Skadesystem utan HP?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Vad finns det för rollspel som har skador utan att de blir HP/KP (hit points, kroppspoäng, etc)?

Visst finns det indiespel som hanterar strid på samma sätt som andra konflikter och inte har några separata skadesystem. Det är inte det jag är ute efter. Inte heller Ur varselklotet, där skada är en konsekvens bland andra som kan väljas efter en konflikt.

Men i övrigt är det nästan alltid som skadesystem utan HP ändå visar sig ha HP i slutändan. Jag är alltså intresserad av att se om det finns några alternativ i spel som ändå har stridssystem, troligtvis differentierad vapenskada, rustningar och så vidare.

  • I Apocalypse World har alla 6 hp, bara det att det uttrycks som en skadeklocka.
  • I Kult 1-3 har man sår, allvarliga sår och dödliga sår, men x sår blir ett allvarligt sår, y allvarliga sår blir ett dödligt sår, alltså KP.
  • Health levels i World of Darkness är bara hp.
  • Möjligtvis Star Wars d6, där man kan bli sårad, utslagen och dödligt sårad? Visserligen uppgraderas två sår till utslagen, men man har i så fall extremt få hp.

Eller rör jag bara ihop begreppen?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Skada till attribut.
tex om du har 10 poäng i fys och har 10 fyspoäng skada så är du död osv
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Skada till attribut.
tex om du har 10 poäng i fys och har 10 fyspoäng skada så är du död osv
Det ser jag som ett specialfall av HP, alltså inte vad jag är ute efter här. För att klargöra: jag är mer intresserad av system där man blir "skadad" eller "allvarligt skadad" eller kanske rentav bara "utslagen" men inte räknar några poäng för att se hur mycket man tål. Mer binära skador, om man så vill. Utan att för den delen frångå ett traddigare upplägg med vapenskada, rustning, träffslag etc (inte för att alla de är krav, men ni fattar grejen).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Alla former av abstraktioner gör ju att det blir som, hp av allt ihop. :)

Är det inte intressantare att se på det lite mer i detalj? Menar, är det intressanta i Star Wars att du kan kryssa boxar för din status eller är det intressanta att det faktiskt är ett motståndsslag mot skadan där du kan bita ihop, spendera kraftpoäng och försöka övervinna smärtan eller inte osv. Samma med typ The Shadow of Yesterday, är det intressanta att det är kryssrutor som gör att du har skador på olika nivåer? Eller är det intressanta att de är högst temporära och vi vet att de kommer sjunka samman efter konflikten så det är mer en mätare för just denna konflikt?

Så vad med hp är trist? Är det den neutrala räkningen som i slutändan inte ger någon som helst effekt? Är det för abstrakt och trist resursnötande?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Håller med dig om att dina exempel bara är omdöpta kroppspoäng. Star Wars d6 balanserar på gränsen.

System som istället är conditions, som att man blir arg, hungrig, trött (MouseGuard) eller får åkommor på kroppsdelar (Vindsjäl) skulle jag inte klassa som kroppspoäng. Vindsjäl har kroppspoäng (nu har jag läst boken slarvigt), men principen är där med conditions.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag tycker att Ur Varselklotets och Väsens mekanik är det du beskriver, eller så missförstår jag. Man kryssar i olika tillstånd efter misslyckad konflikt, eller för att pressa sig. Fysiska eller mentala, som ger negativa effekter på färdigheter. När man kryssat ett visst antal får man en kritisk skada som är en längre bestående effekt, mental eller fysisk.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
En av favoriterna som helt sticker iväg från klassisk hp är Dogs/Princes' Kingdom, där du under konflikten samlar fallout-tärningar som sen dikterar förändringar på din karaktär, du kan minska värdet på traits, få nya traits, sänka attribut, förlora relationer eller omforma dem och det är även därifrån du får erfarenhet.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
(Vindsjäl) skulle jag inte klassa som kroppspoäng. Vindsjäl har kroppspoäng (nu har jag läst boken slarvigt), men principen är där med conditions.
Jag är lite osäker på hur jag hade definierat det själv. Man kan ju tåla X antal åkommor (som både kan vara fysiska och mentala), och åkommor är ett av flera tänkbara konsekvens-alternativ. Men egentligen är det väl bara konkretiserade HP, tänker jag?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Äuhm, har inte Western IV något åt det hållet? Det är i och för sig nivåer men de ackumuleras väl inte? Eller minns jag fel? Däremot har det parallellt blödning vilket ju är ett slags KP som jag minns det...
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Blades in the Dark har väl lite av en alternativ variant, där man kan tåla X skador på en viss nivå och Y skador på en annan.
Harm
This consequence represents a long-lasting debility (or death). When you suffer harm, record the specific injury on your character sheet equal to the level of harm you suffer. If you suffer lesser harm, record it in the bottom row. If you suffer moderate harm, write it in the middle row. If you suffer severe harm, record it in the top row. See examples of harm and the harm tracker, below.

Your character suffers the penalty indicated at the end of the row if any or all harm recorded in that row applies to the situation at hand. So, if you have “Drained” and “Battered” harm in the bottom row, you’ll suffer reduced effect when you try to run away from the constables. When you’re impaired by harm in the top row (severe harm, level 3), your character is incapacitated and can’t do anything unless you have help from someone else or push yourself to perform the action.

