Nekromanti Rollspel för den nya Mansröreslen

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Det finns ju rollspel som har viss inriktning mot kvinnor, hbtq-rörelsen, feministiska teorier och liknande idag, där t ex ordet "hen" används för att vara mer inkluderande. Men finns det något rollspel idag som skulle kunna tilltala den nya mansrörelsen, typ den där Alexander Bard är en av frontfigurerna för eller ännu mer hardcore-rörelser som jag antar att läsekretsen för A Voice for Men-sajten skulle kunna tillhöra? Om det inte finns något sådan rollspel, hur skulle ett sådant kunna se ut och handla om?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Swedish Chef;n323471 said:
Behövs det nya, finns väl en massa gamla man kan använda för det?
Fast de gamla rollspelen är ju tämligen neutrala rent ideologiskt, eller hur? Jag tänkte mer på ett rollspel ideologiskt ämnad för män som är med i någon slags mansrörelse. Det är väl mycket manlig närhet, kramar och sådant i Bards mansrörelse? Att gråta ut, att finna sin mansroll?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n323472 said:
Jag tänkte mer på ett rollspel ideologiskt ämnad för män som är med i någon slags mansrörelse. Det är väl mycket manlig närhet, kramar och sådant i Bards mansrörelse? Att gråta ut, att finna sin mansroll?
Vill du att spelarna eller rollpersonerna ska vara män som kramas och gråter och finner sin förlorade mansroll?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n323474 said:
Vill du att spelarna eller rollpersonerna ska vara män som kramas och gråter och finner sin förlorade mansroll?
Ja, det skulle väl inte skada om det bejakar både och? Att man kanske skulle spela en man som känner sig lite rådvill i dagens samhälle och den potpurri av könsroller/identiteter som växt fram?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Bra trådstart! Gick precis i tankarna på att starta en liknande tråd!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n323475 said:
Ja, det skulle väl inte skada om det bejakar både och? Att man kanske skulle spela en man som känner sig lite rådvill i dagens samhälle och den potpurri av könsroller/identiteter som växt fram?
Hade det isf inte varit bättre att spela ett spel som belyser just detta? Alltså på andra sidan. Kvinnor, HBTQ-personer, etniska minoriteter. Känna på det strukturella förtrycket och förstå varför dessa tagit plats på männens bekostnad?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Evokee;n323476 said:
Bra trådstart! Gick precis i tankarna på att starta en liknande tråd!
Ja, här gäller det att vara först på bollen.:p Jag tror det finns ett stort behov av ett rollspel som guidar yngre män i hur det är att vara en man och en del av ett större broderskap. Ta den här artikeln, t ex:

https://kit.se/2017/10/20/95981/mansrorelsen-mobiliserar-och-alexander-bard-gar-i-taten/

Ett rollspel där man ska växa som man, hitta sin inre fallos och där man undersöker begrepp som "manosphere", vilket var helt okänt för mig tidigare.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n323478 said:
Hade det isf inte varit bättre att spela ett spel som belyser just detta? Alltså på andra sidan. Kvinnor, HBTQ-personer, etniska minoriteter. Känna på det strukturella förtrycket och förstå varför dessa tagit plats på männens bekostnad?
Men att spela ett rollspel som belyser den andra sidan...skulle det inte vara som att vara slav och spela slavhandlare? Eller att vara av judisk börd men spela en "arisk" nazist? Är det inte trevligare med ett rollspel där man kan känna igen sig lite?

Här är för övrigt en länk som förklarar uttrycket Manosphere:

https://en.wikipedia.org/wiki/Manosphere
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
En hel hög av indiespelen som finns på marknaden bejakar ju precis det här. Det handlar om hur mycket man som spelare vill ge sig hän åt sin personliga utveckling och hur mycket man vågar bjuda på sig själv i spelet. Premisserna sätter gruppen tillsammans och samberättarmotorerna som finns inbyggda gör att det går att skapa fantastiska, utmanande relationsutvecklande spelsituationer så kan spelas över en kväll eller till och med en kampanj. Så det är bara att välja ut en regelmotor som promotar samberättande, bleed, relation och sedan hitta en grupp att spela det med.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Cissi;n323481 said:
En hel hög av indiespelen som finns på marknaden bejakar ju precis det här. Det handlar om hur mycket man som spelare vill ge sig hän åt sin personliga utveckling och hur mycket man vågar bjuda på sig själv i spelet. Premisserna sätter gruppen tillsammans och samberättarmotorerna som finns inbyggda gör att det går att skapa fantastiska, utmanande relationsutvecklande spelsituationer så kan spelas över en kväll eller till och med en kampanj. Så det är bara att välja ut en regelmotor som promotar samberättande, bleed, relation och sedan hitta en grupp att spela det med.
Men det måste finnas lite gambling-moment, tärningsrullande, sannolikhet och liknande också som jag tror kan tilltala en manlig spelarkrets, jag vet inte?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n323480 said:
Du får nog välja ut någon specifik del. Du kan exempelvis göra ett spel om män som blivit utsatta för övergrepp och vilka problem de därmed brottas med. Men som Cissi säger så är ju det sånt som indiespelen handlar om. Välj ett fokus som känns angeläget och skapa RP/story runt det, och lite konflikter och situationer och spela ut det. Play to find out.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n323482 said:
Mancave - The RPG. Sug på den titeln. Hur skulle den funka för ett modernt rollspel?
Jag vet inte... En frizon där män får göra som de vill? Vari ligger konflikten? Vad handlar det om? Är mansgrottan hotad? Av vem, varför?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Det här lät ganska speciellt. Jag citerar wiki-artikeln nu:

