Nekromanti Rollspelande damer med konstruktionsintresse

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Söker rollspelande tjejer/kvinnor/damer/drottningar (öh) som är intresserade av att konstruera ett rollspel av kvinnor för alla! Finns det några intresserade så kan ni nå mig på mail eva.floren@swipnet.se . Eller för all del svara här.

Rollspelet i sig har vare sig bestämd genre än (det hänger på om vi får ihop en grupp), baktanken är att se om ett rollspel producerat/gjort uteslutande av kvinnor dels skiljer sig från de manliga dito (kvalitee eller inriktning!?) och om detta kan locka fler kvinnor att spela rollspel?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Ett stort lycka till!

Det är ett mycket intressant projekt och det vore verkligen kul om den resulterade i ett rollspel.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Wee!

*rodnar* Tack, men det hänger ju på att jag får fatt i några intressenter! Förresten, du brukar väl alltid avråda från rollspelskonstruktion om jag inte minns fel? Jag menar, har rollspelet något nytt i sig? Finns det inte redan? Det är ju iofs dem frågorna jag hoppas få en chans att besvara - om vi nu kommer så långt.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Ett stort lycka till!

Mmm, men äras den som bör, det var ju faktiskt du som fick mig att få ideén juh! Det ska du ha stort tack för. Med lite tur så kanske det blir ett rollspel av det hela också. Med lite nya vinklingar och former än de vanliga rollspelen. I och för sig finns det ju redan rollspel gjorda av damer, eller snarare med damer i konstruktionen. Men jag tror att detta skulle bli rätt unikt eftersom det med jättehopp om att det blir något av, enbart har damer i konstruktioninstansen. Vi måste ju iofs ha en blandad testgrupp för att se om man kommer på skillnader i spelet mot vanliga spel... =) Men det är en senare fråga, om vi nu får igång något.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Wee!

"Förresten, du brukar väl alltid avråda från rollspelskonstruktion om jag inte minns fel?"

Det beror på. Om du kan svara "ja" på någon av följande frågor så avråder jag från att försöka.

1) Jag vill tjäna pengar på rollspel.
2) Mitt rollspel liknar rollspelet yaddayadda fast med yaddayadda och utan yaddayadda.
3) Jag vill göra ett nytt rollspel men jag vet inte vad det ska handla om.

Om det nu finns en könsskillnad i rollspelskonstruerandet så är ju det en tillräckligt unik skillnad för att motivera projektet, i alla fall i initialskedet. Visar det sig att det går att skapa något konkret baserat kring detta så kör vidare.

Och hittar du inte folk, börja på egen kula med en egen idé.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Wee!

På 1 är svaret nej, på 2 så vet jag inte och på 3 så vet jag att jag inte vet och svaret blir ett ja. *ler* Fast ideer har jag och de hänger ju på dem andra om vi är överens.

Jag måste i alla fall ge folk en liten chans att hinna svara innan jag börjar på egen kula. Visserligen började på egen kula för en rackarns tid sedan men i alla fall.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
hm.... tror inte att det blir någon större skillnad, men det skulle kanske vara intressant att se.... låter faktiskt intressant.
anmäler mig frivilligt!!!

men det finns faktiskt rollspel helt konstruerade av kvinnor/flickor/tjejer/brudar/tanter/drottningar....
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kul!

Det är ju.. Ja, du sammanfattar det ju själv så bra:
baktanken är att se om ett rollspel producerat/gjort uteslutande av kvinnor dels skiljer sig från de manliga dito (kvalitee eller inriktning!?) och om detta kan locka fler kvinnor att spela rollspel?

Buss på! /images/icons/smile.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ett stort lycka till!

Bara en liten flagga...

Vi måste ju iofs ha en blandad testgrupp för att se om man kommer på skillnader i spelet mot vanliga spel... =)

Om det ska ses som ett empiriskt experiment i ämnet så finns det dock en faktor ni behöver hålla i minnet - spelet måste ta form naturligt efter vad ni känner för att konstruera. Om ni gör det med en (uttalad eller outtalad) ambition att det ska bli annorlunda för att konstruktörerna är kvinnliga, så blir skillnaden articifiell - ett resultat av den ambitionen istf ett resultat av någon eventuell bakomliggande genusskillnad.

--
Åke
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Ett stort lycka till!

