Nekromanti Sluta skicka med gammalt skräp!!!

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Läste just om den nya monster boken med 37 varelser... Varav 19 redan givits ut i Monster&Varelser... Kan NeoGames vänligen sluta skicka med gammalt skräp vi redan köpt en gång i nya moduler...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Att de gamla bestarna kommer med beror nog mycket på att Monster och Varelser är slut så för nya spelare finns ingen möjlighet att komma över de gamla bestarna. Om du verkligen vill oroa dig, sök då på vad som sagts om den kommande Monstermodulen, särskilt av konstruktören Blasphemy/Peter Nallo...

Mvh / Phelan, som ändå kommer köpa modulen bara för att
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Va f*n är det för fel på expansioner helt plötsligt? Alla vill vi väl ha mer utav det goda?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Expansioner är jättetrevligt men när varje ny modul jag köper till stor del innehåller sådant jag redan har blir jag ganska irriterad... Ex. i fallet monster&varelser där jag skall behöva betala 180kr för en modul som till hälften består av material jag redan köpt för 180kr...

Så vitt jag förstår av inlägget ovan är Geografica Mundana oxå till stor del gammalt material från Mundana och L&H uppblandat med en del nytt och förmodligen ganska intressant fakta om Ebhron/Forion osv.

Betänk sedan att EonII och SpelarensHandbok är i samma stil... Har man Eon I skall man va bra j*vla tät för att tycka att man fick ut något av EonII...

Så vitt jag vet är det dessutom en del fel från EonI som rättades till på hemsidan, men inte i EonII

För att få utnågot av SH skall man va bra lat för att tycka att det e värt 180kr för att leta tabeller i en tunn bok istället för grundboken... Vad gäller utrustningslistor innehåller de ju heller inte föremål från moduler (nån kan ju få ett uppslag till Eon som de inte betalat för juh!!!)...

Och vad gäller "snacktips" o "städtips" känns det som att det e outright sjukt att tycka att det e något annat än mycket taskig utfyllnad...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Neotech Ultra [ändå bara lite OT]

NeoGames har gjort det tidigare, men på ett ännu mer störande sätt. I Neotech Ultra har de nämligen publicerat över tjugo sidor material (historia + slang, termer, förkortningar) som redan givits - gratis! Japp! Dessa fanns att ladda hem från NeoGames' hemsida fram tills modulen släpptes, då de helt plötsligt försvann. Tur att man har kvar dem. Förutom dessa saker så finns redan TV-programsslumparen och nyhetsgeneratorn i N1-grundboken liksom de tre sysselsättningarna som publiceras i bl.a. något zine. Minst sagt trist.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Det är snarare en revision av en gammal modul.

Tyckte du att Geografica liknade Mundana väldigt mycket?

I Eon II har stora delar av skadesystemet gjorts om och väldigt mycket har lagts till och reviderats.

Även om du redan har 50% av innehållet i gamla Monster & Varelser så finns det andra som kommer att vilja ha det, och en nytryckning av Monster & Varelser är inte aktuell eftersom att man vill få med fler monster, dvs utöka materialet, samtidigt som man vill att nya spelare inte ska missa de där 50% som de gamla spelarna har tillgång till.

Jag tycker att det är en ganska schysst kompromiss faktiskt, och jag tänker utan en sekunds tvekan köpa nya Monsterboken.

(däremot är jag helt emot Spelarens Handbok eftersom att det inte fanns något nytt i den, och dessutom fanns inte tabellerna som du nämner med i den så man måste ändå ha tillgång till grundboken för att kunna göra en karaktär - om tabellerna hade varit inkluderade så hade det förstås inte varit lika illa då den faktiskt hade fått en funktion)

[EDITED]

Dessutom så finns det mycket nytt om varje land i Geografica, till exempel matkultur, intressanta platser och personer, äventyrsuppslag och lite annat. Jag tycker att Geografica var riktigt välgjord med mycket fräsch info och utan en massa onödig utfyllnad. Har du ens läst den innan du gjorde ditt uttalande?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Neotech Ultra [ändå bara lite OT]

Alltså besparar man sig en massa jobb genom att köpa Ultra, i och med att man inte behöver söka igenom en massa "zine", köpa Neotech 1 och ladda ned material från internet. Och tänk på att alla som spelar inte har tillgång till internet, så det kan bli rätt så omständigt att försöka få tag på allt.

