Nekromanti Rollspel för den nya Mansröreslen

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Måns;n323478 said:
Hade det isf inte varit bättre att spela ett spel som belyser just detta? Alltså på andra sidan. Kvinnor, HBTQ-personer, etniska minoriteter. Känna på det strukturella förtrycket och förstå varför dessa tagit plats på männens bekostnad?
Hur menar du med bättre?

Sen verkar du förutsätta att det finns något slags strukturellt förtryck, vilket nog många inte skulle hålla med om.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
MODERERING

Generell uppmaning till alla som planerar att skriva något i den här tråden: Det här är fortfarande ett rollspelsforum, där det är meningen att du ska diskutera rollspel. Se till att ditt inlägg handlar om det här hypotetiska rollspelet om/för mansrörelsen och inte om mansrörelsen i sig.

Tack så mycket!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Evokee;n323506 said:
Hur menar du med bättre?
Mer effektivt. Jag spelade exempelvis rasist i en hyfsat lång kampanj. Det var lärorikt. Jag tror inte att jag hade lärt mig lika mycket genom att spela en RP som var anti-rasist (vilket jag är IRL). Men det är naturligtvis min subjektiva åsikt som allt jag skriver (om jag inte uttryckligen kallar det för fakta och hänger på en källhänvisning).

(inga likheter mellan mansroller och rasism i övrigt, det var bara ett exempel som låg nära till hands där jag använt just den principen).

Evokee;n323506 said:
Sen verkar du förutsätta att det finns något slags strukturellt förtryck, vilket nog många inte skulle hålla med om.
Ja, det förutsätter jag. Precis som Grisodlar'n förutsätter att det faktiskt finns en (strukturell) mansroll som en (strukturell) mansrörelse söker efter, och som, om jag förstår honom rätt (strukturellt) motarbetas av feminismen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag föreställer mig ett postapokalyptiskt rollspel där rollpersonerna tar rollen som beskyddare av ett bräckligt samhälle. Detta kräver att de uppvisar klassiskt maskulina dygder som lojalitet, hederlighet, rättvisa, förnuft och mod, medan de i mindre grad behöver vara inkännande, kommunikativa och snälla på det vis som väntas i vårt tjänstesamhälle. De manliga dygderna är till för att skydda mot knapphet och hot, vilket man kommer stöta på mycket av. Samtidigt handlar det också om att upprätthålla en positiv maskulinitet knuten till beskyddarrollen, och att inte degenerera till ett av de band av plundrare och rövare som man ofta stöter på som fiender, vilka representerar en negativ, oansvarig maskulinitet där styrka inte förenas med hederlighet. Systemet bör påminna om en postapokalyptisk version av Pendragon, för då har man både fokuset på dygder och möjligheten att spela en långsiktig kampanj där man kan alstra arvingar och bygga upp en framtid för sin grupp. Sociala regler är minimerade, ty detta är ett spel där fokus ligger på handlingar i stället för snack. Låt oss kalla det Virtus, ett ord som står för dygd (i den bemärkelse som är tätt knuten till "duglighet") och som etymologiskt kommer från vir, man.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Jag tycker att det är en intressant frågeställning och att det finns potentiella intressanta spel som kan handla om detta. Men som Gurgeh nämner så känns det som att det finns stor skillnad mellan att göra rollspel med män inom denna rörelse som målgrupp och att göra spel om denna rörelse.

I det första fallet tror jag inte att man behöver gå så långt från de traditionella spelen. Min bild är att den typen av spel redan är hyfsat poppis i den målgruppen, men jag är inte så insatt, så jag lär mig gärna om jag har fel. Här kan man fokusera på eskapism och en utväg, att få leva ut en fantasi där man är stark och rättrådig och respekterad. Dock tror jag inte att man ska kopiera den traditionella mansrollen rakt av. Som Grisodlar'n nämner så kan kamratskap, bejakande och kramar vara en del av detta.

Ett spel som handlar OM mansrörelsen skulle kanske likna mer Psychodrame. Man spelar män som har svårt att komma någonstans i livet, som kämpar med känslan av misslyckande som individ och känslan av att samhället motarbetar dem. Som har en stark sexualdrift men utan de sociala talanger som krävs för att få utlopp för den. Som har svårt att få ett jobb och blir tillsagda att de är priviligierade och förtryckare.

