Skadesystem utan HP?

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Ars Magica har inga hit points.

Du kan få wounds av olika grader (eller dö direkt av en attack om den är tillräckligt kraftful), men du kan få hur många wounds som helst utan att direkt dö av dem. Men sedan när man återhämtar sig så får man slå för varja wound med regelbundna intervall för att se om skadan blir bättre, är stabil, eller försämras. En skada av allvarligaste slaget som blir sämre innebär att man dör.

Har man skador så får man dessutom minus på i princip allt man gör, och är begränsad i hur mycket man kan anstränga sig utan att riskera att skadorna försämras.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Harnmaster. Inga HP. När du blir skadad får du en injury level på 1-5, beroende på hur allvarlig skadan är. Varje IL ger -5% på dina färdighetsslag etc. Dessutom får du slå 1d6 per ackumulerad IL varje gång du får en skada, slår du över Endurance (3-18-system) drabbas du av chock och tuppar av.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Jag skulle rentav kunna tänka mig att man förenklade det rejält. Så länge ingen slår typ 15+ på en D20 är skadorna bara narrativa. Man får en rispa över kinden, ett stick i axeln, en smäll över näsan, etc. Sen kanske man har rustning som gör att man kan överleva en eller flera dödsstötar.
Yes, kan tänka mig lite olika varianter beroende på om man lirar typ Errol Flynn eller Reservoir Dogs! Gillar även de olika crit-tabellerna för olika vapentyper i Rogue Trader, där det blir olika effekter av en crit med ett projektilvapen och ett energivapen, osv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Eon IV har framför allt olika beskrivna skadeeffekter snarare än några kroppspoäng som nöts ned. Dock ackumulerar man utmattning, vilket i sin tur funkar som en svårighet för att undvika att försättas ur stridbart skick, så det kanske är lite väl nära kroppspoäng?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Eon IV har framför allt olika beskrivna skadeeffekter snarare än några kroppspoäng som nöts ned. Dock ackumulerar man utmattning, vilket i sin tur funkar som en svårighet för att undvika att försättas ur stridbart skick, så det kanske är lite väl nära kroppspoäng?
Det känns ju som att man av princip måste ha nånting som ackumuleras över stridens gång upp till ett visst (mjukt eller hårt) tröskelvärde. Annars kommer ju alla skador som inte försätter en ur stridbart skick att vara direkt irrelevanta?

Man kan låta varje skada ge ett stående avdrag på alla stridshandlingar, men inte i övrigt ackumuleras. Till slut kommer det sammanlagda avdraget vara så stort att man inte kan fortsätta striden. Är det HP?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nu funderar jag bara här, men hade man i princip kunnat köra direkt till Critical Hits (exvis tabeller från Rogue Trader eller så), utan att blanda in HP, och bara använda crit-effekterna, för att få ett skadesystem utan HP? Varje träff blir en crit bara. Sen kan man balansera om lite såklart, så att folks huvuden inte sprängs i tid och otid, om man nu inte gillar det.

Jag vet inte nåt spel som kör med det, men funderar lite på om det hade kunnat vara kul.
Ja, det var delvis sådana tankar som var mitt ursprung till tråden, men tänkte gräva lite i vad som redan finns innan jag byggde fler egna varianter, tänkte jag. Därav denna tråd på rollspelsforumet och inte rollspelsmakande. :)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Man kan låta varje skada ge ett stående avdrag på alla stridshandlingar, men inte i övrigt ackumuleras. Till slut kommer det sammanlagda avdraget vara så stort att man inte kan fortsätta striden. Är det HP?
Jag skulle nog hävda att det inte är det. Åtminstone inte enligt våra distinktioner här. Som Christoffer påpekade så kan ju allt abstraheras till allting annat om man tar i tillräckligt mycket.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Unearthed Arcana till DnD3E5 hade ett alternativt skadesystem utan hp.

Om anfallaren träffar:
Anfallaren slår skada som vanligt.
Dela skadan med 5, avrunda uppåt. Detta kallas skadevärde.
Försvararen måste lyckas med ett Fortitude save DC 15 + skadevärde.

Om försvararen lyckas: ingen effekt.
Om försvararen misslyclas med 1-9 har denne fått en träff.
Om försvararen misslyckas med 10 eller mer är denne satt ur stridbart skick.

För varje träff får man -1 på framtida fortitude saves.

Källa:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
I Summerland får man Distress som genereras vid varje vunnet slag. När Distress genereras jämför man det med ett attributvärde, beroende på vad det är för sorts konflikt. Om Distress är lägre än värdet får man kosmetisk skada, är det lika eller högre får man mindre skada, är det dubbelt eller mer så får man större skada och är typ utslagen. Så inga HP, och inget som ackumulerar, heller. Men det är ju ett "ett slag per konflikt"-system, också, så kanske för otraditionellt för den här tråden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det har ju pratats Dogs nyligen. Hur funkar Fallout där? Jag har glömt.
Du ackumulerar Fallout under själva konflikten, när konflikten är slut rullar du all din Fallout och de två högsta är de som gäller. Slår du under 8 är det lindrigt, slår du 8 till någon annan siffra är det lite jobbigare, slår du X+ (minns inte exakt, kanske 16?) så är du döende, och slår du 20 är du död.