Och så var ju Ultra mer än 20 sidor. Jag tyckte då att den var prisvärd :gremsmile:.
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

Även om du redan har 50% av innehållet i gamla Monster & Varelser så finns det andra som kommer att vilja ha det, och en nytryckning av Monster & Varelser är inte aktuell eftersom att man vill få med fler monster, dvs utöka materialet, samtidigt som man vill att nya spelare inte ska missa de där 50% som de gamla spelarna har tillgång till
Skulle man inte kunnat ge ut en tunnare, billigare bok med bara det nya monstren? De flesta som spelar Eon har ju förmodligen redan M&V.... Fast det skule ju vara dumt för då skulle man ju inte få in lika mycket pengar...
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jaha och då ska du ge oss nya spelare det gamla matrialet??
Det är inte så kul när folk börjar prata om svartsvin när man inte det är. Att ge ut gammalt material är smart, för de som har det gamla vill ju (oftast) ha det nya och de som inte har det gamla vil ju ha det. Kort sagt det är ren taktik från neogames (allafal som jag uppfattar det).


Midar sitter och lyssnar på åskan
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Sluta skicka med gammalt skräp!!! [edit]

De flesta som spelar Eon har ju förmodligen redan M&V.

Tror du på allvar att neogames inte förväntar sig nya Eon ägare?? Det kommer säkert komma en tredje monstermodul om Eon förtsätter att sälja med det gamla matrialet i. Min spelgrupp har inte M&V för vi har bara spelat i ett halvår.

Midar förstår sig inte på att folk inte tänker på oss nya spelare.
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Jo men....

Det kommer säkert fler pelare och det finns säkert många som inte har M&V (gråt inte för det, modulen suger) men jag anser fortfarande att det är fult att tvinga oss som redan har M&V att köpa samma matrial en gång till om vi vill ha de nya monstren. Varför inte trycka upp två böcker?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Neotech Ultra [ändå bara lite OT]

"Alltså besparar man sig en massa jobb genom att köpa Ultra, i och med att man inte behöver söka igenom en massa "zine", köpa Neotech 1 och ladda ned material från internet."

Jag ägde allt redan (utom sysselsättningarna, som jag inte behövt hittills) och även läst det så jag har ingen nytta av att ha det samlat, faktiskt. Men, det lömskaste var att de tog bort materialet från deras hemsida och hade de inte gjort det hade jag varken gapat nu eller .

"Och så var ju Ultra mer än 20 sidor."

Jo, men det har egentligen inte så värst stor betydelse för mig i det här fallet. Jag ägde ändå över 20% av modulen, vilket är ganska störande.

"Jag tyckte då att den var prisvärd"

Inte jag. Till saken hör att det jag såg fram mot i modulen var historian (som jag trodde skulle vara utförligare och djupare än gratisversionen), de ytterligare reglerna, varav familjegenereringen faktiskt var ganska bra, samt religionen, som var väldigt bra men för kort. I slutändan var det cirka 20 sidor som var intressanta i boken.
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Re: Neotech Ultra [ändå bara lite OT]

Läste tråden som du har länkat till och blev väldigt upprörd över detta:

Neotech Ultra är det uslaste jag någonsin sett med NeoGames stämpel på framsidan. Urk!
Hur kan du säga så.... Du kan omöjligt ha sett Spelarens Handbok :gremwink:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Neotech Ultra [ändå bara lite OT]

Det finns egentligen bara en sak som är bra me Spelarens Handbok - Namnförslagslistorna. Även om dessa finns med i respektive böcker och i GM så slipper man iaf bläddra igenom hela GM för att hitta namnförslagen. Men det är inte värt drygt 200kr för att slippa leta lite i GM efter namnförslag :gremtongue:
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Jo men....

Varför inte trycka upp två böcker?

Det skulle inte vara lönsamt....
Just det med fula tirxs är förtag bra på. Neogames är ute efter att tjäna pengar (någon annan anledning skulle göra mig förvånad) och dom tjänar minder på två tryckningar.

Midar tänker köpa MiM
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Därför inte trycka upp två böcker

Varför inte trycka upp två böcker?
Varför ha två böcker på 150 kronor styck istället för en på 180? Varje bok kostar i produktionskostnad. Dessutom så är Monsterserien redan på tre böcker (planerat).

Hur har du tänkt dig att man ska ha med en extra sida om hyggelmonster (exempelvis) i en bok, och en grundläggande i en annan?

Bättre tre böcker om olika saker än två om samma.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Köp och var glad eller låt bli och håll käft!

Jag förstår inte vad alla är så upprörda över, så länge inte Neogames "mörkar" om att det är så här (Dvs att en hel del moduler innehåller delvis gammalt material.) så är det väl inget att bråka om. Det är ju inte som att man köper grisen i säcken, antingen tycker man att det nya materialet är värt priset och köper boken eller så gör man inte det och låter bli, vari ligger problemet?

Sedan så är inte lösningen att trycka två olika versioner en med bara det nya och en med både och speciellt vettig med tanke på hur priser för tryck etc fungerar. Att trycka två böcker i 1500 ex kostar ju likssom inte lika mycket som att trycka en bok i 3000 ex utan nästan dubbelt så mycket.