Det är nog möjligt att blanda detta, också. Att spela män som kämpar för erkännande av deras problem, som handlar om att bekämpa saker som män i högre grad drabbas av, som självmord, död i krig, våldsbrott, arbetsplatsolyckor, brist på hjälp när man blir utsatt för sexualbrott, svårigheten att få vårdnadsrätt om sina barn, och så vidare. Det här är vad dokumentären The red pill handlar om. Här finns det nog utrymme att både rikta spelet mot män inom denna rörelse och att låta folk spela dem, speciellt om man har möjligheten att kämpa mot dessa saker och nå någon sorts upprättelse i fiktionen. Typ spela en grupp män som startar en självmordshjälplinje för män och där spelet handlar om att söka upp män som nått vägs ände och vill ta livet av sig och hjälpa dem med att hitta en mening och att förbättra sina liv. Här kan man spela hårt på kamratskap mellan män och även få med problemlösande och drama. Det tror jag vore ett intressant spelkoncept.

Vill man gå längre så kan man såklart göra det klassiska litterära greppet och överdriva problemen genom att skapa en dystopi där män lever i en sorts underkastad position och ständigt måste be om ursäkt trots att de uppenbarligen är andra klassens innevånare. Jag misstänker dock att ett sådant verk skulle möta rätt kompakt motstånd av en majoritet av rollspelssverige (och världen), så om man villl lyfta och synliggöra dessa frågor så är det nog inte rätt väg att gå.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag tänker mig att spelexemplet jag ovan tar en lite annan riktning än den Genesis föreslår i och med att de utgår från att adressera vad jag upplever som en av de mest identitetsförödande tendenserna för män idag: att inte känna sig behövd. När den traditionella fysiska beskyddarrollen inte upphöjs, när ekonomin går mer mot ett tjänstesamhälle som belönar traditionellt kvinnliga interpersonella färdigheter, och när de moraliska drag som varit delar av mansrollen sällan framhålls som ideal uppstår en tomhet, och grundtanken för min spelidé blir då att genom en krissituation skapa ett behov av folk som uppfyller en traditionell mansroll. Det handlar också om att göra den mansroll till något positivt och konstruktivt, och ger möjlighet att på ett konkret vis följa detta genom att faderskapet är en förväntad del av rollpersonens bana.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gurgeh;n323511 said:
Se till att ditt inlägg handlar om det här hypotetiska rollspelet om/för mansrörelsen och inte om mansrörelsen i sig.
Gurgeh, jag uppfattade ditt modererande inlägg som en kommentar till mitt inlägg.
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som att jag ville diskutera mansrörelsen istället för rollspel.

Det förändrar dock inte faktum:
Efter att ha läst den här tråden inser jag att jag inte har den blekaste aning om vad Grisodlar'n menar med "den nya mansrörelsen".

Så, snälla Grisodlar'n, det här är din tråd; kan du ge en mer utförlig definition av vad du menar med "den nya mansrörelsen", så jag vet vad ni pratar om?
(nej, jag är inte intresserad av att diskutera definitionen, jag vill bara ha den)

Återigen, jag hoppas att denna förfrågan till trådskaparen om definition av vad vi diskuterar i tråden inte ses som ett brott mot modereringen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
anth;n323539 said:
Så, snälla Grisodlar'n, det här är din tråd; kan du ge en mer utförlig definition av vad du menar med "den nya mansrörelsen", så jag vet vad ni pratar om?
(nej, jag är inte intresserad av att diskutera definitionen, jag vill bara ha den)
Detta TED Talk kanske kan vara en bra ingångspunkt?

(Jag är heller inte intresserad av att diskutera definitionen eller om det är bra eller dåligt.)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Genesis;n323542 said:
Detta TED Talk kanske kan vara en bra ingångspunkt?
Ditt inlägg saknade länk. :)

Jag hade hellre velat ha en TL;DR: än ett TED Talk.
Men är det en bra TED Talk och Grisodlar'n säger att det är vad han menade så nöjer jag mig gladeligen med det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
anth;n323539 said:
Gurgeh, jag uppfattade ditt modererande inlägg som en kommentar till mitt inlägg.
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som att jag ville diskutera mansrörelsen istället för rollspel.
Hej!

