Nekromanti Rollspelare = singel?

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Rättvisa über alles

Helt rätt.

Fast det är bra tufft när maken mfl. trasslar till situationen så att det slutar i blodbad.

Jag är rättvis dock (oftast) mitt problem i det fallet brukar däremot bli att jag ser till att alla spelare överlever..

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: jag tror såhär (ot) och en stor dos nyfikenhet

<I>Deltar herrns dam i rollspelandet också?</I>

Inte än, men jag tänkte testa att introducera henne så fort 1) vi befinner oss i samma världsdel igen, och 2) hon har hunnit bli något mer bekant med mina spelkompisar (hon har en tendens att bli väldans knäpptyst i obekant sällskap - inte en fördel när man lirar).

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: *bonk* *bonk*

Här håller jag inte med. Men å andra sidan har min grupp ganska duktiga rollspelare, så det handlar ofta om att spela sin roll övertygande. *ryys* Ska förresten spela en seriemördare nu. Undras om inlevelse är så jäkla önskvärt...

Jo, "hur" är ju fortfrande viktigt i rollspel... det jag tänkte på var mest att man har enormt mycket mer frihet jämfört med teater där manus säger vad man skall göra (vilket flyttar över nästan hela tyngdpunkten för skådespelaren till "hur") :)

Ändå tycker jag att de har väldigt mycket gemensamt. Bådas kärnidé - att roa sig själv och andra genom att låtsas vara något man inte är - förefaller mig vara identisk.

Mjo, men det kan också passa in på det mesta från "tjuv & polis" till brädspel som Diplomacy. :)

Intressant idé, faktiskt. Den tangerar ju annars Krilles uttalande om att rollspel står sig som egen kulturform. Kan det vara så att de två meningsmotståndarna äntligen kan hålla med om samma sak?

Jag håller med Krille om en massa saker, men då håller jag oftast tyst... "jag håller med" är en värdelös debattstart jämfört med "du har fel för att..." /images/icons/wink.gif
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
just för att rätt få tjejjer spelar rollspel, och tjejjer som inte spelar rollspel inte e sådära överförtjusta i rollspelspojkar...

Jag hade väl antagligen bara tur men när jag bjöd hem min nuvarande sambo för första gången så var det just för att spela rollspel, men å andra sidan så fick hon en rejäl introduktion innan hon slängdes rakt in i den pågående kampanjen.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Rollspelare | singel?

Jag tar väl och sällar mig till högen med folk som inte är singel (min sambo spelar också). I vår spelargrupp har jag sambo, min sambo har sambo, en kille har en sambo (icke-rollspelare), en tjej som för all del varit singel länge skaffade sig nyligen en sambo (rollspelare) och den sista killen gjorde för en längre stund sedan slut med sin flickvän så i vår spelargrupp verkar det ju nästan vara så att rollspelare => tillsammans med någon, och nej, min sambo spelade faktiskt inte innan vi började titta extra mycket på varandra :)

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Mina erfarenheter pekar på att många rollspelare är singlar. Däremot tror jag inte att det har att göra med att rollspelskillar är mindre attraktiva på köttmarknaden (faktiskt) utan snarare det att så pass få tjejer delar deras huvudintresse, d.v.s. rollspel. Trots allt vill man gärna ha en flickvän som man kan prata om viktiga saker med. Även om viktiga saker är Star Wars eller den nya utgåvan av Drakar och Demoner.
Detta kan ju ses som bevisat i och med att nästan inga rollspelande tjejer är singel, oftast faktiskt oberoende av hur vi ser ut eller beter oss.

Visst är vi rollspelsnördar! *skrattar* fast det har fått lite hippstatus också. Man är lite alternativ som rollspelare. Och alternativt är ju bra. *himlar med ögonen*

Jag själv är ibland lite ledsen över att jag inte är singel. Det hade varit smidigare och enklare med både lajv och konvent om man sluppit ta hänsyn till en pojk eller flickvän. Framförallt kan det vara svårt att spela kär i någon annan (fast man kan ju se det som en utmaning) Nu är jag ju tack och lov så lyckligt lottad att jag vanligtvis kan släpa med honom ut.
Sedan finns ju nackdelen att det kan vara svårt att hålla fingrarna i styr om man sitter bredvid varandra i en mysig soffa en hel kväll...


Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Min spelgrupps statistik ...

Min nuvarande spelgrupp (grovt räknat) består väl av en sex-sju pers beroende på hur man räknar. Av dessa är en (förutom jag själv) flicka. En av killarna är upptagen (med mig) Resten är singel. Det ger en flicka och 4-5 killar fria.

Så olika kan det vara mellan spelgrupper /images/icons/laugh.gif

Vavva - Den onda kramerskan
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: *bonk* *bonk* på fredriks huvud

Men å andra sidan har min grupp ganska duktiga rollspelare, så det handlar ofta om att spela sin roll övertygande. *ryys* Ska förresten spela en seriemördare nu. Undras om inlevelse är så jäkla önskvärt...

Jodå. Det är önskvärt. Annars vore det ju inte mycket lönt! Varför spela en sjuk karaktär om man inte får försöka borra sig in i hans sjuka medvetande. I slutändan kanske man till och med förstår honom och inte klarar av att hata honom längre.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: *bonk* *bonk* på fredriks huvud

"Jodå. Det är önskvärt."

Jag vet. I ett svagt ögonblick saknade jag min mentala hälsa, bara. Det går säkert över. /images/icons/smile.gif

"Annars vore det ju inte mycket lönt! Varför spela en sjuk karaktär om man inte får försöka borra sig in i hans sjuka medvetande."

Därför att man inte mår bra av det? Jag känner massor med människor som spelar för att de tycker att det är kul. Det finns en viss poäng där. /images/icons/smile.gif

"I slutändan kanske man till och med förstår honom och inte klarar av att hata honom längre."

Är det önskvärt, i så fall? *tänker* I guess. Men samtidigt är det så att jag helt enkelt inte alltid vill förstå varför. Har en instinktiv motvilja till att följa tankegångar som jag upplever som avskyvärda.

--
Björn



"Tag emot svärdet utan glädje.
Bär det med motvilja.
Drag det ogärna.
Sörj de som faller för det;
men se till att varje hugg dödar."
--Gammal orientalisk regel för svärdsmunkar
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: *bonk* *bonk* på fredriks huvud

Har en instinktiv motvilja till att följa tankegångar som jag upplever som avskyvärda.

Och jag som har en instinkiv drift att tvinga folk till det..... förskräckligt.... Hur ska du stå ut. *skrattar och rufsar Björn i håret*

Visst spelar man för att ha roligt. Inget snack om saken. Däremot är det så för mig och åtminstone vissa andra att det är skönt och roligt att frossa i det avskyvärda ibland. det får mig att känna att jag faktiskt har det rätt bra för att leva i den värsta av världar.

Genom att skriva sjuka karaktärer och spela dem accepterar jag att de finns och lär mig förstå att de är en del av mänskligheten och världen. Även om det känns skrämmande är det enklare att förlika sig med.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Rollspelare = singel? (OT)

Skratt. Kanske kunde vara en idee för er att göra som maken och jag gör. Vi sitter på varsinn sida ett ruskigt stort bord. Men för vår del brukar det inte vara något större problem förståss - Det är för roligt att spela helt enkelt, och det kanske har att göra med att vi snart har varit gifta i åtta år.... *hmmmm*



Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 
Top