Nekromanti Rollspelare = singel?

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
..och med denna upprörande (?) fråga vill jag väcka en intressant diskussion (tycker jag iaf =)..

1, Är det vanligt att rollspelare är singlar, isåfall varför?

Det har ju varit en del diskussioner om den gamla "rollspelsnörd"-arketypen, och från vad jag har läst i dom verkar det som att väldigt få tycker att de är det (eller är stolta över det..), MEN; Kan rollspelandet, om fråga 1 är ja, vara en tänkbar orsak till det.. (social avvikelse? =)

2, Oavsett om man nu har eller inte har pojk-/flickvän; är det fördelaktigt att vara singel och rollspelare?
Då tänker jag främst på ett inlägg som någon skrev: "vi spelar inte så länge längre, då många har skaffat flickvän och fredag/lördag är 'helgade' åt dom"..

//MiDNiGHT. Ja, jag är singel. Faktiskt. =)
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Nja, halva våran grupp har flickvän och jag har precis "kommit" ur ett förhållande, vilket leder till att om du hade ställt den här frågan för ett tag sen så hade det varit ~60% som hade haft flickvän. Alla (eller nästan alla) i våran grupp festar några gånger i månaden och är sociala på andra sätt annars(nej vi sitter inte och surfar den tiden vi spelar rollspel, även fast vissa aktiviteter på nätet kan vara sociala). När jag säger social menar jag "inte spela rollspel" även fast jag anser att det är socialt.

Det är klart att man får mindre fritid över till att spela rollspel när man har flickvän/pojkvän, men frågan är vad man vill? Inte ha nån att kela med o.s.v och ha en massa tid att spela rollspel på eller ha en flickvän och kanske spela lite mindre? Jag känner själv att jag längtade mera till de gånger jag spelade när jag hade en flickvän och att jag då var mera koncentrerad. Och bara för at man får flickvän så betyder det inte att man kapar alla banden, man måste faktiskt vara i från varandra (och sån tur vara hade min fllickvän också saker att göra den dagen som vi brukar spela rollspel).

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>1, Är det vanligt att rollspelare är singlar, isåfall varför?</I>

Tja, jo. Finns flera anledningar (många rollspelare är ju fortfarande rätt unga, t.ex), men den främsta tror jag helt enkelt är att många av de som (fortfarande) är <I>aktiva</I> rollspelare, är det för att de är singel och följaktligen har tid att hålla på och spela. Ett fall av att B leder till A istf tvärtom, alltså.  Hobbyn är iaf för stor och för varierad för att nördfaktorn ska kunna sättas upp som en primär orsak, tycker jag.

<I>2, Oavsett om man nu har eller inte har pojk-/flickvän; är det fördelaktigt att vara singel och rollspelare?</I>

För rollspelandet, absolut. Jag känner en del som lyckats dra in sina flickvänner i spelträsket, men det varar oftast inte så länge. Om inte annat får de för eller senare barn eller nåt, och då är det tvärstopp.

--
Åke, som för sin del är <A HREF="http://www.algonet.se/~khelatar/sonu/65e.jpg">gift</A>.
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Tror inte att nörd arketypen är applicerbar på rollspelare i allmänhet längre iaf inte dom rollspelare jag känner däremot är min spelgrupp helt sinnessjuk men det är en annan sak. Och ja det är bättre att vara singel för rollspelandets skulle det märks verkligen av när flickvänner kommer in i bilden man har inte alls lika mycket tid över då.
Så lyckas maninte fördärva flickstackarn sin så får man nog välja bort rollspel ibland.


"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Åke, som för sin del är gift."

Tycker du kan hälsa från mig...om jag inte minns fel så är hon från Indien? Har själv en adopterad syster från Indien.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
1, Är det vanligt att rollspelare är singlar, isåfall varför?
Jag har aldrig träffat någon svensk rollspelare som inte är det, i alla fall. Själv tillhör jag kategorin "eller är stolta över det...". Och det är jag stolt över. :)

2, Oavsett om man nu har eller inte har pojk-/flickvän; är det fördelaktigt att vara singel och rollspelare?

Ingen aning; se 1.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
>>För rollspelandet, absolut. Jag känner en del som lyckats dra in sina flickvänner i spelträsket, men det varar oftast inte så länge. >>Om inte annat får de för eller senare barn eller nåt, och då är det tvärstopp.

Hoohoo...oh, the memories...känner till en familj i USA där fadern spelade sedan sin ungdoms dagar, lyckades hitta en rollspelande flickvän och drog in barnet i spel i stort sett så snart det kunde tala...men det är där, och här är, enligt fem myror i.a.f., här.
 

Sarah Blå

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
34
Location
södermalm, stockholm, sverige
min pojkvän e rollspelare, och brukar skriva här hela tiden, och han e ju lixom inte singel, men jag tror att det e lite svårare som rollspelspojke att hitta en flicka just för att rätt få tjejjer spelar rollspel, och tjejjer som inte spelar rollspel inte e sådära överförtjusta i rollspelspojkar...
Hängde ni me?

bajs i håret
/sarah blå
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
rollspelare. Inte singel.. Sambo.. Sambon spelar också rollspel, men det var inte jag som släpade in henne i det...