Jag noterar att du svarar på ett modererande inlägg i tråden den gjordes. Det bryter mot följande regel:


Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.

Jag ger dig en tillsägelse den här gången.

MVH

/Magnus
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
anth;n323545 said:
Ditt inlägg saknade länk. :)

Jag hade hellre velat ha en TL;DR: än ett TED Talk.
Men är det en bra TED Talk och Grisodlar'n säger att det är vad han menade så nöjer jag mig gladeligen med det.
Men jag blir förvirrad av dessa koder. Ted är ju en film om en snuskig nallebjörn, men vad är TED och TL;DR? Precis som jag skrev tidigare så skulle rollspelet naturligtvis rikta sig mot män i dessa nya mansrörelser. Att de sedan kan spela arketyper/karaktärer som påminner om de själva IRL kan ju också vara en möjlighet, precis som en antropolog IRL kan spela antropolog i Chock. Men ofta kanske man vill spela något annat än vad man är? En sk incel, också en i mina ögon nedsättande term, kanske vill ha hittat sin inre fallos och spela en av de mytiska 10%:arna som får ha sex med de flesta kvinnorna? Eller han kanske kan spela framgångsrik på annat sätt också, stark och sådär Schwarzenegger-manlig?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Genesis;n323551 said:
Tyvärr inte mycket till definition, snarare en nysnsering av jämställdhetsdebatten. Kanske hennes film som helhet kan ge fler svar.

Jag skulle tro att det grundläggande problemet är just att begreppet "nya mansrörelsen" betyder så olika saker för olika människor. Det gör det å andra sidan inte mindre intressant att försöka få till ett rollspel som belyser någon elelr några aspekter av manlighet och/eller mansrollen. Man får nog definiera sin utgångspunkt i varje specifikt spel.
  • Spela manlig alv i en Tolkienesk värld
  • Spela manlig tomte i en matrialkal hegemoni
  • Spela manlig medlem i en litterärt orienterad akademi
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Gurgeh;n323499 said:
Du kanske ska börja med att bestämma dig om du pratar om ett rollspel FÖR den här nya mansrörelsen eller ett rollspel OM den nya mansrörelsen. Trådstarten nämner det förra, men alla dina inlägg efter det verkar handla om det senare. Och varför skulle en frustrerad man i dagens samhälle vilja ha ett rollspel där han får spela en frustrerad man i dagens samhälle?
Det här är ju ett diskussionsforum där tankar stöts och blöts, där saker växer fram organiskt. Jag läste på lite mer om denna mansrörelse och vill så försöka vidga diskussionsämnet. Rollspelet är tänkt att vara FÖR den nya mansrörelsen. Att ha ett rollspel som bara handlar OM den nya mansrollen är kanske lite väl snävt? Det blir ju som att ha ett rollspel OM de nya Socialdemokraterna, kanske?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag vill också nämna att jag ofta använder mig av hyperboler, både i tal och skrift. Det kanske inte alltid går hem hos forumläsarna, men det är sån jag är. Jag är ju så kallad queer fast i ordets rätta bemärkelse, lite udda och underlig alltså. Vi kan ju inte alla vara likadana, uttrycka oss likadant. Mina trådstartar kan och bör inte vara ekokammare. Men i de handlar om rollspel, både fiktiva och sådan som finns på marknaden. Undantaget de i kulturtråden, t ex.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,728
Location
Eskilstuna
Grisodlar'n;n323582 said:
Rollspelet är tänkt att vara FÖR den nya mansrörelsen. Att ha ett rollspel som bara handlar OM den nya mansrollen är kanske lite väl snävt? Det blir ju som att ha ett rollspel OM de nya Socialdemokraterna, kanske?
Ett rollspel om behöver ju verkligen inte vara snävare än ett rollspel för? Och att vara man är väl inte lika snävt som att vara socialdemokrat?

