Shogun

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Har sett halva första avsnittet och var riktigt imponerad! Frun somnade tyvärr så vi fick avbryta tittandet. Men ikväll ska vi ladda upp med läsk och snacks och fortsätta 😁
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Har kollat båda avsnitt och jävlar i min låda vad bra detta är! Har alla möjligheter att bli årets favorit bland tv-serier för mig.

Min enda pet peeve är att huvudpersonen är lite störig, men det har inte gått till överdrift hittills
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Har kollat båda avsnitt och jävlar i min låda vad bra detta är! Har alla möjligheter att bli årets favorit bland tv-serier för mig.

Min enda pet peeve är att huvudpersonen är lite störig, men det har inte gått till överdrift hittills
Åh han är superstörig inte sådär cool som spanjoren.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Ändå uppfriskande med en religiöst fanatisk protagonist. Européerna framstår verkligen som barbarer även för tittarna.

Jag gillar Blackthorne. Perfekt RP. Uppblåst och tror att allt kretsar kring honom.
Jag är bara lite kluven till om det verkligen är meningen att han ska framstå så. Jag får lite Tokyo Vice-vibbar, att det är tänkt att vi tittare ska tycka att han beteende är coolt och edgy. Det känns nästan som att twisten kommer vara att Blackthorn är en avlägsen förfader till Jake Adelstein.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag är bara lite kluven till om det verkligen är meningen att han ska framstå så. Jag får lite Tokyo Vice-vibbar, att det är tänkt att vi tittare ska tycka att han beteende är coolt och edgy. Det känns nästan som att twisten kommer vara att Blackthorn är en avlägsen förfader till Jake Adelstein.
Jag har läst alla Clavells böcker och de skrevs på 70-80-talet. Edgy var ingen grej då och är det inte i böckerna heller.

Hänger inte med på liknelsen med Tokyo Vice. Jake är väl inte heller edgy?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag har läst alla Clavells böcker och de skrevs på 70-80-talet. Edgy var ingen grej då och är det inte i böckerna heller.

Hänger inte med på liknelsen med Tokyo Vice. Jake är väl inte heller edgy?
Jag har inte läst böckerna, utgår bara från vad som visas på skärmen.

Vi kan såklart diskutera om ”edgy” är rätt begrepp att använda, men jag hoppas att kontexten gör det tydligt vad jag åsyftar.

Hursomhelst, vill inte ge sken av att jag hatar Blackthorn som karaktärer eller att han skulle göra serien dålig. Som jag skrev innan är det en pet peeve, och vi får se vart det leder.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tycker boken är awesome och den äldre serien är en stor anledning till att jag är där jag är idag. Såg den äldre serien när jag var sju år och tyckte människorna i serien var så extremt vackra(som sjuåring hade jag inte sett många eller någon östasiat) och min kärlek till Japan var skapad. Det var redan då jag också bestämde mig för att jag ville träffa en japansk kvinna när jag blev äldre, även om jag som sjuåring inte riktigt förstod varför.

Så den här serien är mig viktig för mig och jag gillar den nya serien men föredrar den äldres långsammare handling. Den nya serien är dock hittills awesome och jag hoppas den är lika bra eller bättre hela vägen in till mål. Det är lite mer intressant nu att se den nya serien då jag kan japanska och därför tittar hela familjen utan textning. Stor kontrast till mitt yngre jag som satt och försökte lära mig vartenda ord som sades i den äldre versionen av serien.

Jag tycker inte Blackthorne är störande, inte mer än han skall vara. Sen är han inte lika mycket huvudperson i den nya serien som han var i den äldre, på gott och ont. Fördelen med den äldre är att Japan ses och upptäcks genom Blackthornes ögon, i den nya så har vi flera huvudpersoner som visar världen och dess skeenden för oss. Jag gillar båda på olika sätt men förstår att den nyare versionen definitivt är rätt val att gå då världen ser annorlunda ut idag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag har inte läst böckerna, utgår bara från vad som visas på skärmen.

Vi kan såklart diskutera om ”edgy” är rätt begrepp att använda, men jag hoppas att kontexten gör det tydligt vad jag åsyftar.

