Nekromanti Rollspelande damer med konstruktionsintresse

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: Genusskillnader...

Jag känner också till vad Tove respektive Gunilla har gjort och misstänker faktiskt också att just Western respektive Kult spelas av förhållandevis många kvinnor. Den enkla förklaringen skulle kunna vara att det handlar om historiska/verkliga miljöer, alternativt att spelen i viss mån lämnar plats för annat än monsterslakt på typiskt fantasy-manér. (Mer varierade och måhända också mer vuxna spelkoncept, helt enkelt.) Fast det säger antagligen mer om mina egna fördomar om kvinnliga rollspelare som "mognare" än sina manliga medspelare.

Jag tror förresten också att En Gardé! (som Gunilla visst skrev själv?) skulle kunna tilltala förhållandevis många tjejer. (Eller snarare - jag misstänker att de flesta killar tycker att 16-1700-tal verkar fjantigt. Såvida man inte är goffare och insnöad på vampyrromantik då... Men nu är vi återigen inne på mina fördomar.)

/Baldyr
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
förslag/efterlysning

Om kreativiteten fortfarande finns kvar så skulle jag faktiskt vilja efterlysa ett rollspel som riktar sig till vuxen publik i allmänhet och en kvinnlig publik i synnerhet. Ett mer "moget" spel skulle nämligen kunna rekrytera vuxna (både män och kvinnor) till rollspelshobbyn, alltså inte enbart unga killar. Dessutom skulle rollspelare som växt upp med hobbyn, men som (likt mig) känner att man allt mindre kan identifiera sig med förlagens målgrupp (alltså unga killar som vill ha "coola leksaks-koncept"), kunna känna att hobbyn har något mer att erbjuda i vuxen ålder.

Ett vuxenrollspel skulle alltså dels kunna bidra till en nyrekrytering på en bredare front (exempelvis bland vuxna lajvare) och dels behålla något fler rollspelare även i vuxen ålder. (De flesta slutar trots allt spela rollspel förr eller senare. Det kanske inte enbart beror på rollspelens inriktning men det kan ju vara en bidragande faktor att man känner att man "växt ifrån" barndomens rollspel.)

Fast jag har ingen aning om hur ett "moget" rollspel skulle kunna se ut, eller om det i själva verket är en orimlighet. (Alltså att ett rollspel som blir alltför allvarligt automatiskt blir tråkigt - och därmed finns det ingen poäng med att spela det.) Jag vet inte heller vem som skulle kunna skapa ett sådant. Det behöver nödvändigtvis inte vara en kvinna, men jag ser däremot absolut inga hinder för det.

/Baldyr, som tycker att det viktigaste är att man får utlopp för sin kreativitet - inte hur eller i vilken form
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ett svar...:S

Vilket i sig bara bevisar min tidigare teori om att miljö och fostran är det som gör individen till vad den är. //
Men jag kan ha fel, det finns säkert inte någon kvinna som inte följer flocken medans alla män har sin egen väg???! //
dessutom så bråkar ju forskarna fortfarande om vad och hur vi var förr och vad som följer med av det naturliga arvet.


Om man förmodar att det finns en linje i de ovanstående kommentarerna så vill jag bara inflika en sak: Antropologiska studier handlar aldrig om enskilda individer - de handlar om populationer på tiotusentals, hundratusentals, miljoner individer. Det går inte att göra några statistiska uttalanden om en individ, eller tio, för det finns för många andra faktorer som påverkar honom/henne (och mest troligt påverkar klart mer än biologiska sådana). När man har ett antal med 5-6 nollor efter blir det en annan femma.
(Jag är själv rätt allergisk mot folk i genusdiskussioner som kommer med argument av typen, "Det stämmer inte alls att killar är bu för jag har en klasskompis och han är jättebä", nämligen.)

Men att skylla på årmiljoners process innebär inte att vi behöver vara som vi var för 100 000 år sedan?

Om vi talar biologi, det krävs uppemot tusen generationer av evolution innan man kan skönja någon märkbar förändring alls. En genomgripande förändring kräver klart fler än så.

