Skadesystem utan HP?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Nu är jag inte Dimfrost men om man är ute efter hårda sim-spel så är inte pacing en issue.
Fast nu handlade mitt perspektiv inte huruvida spelet har lång eller kort pacing, utan alternativ till att ha skada som pacing. Ett exempel är Gloomhaven, där man får slut på action-kort efter ett tag, även om kort till viss del är en sorts hit points trots om karaktären inte kan dö i det spelet. Den drar sig istället tillbaka från pågående scenario när action-korten tar slut.

I många andra spel finns det victory conditions som måste uppnås (som grupp/individ). Antal slag för att nå dit bestämmer pacing och kan störas av andra typer av victory conditions. Återigen, i Gloomhaven har varje karaktär ett längre karaktärsmål och i varje scenario får de ett kortare (hemligt) mål, vilket gör att de kan göra suboptimala drag sett ur att uppnå gruppens mål.

Konsekvenser på vägen till gruppens victory conditions i rollspel kan vara conditions i formen av skada.

Ett klart exempel på detta i rollspel är egentligen skill challenges. Nu efterfrågades inte det inte allmänna lösningar i trådstarten, men att använda våld skulle kunna vara en del av en skill challenge, där varje (misslyckad) "färdighet" ger spelledaren förslag på konsekvenser.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Är igentligen inte skadenivåer bara en sorts hp i annan kostym .tex skråma , lätt skada , normal skada , allvarlig skada , dödlig skada . Är inte det bara att säga du har 5 HP fast med andra ord ?
Bara om de är kumulativa, vilket inte är fallet här.

Varje skada behandlas separat. Om du blir omtöcknad, sårad eller död beror på skadeslaget (Skada mot din styrka), inte hur mycket skada du tagit innan.

EDIT: för vissa skadenivåer kan ytterligare skador av samma magnitud pusha rollpersonen till nästa nivå. Men det gäller inte alla, och är inte huvudmekaniken.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Lite förvånad att ingen nämnt WEG Star Wars, som ju har fem skadenivåer, från omtöcknad till död, med olika mekaniska effekter och som inte är kumulativa.
Jodå, inlägg #1 och #5.

Men de är ju i hög grad kumulativa skulle jag säga, om än inte alla hela vägen. Bedövad kan du bli hur många gånger som helst men är du sårad och såras igen blir du utslagen (och blir du sårad igen blir du dödligt sårad, sen har 2nd en nivå mellan sårad och utslagen med wounded twice). Samtidigt slår man motståndslag mot skada vid varje träff där din skadestatus inte inverkar så det är ju inte KP-nötande på det viset. Ett gränsfall som sagt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Nu är det visserligen påhängt ett system med någon sorts hit points (Warhammer FRP), men jag tänker mig att Josef Thams extremt utförliga skaderegler nog hade kunnat stå för sig själva.
Tycker också något sådant verkar vara det bästa alternativet. Ersätt KP med ett motståndslag. Beroende på hur dåligt det går slår man på olika allvarliga skada-tabeller (eller med + som i RM/Merp). Skadorna adderas inte men alla effekter gäller tills man till slut inte kan slåss längre eller dör.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Kroppspoäng är egentligen mest en pacing-mekanism, där många hit points gör att en strid tar längre tid (boss fighter, någon?).
Det håller jag inte med om. Visst kan kroppspoäng fungera så, men oftast är det inte det primära.

Om bägge sidor i en strid i snitt gör X poäng skada, så kommer den med mest HP antagligen att stå som vinnare i slutet av striden.
Med andra ord så påverkar antalet HP inte bara stridens längd, utan i hög grad även stridens utgång.

Om man å andra sidan ökar mängden HP på bägge sidor utan att justera storleken på skador också, då kommer naturligtvis strider att ta längre tid och blir då lite av en pacing-mekanism. Stor mängd HP relativt skadestorlekar innebär också att slumpen får allt mindre vikt i en strid, då den kommer att jämna ut sig över tiden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Om bägge sidor i en strid i snitt gör X poäng skada, så kommer den med mest HP antagligen att stå som vinnare i slutet av striden.
Med andra ord så påverkar antalet HP inte bara stridens längd, utan i hög grad även stridens utgång.
Jag tänker mig att det faktiskt kan vare både och. Bara för att strider är korta gör det inte kroppspoäng till mindre av en pacingmekanism. Det här märks tydligare i spel där man ska slå X antal gånger (InSpectres, Blades in the Dark, D&D4 skill challenges). Hit points skiljer sig inte nämnvärt i utförande, rent abstrakt. Folk slår tills de uppnår en summa. Det är till och med samma mekanik i Blades.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag trodde vi konsterade sist att om du blir stunned lika många gånger som du har tärnignar i styrka så blir du medvetslös? =)
Hehe, jo i 2nd är det ju så men inte i 1st tror jag. Men jag menade mest att Stun inte stackar med andra skador. Möjligen kan Stun i sig ses som en form av kp-skada?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Jag tänker mig att det faktiskt kan vare både och. Bara för att strider är korta gör det inte kroppspoäng till mindre av en pacingmekanism. Det här märks tydligare i spel där man ska slå X antal gånger (InSpectres, Blades in the Dark, D&D4 skill challenges). Hit points skiljer sig inte nämnvärt i utförande, rent abstrakt. Folk slår tills de uppnår en summa. Det är till och med samma mekanik i Blades.
Uppriktigt sagt så tror jag inte något av det där är tänkt som pacingmekanism, även om det kanske råkar ha den bieffekten.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Är igentligen inte skadenivåer bara en sorts hp i annan kostym .tex skråma , lätt skada , normal skada , allvarlig skada , dödlig skada . Är inte det bara att säga du har 5 HP fast med andra ord ?
Tror någon nämnt det tidigare. I stort sett alla svar har faktiskt varit HP fast med annat namn på endera sättet. Lite beroende på hur långt man vill dra det.

I varje fall allt som är att man nöter ner något sorts värde (oavsett om man kallar det utmattning, wounds, en grundegenskap mm.) är ju bara 'HP med ett annat namn'. I min då dvs. YMMV...

Vill man hårddra det är ju även den typen av system som ger någon sorts negativ mod på att träffa också HP. Där ens HP är den träffchans man har och när den är nött ned till att man inte längre kan träffa är dina HP slut och du kan inte strida längre. Som sagt, det beror på hur man väljer att tolka systemen allra mest.

Cog.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,875
Location
Barcelona
Uppriktigt sagt så tror jag inte något av det där är tänkt som pacingmekanism, även om det kanske råkar ha den bieffekten.
Det har ju varit en återkommande diskussion m. avs. p. både D&D 4 och 5 att många anser att mängden HP för rollpersoner och fiender är för hög, så att strider drar ut på tiden onödigt länge. Så folk har definitivt tänkt på det.

En annan konsekvens av många HP är väl att skillnader i färdighet och skada mellan olika kombattanter får ett mer förutsägbart genomslag i den enskilda striden.
 
Top