Shogun

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
På vilket sätt? De har seglat runt halva jorden och befinner sig på okänd plats. Kaptenen tycks ha en uppsjö av svältbaserade sjukdomar och lär inte tänka klart. Smärta och psykologisk ångest kan få människor att vilja ta livet av sig, jag personligen skulle inte vilja ha varit kaptenen på Erasmus i den situationen.
Nej, dåtidens expeditioner resulterade ofta i död och elände och självmord var betydligt vanligare än vi tror. Att kalla det "taffligt" är lite tondövt tycker jag.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Nu har jag sett ikapp och kan därmed läsa ikapp tråden också. Perfekt när man får lite extra kontext av forumiter som kan Japan och den kulturen ofantligt mycket mer än mig :) så tack till er!

Snygg upptrappning i slutet av senaste avsnittet, nu lär det börja hända grejer!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Har alldeles nyligen sett ikapp! En riktigt bra serie! Senaste avsnittet var klart bäst och middagen/dryckestävlingen var bland det bästa jag sett på mycket länge! Så mycket tension!

En fråga. Varför lät Blckthorn fasanen hänga? Brukade man hänga upp fåglar och låta dem ruttna innan tillagning vid den här tiden?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
En fråga. Varför lät Blckthorn fasanen hänga? Brukade man hänga upp fåglar och låta dem ruttna innan tillagning vid den här tiden?
Ja, enligt google är/var det väldigt vanligt för att "utveckla smaken" (men att barn ofta föredrog den mildare smaken från omognat kött).
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Ja, enligt google är/var det väldigt vanligt för att "utveckla smaken" (men att barn ofta föredrog den mildare smaken från omognat kött).
stämmer, man hängmörar köttet i x antal dygn beroende på vikt och temperatur.Som liten var det mer regel än undantag att det hängde vilt i garaget när jag kom hem efter skolan under säsong.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Väldigt bra.
Hade dock velat ha lite mer inhemsk musik istället för ambient soundtracket, och jag gillar inte att de använder så mycket linsförvrängningar - det distraherar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Ja, enligt google är/var det väldigt vanligt för att "utveckla smaken" (men att barn ofta föredrog den mildare smaken från omognat kött).
stämmer, man hängmörar köttet i x antal dygn beroende på vikt och temperatur.Som liten var det mer regel än undantag att det hängde vilt i garaget när jag kom hem efter skolan under säsong.
Ah då är jag med 🙂
 
Top