Rent allmänt (gäller ej bara rollspel) har jag svårt att förstå folk som VÄLJER att köpa en vara (med ett känt innehåll) för ett visst pris men ändå känner sig lurade. Rimligtvis måste väl varan ha varit värd (för dig) vad du betalade annars skulle du ju inte köpt den.

Sedan antydningarna att Neogames är profithungriga knösusar som bara vill skinna stackars fattiga spelare på pengar de är så löjeväckande att de tänker jag inte ens kommentera.

/Bjorn
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Köp och var glad eller låt bli och håll käft!

"Dvs att en hel del moduler innehåller delvis gammalt material"

Det har väl börjat att bli en hel del moduler nu? Neotech Offensiv, Geografica Mundana, Neotech Ultra och nu senast Monster i Mundana. De flesta av dem är dock befogade, åtminstone Offensiv (där det bara är en-två sidor som är publicerad tidigare, och då i en tidning vilket kan vara rätt svårtillgängligt) och GM (som i princip är en reviderad nyupplaga av Mundana, som är slutsåld). MiM är ju också en reviderad nyupplaga så den är nog också befogad enligt mig, och dessutom 'varnar' man kunderna för det innan. I dessa tre fall har NeoGames enligt mig varit schyssta och handlat helt rätt. Men i de fjärde...

"Rent allmänt (gäller ej bara rollspel) har jag svårt att förstå folk som VÄLJER att köpa en vara (med ett känt innehåll) för ett visst pris men ändå känner sig lurade."

Först och främst; det var knappast för mig känt att Neotech Ultra skulle innehålla en massa material jag redan hade. Jag hade läst allt officiellt jag kunnat om dess innehåll och inte på något sätt fått några sådana antydningar. Vidare så kände jag mig inte särskilt lurad utan snarare besviken, men det var mest p.g.a. att de tog bort gratismaterialet från hemsidan.

"Rimligtvis måste väl varan ha varit värd (för dig) vad du betalade annars skulle du ju inte köpt den."

Värt att nämnas är nog att jag beställde boken eftersom det är många mil till närmsta rollspelsbutik från där jag bor. Därmed är det väldigt svårt för mig att kunna värdesätta bokens innehåll innan jag äger den.

"Sedan antydningarna att Neogames är profithungriga knösusar som bara vill skinna stackars fattiga spelare på pengar de är så löjeväckande att de tänker jag inte ens kommentera."

Där håller jag dock med om till ganska stor del. Men jag kan inte undvika att tyckte att det är både taskigt och smått 'profithungrigt' att ha med redan publicerat gratismaterial i en modul och sedan sluta distrubera gratismaterialet så att man istället måste köpa det.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Köp och var glad eller låt bli och håll käft!

Sedan antydningarna att Neogames är profithungriga knösusar som bara vill skinna stackars fattiga spelare på pengar de är så löjeväckande att de tänker jag inte ens kommentera

Antagligen menar du mitt inlägg en bit ner i tråden. Men om neogames inte vill ha penagar så skulle väl de lagt ut sakerna som gratis material på deras hemsida?? Något pengaintresse är det bakom ett startande av ett företag. Sen så används kanske de pengarna till nya spel och moduler dvs till företagets anställda. Det är ju inte så att man stoppar in en tia i en automat och ut kommer en modul. Jag anser inte att publicera gammalt material som ett fult trix utan snält mot de nya spelarna. Det DAKRrilla skrev om är faktisk inte så snällt från neogames men det är smart nu måste man ju köpa modulen för att få tillgång till materialet.

Rättat en "liten" miss.

Midar köper och är glad men kan inte hålla käft. Och tycker Neogames är värda pengarna
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Köp och var glad eller låt bli och håll käft!

"Det DAKRrilla skrev är faktisk inte så snällt men smart nu måste man ju köpa modulen för att få tillgång till materialet."

"smart"? Hmm. Aneledningen till att jag valde Neotech framför ett flertal andra spel berodde i slutänden på att det fanns en massa intressant material på deras hemsida. Jag läste i historian på deras hemsida tänkte jag: "Wow! Världen har ju verkligen utvecklats och är annorlunda än nu och inte bara en nutid med laserbössor och metallskrot man kan slänga in i kroppen! Nu har man lite detaljer att utgå från när man skapar sin kampanj! NeoGames är ju riktigt schyssta som dessutom ger ut hela kalaset gratis!"

Genom att ta bort materialet från deras hemsida har de på ett mycket effektivt sätt hindrat personer som mig från att överhuvudet taget köpa Neotech eftersom de varken kan upptäcka hur intressant spelvärlden är och hur schyssta NeoGames är (läs. var) som ger (läs. gav) ut material gratis. Åtminstone till Neotech. Till Eon finns av någon anledning en hel del (allt?) gratismaterial fortfarande kvar på sidan, vilket är tur.
 
Top