är bättre än att man själv skriver siffrorna på ett papper..
Vanlig kortpacke - äss till 10? Har fördelen att man inte behöver blanda om efter varje runda, bara var fjärde :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Ja, nya ankförmågan är awesome!

Den gör mig ännu mer övertygad om att folkslagsförmågorna är bra! Fortfarande skeptisk till yrkesförmågorna, men det tror jag bara är att jag är lite trött på förmågor överlag från de spel jag spelar aktivt förnärvarande.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
666
Location
Nibiru
Ja, nya ankförmågan är awesome!

Den gör mig ännu mer övertygad om att folkslagsförmågorna är bra! Fortfarande skeptisk till yrkesförmågorna, men det tror jag bara är att jag är lite trött på förmågor överlag från de spel jag spelar aktivt förnärvarande.
Fint!

Yrkesförmågorna uppstod i spel sedan det kändes som att de lite mer udda yrkena som hantverkare, bard och lärd blev lite meh - de hade liksom en fokus-färdighet vardera som alla andra också kunde lära sig. Vi landade i att dessa yrken blir roligare om de får kunna något som andra inte kan. För de "vanliga" yrkena är yrkesförmågorna inte lika avgörande, men de framhäver ändå yrkets särart och ger en liten edge. Till exempel är tjuvens Tjuvkonster en lösning på det klassiska gamla DoD-problemet att en tjuv med kniv är hyfsat värdelös i strid. För det tredje ger yrkesförmågorna lite av en motvikt mot magikerns magi för övriga yrken.

Med det sagt är yrkesförmågorna inte tänkta att dominera hur en rollperson utvecklas - efter spelstart är fältet fritt för alla att lära sig vilka färdigheter eller hjälteförmågor de vill. Tanken är till och med att man kan lära sig ett annat yrkes specialförmåga om man verkligen vill.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
För det tredje ger yrkesförmågorna lite av en motvikt mot magikerns magi för övriga yrken.

Med det sagt är yrkesförmågorna inte tänkta att dominera hur en rollperson utvecklas - efter spelstart är fältet fritt för alla att lära sig vilka färdigheter eller hjälteförmågor de vill. Tanken är till och med att man kan lära sig ett annat yrkes specialförmåga om man verkligen vill.
Det låter utmärkt. Jag gillar oftast förmågor som ger möjlighet till diversifiering.

Är magikerns yrkesförmåga det enda sättet att lära sig magi? Eller kan man lära sig magiskolor via andra förmågor eller som vanliga färdigheter?
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
[...] I snabbstartsreglerna står det på sidan 19 att en fackla kan "[...]användas som ett vapen, och räknas då som en träklubba. Om du anfaller någon och träffar måste du dock se om facklan slocknar [...] slå en T6. Blir slaget en etta slocknar facklan."
MEN: Det står ingenstans i snabbstartsreglerna vad för skada en träklubba gör. [...]
UPPDATERING: Jag bläddrade genom den engelska översättningen och såg på motsvarande sida att en träklubba utger 1D8 "klubbande" skada. Tips: Kolla den engelska översättningen om en fråga kring reglerna skulle uppstå. ;-)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
UPPDATERING: Jag bläddrade genom den engelska översättningen och såg på motsvarande sida att en träklubba utger 1D8 "klubbande" skada. Tips: Kolla den engelska översättningen om en fråga kring reglerna skulle uppstå. ;-)
Det står tydligt i den svenska versionen att
”Facklan kan dock själv användas som ett vapen (krosskada T8, Brytvärde 6).”
Men de kanske har uppdaterat det.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Det står tydligt i den svenska versionen att
”Facklan kan dock själv användas som ett vapen (krosskada T8, Brytvärde 6).”
Men de kanske har uppdaterat det.
Japp. Det fanns inte i 220829-versionen av de svenska reglerna, men det fanns i den engelska ...och nu finns det i den svenska 220906-versionen. Trevligt att de berättade om brytvärdet också (det stod inte i 220829-versionen). ;-)
 
Top