Nekromanti Rollspelande damer med konstruktionsintresse

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ett svar...:S

Jag bekämpar denna "mainstream"-tanke för att alla individer skall ha en chans i tex. en miljö som skolan, som i sig är ett verkligt mästerverk i att styra individer...

Jo, men samhället (inkl. skolan) är gjort för att vara bra för samhället, inte för de individuella djuren som befolkar det. Vi är anpassade för att vara stenåldersmänskor - vilket vi ju har varit i 99% av artens historia - inte för att sitta i skolbänkar och kontorsskrubbar.

Angående skolan ligger fö vår förmåga till teoretisk inlärning på en all-time low omkring den ålder då stenåldersmänniskan hade fullt upp med att bryta sig loss och bli självständig, skaffa partner och bygga upp sin egen hydda och sociala krets - den ålder då vi sitter och trugar oss igenom högstadiet... och tycker att föräldrarna är pucko, har sex på hjärnan, vill stanna ute hela natten och umgås i gäng. See a connection?

Det behövs alltså inte många generationer när det gäller miljö och så vidare,

Det behövs bara en - om omvärlden förändras kan generation #2 växa upp med en helt annan världsbild än vad generation #1 gjorde, vilket generationsklyftor i invandrarfamiljer är ett bra exempel på. Min farsa (född på 20-talet och uppväxt med hungersnöd om hörnet) avslutar än idag varje middag med orden "Så, vi fick oss då mat idag också!"; han har noll förståelse för djurrättsaktivister som vill att man ska låta bli att äta sånt som går att äta.

Men det är ju just för att sånt inte är biologiskt som sånt inte förs vidare, utan lärs om på nytt av varje generation. Drifterna att stöta ut svaga flockmedlemmar (mobbing) eller kriga mot domdär i fiendegrottan (upplopp i Göteborg, fotbolls-VM) har däremot en helt annan förmåga att stanna kvar långt efter att miljön har ändrats.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Är jag omanlig?

Nej, du (förutsatt att det stämmer att de flesta killar inte gillar 16-1700-tal) ligger bara utanför genomsnittet. Det är inte mer "omanligt" än att vara några centimeter längre eller kortare än den manliga genomsnittslängden.

Men att det finns längre och kortare individer betyder inte att det inte finns ett genomsnitt.

--
Åke
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
T-shirt-tryck

"Hur roligt är det med en töja med reklamtryck på ett utländsktspråk egentligen."

Hallå där! Jag lever fan för sådana t-shirts!
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Gnäll

Det kan t.ex vara en kvardröjande effekt av att det är mest pojkar som utövar hobbyn.

Det tror jag inte. I så fall skulle den effekten ha börjat spricka rejält redan för länge sedan, rollspel har trots allt funnits ett tag nu.

Många killar som spelar har problem med att ens lyckas locka in sin flickvän/fru i hobbyn (jag har aldrig lyckats i alla fall). Och om de väl prövar så är det många som aldrig fortsätter.

fanns det mycket flickor som spelade skulle fler flickor ha lätt att börja spela

Räcker inte som förklaring. När rollspel introducerades så var det nytt för alla och det fanns inga gamla spelare som drog in de nya. Dock såg man överallt att det var killar som plockade upp rollspelen och satte igång. Ofta helt från 0 kunskap om vad det ens handlade om (så var det i alla fall för mig och mina kompisar). Tjejer verkade aldrig fastna för det på samma sätt. Varför inte? Jag tror det var för att rollspelen helt enkelt var inriktade på målgruppen killar. Och inget (eller väldigt lite) har egentligen förändrats sen dess. Det är fortfarande män/killar som gör spelen och målgruppen är pojkar/unga män.

Det finns givetvis undantag och kanske är det så att förändring är på väg. Det finns vissa spel som börjar sticka upp och inte riktigt har samma målgrupp som tidigare. Ta t.ex. Baron von Münchausen (eller hur det nu stavas) av Hogshead. Det är typiskt en uppstickare som bryter mönstret. Sen att det finns en mängd traditionella spelare som genast protesterar att det inte är ett "riktigt" rollspel är väl ett tydligt tecken på att det verkligen är nyskapande.

