Nekromanti Sluta skicka med gammalt skräp!!!

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Köp och var glad eller låt bli och håll käft!

Ja det har du rätt i. Det kansek inte var så smart....
Men jag tror att de flesta köper det efter tips från kompisar/tidningar/spelförening eller impulsköper Neotech, tex har Funkus tipsat mig om Neotech. Sen så är jag nybörjarspelare så det gratis materialet har jag aldrig sett (Neotech).


Midar har spelat Neotech 1 gång. Och ska köpa det nästa vecka
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Även om du redan har 50% av innehållet i gamla Monster & Varelser så finns det andra som kommer att vilja ha det, och en nytryckning av Monster & Varelser är inte aktuell eftersom att man vill få med fler monster, dvs utöka materialet, samtidigt som man vill att nya spelare inte ska missa de där 50% som de gamla spelarna har tillgång till.
Så gör en ny monsterbok... och släpp de gamla gratis...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Dessutom så finns det mycket nytt om varje land i Geografica, till exempel matkultur, intressanta platser och personer, äventyrsuppslag och lite annat. Jag tycker att Geografica var riktigt välgjord med mycket fräsch info och utan en massa onödig utfyllnad. Har du ens läst den innan du gjorde ditt uttalande?
Som jag skrev i tråden så har jag inte gjort det... Utan syfteade på någon annans åsikter i tråden ovanför...

Lustigt två är att det nånstans på forumet där någon från Neo mer eller mindre ursäktade SpelarensHandbok med:

"... vi måste få in pengar för att kunna göra en riktig modul..."

Fråga två är varför jag aldrig någonsin upplevt ett annat spel- företag som så profithungrigt som NeoGames... Håller fullständigt med om att ingen gör rollspel för att det e bra pengar... Men så vitt jag vet e Eon sveriges största7bäst säljande rollspel, kanske har det fått dem giriga efter mer...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

"Lustigt två är att det nånstans på forumet där någon från Neo mer eller mindre ursäktade SpelarensHandbok med:

"... vi måste få in pengar för att kunna göra en riktig modul..."
"

Ärlighet varar längst :gremwink:.

Sägs det.
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Men man måte ju få klaga

Jag förstår inte vad alla är så upprörda över, så länge inte Neogames "mörkar" om att det är så här (Dvs att en hel del moduler innehåller delvis gammalt material.) så är det väl inget att bråka om. Det är ju inte som att man köper grisen i säcken, antingen tycker man att det nya materialet är värt priset och köper boken eller så gör man inte det och låter bli, vari ligger problemet?
Visst... Neogames har rätt att använda fula knep och ge ut skitböcker men jag förstår inte vad du har emot att man klagar lite... Det känns inte som om jag har köpt grisen i säcken, eftersom jag varken har köpt MiM eller Gegrafica ännu (och kommit över besvikelsen över spelarens handbok). Det är inte därför jag klagar. Jag är bara lite besviken på att NeoGames tvingar mig att köpa matrial jag redan köpt för att komma åt det nya. Är det så konstigt?

Jag förstår att NeoGames är ett företag och att dom måste tjäna pengar men jag uppmanar dom att göra det på ett schystare sätt. Självklart kan jag inte tvinga dem...

Sedan antydningarna att Neogames är profithungriga knösusar som bara vill skinna stackars fattiga spelare på pengar de är så löjeväckande att de tänker jag inte ens kommentera.
Om det är något som är löjeveckande så är det detta (ditt citat altså)... Självklart vill NeoGames suga ut så mycket pengar de bara kan... Skulle vara naivt att tro nått annat.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Polisanmälan!

Jag är bara lite besviken på att NeoGames tvingar mig att köpa matrial jag redan köpt för att komma åt det nya. Är det så konstigt?

Jag tycker att du skall samtala med en advokat, för det är ett definitivt lagbrott att tvinga folk att köpa saker.

Om de hotade dig med stryk om du inte köpte boken, så är olaga hot en bra rubricering.
Men Marco och Carl-Johan kanske tvingade dig med våld (typ bröt upp armen på ryggen), och då är det ju misshandel.


Självklart vill NeoGames suga ut så mycket pengar de bara kan...