Har fler i gruppen som inte är singlar..

om det är en fördel/nackdel?

Tja.. några som inte har spelande flickvänner tvingas ju ibland svika oss andra när de "tvingas" träffa sin bättre halva.. men det lider vi inte så mycket av.. Sånt är bara att acceptera och är inte unikt för rollspels hobbyn (kan ju ta bandet som exempel...)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Sarah Blå

Veteran
Joined
2 Jan 2001
Messages
34
Location
södermalm, stockholm, sverige
jag tror såhär

jag har lite erfarenhet av att bli meddragen till olika rollspelsmöten.
Det man fått höra innan man dras dit e att det minsann inte alls e svårt utan jätteroligt.
Sen kommer man dit, och alla e mitt inne i ett äventyr.
Man får ett halvfärdigt rollselsformulär, och en stressad pojkvän/polare och en lika stressad sl försöker fort förklara vad alla prickar och konstiga utländska ord betyder.
Sen börjas det, och man hänger inte med alls, blir uttråkad och tjatar om att man ska åka hem.
Så uppstår den tråkiga flicvännen.
Förklara bättre och ta god tid på er så stannar flickvännerna längra...
sådärja

bajs i håret
/sarah blå
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Det där med att kela ja... de jag spelar med kan bli nog så närgångna sent på kvällarna(jag är kille, de är killar). Har fått sig ett och annat nyp där bak. *brr* Men det får man väl tåla /images/icons/crazy.gif

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: jag tror såhär

Den tråkiga flickvännen? det beror väl på. En kille jag spelade med tog med sig sin flickvän ett par gånger och vi tyckte bra om henne. Vad hon tyckte om oss vet jag inte men jag tror det var ömsesidigt. Vi fick henne till att spela Junta med oss och vi lyckades faktiskt få dem att hugga varandra i ryggen. Fast det är väl en annan historia.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Sånt är bara att acceptera och är inte unikt för rollspels hobbyn (kan ju ta bandet som exempel...)</I>

Där har man ju en annan gammal klassiker - den massivt uttråkade flickvännen som sitter i rockbandets replokal och väntar på att de ska bli färdiga nån j-a gång. (-:

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
litet statistik

Min nuvarande grupp består av 7 pers, varav tre fickor... Två av flickorna har pojkvän,en är singel. Tre av pojkarna har flickvän, en är singel.

Så, just nu talar statistiken emot det :)
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: jag tror såhär

Jag tycker att det verkar som om de flesta försöker "omvända" sina flickvänner till att tycka rollspel är kul, men är det verkligen nödvändigt? Jag vet inte ens om jag skulle vilja ha med min flickvän i rollspelsgruppen, det skulle förstöra lite av grabbstämningen som vi har byggt upp där (ja, jag är en mansgris /images/icons/wink.gif). Dessutom försöker inte jag att ta på mig alla hennes intressen. Att man har lite olika intressen i ett förhållande kan nog bara vara bra (så länge som båda gillar att kela, förstås).

Don Kennetho
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Jag tror problemet med hela den här frågeställningen, är att de rollspelspojkar som tenderar att vara singlar, för det mesta är ganska unga. I unga år *är* rollspelare verkligen mindre attraktiva på köttmarknaden. På det här forumet är medelåldern mycket högre än bland rollspelare i stort, och i äldre år spelar det där liksom ingen roll längre. Det är nog därför många här känner sig ganska alienerade när folk kommer och börjar snacka om nördiga rollspelare som inte har rört i en flicka med tång ens en gång.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag är inte singel men spelar rollspel ändå. Problemet är bara att få tjejen att fatta att rollspel är kul. Min nuvarande flickvän har fortfarande inte fattat vitsen med det och hon tycker jag är fet-nördig :gremsmile: Jag har dock inga problem med att flickvänner tycker rollspelande är till för finniga geeks, tidigare, när man var runt 15-16 var det jobbigare eftersom man ville vara så jävla ball hela tiden.

Vad angår din fråga om det är fördelaktigt att vara singel pga rollspelandet så är (självklart) mitt svar nej, varför skulle det vara det? Visserligen slipper man lite tjafs pga sena kvällar med kompisarna etc men det blir ju samma gnäll om man rumlar runt på krogen inpå småtimmarna. Faktum är att jag tror tjejen tycker det är bättre att jag sitter inlåst med mina rollspelskompisar än att jag befinner mig på en krog med en massa andra tjejer :gremsmile: Avslutningsvis tror jag inte det är någon skillnad mellan rollspelande och andra hobbyer. Är man intresserad av någonting: golf, segling, modellbygge så pysslar man med det ofta, detsamma gäller naturligtvis för rollspel.


Fly me to the moon and let me play among the stars
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Jag håller med

Jag skulle INTE vilja ha med min flickvän när vi lirar. Fan det skulle kännas helt fel att sitta och snacka skit på det sätt vi gör när flickvännen är med. Dessutom skulle det kännas svårt att som SL behöva utsätta sin flickväns rp för våld :gremtongue: och tänk om någon av de andra spelarnas rollpersoner skulle börja stöta på min flickväns rp? Är det en förtäckt flirt i RL? Vem vet? Usch..det skulle kunna bli rojalt dålig stämning...:)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 
Top