Jag tror rollspelsvärlden skulle behöva en mindre revolution. På sätt och vis har hobbyn stagnerat något. Det mesta som händer är bara nya versioner av gamla spel (Rolemaster, DnD 3ed, d20 Starwars, d20 CoC, etc.). Och de är såpass lama att de inte siktar på nya målgrupper utan endast försöker ta ett hårdare grepp om huvudmålgruppen: unga män/pojkar.

Ett par nyskapande spel som siktar sig på nya målgrupper skulle verkligen kunna betyda ett uppsving för hobbyn. Tyvärr är jag själv en alldeles för konservativ och traditionsbunden spelare för att kunna skapa något sådant. Jag (och jag tror många fler med mig) sitter fast i gamla mönster. Därför skulle jag verkligen välkomna initiativ som rollspel gjorda av kvinnor för kvinnor. Det skulle kunna vara något som lyckades bryta mönstret.

Därför är jag också mycket positiv till alla nya spel som unga spelare gör och lägger upp på nätet. De har kanske inte fastnat i mönstret som de äldre och de kan kanske komma på något nytt.

Jag tror rollspelsskapare, i den mån de faktiskt siktar på en målgrupp och inte bara publicerar det de själva tycker bäst om, siktar även på flickorna. Hittar du en enda rollspelsskapare som inte gärna skulle se mer flickor i hobbyn så är du duktig :gremsmile:

Det är en STOR skillnad på vad de skulle vilja ha i hobbyn och vad de siktar på när de gör spelen. De flesta konstruktörer siktar på den målgrupp som de kan identifiera sig med och som det är lättast att skriva och sälja till. Alla säger att de vill ha mer flickor i hobbyn men det är ingen som verkligen riktar sig till dem.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gnäll

Det tror jag inte. I så fall skulle den effekten ha börjat spricka rejält redan för länge sedan, rollspel har trots allt funnits ett tag nu.

Varför det? Eventuella effekter av att det är mest pojkar i spelet borde kvarstå så länge som det är mest pojkar i spelet.

Många killar som spelar har problem med att ens lyckas locka in sin flickvän/fru i hobbyn (jag har aldrig lyckats i alla fall). Och om de väl prövar så är det många som aldrig fortsätter.

Jag föreställer mig att det är ännu svårare att börja som "Xs medsläpade flickvän" än som ensam flicka intresserad av att börja spela på eget initiativ.

Räcker inte som förklaring. När rollspel introducerades så var det nytt för alla och det fanns inga gamla spelare som drog in de nya.

Dock var det besläktat (i folks ögon) med taktikspel, miniatyrer och dylikt; vilket också var ett pojkdominerat område (och som nog har förblivit det i än större utsträckning än rollspelen).

Ofta helt från 0 kunskap om vad det ens handlade om (så var det i alla fall för mig och mina kompisar). Tjejer verkade aldrig fastna för det på samma sätt. Varför inte? Jag tror det var för att rollspelen helt enkelt var inriktade på målgruppen killar.

Jag skyller på könsrollerna. Det passar som sysselsättning bättre in på vad folk förväntar sig att pojkar skall syssla med än vad folk förväntar sig av flickor. Det säger IMHO mer om dumheter i vår kultur än saker i spelen som i sig är bättre anpassade för män.

Jag tror rollspelsvärlden skulle behöva en mindre revolution. På sätt och vis har hobbyn stagnerat något. Det mesta som händer är bara nya versioner av gamla spel (Rolemaster, DnD 3ed, d20 Starwars, d20 CoC, etc.). Och de är såpass lama att de inte siktar på nya målgrupper utan endast försöker ta ett hårdare grepp om huvudmålgruppen: unga män/pojkar.

Jag håller inte med. D&D3 har t.ex. gjort definitiva ansträngningar för att göra spelet mer kvinnovänligt; med jämnade fördelning av illustrationer, fler flickor i exemplen o.s.v. Jag ser snarare ett generellt problem i form av att spel verkar produceras huvudsakligen för folk som redan spelar rollspel sedan länge. Det är högst ovanligt att spel i sitt grundutförande vänder sig till direkta nybörjare numera; pojkar _eller_ flickor...

