Nekromanti Sluta skicka med gammalt skräp!!!

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

tycker trots allt att neogames är ganska schyssta eftersom dom har så mycket gratis-material publicerat på webben, även om tydligen en del har tagits bort på senare tid enligt ett inlägg här i tråden)...
WoTC har massor av gratis material... Sedan kan jag ju iofs. hålla med dig i övrigt... Fast jag brukar ju iaf. få nytt skräp i D&D moduler, inte gammalt...

Greymourn äger både D&D gamla AD&D och D&D, han spelar aldrig något av dem eftersom han inte tycker om sytemet... Däremot tycker Greymourn att det kan vara en ganska fin "hint" om vad en andra och tredjeupplaga bör handla om...
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Så du betalar hellre en gång till för det...

Yepp, håller för närvarande att spara ihop pengar till Vapenmästaren och MiM för att kunna köpa dessa snarast möjligt, dock kommer jag att prioritera Vapenmästaren eftersom jag redan har "halva" MiM :gremtongue:

Dessutom så är det ju lite av "status" att ha Mundana & M&V eftersom dom inte trycks längre (eller?), även om dom har blivit utgivna med förbättrat material och med nytt namn (men jag kan inte minnas att Geografica inkluderar beskrivningar av alla olika icke-människo-raser som kan spelas, dvs. Tiraker, Alver, Dvärgar och misslor).

Sen är det ju också lite av mitt ansvar som Spelledare att ha tillgång till det senaste materialet och ständigt vara uppdaterad på Eon-fronten :gremgrin:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Jag har samma åsikter vad gäller hela den där köp biten [man skall ha allt] och därför vill jag inte ha gammalt skräp... det e vad det hela handlar om..
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Men man måte ju få klaga

Neogames drivs i första hand av önskan att ge ut rollspel. Att suga ut så mycket pengar de kan är sekundärt och något man gör för att kunna att fortsätta att ge ut rollspel.

Men rollspel kommer inte gratis. Dom ska ju ge alla frilansare,etc pengar för sitt jobb (eller sitter det folk och jobbar gratis?).

Midar funderar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men man måte ju få klaga

"Men rollspel kommer inte gratis. Dom ska ju ge alla frilansare,etc pengar för sitt jobb"

Det är det som kommer in under det sekundära utsugandet av pengar så att de kan fortsätta att ge ut rollspel.

Observera implikationspilen: Neogames suger ut pengar så att de kan ge ut rollspel. Det är inte tvärtom, att de ger ut rollspel så att de kan suga ut pengar.

"eller sitter det folk och jobbar gratis?."

Mer eller mindre. Frilansrollspelskonstruktörer är snuskigt billiga i drift.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Polisanmälan!

Det är mitt argumentativa motdrag mot det argumentativa drag som ClaesFredrik gör; att neogames tvingar honom...

....att köpa det gamla materialet om han vill ha det nya.

CF anser alltså INTE att neoGames tvingar honom att köpa Monster i Mundana. Däremot anser han (med rätta) att NeoGames tvingar på honom material han inte vill ha om han köper Monster i Mundana för det material han vill ha.

Med ditt argumentativa motdrag missar du poängen. Du argumenterar förbi CF:s tes och ditt argument blir osakligt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Coolt [ANT]

Du vet väll att det finns en bok till D&D som är till för spelgrupper som tycker det är för mycket rollspelande och för lite strider och dungeons
Coolt! Skönt att alla inte tar rollspel på blodigaste allvar och kan tillåta sig att vara koboldiga för att det är kul.

/Vulf
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Polisanmälan!

CF anser alltså INTE att neoGames tvingar honom att köpa Monster i Mundana. Däremot anser han (med rätta) att NeoGames tvingar på honom material han inte vill ha om han köper Monster i Mundana för det material han vill ha.

Ärlig Dnalor... Vad gör du om du skall köpa en liten smörask och det bara finns stora kvar?

Du har då två alternativ:
1. Köp smöret och betala för mer smör än du behöver.
2. Skit i att köpa smöret och ät mackan ändå.

