Nekromanti Rollspelare = singel?

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Helt OT igen...

<I>Anders
också gift med en rajput</I>

Innan nu nån börjar tycka att det var allt en märklig slump, så var det pga ovanstående rajput som jag träffade min rajput. (-:

--
Åke
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Själv är jag singel pga personligt val, inte utseende eller livsstil."
- Tänk. Det hade jag tänkt skriva! =)


Join my club. Det finns plats för alla! =)

--
Björn


"He should consider himself lucky, except for the fact that he died." ---C.S.Strowbridge
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: jag tror såhär

"jo kanske.
Men jag kan bara tala som tjej/medsläpad flickvän, och detta har lixom hänt på tre olika ställen, så jag tror att det e så hos de flesta rollspelssällskap..."


...och det vore mig fjärran att trampa på någon annans tro, så jag ska inte säga emot dig. :)

--
Björn


"I am not a troll, I am counsel to Lucifer." ---Colin Brian Witz
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: hepp hepp

"som jag skrivit i ett annat inlägg har skådespeleri och rollspel mycket mindre med varann å göra än vad folk verkar tro.
Jag har spelat teater i tio år, men förstår mig ändå inte på rollspel."


Förmågan att kunna jämföra de två kommer väl i stort sett bara av att känna till de två? Jag definierar teater som spelandet av en roll enligt fast manuskript. Enligt den definitionen så är rollspel delvis samma sak, fast med löpande manus och slumpen som skiljedomare.

--
Björn


"* Warning * * Warning * * Warning *
The Following post contains real science. All Pro-ST people may want to bury their heads in the sand till it passes!
* Warning * * Warning * * Warning *"
--C.S. Strowbridge
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
*bonk* *bonk*

Man kan definiera bort de flesta diskussioner men det är inte alltid bra... I mina ögon finns det många grundläggande skillnader mellan teater och rollspel vilket gör att jag inte kan acceptera din definition.

Skillnader (ur mina ögon... jag är inte så enormt bra på teater och det blir alltid litet fel när man generaliserar :):
Teater har publik vilket rollspel saknar.
Teater handlar mer om hur man gör något, när rollspel handlar mest om vad man gör.
Teater är mestadels förutbestämt, rollspel är relativt öppet för förslag.
Rollspel har oftast regler för vad som kan hända vilket teater saknar (annat än i formen "gör det som står i manus" ;)
Teater är ofta inrepeterat (och upprepat), vilket rollspel i princip aldrig är.
Teater ageras, rollspel berättas.
Rollspel innehåller (ofta) ett slumpmoment, vilket teatern i princip saknar.

Jag kan nog komma på fler... I slutänden kan teaterliknelsen vara ok för att ge totala nykomlingar det vagaste av hum om om vad det går ut på (och hur det skiljer sig från andra "sällskapsspel") men den är behäftad med stora fel och vissa faror (tar man för hårt på den riskerar man att råka ut för "storytelling", urk /images/icons/wink.gif)... jag tror det är bättre att förklara litet mer utförligt, utan liknelser till något som är och förblir ett annat media.
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: jag tror såhär

Men jag kan bara tala som tjej/medsläpad flickvän, och detta har lixom hänt på tre olika ställen, så jag tror att det e så hos de
flesta rollspelssällskap...


Jag deltar just nu i två olika kampanjer där två stackars flickvänner har släpats med. Konstigt nog tycker båda två att det är otroligt roligt att spela rollspel.

Det är dock en självklarhet för mej att alla som är med i spelgruppen ska ha fått ordentlig information om spelvärlden och har gjort en genomarbetad karaktär som dom kännere sej nöjda med.

Påståendet att tjejer överlag inte kan tycka om rollspel är i min mening lika korkat som att kvinnor hör hemma i köket :)


/Jon
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Däremot

Däremot är det en bitter sanning att vissa människor inte gillar och aldrig kommer gilla att spela rollspel. Risken att en medsläpad flickvän/pojkvän skall vara i den kategorin är onekligen större än om det är en person som på egen hand blivit nyfiken nog på hobbyn för att jaga reda på en spelgrupp.

Det är dock en självklarhet för mej att alla som är med i spelgruppen ska ha fått ordentlig information om spelvärlden och har gjort en genomarbetad karaktär som dom kännere sej nöjda med.

Det vore ju bra, men det blir inte alltid så... jag har själv börjat i en del kampanjer givet information så knapphändig som "det är typ SF, och du är jättebra på lasersvärd, men ni har blivit av med alla vapen."... Hade jag aldrig spelat något rollspel alls innan så skulle jag nog känt mig rätt osäker (snarare än lätt förvirrad :gremsmile:...
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Däremot

Informationsmängden man som SL ger ut innan en kampanj varierar ju självklart. Det som är viktigt när man börjar en ny kampanj eller får in en ny spelare i gruppen är att inte någon ligger ohjälpligt långt bakom på informationssidan, dvs blir inslängd mitt under en pågående kampanj och förväntas förstå allt.

Men annars så tycker jag att mycket av tjusningen med rollspel är att upptäcka nya världar och saker. Tänk bara på gamla Mutant :)

/Jon
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Du...

Det ÄR svårt att införa en ny medlem i ett sammansvetsat gäng, oavsett om det rör sig om flickvän/pojkvän eller nybörjare/erfaren. Det handlar helt enkelt om att folk som har spelat varje helg i flera år vet hur de vill spela och inte är så öppna för nya influenser. Det gäller iallafall min (ganska konservativa) spelgrupp.