Jo, CJS är ju egentligen Satan reinkarnerad och Marco dennes främsta löjtnant i vår verklighet. De offrar barn på söndagar och läser Fader Vår baklänges, allt för att befästa sin maktposition bland oss vanliga dödliga.

* Fade to black... *


Skulle vara naivt att tro nått annat.

Men samtidigt är det ju naivt att tro att ett företag kan existera bara för att tillfredsställa sin profithunger. Det fungerar konceptet fungerar ju bara inte, för man vill ju ha något för pengarna som konsument. Får man inte det så köper man inte och då får ju inte Neogames några pengar, och alltså ingen profit. Slutsatsen blir därför att för att tjäna pengar så måste man ha något som folk är villiga att betala pengar för.

Det hela blir därför väldigt enkelt... Gillar du produkten köp den, gillar du den inte... skit i det.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Fråga två är varför jag aldrig någonsin upplevt ett annat spel- företag som så profithungrigt som NeoGames...

Ehum... Har du hört talas om rollspelet dungeons & dragons? DET är skapat av profithungriga personer, och du uppmanas hela tiden att köpa alla nya (och dyra) grejer som kommer ut (även fast några är botten...), plus att nästan alla dataspel görs baserat på det systemet, vilket innebär att det är skaparna av D&D (vet inte vilka det är eftersom jag inte spelar det själv utan bara har bekanta som gör det) som är profithungriga om några (tycker trots allt att neogames är ganska schyssta eftersom dom har så mycket gratis-material publicerat på webben, även om tydligen en del har tagits bort på senare tid enligt ett inlägg här i tråden)...
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Så gör en ny monsterbok... och släpp de gamla gratis...

Men om dom släppte dom gamla gratis så skulle det innebära att många gamla spelare (som jag t.ex. , har hållit på i tre år och har alla existerande moduler till Eon2 och nästan alla till Neotech2) skulle lacka ur eftersom vi redan betalat pengar för det material som dom släpper gratis (jag skulle iaf bli förbannad eftersom det inte direkt är gammalt material heller, bara några årsom max).
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Har du tagit en titt på White Wolf, dom är ännu värre, dom spottar ut skräp som oftast inte går att använda med varandra då dom säger emot varandras fakta...
Neogames är bra, man behöver egentligen inte så många böcker, grundboken och geografika räcker långt, resten är mer om man vill fördjupa sig extra inom nått område, har iof nästan alla men tänker bestämt inte köpa spelarens handbok eller någon monsterbok sedan jag läste den första *ryser*

Ps: Du vet väll att det finns en bok till D&D som är till för spelgrupper som tycker det är för mycket rollspelande och för lite strider och dungeons :gremwink:
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Polisanmälan!

Det hela blir därför väldigt enkelt... Gillar du produkten köp den, gillar du den inte... skit i det.
Helt rätt, vill man inte ha något skaffa det inte. Jag tycker att Neogames gör bra och prisvärda saker.

Jo, CJS är ju egentligen Satan reinkarnerad och Marco dennes främsta löjtnant i vår verklighet. De offrar barn på söndagar och läser Fader Vår baklänges, allt för att befästa sin maktposition bland oss vanliga dödliga.

Gissa varför man väljer Neogames........ du glömde Peter Nallo

Midar Neogames dyrkare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men man måte ju få klaga

"Självklart vill NeoGames suga ut så mycket pengar de bara kan... Skulle vara naivt att tro nått annat."

Neogames drivs i första hand av önskan att ge ut rollspel. Att suga ut så mycket pengar de kan är sekundärt och något man gör för att kunna att fortsätta att ge ut rollspel.

Hade Neogames varit ute efter att suga ut så mycket pengar de bara kunde så hade de inte sysslat med rollspel. Det finns bra mycket mer lönsamma saker man kan syssla med. Köra gaffeltruck på IKEA, till exempel.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Rollspel & Profit

Angående Dungeons&Dragons så är väl det om något det bästa exemplet på att rollspelsmakeri inte är nån branch där man täljer guld med morakniv direkt.

För trotts att man hade en mycket "komersiell" stil och vad som måste anses vara hela rollspelsvärldens starkaste varumärke har ju ändå utgivarna hamnat i allvarlig ekonomisk kris ett antal gånger med diverse uppköp och annat som följd.

