DoD Snabbstartsreglerna

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En omedelbar regelfråga:

"I sarkofagen ligger en förgylld krona med inlagda besvärjelser som gör att bäraren enbart tar halv skada av attacker från demoner. "

Halvering före eller efter rustning och dylikt? (Efter låter rimligare.)

MOD: Gjorde en spoilertagg på frågan. /MS
 
Last edited by a moderator:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Läst igenom snabbstartsreglerna. Är väl regler som funkar. Ser lite ändringar mot äldre versioner, som att skadebonus börjar vid 13+, och att alla kan använda kraftpoäng för förmågor. Gillar enkelheten i bärförmågan, även om jag inte använder sådant längre. Känns som en stabil motor.

Det enda jag hade velat sett är en redaktör, för språket är lite sisådär, utöver grammatiska fel och stavfel. Känns som om texten skrivits, speltestats och sedan skrivit till saker som folk frågat. Det är också saker som att slå ett Drakslag heter "kritiska slag" för närstrid medan de är bara Drakslag för avståndsvapen. Vet inte varför det behövs en ny term för närstrid. Utöver detta är det en hel del "läs mer senare", vilket signalerar till mig att texten är inte genomtänkt från början.

Exempel på behov av redaktör

När det är din tur i Rundan får du förflytta dig och utföra en handling. När det är din tur att agera i Rundan säger du helt enkelt hur du vill förflytta dig och vilken handling som du vill utföra, och om så krävs slår du tärning för att se om du lyckas. Du väljer själv om du förflyttar dig först eller utför handlingen först. Du kan till och med använda en del av din förflyttning, utföra din handling, och sedan slutföra förflyttningen.​

(min emfas)

Det låter först som om man måste förflytta sig först och sedan utföra en handling, vilket texten senare frångår. Detta kan istället bli:
När det är din tur att agera i rundan säger du vilken handling du gör och slår en tärning, om så krävs, för att se om du lyckas. Du får förflytta dig lika många meter som Förflyttning före, efter eller under handlingen.​
'
---

Fria handlingar: Att dra ett vapen som är till hands, släppa ett föremål, kasta sig till marken, resa sig upp eller skrika några ord är fria handlingar. Fria handlingar räknas inte som din handling i Rundan och du får utföra hur många du vill, men bara på din egen tur.​

Förstår intentionen, men det skulle kunna innebära att jag kastar mig till marken och ställer mig upp tio gånger medan de andra står och ninjaväntar på mig. :)

---

Sedan har ankan 16 i Styrka. Funderar lite på hur det förklaras i världen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Förslag: Orla Månsilver har förmågan att tämja ett djur och använda det i strid, och varje spelare som är det minsta på kommer att vilja ha ett sådant, men SL har inga möjligheter att avgöra vad djur har för stats eller var man kan hitta ett. Det vore antagligen bra om Orla antingen startade med ett djur eller kunde hitta ett i inledningen, för som det är nu är förmågan svåranvänd om inte SL omedelbart improviserar en statline (något man kanske inte borde lägga på någon som potentiellt är en komplett nybörjare).

En överbliven ulv, kanske?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Sedan har ankan 16 i Styrka. Funderar lite på hur det förklaras i världen.
Styrka 2T8 gissar jag på.

Jag tyckte det var fiffigt och elegant att ha en anka som var just en stark riddare, för att på nåt sätt markera att ankorna inte behöver vara komiska ilskna filurer och mjäkiga, giriga köpmän. Kan en anka vara en riddare med STY 16 kan de ju vara lite vadsomhelst. Fast jag köper nog inte en anka som är en "Beskyddare". Ankor kan väl ändå inte vara ädla? Det är helt enkelt att gå för långt. Det blir omvänd ankism, för mig.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Läst igenom. Ömsom vin, ömsom vatten.

