Nekromanti Sluta skicka med gammalt skräp!!!

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Coolt [ANT]

Det håller jag med om, känns lite onödigt bara att släppa en sådan modul till ett rollspel där utveckling av en karaktär utan strid är omöjlig :gremsmile:
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Inte för allt smör i småland

"När du köper smör (vare sig det är 500g eller 1000g) så är ju kilopriset i princip detsamma (för producenten)."

Visserligen. Men den stora skillnaden mellan smör och rollspel är väl att smör är en förbrukningsvara medan rollspel inte är det? Jag tycker åtminstone att det är där analogin faller - smöret går åt ändå liksom.

Det man får ut av rollspelssupplementens innehåll är liksom viktigast, till skillnad från smöret där det i stort sett bara är mängden som är viktig eftersom det är den som begränsar hur mycket och vad man kan få ut av det.

Alltså: Har jag två identiska smörklickar kan jag få ut lika mycket av det som om jag haft samma mängd varierat smör. Det samma gäller inte rollspel. Har jag två identiska böcker kan jag inte få ut mer av dess innehåll än om jag bara haft ena av dem.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Polisanmälan!

"Javisst, så att folk kan tala om hur dem hur de skall kunna förbättra sina produkter."

Följande är citerat från Greymourns trådstartarinlägg: "Kan NeoGames vänligen sluta skicka med gammalt skräp vi redan köpt en gång i nya moduler..."

Där tyckte jag han ganska klart, om än för aggressivt, sade vad han tyckte NeoGames borde göra för att förbättra sina produkter. Inte för att jag håller med honom i det här fallet då MiM faktiskt kan sägas vara en sorts revision av gamla, slutsålda M&V men jag kan inte låtsas som att jag inte förstår honom: Vill han ha det nya materialet så har han inget annat val annat än att även betala åter en gång för halva den modul han redan äger och få en dubbel uppsättning av den halvan. Smått frustrerande kan jag medge, men som sagt befogat av NeoGames i det här fallet (anser jag i alla fall).
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Polisanmälan!

Följande är citerat från Greymourns trådstartarinlägg:

Ah... Men hela den här tråden är en "follow-up" på ClaesFredriks inlägg "Men man måte ju få klaga". Jag är konstig på det viset att jag förlägger mitt svar till det inlägg jag vill svara på och sedan kanske en subtråd startas. Tro mig, hade jag svarat på Gråsorgs inlägg så hade du med 100% sannolikhet återfunnit mitt inlägg under Gråsorgs inlägg i tråden.

Gråsorg är ju ... tydlig i sin kritik mot att gammalt material ges ut igen, och de kan vi ha blandade åsikter om. Men ClasseF uttrycker sig snorkigt, infantilt, irriterat och omotiverat.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Polisanmälan!

Allt CF gör är att stämma in i Greymourns klagokör, i försvar mot Bjorn. Han kanske uttrycker sig ohyfsat, men det är inte relevant här, för i ditt svarsinlägg så är det inte inläggets ton du hakar upp dig på, utan dess innehåll. Och inläggets innehåll går fortfarande inte att klandra.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Polisanmälan!

Och inläggets innehåll går fortfarande inte att klandra.

Varför går det inte att klaga på forumuleringar som:
1. "Neogames har rätt att använda fula knep och ge ut skitböcker"
2. "NeoGames tvingar mig att köpa matrial jag redan köpt"
3. "Jag förstår att NeoGames är ett företag och att dom måste tjäna pengar men jag uppmanar dom att göra det på ett schystare sätt."
4. "Självklart vill NeoGames suga ut så mycket pengar de bara kan..."

Inget av dessa påståenden (som alla är tagna ur ClasseF's inlägg) innehåller en gnutta konstruktiv kritik utan är endast skitkastning. och du tycker att jag är en gnällspik?

Du vill alltså mena att jag är ute och gör övertramp när jag ber ClasseF att vara lite mer konstruktiv i sitt klagande?
Hur kom du fram till det?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Polisanmälan!

Varför går det inte att klaga på forumuleringar som:
1. "Neogames har rätt att använda fula knep och ge ut skitböcker"


Du klagade inte på den här formuleringen i ditt ursprungliga inlägg.

