Nekromanti Ska vi ta tag i den här jävla skiten eller?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Massutskick

"Kanske behövs det ett utskick till alla som är registrerade på wrnu för att informera om detta? Isf. skriv ihop ett här, hjälps åt att komma överens om vad som skall stå och hör av er till eran "kontaktperson" i redaktionen så fixas det snarast."

I den här tråden tas en del massutskicksförslag upp Då, liksom nu, tycker jag att waliums förslag är bra fast det kanske behöver uppdateras något.

Jag har fräckt tagit waliums meddelande från förra trådsnutten och uppdaterat den smått så som jag tycker att den bör vara. Läs och njut. :gremwink:

<blockquote><font class="small">Citat Massutskick:</font><hr />
"Det finns långt gångna planer på att göra en Sverokansluten stödförening till www.rollspel.nu i syfte att expandera hemsidan och ordna fler aktiviteter för dess medlemmar. Men för att förverkliga dessa planer så behöver vi så mycket hjälp som vi kan få. Vi behöver få veta vad just Du tycker och vad du kan bidra med för att göra föreningen så bra det går.
Ett särskilt föreningsforum har funnits enbart för att diskutera hur föreningen ska fungera och styras. Forumet är öppet för alla och vi välkomnar just Dina förslag och tankar. Så surfa dit och ta chansen att påverka www.rollspel.nu:s framtid och hjälp oss att bli ännu bättre."[/quote]
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Det som behövs nu...

Konstituerande årsmöte kan göras över nätet. Det kan göras i någon form av chatt, kanske irc, MSN har ju också en funktion att prata flera samtidigt (vet dock inte om det finns någon begränsning av antal)

Styrelsen bör enligt min mening bestå av 4-7 medlemmar, där jag förespråkar själv fem (för att ha ett udda antal), 1 ordförande, 1 sekreterare, 1 kassör och 2 ledamöter. Men det skall nämnas i stadgarna också. I den förening jag satt i förrut ändrades stadgarna (styrelsen bestod av 4 personer) där man satt på 2 år, dvs halva styrelsen kunde bytas varje år, men inte hela.

// Radagast
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Lite kort information

Låter som en bra lösning. Samtidigt kan ju föreningen ha en "redaktionsansvarig", men det är något att tänka på inför framtiden.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Det som behövs nu...

En av ledamoten kan ha till uppgift att sköta kontakten med redaktionen för www.rollspel.nu, denna är lämlpligtvis någon ansvarsfull person inom redaktionen för att det skall bli så smidigt som möjligt tycker jag. Att ha en mandatperiod på två är helt OK, och även idéen med att gradvis byta ut styrelsen varje år.

Bör även tilläggas att det finns ett befintligt forum redan för föreningens styrelse samt ett för föreningens medlemmar, d.v.s. för föreningen har vi varit vänliga nog att skapa tre forum, ett för styrelsen, ett för enbart föreningsmedlemmar och detta, som är öppet för alla att läsa (och för alla registrerade användare på www.rollspel.nu att skriva på).

/Seinet Wintermute - Blev väldigt omtyckt på jobbet nyss då han bjöd kollegorna på frukost (nybakat bröd med ost, skinka och juice).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Re: Nominerade som inte tackat nej

Jag tror jag är på, men det vete fan hur mycket tid jag har, egentligen. Lite tveksam är jag nog.


/Dimfrost
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: En dåres försvarstal

Någon annan kan väl göra det? :gremtongue:
Tro mig alla dessa argument känner jag igen från mitt fackliga arbete... Inget emot dig dock Yassilius håller med föreningens styrelse skall hållas åtskillt. Därför föreslog jag att adjungera redaktören eller någon annan inom forumsredakationen till Styrelsen för föreningens möten.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Lite kort information

Alltså, det här är en anledning till att ha en förening över ett sådant här forum kommer att funka, det blir kast hit kast dit.
Är inte nummer ett att få igång en styrelse? Kontakt med redaktionen ska väl bli deras ansvar sedan?

Om vi ska ha en förening kan det nog tyvärr inte vara så att alla har förslagsrätt, det skulel bara bli ett enda kaos av olika åsikter vilket skulle sluta i att inget händer.

Förslagsvis så låter man styrelsen vara den enda förslagsgivande delen. Dvs, vill du framföra ett förslag, lägger du det itne här på forumet, utan du för fram det till någon eller några i styrelsen som du har förtroende för. Som sedan gör ett första urval. Anser de att det är ett ok förslag, så för de fram det till "Rollspels nämden" oss, för behandling och åsikter. För att sedan ta ett sedan inom styrelsen ta ett beslut.
Hmm vem ska börja skissa på WMU's nästa grundlag?