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mkt bra förslag

Jag känner också att man ibland skulle vilja ha ett riktigt "vuxet" rollspel. Jag älskar iofs infantilt charmiga rollspel, men jag känner alltmer att jag skulle behöva komplettera det med något med lite mer substans. Nu för tiden gillar jag oftast bara en del av rollspelen jag fastnar för, medan andra delar framstår som just "leksakskoncept". Det stör mig, och man borde defenitivt komma med ett nytt och fräscht rollspel för oss som söker något mognare.

Jag tror att detta "vuxenrollspel" skulle ta avstånd från "pojkspelen" utan att för den sakens skull göra anspråk på att vara "kvinnorollspel". Nej, det skulle nog i första hand vara ett "människorollspel" som inte inställsamt försökte appelera lika snävt till en enda målgrupp.

Det låter som ett mycket intressant projekt. Klur klur.

/Rising
som tackar Baldyr för hans mycket trevliga inlägg.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Ett svar...:S

Tja, men om vi utgår för hur individer beter sig så verkar det som om många män anser att alla kvinnor är på samma sätt... och det har inget med antropologi att göra, utan är min enskilda åsikt om män... det värsta är att kvinnor anser samma sak om alla män... *egen erfarenhet på dum kvinnlig institution i Uppsala*. Jag är urless på den diskussionen, jag har påpekat att även om många män har de och de beteendet så har inte alla män det. Därav faktorn med miljö och sånt.... Men jag är inte antropolog och tänker inte bli det heller... statistik har en obehaglig vana att utgå från matematik och den vet vi ju stämmer inte... =)

Visst kan jag erkänna att om vi utgår från att människan i grunden är ett djur så kommer större befolkningar av män och kvinnor ha liknande vanor och beteenden. Allt detta på grund av att vi behöver uppfylla grundkriterier för överlevnad och fortplantning, till det kommer att alla individer kommer att uppfostras av sin miljö. Jag bekämpar denna "mainstream"-tanke för att alla individer skall ha en chans i tex. en miljö som skolan, som i sig är ett verkligt mästerverk i att styra individer... en loop som jag alltså aldrig kommer ur, men jag kämpar för min egen skull likväl som för allas rätt att vara en individ. Könsriktning är bara en detalj i den kampen. =)

Talar vi om biologi för den delen? Samhället av idag kommer alltid färga individer som är födda inom det, förändrar du en faktor i år så kommer det gå mycket snabbare än om du ser till den rent biologiska faktorn. Se bara på oss själva, eller låt mig ge ett exempel. Ta en unge från en stockholmsk förort som i denna datoriserade tid blir placerad härute på landet hos oss. En helg mitt i vintern. Låt strömmen gå. Vad gör ungen? Exemplet tar vi nu direkt ur verkligheten. Mörk eftermiddag, och taskigt väder. Som sagt strömmen går, och barnet ifråga blir ställt. Hon vet inte vad hon ska göra. Att spela kort i stearinsljussken går hon inte iland med - det är för mörkt. Tvn funkar inte, ingen dator etc. Hennes förutsättningar är radikalt förändrade och det slutar med att hon går och lägger sig klockan halv fem på eftermiddagen. Dessa förutsättningar och vanor har hon lärt sig under sin levnad, hon är matad med saker som gör saker åt henne... Det behövs alltså inte många generationer när det gäller miljö och så vidare, intresset hos individen spelar givetvis in, men i alla fall - det tål att tänka på.

Samtidigt finns det saker som talar emot individer och könsåtskillnader mm. Bland annat så är jag övertygad om att mobbing barn mellan bland annat kan bottnas i samma beteende som en del djurarter har. Ett djur som visar en svaghet eller olikhet blir utstött ur dessa. På samma sätt kan det vara i mobbingsystemet. Alternativt, (vilket redan diskuterats) så kan det vara liknas vid hacksystemet hos höns... fast jag har ingen vidare lust att jämföra människor med höns.

