Shogun

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Sånt här borde vara rätt kodifierbart att göra riktlinjer/regler för kulurspelande (oavsett om det är europeriskt/japanskt/...). Samtidigt vill man inte ha långa listor, utan något enkelt så det synns direkt när man kan/får/bör/måste bryta. Blir nog bäst om man håller det rätt abstrakt ... alternativet är att sätta sig in i kulturen fullt ut.
Jo, det känns ju rätt allmänmänskligt oavsett om det är Kungarnas kung Darius, Leo X, Trump eller Ceasar. Men, då missar man ju det som jag tycker är intressant, nämligen de ekonomiska, kulturella och politiska institutioner och förutsättningar som gör det möjligt att missbruka sin makt och venhelga sitt ämbete till den grad att man lyckas bända hela världen efter sin vilja. För att i de flesta fall gå ett gruvligt öde till mötes...

Återigen, för att hålla mig till ämnet, tycker jag att Shogun gör detta så fantastiskt bra med splittring i rådet, Torunagas rävspel, jesuiterna och hur allt ställs på sin spets iom Blackthornes ankomst.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ja. Serien lyfter fram detta bra. Hur rådet kan och inte kan agera, på grund av löften och sed. Men även viljan att offra sig för något större ...som vi ser i bihandlingen med trädgårdmästern. Flera lager här av byns ordning och storpolitik och att offra sig för något större.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ja. Serien lyfter fram detta bra. Hur rådet kan och inte kan agera, på grund av löften och sed. Men även viljan att offra sig för något större ...som vi ser i bihandlingen med trädgårdmästern. Flera lager här av byns ordning och storpolitik och att offra sig för något större.
Förstod inte riktigt grejen med jäsning. Är det att japanerna är vana vid jästa grönsaker/bönor (Natton som Blackthorne provar) men inte jäst kött (tjädern)? Och att Blackthorne inte riktigt är en fena på jäsning så att han låter den hänga ute tills den faktiskt ruttnar.

För spontant känns ju både england före jordbruksrevolutionen och historiska japan som jäst- och surad-matkulturer.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Just matdetaljen känns sekundär för handlingen och jag tänkte likadant, varför har de med detta tills jag la ihop scenen med duvslaget och scenerna med trädgårdsmästern och dess efterverkan ...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Förstod inte riktigt grejen med jäsning. Är det att japanerna är vana vid jästa grönsaker/bönor (Natton som Blackthorne provar) men inte jäst kött (tjädern)? Och att Blackthorne inte riktigt är en fena på jäsning så att han låter den hänga ute tills den faktiskt ruttnar.
Jag har ingen aning om iaf man hängmörar fasan i Japan (det verkar ju inte som det) men att den kan hänga ute vintertid i en vecka lär ju inte vara något större problem. Det är väl snarare ett måste.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En fascinerande grej är när det inte är fel att bryta mot reglerna. Heder och ära men man kan ljuga och intrigera. T.o.m lönnmörda.

Med det sagt tror jag att mer än en samuraj har trixat med sitt skäktträd så att det ska se lite bättre ut :)
Jepp, håller helt med dig! I en kultur som är så besatta av vem som är släkt med vilken klan. Ja, då lär varenda daimyo med självrespekt hävda sig vara släkt med någon av de tre finaste familjerna(vilket de också gjorde).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Det där med att kaptenen var så uppgiven av att han inte fann land att han sköt huvet av sig kändes rätt klyschigt och taffligt skrivet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Här tror jag att Johanniterordens riddare hade varit överlägsen
Alltså, med tanke på att johanniteriddaren med största sannolikhet har en skottsäker kyrass och samurajen lackad lamellrustning...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Här är min johanniterbragginglista förresten:
- Rhodos
- Lindos
- Tartus (tror jag, eller så var det en annan ö)
- Krak de Chevalier
- Famagusta
- Sankt Peters borg i Bodrum/Halikarnassus
- Kos johanniterborg
- Palazzo Malta (Rom)


Själva Malta och Kolossi på Cypern återstår.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Här är min johanniterbragginglista förresten:
- Rhodos
- Lindos
- Tartus (tror jag, eller så var det en annan ö)
- Krak de Chevalier
- Famagusta
- Sankt Peters borg i Bodrum/Halikarnassus
- Kos johanniterborg
- Palazzo Malta (Rom)


Själva Malta och Kolossi på Cypern återstår.
Jag är så kluven till detta. Kristen fanatism och riddare i fullplåt som agerar sjörövare på medelhavet i Jesu namn.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det där med att kaptenen var så uppgiven av att han inte fann land att han sköt huvet av sig kändes rätt klyschigt och taffligt skrivet.
På vilket sätt? De har seglat runt halva jorden och befinner sig på okänd plats. Kaptenen tycks ha en uppsjö av svältbaserade sjukdomar och lär inte tänka klart. Smärta och psykologisk ångest kan få människor att vilja ta livet av sig, jag personligen skulle inte vilja ha varit kaptenen på Erasmus i den situationen.
 
Top