Jag håller heller inte med om att hobbyn stagnerat. Självklart kommer det nya versioner av gamla spel (även om jag inte skulle vilja kalla vare sig D20 SW eller D20 CoC för nya versioner av sina respektive spel; snarare nya versioner av D&D i en annan setting ) men det kommer också nya saker. De är inte lika synliga som de gamla jättarna men de finns där :)

Ett par nyskapande spel som siktar sig på nya målgrupper skulle verkligen kunna betyda ett uppsving för hobbyn.

IMHO skulle ett ganska traditionerligt spel som verkligen är anpassat efter målgruppen "nybörjare" innebära ett uppsving för hobbyn. :)

Det är en STOR skillnad på vad de skulle vilja ha i hobbyn och vad de siktar på när de gör spelen. De flesta konstruktörer siktar på den målgrupp som de kan identifiera sig med och som det är lättast att skriva och sälja till. Alla säger att de vill ha mer flickor i hobbyn men det är ingen som verkligen riktar sig till dem.

Det innebär ju att viljan finns men att kompetensen saknas. svårt läge... :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: målgrupp

Hmm... det är i.o.f.s. ett argument för spelskapargrupper bestående enbart av kvinnor. De kommer då (som alla andra) sikta på sig själva som målgrupp. Nu tror jag i.o.f.s. inte att resultatet blir så enormt annorlunda men jag kan ju ha fel.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ett svar...:S

a) varför hon känner sig som om hon sitter i skolbänken och inte i tyckarbåset

Um... Den kvasi-akademiska debattnivån, gissar jag. Själv är jag härdad av åratal av debatter mot Nightowl på Lancelot-listan; man lär sig att bli seg som läder och armera vartenda ord om man vill överleva en dust med honom.

b) varför det tycks som om det inte bara är kvinnor som alltid ska ha rätt*

Oräkneliga män har byggt sina karriärer på att se till att alltid ha rätt - se bara på Jonas Birgersson. (-:

--
Åke
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Gnäll

Varför det? Eventuella effekter av att det är mest pojkar i spelet borde kvarstå så länge som det är mest pojkar i spelet.

Varför det? Om det vore så skulle samhället se helt annorlunda ut. För det skulle betyda att det är omöjligt att bryta en grupps dominans inom något område. Trots att området är anpassat för flera grupper.

Jag ser det inte så. Jag tycker verkligheten talar emot det. Kolla t.ex. på musik, det finns många olika typer av grupper som är populära och de växlar. Det är en dynamisk marknad som riktar sig på många målgrupper.

Rollspel är tyvärr idag en statisk marknad som endast riktar sig på en målgrupp (lite överdrivet). Det finns bara en typ av "musikgrupper" i rollsspel nämligen manliga konstruktörer (återigen överdrivet, det finns duktiga kvinnor också , men de är en mycket liten minoritet) runt en viss ålder (men åldersvariationen växer i takt med att hobbyn blir äldre). Det finns också bara en typ av målgrupp nämligen pojkar/unga män (även om åldersvariationen växer).

Tänk om musik skulle göras på samma sätt? Endast en typ av grupper existerar och man siktar endast på en målgrupp. Det skulle bli en stagnerad och något trist marknad. Och det är där rollspelen ligger idag enligt min åsikt.

Det passar som sysselsättning bättre in på vad folk förväntar sig att pojkar skall syssla med än vad folk förväntar sig av flickor.

Vem förväntar sig att pojkar ska spela rollspel (förutom rollspelskonstruktörer)? De flesta är väl emot det? Det finns inget "kulturellt tryck" på killar att börja spela.

Jag håller inte med. D&D3 har t.ex. gjort definitiva ansträngningar för att göra spelet mer kvinnovänligt; med jämnade fördelning av illustrationer, fler flickor i exemplen o.s.v.

Man har gjort det mindre stötande möjligtvis. Sen om DnD är kvinnoanpassat kan ju inte jag svara på /images/icons/smile.gif. Det borde man kunna se på andelen kvinnor som spelar DnD. Om den är märkbart större än det var i ADD så har man tagit ett steg i rätt riktning. Men det är inga siffror som jag känner till. Jag bara antar är att andelen kvinnor fortfarande inte är stor.

