Nekromanti Ska vi ta tag i den här jävla skiten eller?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Med tanke på intressenivån så lutar det nog åt "eller"...
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Klart den jävla skiten ska tas tag i! ...

Vad behövs?

En styrelse och ett första styrelsemöte (om jag minns rätt).

Eftersom det bara är vi i Stockholm som tycks kunna organisera träffar med någon slags regelbundenhet föreslår jag att vi utser ett gäng stockholmsforumiter till provisorisk styrelse (upsaliensare kan också få vara med om de orkar ta tåget hit), med uppdrag att träffas och spika föreningens stadgar. (Nu kommer säkert en massa bönder i förskingringen att opponera sig, men detta är ett förslag till provisorisk lösning så vi kan få föreningen på banan så snabbt som möjligt.)

Men då måste vi förstås ha ett stadgeförslag att utgå ifrån. Vem tar fram ett sådant? De eminenta stockholmarna eller alla intresserade medlemmar här på forumet? Eller ska vi helt enkelt knycka Sveroks stadgeförslag rakt upp-och-ned?

Ska vi förresten kollektivansluta alla wrnu-medlemmar, eller ska de få möjlighet att välja själva?

Ska årsmöten förläggas till föreningsforumet? Voteringar skötas medelst poll-funktionen?

Kom igen och tyck allihop!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Re: Klart den jävla skiten ska tas tag i! ...

Ska årsmöten förläggas till föreningsforumet? Voteringar skötas medelst poll-funktionen?
Inte så länge som det finns folk som har fjorton användare registrerade...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Klart den jävla skiten ska tas tag i! ...

Som tidigare diskuterats kommer samtliga redan registrerade användare bli erbjudna att på ett enkelt sätt bli medlemmar i föreningen när den nu kommer igång. För de som inte är registrerade kommer det bli ännu enklare, de kommer bara behöva kryssa i en ruta när de registrerar sitt användarnamn eller något liknande. Stockholm är en bra ort för att hålla mötet, bland annat för att där finns en stor mängd användare och ett par redaktionsmedlemmar, jag ser helst att inte föreningssyrelsen består av redaktionsmedlemmar till största delen, men en del av styrelsen bör bestå av redaktörer på webbplatsen www.rollspel.nu.

/Seinet Wintermute - Sitter på jobbet och degar och dricker Coca Cola
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Klart den jävla skiten ska tas tag i! ...

Det är klart, man kan väl kanske gissa... att det finns andra som är seriösa nog att inte använda fjorton användare när det kommer till något så seriöst som att starta en förening?
Fast det är klart... alla kan ju inta vara lika smarta som dig herr Troberg :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Klart den jävla skiten ska tas tag i! ...

"En styrelse och ett första styrelsemöte (om jag minns rätt)."

Ett styrelsemöte skulle kunna hållas på Irc, något som jag vill minnas är fullt tillåtet. På så sätt kan fler personer delta. Ett utkast till nomineringar finns någonstans längre ner på forumet.

Naturligtvis så måste alla meddelas om våra planer både när det gäller förening och möte. Men vad jag förstår så är det oerhört avancerat att skicka ut massutskick eller åtminstone mycket, mycket tidskrävande. Jag tycker att en administratör ska finnas med i styrelsen och även hjälpa till med vissa praktiska delar av planeringen. Men intresset för att starta en förening verkar vara ytterst svagt ibland redaktionens medlemmar.

"Ska årsmöten förläggas till föreningsforumet? Voteringar skötas medelst poll-funktionen?"

Jag vet inte. Risken är att det inte kommer att tas på allvar eller att folk inte kommer att skriva något inlägg eftersom de inte känner någon tidspress.

Medlemskap ska inte vara obligatoriskt bara för att man är registrerad på wrnu och det ska innebära en chans att få vara med och påverka.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag finner det ytterst avtändande att så få medlemmar av den sittande redaktionen verkar vara intresserade av den här frågan. Jag tycker att en förening är en vettig och mycket bra idé. Men vill man få folk att engagera sig så måste föreningen och snacket kring den faktiskt leda till något och innebära en konkret förbättring för wrnu och dess medlemmar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Re: Klart den jävla skiten ska tas tag i! ...

Det är klart, man kan väl kanske gissa... att det finns andra som är seriösa nog att inte använda fjorton användare när det kommer till något så seriöst som att starta en förening?
Fast det är klart... alla kan ju inta vara lika smarta som dig herr Troberg
Det var inte menat som någon pik åt någon speciell person, bara ett konstaterande att ett röstningsförfarande där sådant är möjligt är i sammanhanget lika undermåligt som det amerikanska.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag blev faktisk ganska överraskad när Yassilus pratade om det här i morse på mirkken. Det visade sig att redaktionens enda intresse i det här var att slänga upp ett forum samt starta två trådar som hjälp för oss användare att starta "vår egen" förening.

Om någon kan slänga upp en uppdaterad lista över vilka som är nominerade och har tackat ja i en separat tråd så att vi får fram ett förslag på en styrelse vore det bra, jag ska iväg och mecka med min praktikplats + arbetsförmedlingen en stund och kommer inte tillbaka på ett par timmar.
 