/Bjorn
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Köp och var glad eller låt bli och håll käft!

Jag förstår inte vad alla är så upprörda över, så länge inte Neogames "mörkar" om att det är så här (Dvs att en hel del moduler innehåller delvis gammalt material.) så är det väl inget att bråka om.

Din inställning är ganska befängd. Visst, Greymourn uttrycker sig i en något hysterisk ton, men kontentan av hans inlägg är ändå den att han anser upplägget för "Monster i Mundana" vara dåligt. Han uttrycker kritik mot NeoGames produkter, mao. Detta hoppas jag är tillåtet. Jag hoppas att du liksom Greymourn är mån om att NeoGames skall ge ut köpvärda produkter.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Polisanmälan!

Jag tycker att du skall samtala med en advokat, för det är ett definitivt lagbrott att tvinga folk att köpa saker.

Kimon, jag får be om ursäkt, men du är ute och cyklar.

Om du läser ClaesFredriks inlägg igen, finner du att det står: "tvingar mig att köpa matrial jag redan köpt för att komma åt det nya." (min emfas). Vad han menar är alltså, att om han vill komma åt det nya materialet så får han per automatik det gamla på köpet. Han kan inte välja bort det, och är därmed "tvingad" att köpa det. Detta tycker han är dåligt. Han framför alltså sin kritik mot vad han tycker är en undermålig publikation från NeoGames. Detta hoppas jag är tillåtet, och jag hoppas även att NeoGames uppskattar sådan kritik.

Jag kan inte säga att jag håller med ClaesFredrik. "Monster i Mundana" ges ju delvis tryckt för att ge nya spelare tillgång till monstrena, emedan "Monster och Varelser är slutsåld". Däremot respekterar jag hans rätt att ha en åsikt i frågan.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Neotech Ultra [ändå bara lite OT]

Och tänk på att alla som spelar inte har tillgång till internet

Oh yes! Och detta är vad, den spillra av NeoTechspelarna som är bosatta i Burkina Faso? :gremgrin:
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Polisanmälan!

Kimon, jag får be om ursäkt, men du är ute och cyklar.

Det tycker jag inte att du skall göra. Det skulle bli otroligt jobbigt för dig om du var tvungen att be om ursäkt varje gång jag är ute o cyklar.... :gremsmirk:


Vad han menar är alltså, att om han vill komma åt det nya materialet så får han per automatik det gamla på köpet. Han kan inte välja bort det, och är därmed "tvingad" att köpa det.

Jag argumenterar inte mot det, men det handlar i varje givet läge om valmöjligheter. Ingen kan tvinga dig att köpa materialet. Det blir med andra ord som det alltid blir i dessa ekonomiska system: Tycker du att produkten är prisvärd, köp den, annars inte. Det är kriminellt att tvinga folk att göra av med pengar. Det är mitt argumentativa motdrag mot det argumentativa drag som ClaesFredrik gör; att neogames tvingar honom...


Han framför alltså sin kritik mot vad han tycker är en undermålig publikation från NeoGames. Detta hoppas jag är tillåtet, och jag hoppas även att NeoGames uppskattar sådan kritik.

Jag tror att de precis som alla andra tycker att det är bra med konstruktiv kritik. Tyvärr så begagnar sig inte ClaesFredrik av möjligheten att utdela konstruktiv kritik utan hänger sig istället åt dess motsats med uttalanden som "Neogames har rätt att använda fula knep och ge ut skitböcker" och "...kommit över besvikelsen över spelarens handbok...".

Det är ju så meningslöst att kritisera något om man samtidigt inte talar om vad man tycker är fel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Polisanmälan!

"Om du läser ClaesFredriks inlägg igen, finner du att det står: "tvingar mig att köpa matrial jag redan köpt för att komma åt det nya." (min emfas)."

...på samma sätt som Peter Jackson "tvingade" mig att köpa material som jag redan hade köpt för att komma åt det nya i Sagan om Ringen... :gremwink:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Så du betalar hellre en gång till för det... du måste vara något utav en företagens dröm... "har jag betalat skall minsann alla andra också göra det"
 
Top