Jag ser snarare ett generellt problem i form av att spel verkar produceras huvudsakligen för folk som redan spelar rollspel sedan länge. Det är högst ovanligt att spel i sitt grundutförande vänder sig till direkta nybörjare numera

Det är en helt annan fråga och jag håller helt med dig om att nybörjarspel skulle behövas. Det har diskuterats i någon annan tråd.

men det kommer också nya saker. De är inte lika synliga som de gamla jättarna men de finns där :gremsmile:

Det finns undantag och det är därför som jag misstänker att det skulle kunna ske något snart. Men faktum är att det hänt otroligt lite på rollspelsmarknaden de senaste åren (IMHO). De flesta nya spel jag har sett trampar i de gamlas spår. Det kommer på tok för mycket nya versioner som endast går små modifikationer. Iof är det ju också utveckling som behövs men då och då behövs lite större språng i utvecklingen. Det är sprången som saknas just nu. Men kanske är det lugnet före stormen...

Det innebär ju att viljan finns men att kompetensen saknas.

Nja, snarare att önskningar finns men inte viljan. Ingen vill ta risken och satsa på en (för nuvarande) mindre målgrupp.

Men visst finns det ett kompetenshinder också. Det är "lätt" att göra ett spel till pojkar. Det har gjorts så många att det är bara att göra om samma sak och ändra lite på förpackningen. Det är därför som det vore intressant med spel som är gjorde av kvinnor till kvinnor. Ny typ av konstruktörsgrupp med ny målgrupp. Antagligen svårt att lyckas att bryta sig ur det historiska mönstret men med tillräckligt många försök så kanske det går /images/icons/smile.gif.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gnäll

Varför det? Om det vore så skulle samhället se helt annorlunda ut. För det skulle betyda att det är omöjligt att bryta en grupps dominans inom något område. Trots att området är anpassat för flera grupper.

Inte omöjligt; bara att det är svårt och tar tid. Att det går långsammare i början och snabbare när man uppnår en kritisk massa s.a.s.

Det jag menar med att påverkan borde kvarstå är att om det till en början är svårt för flickor att ta sig in i område X för att detta är mycket mansdominerat så kommer det _förbli_ svårt för flickor att ta sig in i område X så länge det är mansdominerat, om allt annat förblir ekvivalent. Det finns inget som säger att en dylik påverkan försvinner av sig själv med tiden. Snarare tvärtom. Ju längre ett område _varit_ mansdominerat desto hårdare är det nog att bryta detta (eftersom det i någon mening handlar om hur folk upplever området snarare än hur det egentligen är).

Nu är det kanske inte så att detta är den _enda_ förklaringen till varför det är så få flickor inom rollspel... däremot tycker jag det är en intressant faktor...

Rollspel är tyvärr idag en statisk marknad som endast riktar sig på en målgrupp (lite överdrivet). Det finns bara en typ av "musikgrupper" i rollsspel nämligen manliga konstruktörer (återigen överdrivet, det finns duktiga kvinnor också , men de är en mycket liten minoritet) runt en viss ålder (men åldersvariationen växer i takt med att hobbyn blir äldre). Det finns också bara en typ av målgrupp nämligen pojkar/unga män (även om åldersvariationen växer).

Det är mer än litet överdrivet. Det är litet nog knepigt att försvara att D&D3e skulle ha ungefär samma målgrupp som Castle Falkenstein. Playelf riktar sig knappast till samma personer som GURPS. O.s.v..

Pojkar/unga män, d.v.s. 13-35 eller hur åldersvariationen kan se ut numera är f.ö. en så enormt bred målgrupp att det är svårt att kalla det att "sikta" om man har den i åtanke.

Jag tvivlar också på att någon producent av rollspel medvetet gör ett designval för att utesluta flickor ur sin målgrupp, snarare tvärtom (efter bästa förmåga). ... det har jag nog redan sagt i.o.f.s. :)

Vem förväntar sig att pojkar ska spela rollspel (förutom rollspelskonstruktörer)? De flesta är väl emot det? Det finns inget "kulturellt tryck" på killar att börja spela.

