Skadesystem utan HP?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Hoppas jag inte missförstår något i tråden eller upprepar självklarheter, men jag kan gilla sådana där system där man har "allt-i-ett" som ett metavärde för tex strider. Så ditt fajtingvärde jämförs mot ett annat fajtingvärde och så räknar man ned till värdet är noll. Då är striden över.

Möjligen kan man lägga till modifikationer.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag har alltid gillat idén i volts skadesystem (iallfall i teorin).
Där man tar skada på precisa nivåer, och det är den värsta nivån du blivit skadad på som du tittar på.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En del mer invecklade system (som gamla Western om jag inte missminner mig?) bryter ut det hela till olika komponenter, som chock, blodförlust, vävnadsskador och sådant, men det är ju bara att man har olika sorters HP i stället.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
End of the world har nått slags system där du byter ut stress mot effekter. Det är väl lite borderline HP också eftersom jag tror du har en gränns för hur många stress du kan ta.

Men i princip går det ut på att under en fight tar du stress (Tror det heter stress), sen efter striden så växlar du in stress (om du vill) mot åkommor du väljer. Exempelvis kanske "vrickad fot" låter dig sänka stress med 1, och "bruten arm" låter dig sänka stress med 3.

I nästa strid kan du sen ta mer stress, men då har du ju dessa åkommor att dras med också som gör livet svårare.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag läste någonstans att man i "verkligheten" har 7 HP, men att man i princip inte räknar med att flera skador på samma nivå läggs ihop. Så 3 skador på 2HP är inte av nödvändighet totalt 6HP i skada, utan någonstans mellan 2 och 6.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag läste någonstans att man i "verkligheten" har 7 HP, men att man i princip inte räknar med att flera skador på samma nivå läggs ihop. Så 3 skador på 2HP är inte av nödvändighet totalt 6HP i skada, utan någonstans mellan 2 och 6.
Jag fattar inte alls vad du menar här.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Men i princip går det ut på att under en fight tar du stress (Tror det heter stress), sen efter striden så växlar du in stress (om du vill) mot åkommor du väljer. Exempelvis kanske "vrickad fot" låter dig sänka stress med 1, och "bruten arm" låter dig sänka stress med 3.
Låter lite som vissa varianter av Fate - typ den i Oktoberlandet, fast där gör man det under strid för att inte slås ut av stress. Är ju gränsfall mot KP tycker jag.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Skuggornas Mästare har en sorts motståndsvärde som visar en tröskel när du får en smäll, och om du passerar tröskeln så får du skadesvagheter som påverkar karaktären.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
I Fria ligans Coriolis/Mutant så har man ju dels ett klassiskt HP-system men även ett system med kritiska skador.
Kritiska skador går ut på att om man får till en riktigt bra träff så slår man helt enkelt på en t66-tabell med resultat från "stukad fot" till "ögonblicklig död". Tabellen är inte heller viktad, utan det är i princip samma risk för alla resultat på skalan. I teorin borde man kunna lyfta ut denna funktion till att bli ett självständigt skadesystem, även om det skulle bli ohemult farligt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Unearthed Arcana till DnD3E5 hade ett alternativt skadesystem utan hp.

Om anfallaren träffar:
Anfallaren slår skada som vanligt.
Dela skadan med 5, avrunda uppåt. Detta kallas skadevärde.
Försvararen måste lyckas med ett Fortitude save DC 15 + skadevärde.

Om försvararen lyckas: ingen effekt.
Om försvararen misslyclas med 1-9 har denne fått en träff.
Om försvararen misslyckas med 10 eller mer är denne satt ur stridbart skick.

För varje träff får man -1 på framtida fortitude saves.

Källa:
Intressant! Fast då är det väl de här ackumulerade minusen som är förklädda hp i praktiken?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Cthulhu Dark har vad jag minns inget system alls för HP och skador. Du slår ett slag för hela striden och om du misslyckas, och det passar narrativet, så dör du.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Cthulhu Dark har vad jag minns inget system alls för HP och skador. Du slår ett slag för hela striden och om du misslyckas, och det passar narrativet, så dör du.
Ja, så funkar ju högar med spel, inklusive nästan alla jag skrivit eller spelar. Med det var ju explicit exkluderat. Annars hade jag spammat sönder den här tråden med exempel. :gremgrin:
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
I Cortex Prime är skador complications som får en tärningsvalör (d4, d6, d8, d10, d12). Är den d4 är den alltid med i dina slag (eftersom det är dåligt att slå 1:or); är den högre får motståndare lägga till tärningen till sin tärningspöl. Om jag minns rätt kan man rikta in sig på en complication och försöka öka den. Går den över d12 är motståndaren utslagen. Jag har för mig att det finns lite fler trix kring det här men det är typ så grundmekaniken är.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon IV har inga som helst hp.

i Eon IV har man Utmattning som ackumuleras under en strid; i slutet av varje runda rullar man Livskraft mot sitt aktuella värde i Utmattning, misslyckas det slaget kollapsar man. Utmattning nollställs alltid direkt efter striden. Monster och djur har bara Utmattning och inget annat sätt att ta skada, och misslyckas de med sitt utmattningsslag så dör de.

Allvarliga skador hanteras med separata subsystem för olika typer av skador; inre skador leder tex till allt svårare Saves vs Death om man inte får vård. Dö omedelbart kan man endast göra av allvarliga skador som dessutom orsakar ett Döds- eller Amputationsslag, som sedan misslyckas.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Lite förvånad att ingen nämnt WEG Star Wars, som ju har fem skadenivåer, från omtöcknad till död, med olika mekaniska effekter och som inte är kumulativa.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Lite förvånad att ingen nämnt WEG Star Wars, som ju har fem skadenivåer, från omtöcknad till död, med olika mekaniska effekter och som inte är kumulativa.
Är igentligen inte skadenivåer bara en sorts hp i annan kostym .tex skråma , lätt skada , normal skada , allvarlig skada , dödlig skada . Är inte det bara att säga du har 5 HP fast med andra ord ?
 
Top