Nekromanti Rollspelande damer med konstruktionsintresse

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Slut med gnäll över till newbies

Det är förvånandsvärt många som börjar som totala nybörjare (utan hadledning) nu, trots den upprörade bristen på spel för dylika. Det var enormt många fler förr i tiden, när det faktiskt fanns spel avsedda för rena nybörjare. Det är inte en slump att rollspelsboomen i sverige kom under åttiotalet, trots att det funnits rollspel långt innan dess. Folk kunde gå och köpa en box, spela introäventyret (solo), skrapa ihop litet kompisar och spela det medföljande äventyret... sedan vad de i princip igång. Hur gör man idag?

Bra fråga. Det är därför jag också vill ha nybörjarspel.

IMHO finns det även en del ganska enkla och uppenbara _gamla_ idéer som skulle kunna ge hobbyn en nytändning; att göra den lätt att börja i (DoD-85).

En bra idé. Det kanske skulle fungera.

Jag skulle gärna delta i ett projekt med mål att göra ett simpelt nybörjarspel som steg för steg lär spelledare och spelare hur rollspel spelas. Det finns en diskussion om det i DnD forumet där jag lagt fram lite årsikter.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Risings FAQ-diskussion

Risings inlägg om FAQ:n och moderatörers uppmaningar om att läsa den har flyttats till ett mer passande forum
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Ett svar...:S (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Själv är jag härdad av åratal av debatter mot Nightowl på Lancelot-listan; man lär sig att bli seg som läder och armera vartenda ord om man vill överleva en dust med honom.

<hr></blockquote>



Skall jag ta det som en komplimang eller en utmaning? /images/icons/devil.gif

Nightowl, som tyvärr lärt sig alldeles för lite av debatterna med Rosen... men diskussionerna, oh boy!
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Re: Gnäll

Nä de lever längre för att de gråter mera. Det är i alla fall en stor del av förklaringen. När man gråter så slappnar kroppen av och man sliter inte lika mycket på muskler med mera.

Kan inte delen med gråten vara en poäng vad gäller rollspel riktade till män eller kvinnor? Jag skulle ev mina helt personliga helt ovetenskapliga erfarenheter (det är bäst att gardera sig här på forumet) säga att tjejer/kvinnor har lättare att gå upp i sina kännslor eller i alla fall känna av dem. Skulle inte det vara en vilktig poäng vad skapandet av ett rollspel "riktat till kvinnor"?

Ett sådant rollspel, hur det nu skulle göras, skulle jag gjärna spela... fast jag är kille.
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Re: Gnäll

Slå upp D&D3 boken framför dig och uppskatta:
"Hur mycket mera kläder har den genomsnittliga kvinnan på dig på illustrationerna och hur mycket har den genomsnittliga mannen?"
Det kan väll ge en fingervisning om till vilken målgrupp spelet vänder sig till, ellerhur?
 
Top