Magireglerna verkar enkla och stabila. Snyggt med trolleritricken. Bra fall framåt, i synnerhet det här med kraven på rekvisit. Eller öppenheten gällande att ta varierande tärnings kraftpoäng från kroppen. Kändes riktigt bra. Den typen av flexibilitet skulle jag gärna sett mer av, istället för att det mesta verkar kretsa kring fördel/nackdelsslag. Det vore mer intressant om de olika Tillstånden faktiskt gav olika effekter,istället för exakt samma effekt (nackdel på färdigheter/Ge-slag).

Strid verkar sjukt tråkigt (något av en DoD-sjuka) och enahanda. Förhoppningsvis utvecklas variationer på något vis (tex genom vapentyper). Att stoppa in kastvapen i skytte förefaller mindre rimligt.

När det gäller färdigheter har jag väl inget problem med breda sådana. Men nu blandar man vilt mellan oerhört specifika och väldigt breda. Lärdom är allt mellan himmel och jord minus Läkekonst. Vildmarksvana är allt (bokstavligen) mellan himmel och jord i naturen minus speja. Rörlighet är kroppskontroll och smidigt, eh, ja minus att smyga...

Jag hoppas verkligen, verkligen att det finns flera släkt och yrkesförmågor att välja mellan, annars är det det riktigt, riktigt illa och gör folk till enkelspåriga kloner.

Det jag är rädd för, är variationsbrist. Hoppas jag har fel och att det kommer att bli mer mångsidigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Styrka 2T8 gissar jag på.

Jag tyckte det var fiffigt och elegant att ha en anka som var just en stark riddare, för att på nåt sätt markera att ankorna inte behöver vara komiska ilskna filurer och mjäkiga, giriga köpmän. Kan en anka vara en riddare med STY 16 kan de ju vara lite vadsomhelst. Fast jag köper nog inte en anka som är en "Beskyddare". Ankor kan väl ändå inte vara ädla? Det är helt enkelt att gå för långt. Det blir omvänd ankism, för mig.
Såja! Ska nog bli en ordentlig forumit av dig! Välj några käpphästar och rid dem hårt! ;)

Känner själv ett visst skav mot det där med Sty 16. Känns lite...overkligt! :)
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Klart lovande snabbstartsregler som på många sätt känns roligare än gamla BRP. Förmågorna, monsterattacker, möjligheten att pressa slag och magisystemet känns bra. Håller med de som tycker att färdighetslistan är för tunn och hoppas på att stridsreglerna blir lite mer spännande i den fullständiga versionen. Jättekul att vargfolket kommer med även i Fria Ligans version.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Såja! Ska nog bli en ordentlig forumit av dig! Välj några käpphästar och rid dem hårt! ;)

Känner själv ett visst skav mot det där med Sty 16. Känns lite...overkligt! :)
Nu var det kanske inte det här du syftade på, men jag var faktiskt på vippen att skriva ”detta kan med fördel diskuteras vidare i min egen tråd om olika djur och deras inneboende egenskaper (blinkande skylt och länk)”, men jag tänkte att det väl bröt mot någon etikettsregel. :rolleyes:

Men alltså kan ankor vara ädla? Det finns väl en tråd för det med...

Jag hade nog själv satt max 13 el 14 i Sty på en anka, men då kan han väl inte ha rätt rustning eller spikklubba.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Nu var det kanske inte det här du syftade på, men jag var faktiskt på vippen att skriva ”detta kan med fördel diskuteras vidare i min egen tråd om olika djur och deras inneboende egenskaper (blinkande skylt och länk)”, men jag tänkte att det väl bröt mot någon etikettsregel. :rolleyes:
Om vi vidtog åtgärder mot folk som omotiverat börjar berätta om sina egna spel skulle forumet vara helt tomt. :)

I övrigt får vi se när de mer kompletta reglerna kommer hur grundegenskaperna egentligen bestäms. Det är ju fullt möjligt att alla slår 3T6 för allt, eller att man placerar ut värden, eller något helt annat.
 
Top