Detta medför att endast skutjärn (som är d10) kan döda dig. Glåpord (som är d4) kan göra det deprimerad, men inte sårad.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
I Electric Bastionland sänks din STY och när du når 0 dör du, här blir det ju aldrig hit points i den klassiska meningen utan att din grundegenskap (som styr alla dina STY-slag iom inga skills) sjunker. Du blir sämre och sämre. Så i någon mening blir det ett save som går från säg 12 till 0 vilket gör att varje skada räknas.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
I Electric Bastionland sänks din STY och när du når 0 dör du, här blir det ju aldrig hit points i den klassiska meningen utan att din grundegenskap (som styr alla dina STY-slag iom inga skills) sjunker. Du blir sämre och sämre. Så i någon mening blir det ett save som går från säg 12 till 0 vilket gör att varje skada räknas.
Fast du vet att det systemet bokstavligen har HP med? :D Dessutom tycker jag abilityskada av det här slaget är förtäckta HP också. Snarare att EB har två sorters HP än inga.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Ja det är sant men den kommer ju tillbaka bara efter 5-10 min vila så det blir mer som en utmattnings-abs för STY snarare än klassisk HP. Tycker ändå du missar en skillnad här mot säg, ja vad ska vi ta, Red Markets där det inte spelar någon roll om du tagit 1 eller 9 dödlig skada mot huvudet. Först vid 10 dör du och innan dess har skadan absolut noll påverkan samt du behöver inte ens förbinda skadan eller vila.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Zanguina.

Fysisk påfrestning ackumuleras och påverkar grundegenskaperna (och därigenom förmågan att utföra handlingar). Ackumulerad Lesion är det som i första hand orsakar dödsfall.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det ser jag som ett specialfall av HP, alltså inte vad jag är ute efter här. För att klargöra: jag är mer intresserad av system där man blir "skadad" eller "allvarligt skadad" eller kanske rentav bara "utslagen" men inte räknar några poäng för att se hur mycket man tål. Mer binära skador, om man så vill. Utan att för den delen frångå ett traddigare upplägg med vapenskada, rustning, träffslag etc (inte för att alla de är krav, men ni fattar grejen).
Mitt spel Revolver funkade så. Dock räknade man ut skadan för att avgöra om man blev skadad, allvarligt skadad eller rentav gick och dog! Jag tycker att det funkade väldigt väl. Dels kändes det mer realistiskt, att inte räkna abstrakta skadepoäng, men å andra sidan fick man istället bokföra skador. Visserligen kändes även det mer realistiskt eftersom man inte hade -5HP utan hade tagit ett skott i axeln som gjorde ont som satan och som på sikt riskerade att vara dödligt om man inte tog hand om skadan.

Har nog en liten quick start/fusklapp-PDF nånstans om du vill kika.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Kroppspoäng är egentligen mest en pacing-mekanism, där många hit points gör att en strid tar längre tid (boss fighter, någon?).

Sett ur det ljuset frågar du egentligen om system där man tagit bort pacing-mekanismen för något annat eller alternativa sätt att påverka pacingen. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Sett ur det ljuset frågar du egentligen om system där man tagit bort pacing-mekanismen för något annat eller alternativa sätt att påverka pacingen. :)
Nu är jag inte Dimfrost men om man är ute efter hårda sim-spel så är inte pacing en issue.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag har micklat lite med olika varianter där man behandlat varje skada separat (dvs inte tar allt från en pöl av poäng) och där man fokuserar på praktiska effekter av skadan snarare än att man ser den som en nedräkning mot döden. Men, det är svårt att få det bra utan att det blir tungt.

En variant av det kör jag i Generica, där man inte försöker träffa varjer runda, utan där fighten i första hand handlar om övertag, att vara den som "styr" striden. Först när man har tillräckligt övertag är det lönt att attackera, vilket då istället är ganska farligt och ger effekter, både kortvariga (inom striden) och långvariga (tills man läkt). Lite annorlunda, men visst, övertaget blir ett slags HP det också, även om det är flyktigare. Fördelen är att man får strider där det är meningsfullt att ge upp om det inte går bra (vilket också stärks av att jag har ganska långt mellan "nere" och "död"), vilket innehåller mycket mer rollspelsbränsle än om någon dör, men också att man slipper "långsam nednötning genom hela spelsessionen".

Så, inte helt utan HP, men i alla fall ett ben utanför, och lite nytänk.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
I Fyra StuG hade jag tre olika nivåer.
  • Får du en Skråma så är det bandage eller plåster, kanske ett piller, sen får du fortsätta kriga.
  • Får du ett Hemskott så får du åka hem! De skeppar bort dig från fronten på grund av dina skador, kanske amputerar de en fot eller två, men du slipper kriget på heltid eller ett tag.
  • Mer än så så är du död och bortom räddning även om du kanske ligger och blöder och ber ett tag innan dess.
Du sparar aldrig hur många skråmor eller nåt du tar, utan det är närmast kosmetiskt. Hemskottet är det alla vill ha...
 
Top