Rykte: Netflix överväger köpa Warner Bros

Ja, om de hade allt utbud. Vore den perfekta lösningen.
Det är helt omöjligt för marknaden att på egen hand lösa frågan om utbud och tillgänglighet utan att upprätta ett monopol, och eftersom det är monopol som konsumenterna vill ha när det kommer till sådana här saker (och mycket annat) är det bättre att det är offentligt ägt än privat.

Det vore bättre med en tjänst som ägs av staten, mot en låg fast avgift där allt är tillgängligt och produktionsbolag får betalt baserat på en kombination av antal tittare, antal tittade minuter och en avsiktlig fördelning som eftersträvar ett brett utbud och nischade produktioner.

Kanske till och med kan finansieras med skattemedel och vara gratis att använda.
Jag håller verkligen inte med! Filmer och serier ska bekostas av de som vill konsumera dem.

Ja, Global Broadcasting Corporation med public service-mandat. Det hade tamejfan varit något. Skulle kunna implementeras av ITU och bekostas av FN's medlemsländer. Död åt alla jäkla prenummerationer och geolokaliseringar.

Ja, Global Broadcasting Corporation med public service-mandat. Det hade tamejfan varit något. Skulle kunna implementeras av ITU och bekostas av FN's medlemsländer. Död åt alla jäkla prenummerationer och geolokaliseringar.

IMG_1038.webp

Det vore bättre med en tjänst som ägs av staten, mot en låg fast avgift där allt är tillgängligt och produktionsbolag får betalt baserat på en kombination av antal tittare, antal tittade minuter och en avsiktlig fördelning som eftersträvar ett brett utbud och nischade produktioner.

Kanske till och med kan finansieras med skattemedel och vara gratis att använda.
https://www.cineasterna.com/sv/ är ett steg i den riktningen. Låna filmer via biblioteket.

Ja, om de hade allt utbud. Vore den perfekta lösningen.
Det är helt omöjligt för marknaden att på egen hand lösa frågan om utbud och tillgänglighet utan att upprätta ett monopol, och eftersom det är monopol som konsumenterna vill ha när det kommer till sådana här saker (och mycket annat) är det bättre att det är offentligt ägt än privat.
"Allt innehåll" är ju kopplat till hur mycket pengar som finns för att producera det...
Vill du verkligen att statliga medel ska för till att betala för "allt innehåll"? Lär inte bli många korvören över till annat i samhället då...

Jag håller verkligen inte med! Filmer och serier ska bekostas av de som vill konsumera dem.

Alla har rätt till sin åsikt, men hade den inställningen varit vägledande i Sverige hade vi inte varit den starka kulturnation vi är idag. Orsaken till att vi sett till vår ringa befolkningsmängd är en enorm kulturexportör bygger helt och hållet på att vi bestämt att det är värt att betala för kulturskapande även om ingen vill konsumera det. Tack och lov, då vi hade vart betydligt både kulturellt och ekonomiskt fattigare om vi inte gjorde så. Jag är ju exempelvis mycket förtjust i bibliotek, och är väldigt bekväm med att betala för att tillgängliggöra böcker som jag inte själv vill läsa.

Men helt frikopplat från det så är det ju ändå det rakt motsatta mot hur den moderna marknaden med streamingtjänster fungerar, för du tvingas oavsett betala för massor av media som du inte vill konsumera. Prenumerationsavgiften går ju till hela tjänsten, inte bara de delar av den som är orsaken till prenumerationen. Så det är ju hugget som stucket där, betala för sådant du inte vill ha till ett eller flera privata företag eller till staten, det är bara en av de alternativen där det överhuvudtaget är möjligt att göra någon sorts rättvis fördelning, uppnå transparens eller se till att pengarna går tillbaka till produktion och utveckling snarare än aktieutdelningar eller VD bonusar.

Det enda sättet att bara betala för det man vill konsumera är ju att köpa digitalt via tjänster som SF Anytime, gå på bio, eller köpa fysisk media. Alla dessa är ju dessutom bättre för kulturskaparen i slutändan eftersom de får en större del av kakan, men mycket dyrare för konsumenten.

Men nu är jag väldigt off topic märker jag.

Trump har uttalat sig positivt om att familjen Ellison och Paramount skulle köpa Warner Bros, och Paramount har även ett finger med i den planerade wrestlingshowen som ska hållas i Vita huset nästa år. Så frågan kan komma att avgöras av en presidentpost på sociala media.

"Allt innehåll" är ju kopplat till hur mycket pengar som finns för att producera det...
Vill du verkligen att statliga medel ska för till att betala för "allt innehåll"? Lär inte bli många korvören över till annat i samhället då...

Med en modell som bygger på internationellt samarbete som @Leon föreslog skulle de totala kostnaderna bli knapp märkbara, slutkonsumenten skulle förmodligen totalt sett behöva betala betydligt mindre och pengarna skulle kunna användas effektivare.

Alla har rätt till sin åsikt, men hade den inställningen varit vägledande i Sverige hade vi inte varit den starka kulturnation vi är idag. Orsaken till att vi sett till vår ringa befolkningsmängd är en enorm kulturexportör bygger helt och hållet på att vi bestämt att det är värt att betala för kulturskapande även om ingen vill konsumera det. Tack och lov, då vi hade vart betydligt både kulturellt och ekonomiskt fattigare om vi inte gjorde så. Jag är ju exempelvis mycket förtjust i bibliotek, och är väldigt bekväm med att betala för att tillgängliggöra böcker som jag inte själv vill läsa.
Fast ditt förslag var att använda (många) skattemiljarder för att tillgängliggöra de filmer och serier som idag ligger på de kommersiella plattformar. Det är inte ens på samma planet som att ge ekonomiskt stöd till kulturproduktion som få eller ingen vill betala för.

Back