Det kulturella trycket, i min föreställningsvärld, var snarare _mot_ flickor att börja spela än _för_ pojkar. Mera rättvisande kan man nog säga att det finns kulturellt tryck mot både pojkar och flickor men att det är mindre mot pojkar. Bl.a. (för att återknyta litegrann) för att det finns fler spelande pojkar.

Man har gjort det mindre stötande möjligtvis. Sen om DnD är kvinnoanpassat kan ju inte jag svara på . Det borde man kunna se på andelen kvinnor som spelar DnD. Om den är märkbart större än det var i ADD så har man tagit ett steg i rätt riktning. Men det är inga siffror som jag känner till. Jag bara antar är att andelen kvinnor fortfarande inte är stor.

Mjo, det är skillnaden mellan att försöka och att lyckas. Som någon skrev i en komisk kolumn om flickor i rollspel: Om rollspelare vetat vad flickor vill ha så skulle de inte behövt låtsas att vara alver de senaste tio åren :)

Det är en helt annan fråga och jag håller helt med dig om att nybörjarspel skulle behövas. Det har diskuterats i någon annan tråd.

Jag tyckte det talade litet emot din idé om att alla skulle sikta på målgruppen unga män... nevermind...

Det finns undantag och det är därför som jag misstänker att det skulle kunna ske något snart. Men faktum är att det hänt otroligt lite på rollspelsmarknaden de senaste åren (IMHO). De flesta nya spel jag har sett trampar i de gamlas spår. Det kommer på tok för mycket nya versioner som endast går små modifikationer. Iof är det ju också utveckling som behövs men då och då behövs lite större språng i utvecklingen. Det är sprången som saknas just nu. Men kanske är det lugnet före stormen...

Jag kan hålla med litet faktiskt... Det är väl D20-helvetet som ligger litet som ett drivankare för vettig utveckling. (baserat må mina åsikter om D20s bristande vettighet naturligtvis :)

Nja, snarare att önskningar finns men inte viljan. Ingen vill ta risken och satsa på en (för nuvarande) mindre målgrupp.

MJo, det låter faktist obehagligt rimligt. I.o.f.s. för att råda bot på det behöver man bara (ehm :gremsmile: locka mer nybörjare i största allmänhet. Blir rollspel lönsammare så kommer det finnas mer utrymme för risktagande :)

Men visst finns det ett kompetenshinder också. Det är "lätt" att göra ett spel till pojkar. Det har gjorts så många att det är bara att göra om samma sak och ändra lite på förpackningen. Det är därför som det vore intressant med spel som är gjorde av kvinnor till kvinnor. Ny typ av konstruktörsgrupp med ny målgrupp. Antagligen svårt att lyckas att bryta sig ur det historiska mönstret men med tillräckligt många försök så kanske det går

I.o.f.s. ser jag inte varför flickor som rollspelar nu och uppenbarligen dragits av det som redan finns på marknaden skulle ha lättare att skapa spel för flickor som inte intresseras av samma saker. De har ju samma problem som pojkarna; skapa ett spel för en grupp som inte delar deras intresse för det som redan finns :gremsmile:
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Gnäll

Det är mer än litet överdrivet. Det är litet nog knepigt att försvara att D&D3e skulle ha ungefär samma målgrupp som Castle Falkenstein. Playelf riktar sig knappast till samma personer som GURPS. O.s.v..

De har i princip samma målgrupp. Möjligtvis med en del skillnad i spelerfarenhet och ålder på spelarna. Men de rör sig alla i pojkar/unga män kategorin. Sen har vissa av spelen (playelf?) nischat sig ännu hårdare inom målgruppen.

Castle Falkenstein är ett spel jag inte har bekantat mig med. Men jag har fått för mig att den är lite av en uppstickare som bryter mönstret. Borde ta och kolla in det...

Jag tvivlar också på att någon producent av rollspel medvetet gör ett designval för att utesluta flickor ur sin målgrupp

Man utesluter väl aldrig någon målgrupp från en produkt? Det finns väl ingen musikgrupp som säger: "Om du är över 20 så får du inte köpa våra skivor"?

"Det är en helt annan fråga och jag håller helt med dig om att nybörjarspel skulle behövas. Det har diskuterats i någon annan tråd."