Hur ofta spenderar du 20 minuter i kassan med att försöka förhandla dig till att de skall dela smörpaketet så att du bara får den mängd du är ute efter.
Jag gissar på aldrig.


Alltså... Produkten är förpackad på ett visst sätt och kan endast köpas på det sättet. Antingen tycker man som konsument att produkten är prisvärd och köper den, eller också så tycker man inte det och skiter i att köpa den. Sen kan man argumentera om varför det finns 16 korvbröd i påsen när de säljer korvar i förpackning om 10.
Själv köper jag bröden eftersom jag tycker att korv med bröd är godare än korv. Och smörgås med smör är godaren än bara gås.

Sedan finns det ju ett antal grupper därute som inte har köpt de böcker vi pratar om. Antingen hann de inte göra det innan de tog slut, eller också så var de inte med på tåget från början och fick aldrig chansen att köpa dem.

För det finns en flipside till CF's och din argumentation. Nämligen texten "in order to use this supplement you must also have supplement (x), and (y) and (z) and... "(in absurdum). Och man kan tycka att det är ju bara att tjacka dessa supplement så är man igång, men vad händer om de är out... of.... print....?

Dessutom så kan det vara en fördel med dubblerad informtion eftersom två personer kan titta i olika böcker samtidigt (exempelvis mellan sessioner och dylikt).

Så det är inte bara nackdelar med omtryckningar av redan utgivet material IMHO.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Men man måte ju få klaga

Mer eller mindre. Frilansrollspelskonstruktörer är snuskigt billiga i drift

Är de galna vad är det här för sjuk människor..... jobba nästan gratis :gremwink:


Det är det som kommer in under det sekundära utsugandet av pengar så att de kan fortsätta att ge ut rollspel.

Observera implikationspilen: Neogames suger ut pengar så att de kan ge ut rollspel. Det är inte tvärtom, att de ger ut rollspel så att de kan suga ut pengar.



Aha, då har jag tänkt rätt om Neogames.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Dålig analogi

Tycker smöranologin är tveksam. När du köper smör (vare sig det är 500g eller 1000g) så är ju kilopriset i princip detsamma (för producenten).

Så är ju inte alls fallet här, om man ger ut en 64 sidors modul med hälften gammal skåpmat så är det ju inte så att kostnaderna för de båda halvorna (gammalt och nytt) är lika stora, det är snarare så att den nya halvan står för 90% av kostnaden, det är ju den som kräver en massa arbete att producera.

Om man dessutom betänker att det finns en målgrupp som åtminstonde delvis köper produkten för att få den "gamla" halvan så förstår man att en produkt med bara det nya materialet knappast skulle bli mer än försumbart mycket billigare.

Fördelen med att flera kan titta samtidigt samt att informationen skall vara lätt att hitta bör heller inte underskattas.

/Bjorn
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Men man måte ju få klaga [OT] och oseriöst...

Frilansrollspelskonstruktörer är snuskigt billiga i drift.

Med tanke på vilken skit de producerar är det konstigt att de får nå't betalt alls....
:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

* Duckar *
 

henko

Veteran
Joined
6 Jul 2000
Messages
11
Location
Stenungsund, Sverige
Så gör en ny monsterbok... och släpp de gamla gratis...
Även om de gör en ny bok som endast innehåller de nya monstren skulle den med stor sannolikhet ha samma pris. Så gott som samtliga EON-moduler som finns idag kostar ju lika mycket. Och även om de sänkte priset skulle det säkerligen inte vara så särdeles mycket, eftersom den stora kostnaden förmodligen inte är innehållet utan tryck m.m.

Att inte ta med de gamla monstren innebär ju också att de som inte har M&V måste skriva ut en hel drös med papper och ha brevid. Det skulle då inte jag tycka vara roligt om jag inte hade M&V men tänkte köpa MiM. För nya spelare är alltså den aktuella lösningen att föredra.

För de som har M&V och köper MiM är det ju trots allt ändå lättare att bara behöva använda en bok istället för att växla mellan två. Samt att det som nämnts i något annat inlägg, det kan vara praktiskt att ha dubbel uppsättning av informationen.