Empiriskt experiment av det slaget är liksom helt omöjligt att genomföra. Det vore som att försöka få fram en helt steril miljö i skallen utan att vara färgad av det som finns omkring en. Men givetvis så måste vi ju jobba från hjärtat och vad vi vill skapa inte utgå från att "skilja" sig från mängden utan bara jobba för att få fram ett rollspel som vi känner för - alltifrån miljö och spelregler till layout. Det är ju inte heller säkert att vi når fram till något, vem vet vilka olika typer av intressen som dyker upp när vi är så få kvinnliga spelare ändå, vi kan ha totalt olika intressesfärer och då kommer vi antagligen inte komma överens.

Jag för min del har ju alltid drömt om olika ideér till rollspel så det kan finnas många käppar i hjulet bara genom att jag har förutfattade meningar och idéer... Men ni märker om det blir något...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul !!

Det låter ju klart intressant att få se ett rollspel av tjejer. Jag tor att vi kommer att få se lite nya vinklar av regler & miljö.
Hoppas att du hittar många som är intresserade !!!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Det är graaeeejt!

Och då menar jag inte Kellogs Corn(y)flakes, utan initiativet till att göra ett kvinnligt rollspel..
Något jag kommer hålla utkik efter, om ni lyckas få igång projektet..
Lycka till, mao..

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar vilka andra rollspel det finns, som gjorts av bara kvinnor
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Ett svar...:S

Ja, I dagens 'liberala' och 'öppna' samhälle så borde jag ju säga att alla dylika projekt är värdens bästa grej, och de är så banbrytande, bara för att de inte är lika motsvarade som alla andra... men det skulle ju inte vara JAG som sade det, eller hur?/images/icons/smile.gif Jag skulle ju bara säga vad som förväntades av mej, för att inte vara en kvinnohatande tok...

Ta inte det här fel, jag är förvisso en omedveten extremsexistis gris/images/icons/oink.gif(jag tycker 'fel', utan att mena någon illa), men jag tycket garanterat att kvinnor borde finnas mer representarade i rollspelsvärlden.

Av princip!

Men jag är jävligt osäker på om det spelar någon roll ifall en kvinna eller man skriver... NÅGOT! Det enda jag kan komma på som skiljer män och kvinnor som författare är att kvinnor och män tänker olika, vilket stämmer.
Faktadravel; Män focuserar till större del på logik och realism än kvinnor, emedan kvinnor har betydligt mer utmärkande empatiska förmågor(pga att hjärnan är uppbyggd si och så, läs fotnot)... att dömma av detta skulle 'manliga' rollspel focusera mer på realism, logik och fakta, emedan kvinliga rollspel skulle vara... ehhh, vad är effekten av att använda empati när man skriver ett rollspel? "Snälla" rollspel?

Nu vet vi ju dock alla att det inte fungerar så, kvinnor och män skriver vanligtvis ganska lika, trots att de beter sej olikt. Läös vilken tidning som hellst, i samtliga kommer man att finna att journalisterna skriver på samma sätt oavsett om de är män eler kvinnor...

Nåja, det här är bara mina egna tankar, och lyssna inte på mej... Det skulle inte jag göra. Din idé hade kanske varit lite mer banbrytande om den kommit för 15 år sedan, men den fyller en funktion, tror jag. Fler tjejer kommer utan tvekan bli intresserade av att rollspelet ar skrivit helt av kvinnor. Vilket snarare säger mer om hur tjejer generellt fungerar än hur rollspelsvälden är uppbyggd...?/images/icons/grin.gif

Nej, inget illa ment, jag är intresserad av hur det blir till slut, om de blir något, ovanstående är bara vad som först flugit in i mitt röriga lilla huvud... Jag tycker att det är bättre att jag är ärlig med dej, än att jag skiver vad du VILL höra... Nothing personal!

/Gods speed!
(och förresten, din signatur är lite stötande, tycker jag/images/icons/smile.gif)

Och till alla ni på forumet; Jaaaaaaaa, jag är en gaggig, klagande liten kärring(erh... kanske inte rätt ord i rätt inlägg, sorry), men ni behöver inte påminna mej om det!