Jag tyckte det talade litet emot din idé om att alla skulle sikta på målgruppen unga män... nevermind...


Faktiskt inte. De flesta spelkonstruktörer verkar anta att nya spelare raggas in i grupper med existerande spelare (ett vettigt antagande iof). Detta gör att man inte behöver skriva något utpräglat nybörjarspel utan man kan hela tiden sikta på de som redan är invigda. Det är ju främst SL som behöver kunna reglerna och om han redan spelat med andra så betyder det att han vet vad rollspel är och hur det i grunden fungerar.

Men nybörjarrollspel menar jag spel som skulle kunna plockas upp av en grupp bestående av endast nybörjare. Det är dock en sällsynt företeelse tror jag (iof kanske pga bristen på nybörjarrollspel). Men jag tycker det vore intressant om det kom ut något sådant (iof finns det kanske ett par). Det skulle ju kunna hjälpa även för att få in kvinnor även om jag tror att det spelar en mindre roll.

MJo, det låter faktist obehagligt rimligt. I.o.f.s. för att råda bot på det behöver man bara (ehm :gremsmile: locka mer nybörjare i största allmänhet. Blir rollspel lönsammare så kommer det finnas mer utrymme för risktagande :gremsmile:

Håller med dig. Men jag tycker det är helt OK om det redan börjar skissas på spel mot nya grupper. Min tanke var inte att de skulle bli någon ny DnD eller liknande utan något mycket mindre. Förhoppningsvis skulle såna initiativ kunna locka mer folk från de mindre grupperna och därmed ge en bas för större satsningar. Någonstans måste man ju börja /images/icons/wink.gif.

I.o.f.s. ser jag inte varför flickor som rollspelar nu och uppenbarligen dragits av det som redan finns på marknaden skulle ha lättare att skapa spel för flickor som inte intresseras av samma saker. De har ju samma problem som pojkarna; skapa ett spel för en grupp som inte delar deras intresse för det som redan finns :gremsmile:

Du har en poäng där. Men å andra sidan är det kanske ett steg på vägen åtminstone (på samma sätt som DnD kanske var ett steg i rätt riktning från ADD). Man kanske måste göra det steg för steg. Även om jag helst skulle se ett stort utvecklingssprång, men det kanske är en ouppnålig dröm?

Det skulle nog vara bra för hobbyn om det både satsades på nybörjare allmänt och även på nya målgrupper. Tyvärr ser det lite blekt ut för sådana satsningar. En del av problemet kan ju vara att vinsterna i rollspelsbranschen helt enkelt är för låga vilket gör att det enda som är ekonomiskt försvarsbart är att gå i gamla fotspår.

Det är inget som garanterar att nya satsningar skulle fungera men jag tycker definitivt att det vore något värt att pröva. Alla nya idéer som kan ge lite nytändning till hobbyn och dra till sig nya utövare är värda att testas. Det är nog ingen av oss som i förväg kan säga vad som är den bästa vägen, så varför inte testa dom alla? Detta trots att det finns en massa konservativa gamlingar som gnäller /images/icons/wink.gif.

/Faehrengaust som tycker det är värt en chansning
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: OT Apropå genusdiskussioner

diskussionen började med att en dam konstaterade att man på Marvel antagligen har samma synsätt på kvinnliga artister som för 15 år sedan. Dvs lagom att ha till växeltelefonister eller liknande.

Tja... Det exempel jag minner mig när de har publicerat verk av kvinnliga kreatörer var Louise Simonsons och June Brigmans charmiga "Power Pack", och då blev de anklagade för att vara pedofiler av just såna proffstyckare som brukar komma med omdömen likt det ovan.

I've always sort've boggled at the notion that one generation ago, we have people--and not bad people, not deep south hillbillies, or rabidly fundamentalist weirdos, but good, well-meaning, hardworking, decent people--who assume that the main purpose for educating women is so that she can land a better husband.

Det är det än idag i många länder. I Indien är det mer regel än undantag att medelklasstjejer pluggar upp till universitetsnivå, tar examen, gifter sig på sina akademiska meriter, och blir hemmafruar - som ofta är mer välutbildade än sina förvärvsarbetande män.
(Till saken hör iofs att de tjejer som tar välavlönade jobb efter examen får gott om giftermålsanbud, men de är inte sällan från killar som vill ha en penningtjänande fru så han själv ska slippa jobba. Tyckte det lät rätt mysko när jag hörde det första gången, men det är tydligen ett vanligt förekommande problem för dem.)

