Rykte: Netflix överväger köpa Warner Bros

Tecknade just en digital-tv tjänst där HBO ingår men där jag måste betala för Netflix. Tror ni detta innebär att HBO inte kommer ingå och att jag därmed inte kommer tjäna lika mycket på detta erbjudande som jag trodde? Borde jag ångra mitt köp (har ångerrätt)?
Jag TROR (tror är viktigt ord här) att HBO kommer upphöra. Tyvärr när det gäller tvprenumerationer, så har det visat sig historiskt att kanaler som ingår, inte garanteras ingå---saker kan bytas ut i paketet vare sig su vill eller ej...och det räknas inte som skäl att avbryta bindningstider och dylikt.
OM HBO var viktigt för dig, så skulle jag säga upp avtalet medans du kan

Var inte Netflix på väg att gå på konken nyss?

Netflix har väl gått som tåget? De är väl egentligen de enda som lyckats vara lönsamma i "streamingkriget"...
Warner Discovery har däremot haft problem
Ja, mitt tidsperspektiv är nog rätt off. Tror kanskendet var snack om det för typ tio år sen eller så, och de vände nog den trenden rätt rejält. Speciellt under pandemin.

Men jahopp, då försvinner väl HBO inom kort dårå.

Det finns väl ingen självklarhet i att Netflix ska lägga ner ett fungerande varumärke (HBO) bara för att de sitter på ett konkurrerande varumärke (Netflix)?

Det finns väl ingen självklarhet i att Netflix ska lägga ner ett fungerande varumärke (HBO) bara för att de sitter på ett konkurrerande varumärke (Netflix)?
Då hbomax inte varit lönsamt, så tror jag de kommer utrota den, men införliva produktionsverksamheten i Netflixapparaten, samt backloggen. Skulle inte förvåna mig med en extra abbonemangshöjning för netflix motiverad av det utökade utbudet.

Det mest uppenbara greppet är antagligen att behålla HBO som ett imprint, kanske med en halv-egen produktion (eftersom de är duktiga på det och Netflix inte är det).

Känns lite oklart vad som händer nu, men jag tror inte heller man kommer slå ihop alltid i en enda stor tjänst. HBOMAX var ju som sagt ingen succé Däremot har ju HBO ett kvalitetsrykte (iaf till stora delar) sedan tidigare så det vore oklokt att pensionera det namnet.

Jag har både i dagsläget, men betalar inte alls mycket för HBO-abonnemanget (75kr/mån) sen nån gammal kampanj, så det vill jag ju gärna inte ändra på.

Ok, vad kommer detta innebära för oss konsumenter förutom ytterligare höjningar av priset? Kommer vi får ta del av allt innehåll som Netflix då kommer äga eller blir det fortsatt meck med regioner och skit som gör att man inte kan se vissa serier och filmer för att vi är belägna i "fel" region? Jag är skeptisk.

Buu för monopol! -------
Yay för filmer och serier samlade på samma streamingtjänst. +++++++

Ok, vad kommer detta innebära för oss konsumenter förutom ytterligare höjningar av priset? Kommer vi får ta del av allt innehåll som Netflix då kommer äga eller blir det fortsatt meck med regioner och skit som gör att man inte kan se vissa serier och filmer för att vi är belägna i "fel" region? Jag är skeptisk.

Buu för monopol! -------
Yay för filmer och serier samlade på samma streamingtjänst. +++++++
Det blir nog jättebra för Netflix-konsumenten - Netflix får ett enormt filmbibliotek, som säkert är huvudanledningen till köpet.

777 miljarder kronor som Netflix hoppas få tillbaka ... eller ja, en del är i Netflix-aktier: "each WBD shareholder will receive $23.25 in cash and $4.501 in shares of Netflix common stock "

Netflix har aldrig ägt några filmstudior och dom säljer precis all prop för en spottstyver när dom är klara med filmningen. Från länken som @StradhLestat postade: "Netflix expects to maintain Warner Bros.’ current operations and build on its strengths, including theatrical releases for films." (tänker på Cameron som vill utestänga Netflix från Oscars-galan pga. att den bara är en streamingtjänst)

Fick mail från netflix under natten...
1765086130796.png
Det där var ett enda stort nothing i besked.
I princip...innan allt är klart, KAN de inte göra förändringar...och det är egenligen bara tiden fram till dess som "inget kommer förändras"...

Last edited:
Det här gjorde att jag fick tummen ur och faktiskt sade upp mitt Netflix-abonnemang - efter att bara ha haft det på paus ett tag.

Det blir nog jättebra för Netflix-konsumenten - Netflix får ett enormt filmbibliotek, som säkert är huvudanledningen till köpet.
Ja, att aktörerna i ett oligopol äter upp varandra och får mindre anledning att konkurrera blir ju oftast positivt för slutkunden.

(Nä)

Ja, att aktörerna i ett oligopol äter upp varandra och får mindre anledning att konkurrera blir ju oftast positivt för slutkunden.

(Nä)
Jättebibliotek historiskt är väl det.positiva...men med avtagande positivitet över tid, då nyproduktion antagligen kommer bli sämre... I minsta fall kvalitativt, men troligen oxo kvantitativt....
Men ja..det kommer över tid bl betydligt sämre för kunderna

Nä, som jag skrev tidigare så hade ju jag hellre sett en flera-till-flera-situation, dvs att man haft Netflix och andra streamingtjänster som alla hade i princip samma utbud, men som konkurrerade med pris, tillgänglighet, funktioner, bildkvalitet, upplösning osv.

Och då också många producenter som licensierade sitt innehåll till alla.

På spelsidan är det ju lite dubbelt – ser man till plattformar så känns det som att det blir färre exklusiva spel, så valet mellan Playstation och X-box och PC blir mer en smaksak. Så skulle jag vara helt OK med om det var på streamingsidan. Kanske med tidsbegränsade exclusives.

Ser man däremot till plattformar inom PC-sidan är det ju mer så som det nu blir med Netflix; Steam har ett de facto monopol som knappt naggas i kanten av diverse andra aktörer (gog, epic är väl de som i realiteten är kvar). Och det är ju rätt obra.

Jag är rädd vad det här kommer betyda för Biografer.

Netflix är ju ganska öppet negativ emot att släppa saker på stora duken.
(Finns något dumt citat av en högt i företaget som hävdar att man lika gärna kan se lawrence of arabia på mobilen som stora duken...)
Och när de släpper saker på bio är det mest för att ha en limited run i usa för att kunna bli nominerade för Oscars.

Jag undrar till exempel om vi nu kommer få se the Batman 2 på bio eller om den blir Netflix exclusive?

Jag är neutral till biografernas situation - själv har jag nästan helt slutat gå på bio, bara när det är något där man verkligen vill ha ljudet och den stora skärmen (för mig senast Dune 2). Håller de ekonomiskt så gör de, annars inte.

Back