Så alltså, att inte ta med de gamla monstren skulle på sin höjd ge en marginell prisminskning och dessutom göra det bra mycket jobbigare för folk som inte har M&V. Således tycker jag NeoGames har gjort helt rätt i att ta med det gamla materialet i MiM.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men man måte ju få klaga

  • De jobbar inte, de leker.
  • De får betalt i form av berömmelse och groupies.
  • Det som driver är att få ut sin rollspelsmodul, inte att få pengar.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Men man måte ju få klaga

Jag väljer, Brist på meducin......... :gremwink:

Jag tror på alla tre




Midar är övertygad om att frilansarna behöver meducin
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Polisanmälan!

Även om den här diskussionen slutade att vara intressant innan den börjat så...

Konsumentmakten är ju inte bara begränsad till att köpa/inte köpa. I det här fallet har vi ju ett forum där man bl a kan vädra synpunkter kring vad för slags innehåll, format osv på produkterna man önskar. Därmed blir både hans och dina argument för och emot intressanta, och kanske någon från Neogames orkar läsa igenom hälften och påverkas av vad olika grupper av deras konsumenter anser.

Mvh / Phelan
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Dålig analogi

Men det är ett exempel.......

Men M&V och MiM måste ju kosta nästan lika mycket att trycka?? Jag anser -sagts för- att man behöver inte köpa om man inte vill. Sen tycker jag att det är bra att det gammla kommer med så man slipper skriva ut och blädra mellan olika moduler.

Midar tycker och tänker
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Polisanmälan!

Phelan har redan framfört mina argument. Jag tänker avrunda med att ytterligare kritisera din analogi.

Hur ofta spenderar du 20 minuter i kassan med att försöka förhandla dig till att de skall dela smörpaketet så att du bara får den mängd du är ute efter.

Var får du 20 minuter från? CF har skrivit tre stycken inlägg om detta. Av dessa tre har tre varit svar till tidigare framförda motargument från dig och dina gelikar mot Greymourns ursprungliga inlägg, och dessa inlägg har egentligen bara skrivits i syfte att framföra den tes som Phelan framför i sitt inlägg här bredvid. Det är bättre att jämföra med att CF frustrerat valt att köpa/inte köpa sitt smörpaket, varpå han gått hem och slagit EN ENDA signal till mejeriet och förklarat (kanske med en onödigt otrevlig ton, men inte nödvändigtvis) att han tycker att de borde erbjuda fler storlekar på smörpaketen.

Mejerierna har konsumentforum av en anledning. Liksom rollspelsföretagen.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Polisanmälan!

Var får du 20 minuter från?

Jag gissade på hur mycket tid han spenderat på den här tråden och sedan drog jag bort lite för att inte överdriva.
Var det för mycket tycker du?
Känns det bättre om jag säger 5 minuter?


Det är bättre att jämföra med att CF frustrerat valt att köpa/inte köpa sitt smörpaket, varpå han gått hem och slagit EN ENDA signal till mejeriet och förklarat (kanske med en onödigt otrevlig ton, men inte nödvändigtvis) att han tycker att de borde erbjuda fler storlekar på smörpaketen.

Jo, men mejeriet kommer knappast att lyssna om någon ringer upp och kallar dem för profithungriga och att de ger ut skitprodukter, och att företaget anklagas för att tvinga telefonören att köpa dessa skitprodukter han egentligen inte vet om han vill ha eller ej, om man inte samtidigt talar om varför man tycker det.

Vilket jag redan nämnt i tidigare tråd.

We humans need motivation...


Mejerierna har konsumentforum av en anledning.

Javisst, så att folk kan tala om hur dem hur de skall kunna förbättra sina produkter. Inte så att folk skall ges en möjlighet att använda forumet som en ventil för sin personliga aggression mot företaget. För om det blir så, så rycker de nog förr eller senare ur sladden.

Vilket var anledningen till att jag (för några trådar sedan) tyckte att CF skulle motivera sin skitkastning.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jo

Men om man uttrycker sig lite mer nyanserat kanske folk lyssnar.

Å andra sidan hör uttryck som 'håll käft' och attityden att alla som inte håller med en själv kan göra detsamma inte hemma här ! </font size> :gremmad:

Erik
 
Top