Många diskussioner i ämnet eller. Finns mycket man kan diskutera. Men förstå mig rätt när jag säger att jag är uttjatad på ämnet. =/
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
*pålar Herrr Nils för att få still på den odöde*

Tja, 16-17 hundra talen är ju inte riktigt de områden som folk är riktigt allmänbildade på. De flest rollspelare ser nog 1600-1700 talen som fjöntiga värjor och trikåer och undviker dem till fördel för boffiga tvåhands svärd och rustningar av metall eller cowboys och indianer i vilda västern. Eller vampyraction i 1800 talet.
Det viktiga här är att de undviker trikåer.

De glömmer ju förstås att just 1600 och 1700 talen var sveriges stormakts tid med konstant krig. Om jag inte minns fel så hade sverige från 1600 till 1750 bara 13 års fred.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Ett svar...:S

"Gillar att du inte sticker under stol med att du är en riktig mansgris. =)"

Inte så mycket att dölja övehuvudtaget. Jag har bara, från att vara en väluppfostrad liten fördomsfri jeppe, haft riktigt usla erfarenheter med kvinnor, varför jag blivit väldigt trött på emot 'generella kvinnliga drag' och därför generellt kvinnor som personer. Undantag finns givetvis, och jag uppskattar att jag kan umgås med ungefär var trettionde kvinna utan att bli irriterad på hur de beter sej. Detta betyder dock inte att jag är otrevlig emot de andra 29, men jag skulle nog inte kunna tänka mej att bli kompis/vän/partner med någon av dessa. (mitt kärleksliv är inte det bästa alla gånger, undrar varför?)

I övrig är jag ungefär(personlighetsmässigt) ganska precis som alla kvinnor(med en två, tre undantag) säger att en man ska vara(snäll, förstående, bra lyssnare, trogen som en jävla boxerterrier etc. etc.). Jag har dock på senare tid börjat tro att allt det där bara är skitsnack... från en övervägande majoritet kvinnor iallafall...

"#Men jag är jävligt osäker på om det spelar någon roll ifall en kvinna eller man skriver... NÅGOT!#Jag håller delvis med dig, även om du faktiskt lyckas motbevisa dig själv i det du skriver sedan."

Men sedan motbevisar jag min egen motbevisning...ehh... Lagen om dubbel negation, vetu!/images/icons/smile.gif

"#Fler tjejer kommer utan tvekan bli intresserade av att rollspelet ar skrivit helt av kvinnor. Vilket snarare säger mer om hur tjejer generellt fungerar än hur rollspelsvälden är uppbyggd...?#
Jag tror samma klyscha skulle gå att använda på vilken man som helst om vi vänder på det. De flesta människor följer strömmen, enligt min mening har det att göra med att vi är enkla flockdjur i grunden."


Jupp, kommentaren var faktiskt ingenting vänt emot just kvinnor(jag är lika förvånad som du/images/icons/wink.gif!).
Människan är flockdjur, och att vara 'mainstream' är naturligt för människan. Jag tror att, i det här sammanhanget, är det snarare en fråga om ett deltagande... låt mej förklara... genom att säga att ett rollspel är gjort helt av kvinnor kommer flera kvinnor tänka ungefär "Wow, äntligen har VI gjort ett rollspel..." VI avser då kvinnor som grupp. Sedan kommer flockgrejen in på den ledden, men med lite avstånd från den 'manliga flocken'... Nåja, mina åsikter...

"Nåja, dina fotnötter är söta, om jag inte håller med på allt i dem, dessutom så bråkar ju forskarna fortfarande om vad och hur vi var förr och vad som följer med av det naturliga arvet. Men att skylla på årmiljoners process innebär inte att vi behöver vara som vi var för 100 000 år sedan?"

Ja, dessa beteenden är bekräftade idag, och sedan har man byggt på bakgrunden efterhand... Man snubblade på denna lilla upptäckt när man kollade hur hjärnan reagerade på musik... eh... ja...
Det var 40 000 år sedan vi blev Homo Sapiens, och sedan dess har vi ju inte utvecklats så mycket... Det är ganska precis samma grej som tidigare nämnda 'flockinstinkt', eller hur?
Min lilla fotnot var inte alls menad som att 'kvinnor gör så, män gör så!' utan snare 'kvinnor är bättre lagda att göra så, vice versa.'
Men som jag sa(tror jag) är dessa skillnader så små att de bara mixar med statistiken lite, på stora skalor. Det är ju inte som om vilken kvinna som hellst är garanterat mer empatisk än en man, eller hur?

