Shogun

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,031
Location
Ereb Altor
Det är detta jag hoppas på i denna serie. Sker det så är det fullt rimligt att han upplevs som lite störig i början.
Ja, det är ett bärande tema i berättelsen så det kan vi utgå ifrån.

Det jag f.ö gillar är att det finns en alldeles uppenbar orsak att Blackthorne blir intressant för rådet. En riktigt skön politisk härva kryddad med diplomatiska krumbuter och intrigerande rävspel.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Det jag f.ö gillar är att det finns en alldeles uppenbar orsak att Blackthorne blir intressant för rådet. En riktigt skön politisk härva kryddad med diplomatiska krumbuter och intrigerande rävspel.
Verkligen! Jag har ju klagat på andra serier där det politiska maktspelet funkar bara för att de inblandade är dumma i huvudet. Så är det inte alls här, politiken är riktigt bra gjord!!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Ja, som någon tidigare sagt så förändras Anjin/Blackthrone väldigt mycket genom åtminstone 80-tals seriens lopp, jag har dock inte läst böckerna, men gissar att det är en liknande transformation där. Tror också det är kulturkrocken man vill framhäva och i det samhället han landar i så känns det väldigt naturligt att han framstår så som han gör.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Ja, som någon tidigare sagt så förändras Anjin/Blackthrone väldigt mycket genom åtminstone 80-tals seriens lopp, jag har dock inte läst böckerna, men gissar att det är en liknande transformation där. Tror också det är kulturkrocken man vill framhäva och i det samhället han landar i så känns det väldigt naturligt att han framstår så som han gör.
Det bådar gott för serien! 😊
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, som någon tidigare sagt så förändras Anjin/Blackthrone väldigt mycket genom åtminstone 80-tals seriens lopp, jag har dock inte läst böckerna, men gissar att det är en liknande transformation där. Tror också det är kulturkrocken man vill framhäva och i det samhället han landar i så känns det väldigt naturligt att han framstår så som han gör.
Exakt så! Tycker dock den äldre serien lägger större vikt vid just kulturkrockar och att Blackthorne väldigt långsamt utvecklas(Eller så långsamt som en serie tillåter) till att inte bara klara sig i den japanska kulturen utan också faktiskt trivas. Hela berättelsen är trots allt inspirerad av vad som hände William Adams där denne i boken och båda serierna representeras av Blackthorne och Tokugawa blir Toranaga i serien. Toda Mariko antar jag skall vara dotter till Akechi Mitsuhide, mer känd som han som ser till att Oda Nobunaga dödas. Det är därför hon bär på skam i det feodala japanska samhället och hennes närvaro hela tiden måste ursäktas. Så massor av karaktärer i boken och serierna har historiska förebilder och just Blackthornes sätt att hantera att vara i en helt ny verklighet är centralt i boken. Skall bli spännande att se vad som händer imorgon och vilka avsteg från boken de väljer att göra och hur bra det blir!

Så här långt har jag även fått med mina barn att se serien tillsammans med mig och frun då jag önskar att barnen gärna ska lära sig något. Dottern muttrade lite i början av första avsnittet men nu är hon lika fast som jag var när jag var barn och såg originalserien!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Blev en hel del avsteg från boken när det gäller detaljer i handlingen, dock så tycker jag att de flesta förändringar var bra. Detta då det för mig som har läst boken och sett den äldre serien hur många gånger som helst, nu faktiskt får se nya sätt att föra samma handling framåt. Alla skådespelare är verkligen så extremt bra hittills och jag har faktiskt inget stort alls att klaga på. Det tredje avsnittet var kanske lite kort och om jag fått ändra något alls så skulle jag gjort varje scen lite längre.

Men det är som sagt inga stora saker jag tycker borde vara eller skulle kunna vara annorlunda, kanske att Buntaro skulle ha överlevt som han faktiskt gjorde i originalet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Blev en hel del avsteg från boken när det gäller detaljer i handlingen, dock så tycker jag att de flesta förändringar var bra. Detta då det för mig som har läst boken och sett den äldre serien hur många gånger som helst, nu faktiskt får se nya sätt att föra samma handling framåt. Alla skådespelare är verkligen så extremt bra hittills och jag har faktiskt inget stort alls att klaga på. Det tredje avsnittet var kanske lite kort och om jag fått ändra något alls så skulle jag gjort varje scen lite längre.

Men det är som sagt inga stora saker jag tycker borde vara eller skulle kunna vara annorlunda, kanske att Buntaro skulle ha överlevt som han faktiskt gjorde i originalet.
Medhåll gällande Buntaro!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Blev en hel del avsteg från boken när det gäller detaljer i handlingen, dock så tycker jag att de flesta förändringar var bra.
Hittils så får jag känslan att de flesta förändringar är för att:
1. Originalet är lite smårasistiskt.
2. 2024 serien är gjord för att passa smaken hos både västerländska och japanska historiedrama fans, till skillnad från 1980 som absolut inte var för den japanska marknaden.

Buntaro och Yabushige är kanske de mest problematiska, så det är också de karaktärerna som fått flest förändringar. Yabushige är listigare, smörigare och pråligare, men mindre av en orientalistisk skurk karikatyr och mer drag av en skurk från japanska draman. Buntaro's död ger karaktären både en nivå av karma redemption och gör ett framtida förhållande mellan Blackthorne och Mariko något mindre skandalöst.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hittils så får jag känslan att de flesta förändringar är för att:
1. Originalet är lite smårasistiskt.
2. 2024 serien är gjord för att passa smaken hos både västerländska och japanska historiedrama fans, till skillnad från 1980 som absolut inte var för den japanska marknaden.

Buntaro och Yabushige är kanske de mest problematiska, så det är också de karaktärerna som fått flest förändringar. Yabushige är listigare, smörigare och pråligare, men mindre av en orientalistisk skurk karikatyr och mer drag av en skurk från japanska draman. Buntaro's död ger karaktären både en nivå av karma redemption och gör ett framtida förhållande mellan Blackthorne och Mariko något mindre skandalöst.
Ja, absolut. Dock hade jag personligen föredragit att få se lite mer av Buntaro i den här inkarnationen än vi fick, men det är som sagt småsaker i det stora hela. Hittills sitter hela min familj och tycker att serien är väldigt bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,944
Otroligt bra senaste avsnitt! Både action och politik håller skyhög klass! Och jag irriterande mig inte alls på Blackthorn i detta avsnitt! Längtar till tisdag!!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Ja, Blackthorne betedde sig betydligt lugnare. Trots doktorns diagnos om att han är alldeles för spänd =D

Jag gillade hur de hanterade utfärden ur borgen också. Jag gillade i och för sig hur de gjorde det i gamla serien också =)

Undrar om Marikos make är ute ur leken nu eller om han kommer tillbaka senare. Han dog ju inte på bild utan kämpade sig av scen, så att säga.
 
Top