Tror hursomhelst att vi inte kan köra standard stadgar för en förening som denna...
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Politisk liknelse

Med skillnaden att Stödföreningen såklart inte skall stödja förbehållsvis vilket tyvärr LO nu fallit in i... men det blir väl lätt så när ens flaggskepp socialdemokraterna som startades av arbetarna blir kapade av högerkrafter :gremtongue:
Eller vänta? Varför? "Fattar Foggmock"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Det tycker jag !!

Eftersom Bearnie är för mesig för att nominera sig själv så nominerar jag honom. All Hail the Mighty Bearnie! :gremsmile:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Det tycker jag !!

"Eftersom Bearnie är för mesig för att nominera sig själv så nominerar jag honom."

Jag är förståss väldigt smickrad av att bli nominerad så här helt apropå, låt mig bara överväga det hela lite först...

...

...

...*tanke*

Jo, jag ställer gärna upp, såvida det är fler än walium här som vill ha med mig. Jag antar att det visar sig i en eventuell omröstning dock. :gremsmile:

"All Hail the Mighty Bearnie!"

Ja, gör det för all del. Jag tar inte illa upp.

(Jag räknar med åtminstone en röst)
 
G

Guest

Guest
Re: Lite kort information

Jag svarar bara kort på en sak - "Är inte nummer ett att få igång en styrelse? Kontakt med redaktionen ska väl bli deras ansvar sedan?" Absolut, men man kanske vill ha kontakt med medlemmarna innan och be dom läsa och vara ktiva här (bara ett förslag) och eftersom de som inte är administratörer inte kan, exempelvis, skicka utt massmail till användare så behövs det någon i redaktionen som gör det.

Så enkelt var det med den saken.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Det som behövs nu...

Konstituerande årsmöte kan göras över nätet. Det kan göras i någon form av chatt, kanske irc, MSN har ju också en funktion att prata flera samtidigt (vet dock inte om det finns någon begränsning av antal)
Jo, att hålal det över nätet är väll det smidigaste ja..
Dock så är jag nästan säker på att misn har nån form av begränsning av antal som kan prata med varandra. Så jag föreslår isådfall mIRC.

Ang. antal så är jkag helt inne på din linje. det är nog att föredra ett udda antal i styrelsen, utifall det ska röstas & sådant.
För min del så ställer jag gjärna upp som ledarmot, är inte så hemam på de andra posterna. Fast iof, man kan ju lära sig med det tar ju ett tag isåfall..
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Du glömde mig & andra detaljer kring ev förening

Tack för att du glömde bort mig från de första diskussionerna. :gremwink:

Jag har fortfarande inte lust att vara med i en Sverokförening som det skrivits om här av det enkla skäl att det genomgående skälet till föreningen som skrivits och tyckts till om är att skyffla pengar till att driva sajten.

Har också nu läst av flera redaktionsmedlemmar i denna tråd att det inte alls är vad de anser att huvudsyftet med föreningen skall vara. Sedan är det inte deras förening som Yassilus redovisade, det är vår.

En förening måste ha en verksamhet och en verksamhetsplan. Dessa skall genomsyras av det föreningen riktar in sig på, jag har missat förslag på vad detta skulle vara förutom a) skänka pengar till drift av wrnu och b) ha sammankomster i samband med konvent eller andra händelser som attraherar rollspelare.

Med tanke på det potentiella medlemsantalet en eventuell förening KAN få, bör det finnas en handfull mer givande och intressanta syften och mål med föreningen än att suga maximalt med pengar från staten.

a) Finansiera upptryck av oberoende rollspel skapade av föreningens medlemmar.
b) Finansiera seminarium och möten där man diskuterar kring skapandeprocesser och annat relevant till rollspelsskapande.
c) Erbjuda diskussionsformer och möjlighet för medlemmar att ha hemsidor och lagra sitt rollspelsrelaterade material på internet. (Hej, kolla jag fick in arvodering till WRNU utan att det lät som bidragsleechande!)
d) Investera i rollspelsrelaterade företags aktier.
e) Göra sitt bästa för att promota rollspel och rollspelande i Sverige.

När det är en majoritet av de som är drivande i denna diskussion som kommit överrens om några mål som jag staplat upp (eller andra såklart), DÅ kan det vara intressant att skapa föreningen och lägga ned den tid och energi som krävs för att hålla den vid liv och uppfylla dess verksamhetsplan.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Du glömde mig & andra detaljer kring ev föreni

"En förening måste ha en verksamhet och en verksamhetsplan. Dessa skall genomsyras av det föreningen riktar in sig på,..."

Du har en viktig poäng. Även om jag nog tycker att vi rört oss bort ifrån att bara vara ett plånboksbihang till wrnu. Dessutom är det väl rimligt att föreningen kan komma att utecklas i framtiden så det kanske inte är helt nödvändigt med hur många stadgar som helst inledningsvis. Bättre att föreningen kommer igång överhuvudtaget.

"a) Finansiera upptryck av oberoende rollspel skapade av föreningens medlemmar."