2. "NeoGames tvingar mig att köpa matrial jag redan köpt"

Det har jag förklarat här och här.

3. "Jag förstår att NeoGames är ett företag och att dom måste tjäna pengar men jag uppmanar dom att göra det på ett schystare sätt."

Du klagade inte på den här forumleringen i ditt ursprungliga inlägg.

4. "Självklart vill NeoGames suga ut så mycket pengar de bara kan..."

Du klagade inte på den här formleringen i ditt ursprungliga inlägg. Visserligen angrep du åsikten, men detta är ganska väsenskilt, speciellt med tanke på att det är en acceptabel åsikt om än inte en acceptabel formulering.

Alltså, om det verkligen är formuleringarna du stör dig på, så bör du angripa formuleringarna redan från början, istället för att angripa helt och hållet vettiga åsikter.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Polisanmälan!

Ursäkta för röran. Anledningen till den är nog att åtminstone jag uppfattar både ClaesFredriks och Greymourns kritik lika på de flesta punkter så det enda jag behöver göra är i princip att citera ClaesFredrik istället (saxat från här):

"Jag är bara lite besviken på att NeoGames tvingar mig att köpa matrial jag redan köpt för att komma åt det nya."

"Jag förstår att NeoGames är ett företag och att dom måste tjäna pengar men jag uppmanar dom att göra det på ett schystare sätt."

Att han uttrycker sig snorkigt och irriterat kan jag hålla med om, men inte att hans klagomål skulle vara omotiverade. Han motiverar ju ganska tydligt i det första citerade stycket med att han ogillar att tvingas köpa även det gamla, som han redan äger, i en ny modul när det enda han vill ha och har nytta av är just det nya. I det andra citatet vädjar han att NeoGames faktiskt ska göra något åt det. Rätt tydlig och motiverad kritik tycker jag.

Att han brukat sig av strofer som "Neogames har rätt att använda fula knep och ge ut skitböcker" och "Självklart vill NeoGames suga ut så mycket pengar de bara kan" är dock beklagligt. Hade han inte gjort det, eller åtminstone tonat ner lite och dessutom motiverat även denna kritik, hade nog alla tagit honom på allvar och denna rätt onödiga och meningslösa diskussion hade aldrig uppstått.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Do you want an argument?

Du klagade inte på den här formuleringen i ditt ursprungliga inlägg.
Du klagade inte på den här forumleringen i ditt ursprungliga inlägg.
Du klagade inte på den här formleringen i ditt ursprungliga inlägg.


Och? På vilket sätt blir argumentation bra och konstruktiv om man bara klagar på formuleringar? Eller om man repeterar samma mening tre gånger i ett inlägg?

Så istället för att haka upp mig på alla snorkiga, infantila, korkade och idiotiska formuleringar som inte fyller något annat syfte än att bygga argumentet, så ansträngde jag mig för att bemöta åsikten.


Visserligen angrep du åsikten, men detta är ganska väsenskilt, speciellt med tanke på att det är en acceptabel åsikt om än inte en acceptabel formulering.

Well, jag angrep åsikten eftersom jag inte delar den. Du vet att du är på ett diskussionsforum?

Så ja. Jag är skyldig. Jag argumenterade mot ClasseF's åsikter likväl som dennes attityd på forumet. Blir jag bannad nu eller vad medför denna överträdelse för straff?

Jag illustrerade det infantila i resonemanget "tvingar mig att köpa", med "skaffa dig en advokat". Det kanske inte var det snyggaste av motargument, men fortfarande något snyggare än ClasseF's argument.


Alltså, om det verkligen är formuleringarna du stör dig på, så bör du angripa formuleringarna redan från början, istället för att angripa helt och hållet vettiga åsikter.

Men jag har angripit formuleringarna redan från början. Ok inte alla forumuleringar, men är det ett krav? Gör jag fel om jag inte spenderar 2000 ord på att tala om hur djävla dålig jag tycker ClasseF's skitkastning är. Själv tycker jag inte det, men i ljuset av den här deltråden så kanske jag skulle ha gjort det och sluppit en diskussion helt utanför ämnet. Samtidigt så inbillade jag mig att det räckte med några exempel för att illustrera nivån på ClasseF's inlägg.