"Så var vi där i alla fall... jag hoppas du inte tar illa upp."

För vadå? Numera krävs det ganska mycket mer för att jag ska ta illa upp, hördu! Kom tillbaka när du har något bättre att komma med!/images/icons/wink.gif hehe...

"Jag har hört och sett så mycket om hur hårda och grymma män har varit genom tidernas lopp, men det har ju inget att göra med hur vi (ni och jag) är idag."

You go girl!/images/icons/laugh.gif
Jag tror att du mer eller mindre summerat hela min syn på världen i stort och vard som är fel i den. Att sota för någon annans misstag anser jag helt enkelt är fel! Däremot kan vi män vara elaka idag åxå, men männen försöker extremt sällan sätta käppar i hjulen för kvinnor(medvetet)...

"Vad det gäller min signatur så har den ju lika mycket att göra med kvinna som man. Översatt till svenska... det är bara en tunn linje mellan människa och djur..."

Däremot kan man ju undra hur mycket av min lilla observation som var seriöst menad.../images/icons/smile.gif... Däremot är det just sådana grejer som vissa kvinnor har försökt kansta i ansiktet på mej otaliga gånger..."Män är ju som djur, de är kåta hela tiden ju! Och inte gör de något åt det!". Det är inte som om män har något val! Åttio män av hundra skulle förr eller senare, bokstavligen, förlora förståndet om de inte hade sex inom en viss period av tid(olika för vad individ, vanligtvis emellan fem och femton år). Men innan dess skulle de göra vad som hellst för sex. Det är inte att fängelsefilmer innehåller extrema akter av 'manlig vänskap' för att fångarna tycker det är så tufft! "Sjömannsyndromet", kallas detta...

Nu har jag drivit ifrån ämnet litegrann igen!/images/icons/blush.gif
Sorry
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tösaspel

"Fast det finns ju andra damer som kan skriva så varför ska jag bekymra mig... det finns alltid någon annan som kan bättre..."

Salig mor min hade en skylt på sitt kontor: "Bruka den begåvning som du har fått. Skogen skulle vara mycket tyst om bara de fåglar sjöng som sjöng vackrast."

Och jävlar vad rätt hon hade. Västmark skulle inte ens finnas till om jag tänkte som du. "Det finns alltid någon annan som kan bättre" är kontraproduktivt. "Jag kan visst!" är mer i min smak.

Och handen på levern, vem faen bryr sig om någon annan är bättre? Det är känslan "Waow! Det här har jag gjort" som är det drivande för mig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
*måste ha missat hjärtat*

Du behöver icke predika för de omvända.
Som fäktare, Dumas fantast och en person som tyckte att den danska serien "snapphanarna" var den coolaste danska serien någonsin så gillar jag 1600-1700 talet...starkt.

Fast å andra sidan. Visst FINNS det en hel del folk som gillar 1600 talet. Fast då "de tre musketörerna" eller något piratinspirerat så som "Monkey Island-the RPG", "Sea Dogs" eller "Carribian"(eller gud förbjude den evigt förbannade "havets fasor" till DoD), så det räknas nog inte.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tänk possitivt !!

Stå på dig !!!!!!!!!
Jag tycker att din idé är skitbra !!!!!!!
Hoppas att du får ihop en grupp & får fram nått !
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Tösaspel

Ja mäster. Givetvis mäster. *bugar djupt*

Kan det hända att jag var en smula ironisk. Kan det hända att jag tyckte som jag tyckte eftersom jag blivit överkörd av alla. Kan det hända att maken tillbringade nära tre timmar att prata ner en mycket arg och agiterad hustru i går kväll. Kan det hända att damen här drivs av ett självförtroende som senast för ca 2 månader sedan var i botten och kan det hända att damen tog illa upp - trots vad hon säger i alla uttalanden?