If you need to mark a harm level, but the row is already filled, the harm moves up to the next row above. So, if you suffered standard harm (level 2) but had no empty spaces in the second row, you’d have to record severe harm (level 3), instead. If you run out of spaces on the top row and need to mark harm there, your character suffers a catastrophic, permanent consequence (loss of a limb, sudden death, etc., depending on the circumstances).
Så man kan ta en allvarlig skada, men fortfarande ha utrymme för mildare skador. Jag hade nog inte kallat det HP. Men jag tycker nog mest att det är en lite krånglig variant.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Äuhm, har inte Western IV något åt det hållet? Det är i och för sig nivåer men de ackumuleras väl inte? Eller minns jag fel? Däremot har det parallellt blödning vilket ju är ett slags KP som jag minns det...
I Western II och III tar man skador i kroppsdelar, det finns ett antal. Dessa läggs inte ihop, man kan ha tre Svåra skador i samma ben t ex. Men! Blödning funkar däremot som en slag KP - när man förlorat lika mycket i Blödning som man har i FYS svimmar man.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Så vad med hp är trist? Är det den neutrala räkningen som i slutändan inte ger någon som helst effekt? Är det för abstrakt och trist resursnötande?
Jag började fundera över saken och insåg att jag inte kunde komma på många system utan hp som inte bara var antingen förklädda hp, eller helt narrativt/abstrakta. Det kanske inte ens är trist alls, jag vill bara först se om det finns några exempel på motsatsen jag har missat.

Problemet med hp som jag ofta känner det är att det är så ickediegetiskt. Men det går ju att lösa på olika sätt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
I Western II och III tar man skador i kroppsdelar, det finns ett antal. Dessa läggs inte ihop, man kan ha tre Svåra skador i samma ben t ex. Men! Blödning funkar däremot som en slag KP - när man förlorat lika mycket i Blödning som man har i FYS svimmar man.
Precis men tänkte specifikt på 4an. I 2an hade man ju DS och OS vilket i princip är KP. 3an kan jag inte.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Hmm. I Blades och Vindsjäl kan man som konsekvens få sämre position/ökad risk – det vill säga att man vid nästa handling riskerar att få en ännu allvarligare konsekvens.

Man skulle kunna tänka sig ett stridssystem där detta var hela mekaniken: vid misslyckad handling ökar risken, tills den är så pass hög att konsekvensen är att man dör. Men samtidigt skulle man då kunna reducera risken genom lyckade handlingar – och öka risken för motståndaren. På så vis blir det lite mer av ett "armbrytning"-system, där förutsättningarna skiftar fram och tillbaka, snarare än att man förlorar HP.

Kanske? Finns säkert redan spel som gör så.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag började fundera över saken och insåg att jag inte kunde komma på många system utan hp som inte bara var antingen förklädda hp, eller helt narrativt/abstrakta. Det kanske inte ens är trist alls, jag vill bara först se om det finns några exempel på motsatsen jag har missat.

Problemet med hp som jag ofta känner det är att det är så ickediegetiskt. Men det går ju att lösa på olika sätt.
Nu funderar jag bara här, men hade man i princip kunnat köra direkt till Critical Hits (exvis tabeller från Rogue Trader eller så), utan att blanda in HP, och bara använda crit-effekterna, för att få ett skadesystem utan HP? Varje träff blir en crit bara. Sen kan man balansera om lite såklart, så att folks huvuden inte sprängs i tid och otid, om man nu inte gillar det.

Jag vet inte nåt spel som kör med det, men funderar lite på om det hade kunnat vara kul.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Nu funderar jag bara här, men hade man i princip kunnat köra direkt till Critical Hits (exvis tabeller från Rogue Trader eller så), utan att blanda in HP, och bara använda crit-effekterna, för att få ett skadesystem utan HP? Varje träff blir en crit bara. Sen kan man balansera om lite såklart, så att folks huvuden inte sprängs i tid och otid, om man nu inte gillar det.

Jag vet inte nåt spel som kör med det, men funderar lite på om det hade kunnat vara kul.
Ah, så man skulle helt enkelt slåss till någon slog tillräckligt bra på crit-tabellen för att besegra motståndaren? Det låter lite coolt! Kanske att vapen och tidigare skador skulle ge plusmodifikation på tabellslaget? Eller börjar vi närma oss HP då igen? :D
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ah, så man skulle helt enkelt slåss till någon slog tillräckligt bra på crit-tabellen för att besegra motståndaren? Det låter lite coolt! Kanske att vapen och tidigare skador skulle ge plusmodifikation på tabellslaget? Eller börjar vi närma oss HP då igen? :D
Alltså ofta har ju skadorna en effekt, typ "du blöder långsamt ihjäl" (här får man ersätta -1HP/runda, med en typ.. slå ett Vitality-slag varje runda för att inte svimma, när du svimmat, slå ett slag för att inte dö), eller "du har minus på alla handlingar som använder kroppsdelen", "du kan inte alls använda kroppsdelen", "kroppsdelen förstörs totalt". Så man får liksom bara hålla reda på vad man råkat ut för. Slåss kan man tills det inte går, typ?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,723
Location
Eskilstuna
Alltså ofta har ju skadorna en effekt, typ "du blöder långsamt ihjäl" (här får man ersätta -1HP/runda, med en typ.. slå ett Vitality-slag varje runda för att inte svimma, när du svimmat, slå ett slag för att inte dö), eller "du har minus på alla handlingar som använder kroppsdelen", "du kan inte alls använda kroppsdelen", "kroppsdelen förstörs totalt". Så man får liksom bara hålla reda på vad man råkat ut för. Slåss kan man tills det inte går, typ?
Jag skulle rentav kunna tänka mig att man förenklade det rejält. Så länge ingen slår typ 15+ på en D20 är skadorna bara narrativa. Man får en rispa över kinden, ett stick i axeln, en smäll över näsan, etc. Sen kanske man har rustning som gör att man kan överleva en eller flera dödsstötar.
 
Top