Men okej, rollspelet ska vara för den nya mansrörelsen. Vad ska det uppnå? Ska det specifikt roa mansaktivister? Ska det illustrera problematiken med rörelsen? Ska det vara ett verktyg som hjälper män att förstå den rådande samhällsutvecklingen? Eller ska det spel som ger användarna tröst och djupare insikt om sig själva?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n323493 said:
Jag kan ju inte personligen se varför en manlig frizon skulle vara mer värd än kvinnlig frigörelse och kan nog bara rekomendera dig att vara ytterst varsam om du skriver ett sådant spel.

Tycker spelet ska heta Fallos!
Fallos kan vara ett schysst namn. Däremot handlar det inte om vad som är mer värt eller inte. Det är dock lite otydligt vad du menar med varsam om jag skulle skriva ett sådant rollspel? Ett hypermanligt rollspel avsett att frigöra män, att ge dem en frizon och bättre självkänsla ska väl inte vara varsamt? Jag vet inte om du menar val av ord som hen, etc?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
Med tanke på att incel-"rörelsen" kopplats till terroristhandlingar tänker jag att en väldigt kontroversiell vinkel skulle vara att utforska detta. Inte nödvändigtvis genom ultravåld, men däremot utanförskap. Att känna sig otillräcklig och åsidosatt och sedan dra det ordentligt till sin spets.

Ta ett påstående, exempelvis "det var bättre förr", och bygg ett spelscenario som uttrycker det som centralt tema, exempelvis genom att kombinera hur det var på 1800-talet med idag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n323587 said:
Fallos kan vara ett schysst namn. Däremot handlar det inte om vad som är mer värt eller inte. Det är dock lite otydligt vad du menar med varsam om jag skulle skriva ett sådant rollspel? Ett hypermanligt rollspel avsett att frigöra män, att ge dem en frizon och bättre självkänsla ska väl inte vara varsamt? Jag vet inte om du menar val av ord som hen, etc?
Jag kikade lite på de där länkarna och sidorna som du nämnde. Visst, det finns en del kamratskap och sökande efter syfte, men det finns också en god dos homofobi, militant anti-feminism, rasism o.dyl. Skulle man ta fasta på dessa delar skulle det kunna bli ett spel som handlar om stenhårda män som anser att det är rätt att våldta svaga kvinnor eftersom de inte kan försvara sig själva och hugga huvudet av underlägsna mörkhyade fiender, också de svaga och underlägsna den starke vite mannen.

Jag säger inte att det är vad du eftersträvar. Jag säger att det dessvärre är en del av den manskultur du pratar om. Den är ganska stor, och rymmer en hel del som jag personligen inte bara uppfattar som direkt skadligt utan även förkastligt.

Så, ska man göra ett spel som tilltalar delar av denna manskultur så vill man kanske vara helt säker på att man inte förväxlas med den mer hatiska sidan av den?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
ceruleanfive;n323586 said:
Ett rollspel om behöver ju verkligen inte vara snävare än ett rollspel för? Och att vara man är väl inte lika snävt som att vara socialdemokrat?

Men okej, rollspelet ska vara för den nya mansrörelsen. Vad ska det uppnå? Ska det specifikt roa mansaktivister? Ska det illustrera problematiken med rörelsen? Ska det vara ett verktyg som hjälper män att förstå den rådande samhällsutvecklingen? Eller ska det spel som ger användarna tröst och djupare insikt om sig själva?
Först en tanke rörande namnet på spelet. Fallos har föreslagits. Patriark kan vara ett annat passande namn.

Rollspelet ska vara tänkt att göra män mer manliga, ge dem självkänsla och inre styrka. Det ska vara tänkt att skapa en förbrödring, en manlig gemenskap. Om man skulle använda den mansrörelse som t ex Alexander Bard är galjonsfigur för så måste man också hantera så kallad "bögnoja". De mer extrema mansrörelserna är mer ett svar på den mer extrema feminismen och kan innehålla begrepp och strömningar som kan vara svåra (kanske t o m olagliga) att publicera i Sverige. Det är ju högre i tak i USA när det gäller det fria talet.

Men i artikeln nedan så har vi ytterligare lite info och kött på benen gällande Bards mansrörelse, den som är lite mindre militant:

http://katerinamagasin.se/den-nya-mansrollen-del-2-alexander-bard-genusaktenskap-ar-rena-helvetet/
 
Top