Det är halva sanningen, den hela sanningen är att jag har funderat på att sluta spela rollspel helt och hållet - men samtidigt vill en del av mig hemskt gärna göra ett rollspel utan att folk totalkör det i botten. Jag blev skrämd av responsen helt enkelt. Kanske jag smyger ut i ett bakrum någonstans och skriver ihop ett spel för mig själv när jag har ork. Men just nu så får mitt arbete med ett galleri komma i första hand.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
OT Apropå genusdiskussioner

så kanske det här uppsnappade från Elfwoods Woodchat kan vara en tanke i röran. Den här diskussionen började med att en dam konstaterade att man på Marvel antagligen har samma synsätt på kvinnliga artister som för 15 år sedan. Dvs lagom att ha till växeltelefonister eller liknande. Kanske har fantasykonsten påverkat vårt synsätt på hur ett rollspel ska hantera kvinnor?!

#####There's also Rowena, (about who's work I am pretty ambivalent) and of course
I worship Olivia, and there's a few fairly respectable commercial wildlife
artists, but the commercial art scene does seem to be largely dominated by
men. I dunno why, really. I'd like to think that it was mere coincidence.

On the other hand, bear in mind that much of the pinnacle of the fantasy art
field, at the moment, assuming that you consider it people like Whelan,
Vallejo, Sweet, etc, are pretty damn old, (i.e. over fifty. Hey, I'm 25, I
get to consider that old for another few years yet.) Same with wildlife
art--people like Brenders and Bateman are in their sixties and seventies.
Half of the classic pin-up artists have passed this mortal coil already.
Which means that when that particular generation was growing up, women still
were the subject of fairly massive discrimination, and a lot of the women
who might have become artists probably got funnelled into the "Oh, Mary Ann,
you paint so nicely! Why don't you do crafts?" or, given that seventies
fantasy art was largely naked women clinging to naked barbarian ankles,
might find their feminist ideas rather compromised by t'whole affair. So I
can see how it might take a generation before you get an even distribution
of women at the top of the commercial fantasy art field, even assuming that
all discrimination has ended. And hey, it probably hasn't, completely. But
since most of us girls nowadays grew up with Barbies that had little doctor
outfits, so that we believed we could by god be whatever we wanted (provided
we were improbably proportioned and had no genitalia) I think we'll start to
see a shift in ten or twenty years, as we come into our own.

I remember one of the really weird things that my mother told me--she's a
brilliant artist--was that when she went to college, her parents assumed
that the money spent for college was okay, because it meant she would marry
a wealthier class of husband, and when she married a naval officer, that was
fantastic. She mentioned it in one of those off-the-cuff statements that
showed just how matter-of-fact and accepted the idea was, and I've always
sort've boggled at the notion that one generation ago, we have people--and
not bad people, not deep south hillbillies, or rabidly fundamentalist
weirdos, but good, well-meaning, hardworking, decent people--who assume that
the main purpose for educating women is so that she can land a better
husband. Anyway, she eventually went into art, but it took her a long time
to realize that she could do something herself, and be known for it, rather
than merely arranging to marry higher up the food chain. If you ask me,
that's what killed that generation of female artists, not reluctance to give
them work from the publishers.

Annnnyway.

Peace!

Ursula Vernon######

Men vad vet jag, jag är ju bara en kvinna.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Ett svar...:S

Apropå din kvinnosyn så förstår jag dig. Men ge inte upp, rätt var det är kommer rätta kvinnan på plats. =) (madam silvers rådshörna har slagit till igen)
Som person gör du ju helt rätt, jag kan klanta mig suveränt i frågan och vara ruskigt ohyffsad mot vissa män (och kvinnor) Men det har inte med det hela att göra - fast... det gör det ju. Hur du aggerar mot andra beror ju av hur andra aggerat mot dig. Vilket genast för mig tillbaka till en kommentar ur ett rollspel "Du blir som dem du umgås med, därför umgås inte" Vet inte om detär korrekt citerat och om någon känner igen den kommentaren så får ni gärna rätta mig.