Sarah, jag kan inte tala för de andra gångerna du blivit medsläpad, men gången då vi spelade kan jag bara be om ursäkt för att vi lämpade över ansvaret att lära upp dig på Axel... man kan ju tro att en jäkla lärarson skulle vara en bättre pedagog, men neeej... :)
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Du...

man kan ju tro att en jäkla lärarson skulle vara en bättre pedagog, men neeej... :gremsmile:

Njae, nuförtiden så kan man ju knappt ens förvänta sej att en lärare ska vara pedagogisk.



/Jon
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: *bonk* *bonk*

"Man kan definiera bort de flesta diskussioner men det är inte alltid bra... I mina ögon finns det många grundläggande skillnader mellan teater och rollspel vilket gör att jag inte kan acceptera din definition."

Point taken. /images/icons/smile.gif

"Skillnader (ur mina ögon... jag är inte så enormt bra på teater och det blir alltid litet fel när man generaliserar :):
Teater har publik vilket rollspel saknar."


Point igen. Jag skulle kunna säga att vi är vår egen publik, men det skulle jag iofs inte kunna försvara. /images/icons/smile.gif

"Teater handlar mer om hur man gör något, när rollspel handlar mest om vad man gör."

Här håller jag inte med. Men å andra sidan har min grupp ganska duktiga rollspelare, så det handlar ofta om att spela sin roll övertygande. *ryys* Ska förresten spela en seriemördare nu. Undras om inlevelse är så jäkla önskvärt...

"Teater är mestadels förutbestämt, rollspel är relativt öppet för förslag."

Jupp.

"Rollspel har oftast regler för vad som kan hända vilket teater saknar (annat än i formen "gör det som står i manus" ;)"

Stämmer. Jag tror iofs jag nämnde det.

"Teater är ofta inrepeterat (och upprepat), vilket rollspel i princip aldrig är.
Teater ageras, rollspel berättas.
Rollspel innehåller (ofta) ett slumpmoment, vilket teatern i princip saknar."


Okej, jag ser att min definition av rollspel som teater var haltande. Ändå tycker jag att de har väldigt mycket gemensamt. Bådas kärnidé - att roa sig själv och andra genom att låtsas vara något man inte är - förefaller mig vara identisk. Vilket var mer eller mindre det som jag försökte säga, eller iaf skulle ha sagt. *grin*

"Jag kan nog komma på fler... I slutänden kan teaterliknelsen vara ok för att ge totala nykomlingar det vagaste av hum om om vad det går ut på (och hur det skiljer sig från andra "sällskapsspel")"

Den beskrivningen har iaf aldrig behövts användas för mig. Men den är i mina ögon en bra början för nybörjare. Man kan sedan förklara vad som skiljer rollspel från teater.

"men den är behäftad med stora fel och vissa faror (tar man för hårt på den riskerar man att råka ut för "storytelling", urk )... jag tror det är bättre att förklara litet mer utförligt, utan liknelser till något som är och förblir ett annat media."

Intressant idé, faktiskt. Den tangerar ju annars Krilles uttalande om att rollspel står sig som egen kulturform. Kan det vara så att de två meningsmotståndarna äntligen kan hålla med om samma sak? /images/icons/wink.gif
Bara för att vara än mer vulgär så måste jag säga att jag inte har något problem med friform förrän konflikter uppstår. När två viljor strider i världen räcker inte SL som skiljedomare.

--
Björn


"Do you actually have to try to be an asshole, or does it just come naturally to you? 'Cause for me it takes a little effort, but you seem quite capable of just demonstrating total assholishness on command. Whether it's through hard work or just a talent, I salute your ability to be a complete and utter asshole without equal." -- Chuck Sonnenburg
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: *bonk* *bonk*

<I>"Teater handlar mer om hur man gör något, när rollspel handlar mest om vad man gör."
Här håller jag inte med. Men å andra sidan har min grupp ganska duktiga rollspelare, så det handlar ofta om att spela sin roll övertygande.</I>

Tjao, men utan ett teatermanuskript så är väl en <I>väldigt</I> stor del av att spela en roll övertygande, just att agera så att rollpersonens handlingar är sådana som vore troliga att han/hon skulle göra? Om Hamlet genast drar ut och börjar fetröja sina fiender så får han ha en hur grubblande och tankfull min som helst medan han gör det, det stämmer liksom inte ändå...

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Siam

"Du får inte ha ditt huvud ovanför mitt!"

:)

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Siam

Hm, det är rätt fascinerande med de olika versionerna. (the old and the new) Gillar bägge skarpt men man får inte se dem som samma film... För att inte tala om att de tydligen bygger på verkliga händelser. (romantiserade men ändå!)

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: jag tror såhär

hm, eller så gör man det smartaste draget av alla. (det gjorde i alla fall min make) Man skaffar en tjej som efterlyser någon rollspelsgrupp som kan lära henne spela rollspel. (detta i Sinkadus innan den blev en vedervärdig plansch - vilket jag aldrig förlåter dem för) Sedan lär man sig att man kan ha oerhört roligt tillsammans med ett fruntimmer i gruppen. Speciellt efter att hon tar över SL-skapet.... *flinar* Och hon kan vara alltifrån den värsta "mansgrisa" till pimpinett prinsessa - just för att det är i fråga om rollspel. (tilläggas kanske bör, att man inte bör titta på henne - för hon är inte vacker)

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: jag tror såhär (ot) och en stor dos nyfikenhet

Deltar herrns dam i rollspelandet också?

Jag håller med om att det underlättar och till skillnad mot vissa andra ger det OSS (jag och maken) tid att vara tillsammans och göra saker tillsammans. Annars ser vi varandra på morgonen och kvällen och inte tusan har vi så mycket ork då.... missförstå mig rätt - vi spelar på helgerna (varannan helg) och maken jobbar varannan helg.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 
Top