Ett utmärkt förslag. Ska det specifieras vilken sorts tryck?

"b) Finansiera seminarium och möten där man diskuterar kring skapandeprocesser och annat relevant till rollspelsskapande."

Kanske egentligen något som funkar bäst i samband med en återkommande årlig forumsträff?

"c) Erbjuda diskussionsformer och möjlighet för medlemmar att ha hemsidor och lagra sitt rollspelsrelaterade material på internet."

Jag vet inte hur den här punkten bäst ska formuleras. Hur mycket skulle det kosta att bygga ut den nuvarande servern så att det även gick att erbjuda medlemmarna hemsidor utan att allting slöade ner sig?

"d) Investera i rollspelsrelaterade företags aktier."

Det här är en intressant men säkert kontroversiell fråga. Finns det överhuvudtaget några rollspelsföretag vars aktier är till salu? Ska en statligt finansierad förening syssla med aktiespekulering?

"e) Göra sitt bästa för att promota rollspel och rollspelande i Sverige."

Absolut.

Jag hade även viljat ha ett antal återkommande priser som delades ut i samband med ett konvent eller den årliga forumträffen. Priser som både riktade sig mot forumets aktiviteter och övriga rollspelssverige. Det finns ju redan något motsvarande i USA.

Andra mål skulle kunna vara att sträva efter att vara representerade vid flera av de större konventen. Eller att marknadsföra och hjälpa unga rollspelsskapare.

Vi skulle även kunna ställa upp långsiktiga och kortsiktiga mål. Om det du nämner skulle vara långsiktiga och permanent inskrivna i stadgarna så skulle kortsiktiga mål kunna vara:

* Att publicera ett eget nybörjarrollspel(eller kanske bara ta fram ett förslag till ett nybörjarrollspel).
* Att öka uppmärksamheten kring Dogma-utmaningen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det låter mer som ett förbund... :)

Fast jag är på. Förutom det där med aktierna.

Vill bara flagga för intressekonfilter när det gäller att stödja rollspelsprojekt. Flera av oss som är aktuella för att sitta i styrelsen, är också sådana som kan komma ifråga för stöd. Då blir det genast känsligt värre. Vi måste titta på det ordentligt! Men det är en bra idé!

M.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag håller inte alls med

Jag har fortfarande inte lust att vara med i en Sverokförening som det skrivits om här av det enkla skäl att det genomgående skälet till föreningen som skrivits och tyckts till om är att skyffla pengar till att driva sajten.
Jag, å andra sidan, har mindre lust att vara med i en eventuell förening ju mer den tar sig före att hålla på med annat än bidragsinhämtning åt webplatsen och arrangemang av forumträffar. Jag vill se en förening som fokuserar helhjärtat på stöd åt rollspel.nu, inte en som blåser sina resurser på att trycka upp usla spel skriva av folk jag tycker illa om och spekulera i aktier. Jag tycker inte sådana saker är "mer intressanta och givande"; sannerligen inte för ett flertal av medlemmarna.

Nej, fram för en förening som fokuserar ordentligt på det alla rimligen presumtiva medlemmar har gemensamt!


/Feliath - that would be the website, for the incurably imbecilic among you
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag håller inte alls med(Feliath that is :))

"Jag vill se en förening som fokuserar helhjärtat på stöd åt rollspel.nu,..."

Så det enda som wrnu behöver stöd med är alltså pengar och en och annan forumträff? Till att börja med så har just redaktionen gått ut och sagt att föreningen kommer att ha ett stort mått av självständighet och dessutom så har vi redan haft en diskussion om det dåliga med att enbart vara en vandrande pengapåse. Det är inte ens säkert att vi blir beviljade Sverok-medlemskap om det är vårt enda syfte.

"...inte en som blåser sina resurser på att trycka upp usla spel skriva av folk jag tycker illa om och spekulera i aktier."

Hur kan du uttala dig så kategoriskt när föreningen inte ens har lämnat planeringsstadiet? Hur vet du att föreningen, om den tillåts det, kommer att bränna alla sina pengar på usla rollspel av folk du hatar eller aktiespekulation? Allt som skrivit hittills är bara förslag. Men tror du på fullaste allvar att föreningen helt urskiljningslöst kommer att finansiera vartenda rollspel som förevisas dem(ett grundkrav för att rollspelet överhuvudtaget ska tryckas är förstås att det handlar om att sådant som vi vet att Feliath hatar :gremwink:)? Varför skulle de projekt som du brinner för ha mindre chans att publiceras än någon annans?

"Nej, fram för en förening som fokuserar ordentligt på det alla rimligen presumtiva medlemmar har gemensamt!"

Och det enda som de kan tänkas ha gemensamt är att de besöker wrnu? Inte ens att de är rollspelare, spelmakare, människor, sociala varelser osv. har de alltså gemensamt?
 
Top