G

Guest

Guest
Hoppla. Det var intressant skrivet av Yassilus måste jag säga. Tråkigt att han då inte själv kan dela med sig av sina uppgifter, in person så att säga. Alltid tråkigt när man får höra om det på det här sättet.

Jag kan förklara vart jag står i det hela. Jag har suttit i SVEROKs förbundsstyrelse under ett par år, jag har startat många föreningar och jag har suttit i styrelser i många föreningar. Jag har ingen ork kvar i kroppen att börja om på nytt. Däremot tycker jag att det är ett OERHÖRT bra förslag och jag tycker framför allt att det ska genomföras men då av folk som har ett brinnande intresse av det och verkligen kan slutföra det hela.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Däremot tycker jag att det är ett OERHÖRT bra förslag och jag tycker framför allt att det ska genomföras men då av folk som har ett brinnande intresse av det och verkligen kan slutföra det hela."

Men redaktionens medverkan är ändå något av ett krav för att det ska funka. Bara en sådan sak som möjligheten att göra massutskick eller på annat sätt sprida information blir oerhört mycket lättare med en administratör med ombord. Om inte någon form av samförstånd nås som kommer föreningen att få en rätt dålig start. En förening som drivs av engagerade forumiter men vars enda uttalade syfte är att förse webplatsen www.rollspel.nu med pengar och underordna sig en ointresserad redaktion är ingen bra kombination.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Stödföreningen skall inte finnas enbart som finansiär till www.rollspel.nu. Vad stödföreningen gör med _sina_ pengar skall www.rollspel.nu fullkomligt skita i, _vill_ stödföreningen bidra www.rollspel.nu med pengar bör det vara för ett speciellt syfte tycker jag, detta speciella syfte kan vara inköpandet av priser för en tävling som anordnas av www.rollspel.nu, serveruppgradering ifall stödföreningens medlemmar tycker att servern är för långsam, pengar för beställning av exempelvis t-shirts och liknande.

Stödföreningen skall enligt mig vara användarnas förening och inte redaktionens.

/Seinet Wintermute - Sitter och har tråkigt på jobbet
 
G

Guest

Guest
Absolut, jag håller med dig i det du skriver men jag skriver att JAG inte har någon ork att dra igång en förening så till vida att jag skall vara med och bygga upp den eller vara delaktig på något annat sätt i just det. Kommer det till massutskick, spridande av information och dylikt så självklart - det är en del av mitt såväl som alla redaktörers jobb. Sen finns det intresserade i redaktionen som säkerligen gärna vill vara med och bygga upp det här. De i samband med engagerade forumiter kommer att bli en oerhörd tillgång och en oerhört bra push för sajten och den blivande föreningen.

Så tolk alltså inte min ovilja eller brist på ork att delta som att hela redaktionen inte orkar och/eller vill för så är inte fallet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Stödföreningen skall inte finnas enbart som finansiär till www.rollspel.nu. Vad stödföreningen gör med _sina_ pengar skall www.rollspel.nu fullkomligt skita i, _vill_ stödföreningen bidra www.rollspel.nu med pengar bör det vara för ett speciellt syfte tycker jag, detta speciella syfte kan vara inköpandet av priser för en tävling som anordnas av www.rollspel.nu, serveruppgradering ifall stödföreningens medlemmar tycker att servern är för långsam, pengar för beställning av exempelvis t-shirts och liknande.

Stödföreningen skall enligt mig vara användarnas förening och inte redaktionens.
Instämmer. Det hindrar dock inte att det finns ett behov att ha någon från redaktionen som kan hjälpa till med praktiska detaljer, föra fram vad siten behöver och på andra sätt fungera som en kommunikationslänk.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Stödföreningen skall inte finnas enbart som finansiär till www.rollspel.nu. Vad stödföreningen gör med _sina_ pengar skall www.rollspel.nu fullkomligt skita i, _vill_ stödföreningen bidra www.rollspel.nu med pengar bör det vara för ett speciellt syfte tycker jag, detta speciella syfte kan vara inköpandet av priser för en tävling som anordnas av www.rollspel.nu, serveruppgradering ifall stödföreningens medlemmar tycker att servern är för långsam, pengar för beställning av exempelvis t-shirts och liknande."

Precis. Men det du nämner ovan skiljer sig en hel del ifrån andra redaktionsmedlemmars uttalanden som jag fått höra. Jag tror nog att det finns ett behov att diskutera frågan inom redaktionen och komma fram till en gemensam ståndpunkt när det gäller förhållandet med föreningen och dess styrelse.
 
G

Guest

Guest
Med andra redaktörers uttalande vet jag inte riktigt vad du menar... Jag har suttit och letat och rotat i redaktionsforumet och ändå inte hittat att någon _där i alla fall_ skall ha skrivit något annat än det Seinet har nämnt här. Vi har diskuterat det och det är ingen som sagt emot Seinets formulering här som i princip är den samma som på vårat forum.