*)Utlovad Fotnot:
Män är 'konstruerade' att vara jägarna, och är inte 'förväntade' att behöva charma sina partners. Män är endast skapade att föda och befrukta kvinnor, samt skydda sej själva och sin flock. Därav har män, ungefär sedan Homo Erectus utvecklat vissa möjligheter att bedömma vad ett byte eller en fiende skall göra. Därav är män mer logiskt och realistiskt lagda. Över fyra femtedelar av världens utvecklingsforskare tror att det var detta som utvecklade Patriarkatet. Män var helt enkelt(ursprungligen) mer lämpade att leda små, utsatta samhällen.
Kvinnorna har dock 'ursprungligen' som enda uppgift att bli befruktade och föda avkomma(ja, det är orättvist). Kvinnorna blev omhändertagna av männen och behövde därför inte uppfylla andra krav än att vara sin partner till lags. Inte bara sexuellt, utan även på många andra sätt. Kvinnor utveckalde därför sina mentala förmågor attförstå en motpart och läsa vad denne ville... Kvinnor blev mer sociala än män, helt enkelt!
Under de senaste 40000 åren har människan utvecklats så här mycket;
|***|
av ca 120000 möjliga prickar. Detta betyder i praktiken att vi fortfarande är grottmänniskor. Det är för övrigt därför vi slår på maskiner när de inte fungerar./images/icons/laugh.gif Människor kan inte förstå att någonting som rör sej inte är levanade varelser, så därför tror vi att de kan bli hunsade... Det var någon nisse som hävdade att vi har två lampor på bilarna av anledning att vi ska kunna identifitera oss med dem... bara lite rapparkalja, för att runda av...

PS. För att komma ifrån mej var det här ett mycket optimistiskt inlägg, med tanke på ämnet DS.
 
Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
Signaturer [OT]

(och förresten, din signatur är lite stötande, tycker jag/images/icons/laugh.gif)
Och det skall du säga!

den djupaste grottan i det mörkase berget...

Äsch, lyssna inte på mig. Jag är bara glad i mössan (eller nåt) för att jag skall ta studenten/images/icons/clever.gif.
Men kan du hålla på och associera så kan väl jag.
 
Joined
25 Nov 2001
Messages
29
Location
Karlshamn, Blekinge
Kul projekt, äntligen gör lite kvinnor sig hörda inom hobbyn.
Jag har funderat på att klä mig i kvinnokläder, skulle det göra mig lämplig att hjälpa till?
Usch, nu börjar jag igen. Strunta i mig tills på fredag eller typ nästa vecka, jag har svårt för att hålla mig seriös (visserligen tvivlar jag på att jag kommer att göra fler inlägg ännu på ett bra tag men ändå)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gnäll

Rollspelet i sig har vare sig bestämd genre än (det hänger på om vi får ihop en grupp), baktanken är att se om ett rollspel producerat/gjort uteslutande av kvinnor dels skiljer sig från de manliga dito (kvalitee eller inriktning!?) och om detta kan locka fler kvinnor att spela rollspel?

Som undersökning av genusskillnader kommer det naturligtvis vara totalt statistiskt insignifikant. Det är även svårt att jämföra _ett_ rollspel med ett (konstruerat) kollektiv av övriga rollspel.

Jag önskar er gärna lycka till och hoppas på det bästa för ert rollspel eftersom det alltid är kul med nya och bra spel. Däremot tycker jag hela idén att göra ett rollspel med "gjort av kvinnor" som särskiljande drag är ganska fånigt. Skulle det finnas någon mystisk egenskap hos kvinnliga spelskapare som hitills maskerats av de män som de samarbetat med?

Bry dig inte för mycket om mitt gnäll... jag är bara litet överkänslig mot hela den gren av genusdebatten som anser att män och kvinnor är så fundamentalt annorlunda. :gremsmile:
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Gnäll

jag är bara litet överkänslig mot hela den gren av genusdebatten som anser att män och kvinnor är så fundamentalt annorlunda. :gremsmile:

Men någonting är ju helt klart annorlunda eftersom det inte finns lika andel män och kvinnor i hobbyn eller hur? Det är den skillnaden som man skulle kunna undersöka och kanske få bort.

För att citera ungefär vad Lady sa i en tidigare diskussion: "Rollspel är skapade av män till män". Det stämmer nog väldigt bra. Jag tror att många rollspelsskapare faktiskt siktar in sig på målgruppen "pojkar/unga män". Och den skiljer sig nog lite från kvinnor.
 
Top