Sen har jag också angripit åsikterna vilket framgår här. Att det finns en "flipside" till resonemanget om att 1000 små moduler är bättre än 5 stora. Att det finns fördelar med dubblerat material etc...

Tyvärr så verkar det som att du är mer intresserad av att diskutera vad jag attackerar och var jag gör det än att diskutera huvudspåret, eftersom du bemöter min syn på många små moduler kontra få men tjocka moduler.

Alltså: "Do you want an argument?" eller skall vi återgå till huvudspåret och diskutera många små moduler kontra få stora?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Vad det hela handlar om...

är att du inte gillar ClaesFredrik, och att du sålänge han har en avvikande åsikt skiter fullständigt i vad han egentligen skriver... Det känns inte som att man skall klaga på folks åsikter/argument bara för att de haft dumma sådana tidigare... Och visst det är onödigt att kalla moduler och sådant för skit, men om du hela tråden från början till slut så inser du att man får ta skit bara för att man inte dreglar förtjust över NeoGames ovana att fylla ut med gammalt material...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Coolt [ANT]

Det håller jag med om, känns lite onödigt bara att släppa en sådan modul till ett rollspel där utveckling av en karaktär utan strid är omöjlig
Nu har ju inte jag spelat D&D men nog snackar väl du skit? I NwN (som baseras på D&D 3:e) så får man ju exp för att leta upp försvunna ungar eler lämna brev till NPC:s. Nog måste väl det gå att få exp för andra saker än strid i D&D? Känns som att det är upp till SL (eller DM)

/Vulf - som har tänkt gå och köpa D&D nu när den reviderade utgåvan kommit. Men först skal han köpa Osthem til DoD6
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Vad det hela handlar om...

är att du inte gillar ClaesFredrik

Intressant iaktagelse... tyvärr är den fullständigt felaktig.
Varför? Jo, jag känner ju inte ClaesFredrik och kan därför vare sig gilla honom eller ogilla honom. Däremot så vet jag vad han har för åsikt i den här frågan, och hur han väljer att uttrycka den.

Det finns en skillnad på sak och person. Att jag känner till att denna skillnad finns borde vara uppenbar eftersom jag har invändningar mot hans argumentation till skillnad mot hans person

Notice the difference?


och att du sålänge han har en avvikande åsikt skiter fullständigt i vad han egentligen skriver...

Fel igen. Eftersom jag bemödar mig om att bemöta hans inlägg så är det ju knappast så att jag skiter i vad han skriver. Just i den här frågan så uttrycker han sig snorkigt och infantilt, vilket jag anmärker på. Dessutom har jag synpunkter på vad han verkligen säger, när man fäktat sig igenom alla snorkiga och infantila påståenden och jag bemöter dem med konsekvent argumentation.


Det känns inte som att man skall klaga på folks åsikter/argument bara för att de haft dumma sådana tidigare...

Men läs igenom vad jag har skrivit hittils och se om du hittar några referenser till ClaesFredriks tidigare inlägg. Jag vare sig diskuterar eller refererar till ClaesFredriks tidigare inlägg på forumet.


Och visst det är onödigt att kalla moduler och sådant för skit, ...

Men om du verkligen tycker det Gråsorg, varför ber du inte ClaesFredrik sluta med dessa onödiga beskrivningar av neogames moduler?


så inser du att man får ta skit bara för att man inte dreglar förtjust över NeoGames ovana att fylla ut med gammalt material...

Fel igen. För tredje gången. Anledningen till varför man får ta skit när man kallar neogames moduler för skit är att man inte är konstruktiv i sin kritik. Det är därför jag invänder mot formuleringarna som ClaesFredrik använder sig av. Att jag sedan dessutom har en avvikande åsikt presenterar jag också i ett inlägg i tråden. Ett inlägg du för övrigt besvarade, men inte heller du verkar vara så intresserad av att diskutera huvudspåret, så jag får väl ställa samma fråga till dig som till Dnalor:

"Do you want an argument?" eller skall vi återgå till att diskutera huvudtråden?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Vad det hela handlar om...

