Jag tycker att det är en intressant frågeställning och att det finns potentiella intressanta spel som kan handla om detta. Men som
Gurgeh nämner så känns det som att det finns stor skillnad mellan att göra rollspel med män inom denna rörelse som målgrupp och att göra spel om denna rörelse.
I det första fallet tror jag inte att man behöver gå så långt från de traditionella spelen. Min bild är att den typen av spel redan är hyfsat poppis i den målgruppen, men jag är inte så insatt, så jag lär mig gärna om jag har fel. Här kan man fokusera på eskapism och en utväg, att få leva ut en fantasi där man är stark och rättrådig och respekterad. Dock tror jag inte att man ska kopiera den traditionella mansrollen rakt av. Som
Grisodlar'n nämner så kan kamratskap, bejakande och kramar vara en del av detta.
Ett spel som handlar OM mansrörelsen skulle kanske likna mer Psychodrame. Man spelar män som har svårt att komma någonstans i livet, som kämpar med känslan av misslyckande som individ och känslan av att samhället motarbetar dem. Som har en stark sexualdrift men utan de sociala talanger som krävs för att få utlopp för den. Som har svårt att få ett jobb och blir tillsagda att de är priviligierade och förtryckare.
Det är nog möjligt att blanda detta, också. Att spela män som kämpar för erkännande av deras problem, som handlar om att bekämpa saker som män i högre grad drabbas av, som självmord, död i krig, våldsbrott, arbetsplatsolyckor, brist på hjälp när man blir utsatt för sexualbrott, svårigheten att få vårdnadsrätt om sina barn, och så vidare. Det här är vad dokumentären
The red pill handlar om. Här finns det nog utrymme att både rikta spelet mot män inom denna rörelse och att låta folk spela dem, speciellt om man har möjligheten att kämpa mot dessa saker och nå någon sorts upprättelse i fiktionen. Typ spela en grupp män som startar en självmordshjälplinje för män och där spelet handlar om att söka upp män som nått vägs ände och vill ta livet av sig och hjälpa dem med att hitta en mening och att förbättra sina liv. Här kan man spela hårt på kamratskap mellan män och även få med problemlösande och drama. Det tror jag vore ett intressant spelkoncept.
Vill man gå längre så kan man såklart göra det klassiska litterära greppet och överdriva problemen genom att skapa en dystopi där män lever i en sorts underkastad position och ständigt måste be om ursäkt trots att de uppenbarligen är andra klassens innevånare. Jag misstänker dock att ett sådant verk skulle möta rätt kompakt motstånd av en majoritet av rollspelssverige (och världen), så om man villl lyfta och synliggöra dessa frågor så är det nog inte rätt väg att gå.