--
Åke
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Ett svar...:S OT

Fusk att vara härdad. Men du behöver inte ta ut det på mig som tycker illa om en diskussion när den ger sig iväg på egna äventyr långt ifrån den ursprungliga tråden. Nåja så långt har det kanske inte gått men i alla fall. =) Nightowl är ju också en riktig tuffing så lilla jag har ju ingen chans att hävda min åsikt juh! För att vara riktigt allvarlig så har jag dessutom blivit så heligt förbannad på diskussionen, eftersom den just spårade iväg så långt från vad jag egentligen hade i åtanke - att lura kvinnor in på hobbyn eftersom jag känner mig rätt ensam bland allt manfolk. När man är arg så för man dessutom inte de allra bästa argumenten, man kommer inte på dem då. Jag gjorde dessutom det stora misstaget att ta åt mig och går fortfarande omkring som ett litet åskmoln. (ja så liten jag nu är=( ) Vilket de som var på Absolut spel (Stockholm) i går kväll kanske kan ha uppfattat. (förlåt Örnie)

Men nåja... vilket för mig vidare till Vem Tusan är Jonas Birgersson??????
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jonas Birgersson [OT]

"Men nåja... vilket för mig vidare till Vem Tusan är Jonas Birgersson??????"

Plötsligt känner jag mig som att jag står framför någon med T-shirten "Who the hell is Laura Palmer?", och jag inte kan bestämma mig om personen ifråga verkligen inte vet det eller om personen driver med Twin Peaks...

...så med risken att göra bort mig totalt utifall att LSW bara driver med oss, Jonas Birgersson var före detta boss för Sverok och sedermera grundare för och boss för Bredbandsbolaget, Framtidsfabriken med flera IT-flugor. Han gjorde sig känd som killen som ledde företagsstämmor iklädd shorts och fleece-tröja, och gjorde rätt stora rubriker på att i allmänhet skita i etablerad företagskultur i Sverige. Numera har han en stadig förmögenhet och ledarskap för Framfab2, även om det definitivt inte är lika mycket som under de glada IT-dagarna för ett drygt år sedan.

Inte så illa pinkat för en rollspelare.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Birgersson

Vem Tusan är Jonas Birgersson??????



Tidigare ordförande i Sverok, senare grundare av Framfab och Bredbandsbolaget, och en av Sveriges största IT-gurus fram till dotcom-döden. Mannen som gav fleecetröjan ett ansikte. Driver numera företaget Labs2 i Lund.

Det sket sig ju i slutänden, men han blev mångmiljardär och rikskändis på att övertyga folk om att han hade rätt...

--
Åke, som tycker att Bredbandsbolaget var den klart bästa av ovanstående idéer.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Jonas Birgersson [OT]

Allvarligt jag visste inte . Men så är det nog när man inte är delaktig i SVEROK och aldrig har varit. Jag har inte känt mig som rätt målgrupp... trots Emma... När dessutom det enda sättet att vara med i leken är att vara med i en spelgrupp som är tillräckligt stor etc så ja... då bryr jag mig inte längre. Som en av tre är det ganska dystert...

Men, men, jag håller med om att det inte är så illa för en rollspelare!
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: OT Apropå genusdiskussioner

Vad det gäller den första delen så var damen ifråga en före detta anställd konstnär på Marvel. Hon hamnade så småningom från att ha tecknat delar av Spindeln till att sitta med reklamtecknande om jag förstod det hela rätt. Men det var för 15 år sedan, så man ska nog vara försiktig med vad man säger.

Att det än idag är vanligt i andra länder att ha det så, behöver inte innebära att vi återinför systemet i Svedala, när vi till stor del kommit därifrån. Jag föredrar nog att ha det som vi har idag, fast kanske lite mer jämställt än vi har idag och det åt BÄGGE hållen.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Gnäll

De har i princip samma målgrupp. Möjligtvis med en del skillnad i spelerfarenhet och ålder på spelarna. Men de rör sig alla i pojkar/unga män kategorin. Sen har vissa av spelen (playelf?) nischat sig ännu hårdare inom målgruppen.

