Fast ditt förslag var att använda (många) skattemiljarder för att tillgängliggöra de filmer och serier som idag ligger på de kommersiella plattformar. Det är inte ens på samma planet som att ge ekonomiskt stöd till kulturproduktion som få eller ingen vill betala för.
Ja, det är vad jag tror skulle vara det bästa. Helst enligt den modell som redan görs via SVT-Play eller ovan nämnda Cineasterna, men hellre så som
@Leon föreslog om man får drömma lite, någon sorts internationellt public service samarbete.
Vad licenskostnaderna skulle bli för en stor exklusiv tjänst i Sverige vet ju ingen av oss, men självklart skulle det kosta pengar. Kanske mer än den samlade summa svenska hushåll redan betalar olika prenumerationstjänster, kanske mindre.
Vad jag
svarade på var dock detta påstående:
Filmer och serier ska bekostas av de som vill konsumera dem.
Som jag (kanske felaktigt) tolkade som ett mycket mer generellt statement om hur film (alltså kultur) bör finansieras. Jag anser att om det skulle bli verklighet så skulle det allvarligt skada kulturen i landet. Lägger vi ner exempelvis svenska filminstitutet (vilket ju är den logiska följen av "det skall bekostas av de som vill konsumera det") så avskaffar vi i princip all filmproduktion i Sverige. Därutöver gäller den principen ändå inte för hur streamingtjänster funkar idag, har du en prenumeration på en tjänst så bekostar du redan massor av film och serier du inte vill se.
Jag tycker det är jättebra att vi finansierar kulturskapande och kulturtillgänglighet med offentliga medel. Exempelvis gillar jag bibliotek, att det finns replokaler och inspelningsstudios på fritidsgårdar och kulturhus och att det finns studieförbund som exempelvis Sverok som stöttar spelkultur med skattemedel. Det är något jag kan tänka mig att utöka, och betalar hemskt gärna mer skatt för att göra det. Jag ser gärna att stödet till film och TV-produktion utökas såpass mycket att de system och tjänster som redan finns tillgängliga tack vare offentliga medel får ett såpass brett och permanent utbud att de kommersiella streamingtjänsterna blir överflödiga, och jag betalar mycket hellre de ca 600kr jag idag lägger i månaden (över 1000 kr om man räknar med Spotify och Storytel) till svensk public service än till multinationella mediakonglomerat. Att kultur kan få finnas och skapas utan att vara direkt kopplat till kommersiell gångbarhet är, enligt mig, bland det bästa med att leva i ett välfärdssamhälle, och det har ju dessutom visat sig vara en oerhört sund ekonomisk investering i det långa loppet.
Men det är ju bara min
åsikt, och är inte egentligen vad tråden handlar om.