Hatar lagar om dubbel negation men använder dem gärna själv. =)

Flockdjur är vi, frågan är bara hur stor flock vi är avpassad efter och om vi har bakgrund som tex lejon där det rör sig om familjegrupper eller om vi hör till större flockar. S##t samma. Vi har båda rätt, jag är helt böjd att hålla med om att män och kvinnor bildar små grupper... Att sedan alla håller med i vilken grupp som helst är ju för den högre önskan att tillhöra en grupp och inte vara utanför...

Jag sa ju att jag avskyr statistik. =) Varför. Jo för med statistik kan du i princip bevisa vad som helst. Det hela hänger på hur du tar ut din undersökningsgrupp. Hur du ställer frågor (i det fall det rör sig om en sådan undersökning) och hur du sammanställer resultatet. Jag tror en duktig figur kan bevisa vad som helst vad det gäller människans ursprung. Därför är jag smått allergisk mot statistik.

Gillar heller inte att sota för andras misstag, eller för all del, se andra dömmas för andras historiska misstag. Det finns människor av alla sorter och däribland finns antagligen en rad snäll rara kvinnor och män, ett antal ohyggligt elaka och porrfixerade män, ett antal ohyggligt misshandlade kvinnor för att inte tala om de misshandlade männen. Alltså tycker jag vi bordlägger ärendet innan jag kommer in på kvinnomisshandel ordentligt. =)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gnäll

Men någonting är ju helt klart annorlunda eftersom det inte finns lika andel män och kvinnor i hobbyn eller hur?

Inte nödvändigtvis något i rollspelen. Det kan t.ex vara en kvardröjande effekt av att det är mest pojkar som utövar hobbyn. En flicka som funderar på att börja spela möts av problemet att hon ses som något konstigt och avvikande (även om det är positivt menat).

M.a.o: fanns det mycket flickor som spelade skulle fler flickor ha lätt att börja spela. Moment 22 baklänges :)

För att citera ungefär vad Lady sa i en tidigare diskussion: "Rollspel är skapade av män till män". Det stämmer nog väldigt bra. Jag tror att många rollspelsskapare faktiskt siktar in sig på målgruppen "pojkar/unga män". Och den skiljer sig nog lite från kvinnor.

Jag tror rollspelsskapare, i den mån de faktiskt siktar på en målgrupp och inte bara publicerar det de själva tycker bäst om, siktar även på flickorna. Hittar du en enda rollspelsskapare som inte gärna skulle se mer flickor i hobbyn så är du duktig :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gnäll

Dessutom håller jag med dig att debatten om kön är väldigt ointressant. Det enda intresset jag har i det hela är att jag gärna ser fler kvinnor som spelare.

Jo, det vore trevligt... Jag skulle i.o.f.s. gärna se fler människor över huvud taget som spelare. Om de sedan är män eller kvinnor gör mig mindre :)

Men jag vill envisas med att det visst finns skillnader mellan könen utöver dem rent fysiska... att dem skillnaderna bottnar i miljö och uppfostran skiter jag i - men ibland är jag rätt trött på det "starka" könets fasoner. Det är tråkigt att bli överkörd stup i kvarten bara för att man inte har xxxxx.

Ah, men kvinnor har ju i.a.f. XX... det är därför de lever längre :gremwink:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
målgrupp

för rollspel är jag lite osäker över. Men jag är rätt övertygad att även om konstruktören tänker på kvinnliga spelare så framgår det inte alltid av layout och inriktning. Men det är jag med mina dumma förutfattade meningar. Men jag håller med om att det mesta i rollspelsväg som skapas med största sannolikhet baseras på intresset hos konstruktören - kanske inte lika mycket på vad som säljs bäst etc. eller vem som kommer köpa spelet.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Är jag omanlig?

jag misstänker att de flesta killar tycker att 16-1700-tal verkar fjantigt

Det är just den tidsperioden (och 1500-tal) som jag ser som det intressantaste för rollspel. Det är också ungefär den tidsperioden jag siktar på med mitt egna spel.
 
Top