Vi får helt enkelt ha olika åsikter där :)

Man utesluter väl aldrig någon målgrupp från en produkt? Det finns väl ingen musikgrupp som säger: "Om du är över 20 så får du inte köpa våra skivor"?

Nej, men däremot kan man fokusera så hårt på en grupp att andra blir lidande. Något spelföretag verkar försöka undvika i möjligaste mån...

Faktiskt inte. De flesta spelkonstruktörer verkar anta att nya spelare raggas in i grupper med existerande spelare (ett vettigt antagande iof). Detta gör att man inte behöver skriva något utpräglat nybörjarspel utan man kan hela tiden sikta på de som redan är invigda. Det är ju främst SL som behöver kunna reglerna och om han redan spelat med andra så betyder det att han vet vad rollspel är och hur det i grunden fungerar.

Det är ett ganska korkat antagande IMHO. Det är förvånandsvärt många som börjar som totala nybörjare (utan hadledning) nu, trots den upprörade bristen på spel för dylika. Det var enormt många fler förr i tiden, när det faktiskt fanns spel avsedda för rena nybörjare. Det är inte en slump att rollspelsboomen i sverige kom under åttiotalet, trots att det funnits rollspel långt innan dess. Folk kunde gå och köpa en box, spela introäventyret (solo), skrapa ihop litet kompisar och spela det medföljande äventyret... sedan vad de i princip igång. Hur gör man idag?

Men nybörjarrollspel menar jag spel som skulle kunna plockas upp av en grupp bestående av endast nybörjare. Det är dock en sällsynt företeelse tror jag (iof kanske pga bristen på nybörjarrollspel). Men jag tycker det vore intressant om det kom ut något sådant (iof finns det kanske ett par). Det skulle ju kunna hjälpa även för att få in kvinnor även om jag tror att det spelar en mindre roll.

Japp, det är en sällsyt företeelse. Det, i mina ögon är starkt kopplat till varför även nybörjare är en relativt sällsynt företeelse.

När det är svårt att börja helt på egen hand spelar naturligtvis den för tillfället regerande könsdominansen inom hobbyn ännu större roll :/

Håller med dig. Men jag tycker det är helt OK om det redan börjar skissas på spel mot nya grupper. Min tanke var inte att de skulle bli någon ny DnD eller liknande utan något mycket mindre. Förhoppningsvis skulle såna initiativ kunna locka mer folk från de mindre grupperna och därmed ge en bas för större satsningar. Någonstans måste man ju börja

Ja, nya spel är alltid kul. Det säger jag inget om...

Du har en poäng där. Men å andra sidan är det kanske ett steg på vägen åtminstone (på samma sätt som DnD kanske var ett steg i rätt riktning från ADD). Man kanske måste göra det steg för steg. Även om jag helst skulle se ett stort utvecklingssprång, men det kanske är en ouppnålig dröm?

Jag tror det är en mindre önskvärd dröm i.a.f... Ett revloutionärt paradigmskifte inom rollspelshobbyn skulle sannolikt lämna majoritetet av dagens utövare bakom sig, gnällandes över hur det gamla sättet var bättre (eller, mer realistiskt, helt enklet fortfarande spelande det de brukar spela). Om den nya paradigmen skulle locka huvudsakligen kvinnor skulle man ha uppnått precis ingenting. I stället för en könsmässigt obalanserad hobby skulle man ha två /images/icons/wink.gif

Jag kanske bara är pessimist :)

Det är inget som garanterar att nya satsningar skulle fungera men jag tycker definitivt att det vore något värt att pröva. Alla nya idéer som kan ge lite nytändning till hobbyn och dra till sig nya utövare är värda att testas. Det är nog ingen av oss som i förväg kan säga vad som är den bästa vägen, så varför inte testa dom alla? Detta trots att det finns en massa konservativa gamlingar som gnäller .

IMHO finns det även en del ganska enkla och uppenbara _gamla_ idéer som skulle kunna ge hobbyn en nytändning; att göra den lätt att börja i (DoD-85).
 
Top