Däremot så bör det vara öppet för redaktionen att söka pengar från föreningen för exempelvis forumsträffar eller dylikt. Om sen föreningen vill ge pengar är upp till de i styrelsen.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Nominerade som inte tackat nej

Chrull
Krille
Gardener
Magnus Seter
Dante
walium
Lady Silver Wolf
Han
GrottrolletNaug

Och resten som är nominerade:
Yassilus - sa sig inte ha ork/tid vid tillfället, men nu?
Herr Nils - vill ha stålar, bekräfta gärna?
Foggmock - ställer gärna upp
Dimfrost - men inte som ordförande eller kassör, bekräfta gärna?
troberg - vill vara säkerhetsminister, bekräfta gärna?
JohanK - ställer upp, bekräfta gärna?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Censurerad version

Jag har klippt bort det som inte har med föreningssnacket att göra. Vi tramsade givetvis lite mellan också. :>

(07:16:37) (@Rickard) ...och vad hände med föreningen? Stendog..
(07:16:50) (@Rickard) Ingen tog liksom tag i det hela..
(07:18:06) (@Yassilus) "Kan vi få en förening?" "Javisst, det kan ni väl. Här får ni hjälp att starta den." "Men vi vill ju inte göra något, buäääh."
(07:27:53) (@Fogge) Yassilus: det framgick -inte- att det var "vi", alltså användarkroppen, som skulle fixa föreningen.
(07:28:14) (@Fogge) utan det var mer nu ska "vi", alltså alla på wrnu, göra en förening.
(07:31:30) (@Yassilus) Ja, alla.
(07:34:22) (@Fogge) och när då vissa framstående användare ställer sig upp och är villiga att hjälpa till och -ingen- i redaktionen säger något så är det ju inte så konstigt om det inte händer nått.
(07:34:57) (@Fogge) ska VI då jaga på grisodlarna?
(07:35:56) (@Yassilus) Fogge: Om det är tillräckligt angeläget, ja, men det var det visst inte. Utan förening kan ju inte redaktionen göra något eftersom föreningen och sidan skulle vara oberoende av varandra.
(07:36:38) (@Fogge) om ingen i redaktionen vill sitta i styrelsen hjälper det inte att ha en förening, för adminsen måste ju leka runt på sidan.
(07:37:11) (@Fogge) det var ju dels från redaktionshåll som idéen med en förening kom överhuvudtaget.
(07:37:31) (@Fogge) och det ligger i redaktionens intresse att faktiskt ha en förening.
(07:37:39) (@Rickard) Men gör någon i styrelsen till medlem redaktionen då..
(07:37:45) (@Rickard) *medlem i
(07:39:29) (@Rickard) Gud vilka smarta lösningar jag kommer med.. Ni borde fråga mig i allt..
(07:41:14) (@Yassilus) Fogge: Idén kom av att många efterfrågade det, redaktionen var bara bussig att göra det lättare att skapa den.
(07:42:23) (@Yassilus) Om intresset hade varit tillräckligt stort att faktiskt göra något så hade det inte varit några som helst problem för vem som helst att bestämma två saker och fylla i ett papper. Allting blir så jävla omständigt bara. Och ingen vill göra något, mycket snack och liten verkstad.
(07:42:54) (@Rickard) Yassilus: Och av just den anledningen så orkade jag aldrig läsa igenom trådarna på Föreningsforumet..
(07:43:10) (@Rickard) Just för att det -var- bara en massa snack.. Vad kom folket fram till egentligen?
(07:43:11) (@Fogge) Då tackar vi redaktionen för den hjälpen och för att vi fick veta vad det vad som gällde.
(07:43:36) (@Fogge) Ingen utom redaktionen verkade veta vem som faktiskt skulle göra något.
(07:45:28) (@Yassilus) Är det inte ganska dumt att starta forum och trådar där man skriver "I efterföljande trådar är det tänkt att vi ska bestämma en styrelse och stadgar. Du kan läsa mer om vad det innebär i de olika trådarna." om det bara är redaktionen som ska göra något?
(07:47:00) (@Fogge) det sa jag inte.
(07:47:14) (@Fogge) jag menade bara att INGEN visste att redaktionen var 100% ovilliga att hjälpa till.
(07:48:12) (@Yassilus) " jag menade bara att INGEN visste att redaktionen var 100% ovilliga att hjälpa till." <- Det borde vara trycket på (om det nu blir någon) wrnu-t-shirten. Det är en så typsik kommentar.
(07:48:54) (@Yassilus) Nu ska jag till skolan. Puss och hej.
(07:50:02) (@Fogge) skit dig i näven.

...det sista är givetvis skrivet på typiskt Fogge-tunga-i-kinden-sätt och inget allvarligt menat. Yassilus är fortfarande min lilla krabba (\/)o_O(\/)
 
G

Guest

Guest
Re: Censurerad version

Jag kan bara beklaga att Yassilus känner så. Det är trevligt om man framför sina åsikter och kommer med kritik men det blir alltid lite tokigt när man hör den på omvägar.

Det är tråkigt.

Jag ska ta upp föreningen inom redaktionen idag och hoppas på att kunna ge ett bra svar snabbt.
 
Top