Hursomhelst, vill inte ge sken av att jag hatar Blackthorn som karaktärer eller att han skulle göra serien dålig. Som jag skrev innan är det en pet peeve, och vi får se vart det leder.
Jag uppfattade dig inte så alls. Däremot förstod jag inte vad du menade :)

Jag har inte böckerna i färskt minne men tycker Blackthorne känns som dogmstisk protestant på 1600-talet. England är på stark uppgång och Luther har skakat om kyrkan i Europa. Det är en oerhört turbulent tid där de forna stormakterna, Spanien och Portugal, är på dekis.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Har nu sett de två första avsnitten. Jäkligt bra! De verkar hålla sig hyfsat nära orginalett så vitt jag kan minnas (har dock bara läst boken en gång, och sett gamla miniserien dessto oftare, så vad som är vad är ofta lite ihoprört i mitt minne).

Glad att se att de gör lite andra val än förra serien (som jag förvisso älskar, men ska jag nu se den nya är jag glad att den inte bara är en karbonkopia utan går sin egen väg).

Ett drag jag kanske ogillar är dock att de försöker låta de japanska karaktärerna förklara sig själva lite för mycket sinsemellan. I gamla serien användes istället Blackthorne som vår proxy och saker förklarades för honom. Eller direkt för oss av berättaren. Nu finner jag mig himla med ögonen lite emellanåt när dialogen och folks agerande skriver oss lite väl mycket på näsan, men det kunde varit värre.

Jag tycker också Erasmus ser sjukt märklig ut i bilderna från inledningen. Nu är jag inte en van seglare eller särskilt båtkunnig, men jag har sett både trä och tyg gå sönder rätt ofta i olika sammahang. Trasas segel verkligen sönder på det där sättet? Jag är absolut med på att de kan trasas sönder, rejält. Men vad jag ser på Erasmus segel känns mer som när folk ville ha "trasiga jeans" och klipte egna hål i dem med en sax. Det såg altid bara ut som om någon klippt dem med sax, och inte som att de var slitna på riktigt. Samma med de trasiga stagen/bommarna (osäker på termen). De ser inte ut som trä som brutits av, utan som trä som sågats av.

Men det kan vara jag som bara inte vet vad stormar faktiskt kan ställa till med.

Jag gillar karaktärerna så långt. De som står ut mest är väl typ Yabu/Yabushige som känns som en något mer komplex karaktär än tidigare. Rodrigo som känns mer pragmatisk och mer filosofisk än John Rhys Davis mer religösa och lojala framtoning. Samt Blackthorne som är mindre sympatisk men också mer något mer politiskt och socialt smart. Inte mycket smartare, men viss förmåga att läsa rummet anpassa sig till kulturen. Sen gillar jag att Alvito inte framstår som lika stereotypiskt "ond" som i gamla serien, och kapten Ferreira som känns mindre som en religös asket och mer som en person som njuter lite av sin position (även om vi inte alls sett mycket av honom än).

Vad jag gillar mest är nog att Blackthorne känns mindre som en helylle hjälte och mer bara som ännu ett kolonialistiskt rövhål ute efter egen vinning (vinsten i dagsläget verkar främst vara hans egna överlevnad, vilket jag kan sympatisera med). Han känns på intet sätt bättre än portugiserna, annat än att han är i underläge och jag alltid sympatiserar med en underdog.

Jag hoppas på att vi kommer få en serie där det inte finns några riktiga good guys, förutom möjligen de som utnyttjas och offras av huvudpersonerna. Och jag hoppas definitivt att vi inte får nån jäkla white saviour.

Det var något jag gillade med gamla serien. Blackthorne introducerade förvisso gevär (men i nya serien verkade trupperna redan ha gevär, i första avsnittet? Jag får kolla igen), men överlag handlade det om hur han blev mer och mer "japansk" utan att han någonsin blev "en bättre japan än japanerna själva". Snarare tyckte jag det gjordes tydligt att han alltid bara var en novis med mer att lära, både när det kommer till kulturen och politiken.

Det var i alla fall så jag minns den, det var ett antal år sedan jag såg gamla TV-serien nu. Och boken var det minst tjugo år sen jag läste.

Men vi får se, jag ser fram emot nästa avsnitt! Och i likhet med andra hoppas jag vi får se betydligt mer av Rodrigues!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
men överlag handlade det om hur han blev mer och mer "japansk" utan att han någonsin blev "en bättre japan än japanerna själva".
Det är detta jag hoppas på i denna serie. Sker det så är det fullt rimligt att han upplevs som lite störig i början.
 
Top