Anledningen till varför man får ta skit när man kallar neogames moduler för skit är att man inte är konstruktiv i sin kritik
C-F anser att Neo´s moduler (eller iaf. vissa) är skit för att det finns massor av gammalt material i dem... det e faktiskt konstruktiv kritik.. Ta bort skräpet, sänk priset så blir det en bra modul...

Din första liknelse hade ingenting med vad C-F sade, och det är därför den här lilla avkroken e så lång...
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: Coolt [ANT]

Nu har ju inte jag spelat D&D men nog snackar väl du skit? I NwN (som baseras på D&D 3:e) så får man ju exp för att leta upp försvunna ungar eler lämna brev till NPC:s. Nog måste väl det gå att få exp för andra saker än strid i D&D? Känns som att det är upp till SL (eller DM)
Nu har dock jag spelat senaste D&D, i en av spelgrupperna jag spelar i fick vår speledare för sig att köpa nya D&D när det kom, vi lusläste kapitlet för utdelning av XP, gavs ingen XP för nått annat än att delta i strid... dock så stod det om jag inte missminner mig att spelledaren akn uppmuntra rollspelande genom att ge mindre summor XP för det...
Dock brukar andra spel som släpps med D6D reglerna t.ex. WoT rpg ändra XP delarna lite men i grund och botten så får man inget för annat än att spänna musklerna...
Ett kul citat från D&D grundboken "Rollspel kan utspela sig i städer, skogar och byar men allra oftast i Dungeons" (översatt till svenska för att inte bli mobbad för min engelska) :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Coolt [ANT]

"Rollspel kan utspela sig i städer, skogar och byar men allra oftast i Dungeons"
Haha, helt underbart. Jag måste nog ta och skriva ett riktigt "dungeon crawl-äventyr". Finns det något ballare?

/Vulf
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Frågan är...

Har någon någonsin orkat spela igenom ett lngre dungeon-crawl, köpte Firestorm Peak för många år sedan, som ett hyfsat stort och iaf. när man läser det ballt dungeon crawl, men vi orkade aldrig mer än knappt halva äventyret (vi har gjort fyra försök...) sedan har vi istället fåt rehablitera oss med att spela maniska pacifist hippies till något annat system istället... :gremlaugh:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
DC längd

Ett dungeoncrawl bör inte vara längre än en spelsession. Max två imho.

/Vulf
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Och du själv..?

Du känner dig inte själv ganska snorkig infatil? Du känner inte att du inte har sagt ett vettigt ord genom alla dessa inägg?

Allt började med att du tyckte det var jätteroligt att ta ett citat ur sitt samanhang... Inte ens du kan vara så dum att uppfattade det på det viset.

Sen insåg du att det var ganska roligt att fylla en hel tråd med skit. Infatilt nog ville du dessutom ha sista ordet.

Mitt inlägg är skrivet för att instämma med Greymourns inlägg.... jag delar hans åsikt och var vid den tidpunkten ganska irriterad på Eon i största allmänhet. Tonen var därför kanske lite väl gnällig. Men en väldigt intressant sak är att du missupfattat en hel del saker, inte bara hurvida jag blev tvingad att köpa Eon.

När jag skriver att NeoGames har rätten att ge ut skitböcker behöver jag nödvändigtvis inte mena att dom har gjort det (med undanta från Spelarens Handbok) Vad jag försökte säga var att jag visserligen inte kunde tvinga dom att ge ut bra böcker men att jag ville säga vad jag tyckte.

Fast förmodligen är alt detta onödigt att säga... Du vet nämligen redan om det. Jag anser det vara konstruktiv kritik att be NeoGames att inte skicka med gammal info med de nya modulerna och den riktar sig NeoGames... Jag skiter högaktningsfult i din åsikt... som egentligen inte ens är en åsikt utan bara ett förlöjligande över min kritik...

Ps. En ursäkt skulle sitta fint:gremgrin: Ds.
 
Top