"Reddit is a popular gathering place for manosphere supporters. Several forums on the site are geared toward its ideas. One of these, the Red Pill subreddit, has more than 200,000 subscribers.[SUP][4][/SUP][SUP][29][/SUP] Members of the incel community also frequent the manosphere.[SUP][30][/SUP] Some analysts have described the manosphere as an online version of the man cave.[SUP][31][/SUP]Social stratification is a common theme of discussion on manosphere websites.[SUP][32][/SUP] Men at the bottom of sociosexual hierarchies are sometimes referred to as BAFC (below average frustrated chump) in PUA communities[SUP][33][/SUP], truecel in incel communities[SUP][34][/SUP] or omega male by manospherians in general.[SUP][35]"[/SUP]

Olika social skikt bland män är tydligen väldigt omdiskuterade inom den nya mansrörelsen online. Skulle Below Average Frustrated Chump kunna vara en valbar arketyp i ett hypermodernt rollspel för män? Själv tycker jag i och för sig att termen känns lite för negativ. Spelet måste ju förbrödra och stärka den manliga självkänslan. Finns det sätt att göra detta rollspelsmässigt?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Måns;n323485 said:
Jag vet inte... En frizon där män får göra som de vill? Vari ligger konflikten? Vad handlar det om? Är mansgrottan hotad? Av vem, varför?
Ja, som jag fattar det när jag läser på om dessa rörelser och deras sökande efter en inre fallos, en starkare självkänsla så känns det som att det är den feministiska rörelsen som kanske skulle uppfattas som det stora hotet mot frizonen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n323487 said:
Ja, som jag fattar det när jag läser på om dessa rörelser och deras sökande efter en inre fallos, en starkare självkänsla så känns det som att det är den feministiska rörelsen som kanske skulle uppfattas som det stora hotet mot frizonen?
Jag kan ju inte personligen se varför en manlig frizon skulle vara mer värd än kvinnlig frigörelse och kan nog bara rekomendera dig att vara ytterst varsam om du skriver ett sådant spel.

Tycker spelet ska heta Fallos!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n323480 said:
Men att spela ett rollspel som belyser den andra sidan...skulle det inte vara som att vara slav och spela slavhandlare? Eller att vara av judisk börd men spela en "arisk" nazist? Är det inte trevligare med ett rollspel där man kan känna igen sig lite?
Otroligt osmakligt av dig att jämföra kvinnor, HBTQ-personer och etniska minoriteter med slavhandlare och nazister. Män säljs inte som slavar eller utrotas i läger.

Hela trådstarten känns för övrigt som ett klumpigt försök till provokation, men så länge den inte ballar ur låter jag den leva
.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Du kanske ska börja med att bestämma dig om du pratar om ett rollspel FÖR den här nya mansrörelsen eller ett rollspel OM den nya mansrörelsen. Trådstarten nämner det förra, men alla dina inlägg efter det verkar handla om det senare. Och varför skulle en frustrerad man i dagens samhälle vilja ha ett rollspel där han får spela en frustrerad man i dagens samhälle?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag förstår inte.
Kan någon förklara vad den nya mansrörelsen innebär?
För innan jag vet det kan jag inte svara på frågan vilken sorts rollspel som skulle passa den.

Jag är för jämställdhet, men gillar inte ordet feminism då det finns vissa extrem-element inom feminismrörelsen som jag inte vill bli förknippad med.
På samma sätt som det finns dårfinkar bland feministerna finns det även dårfinkar inom mansrörelsen.
Skillnaden är att inom feminismen finns en del dårfinkar, medan jag personligen anser att hela mansrörelsen verkar bestå av dårfinkar.

I tråden tas flera saker upp som jag skulle vilja ha förklarade:
- Alexander Bard
- Mansrörelsen
- A Voice For Men
- The Red Pill
- Manosphere

Och jag verkar inte vara ensam i min rådvillhet:
Grisodlar'n;n323479 said:
begrepp som "manosphere", vilket var helt okänt för mig tidigare.
Jag har googlat men det hjälper inte. Jag måste tydligen tillbringa en halv dag med google för att förstå - vilket jag inte har tid med.
snälla: kan ingen ge en TL;DR:-sammanfattning av ovanstående ämnen?

Vad jag har kommit fram till:


Alexander Bard
Min första kontakt med Bard var nog den ironiska fjoll-popen:

Sedan dess har han producerat massor med musik, t.ex.:

Det andra jag hittar om Bard är att han startade mailgruppen Elit-listan.
Journalisten Mustafa Can avslöjade att den verkar bestå av en sluten grupp mediafolk som hånar alla som inte är med i gruppen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elit_(sändlista)

Det tredje jag hittar om Bard är att han sitter med i Idol-juryn.
Jag tittar inte på TV-programmet Idol, men det verkar handla om att unga människor gör bort sig på en scen, sedan sitter en jury bestående av förståsigpåare och hånar de unga människorna.

Av vad jag vet är Bard homosexuell. Kan någon förklara vad han har med manlighet att göra?
Handlar det om att håna andra och kalla hånen för humor? För det är vad Bards liv verkar gå ut på.


Mansrörelsen
Jag läste https://kit.se/2017/10/20/95981/mansrorelsen-mobiliserar-och-alexander-bard-gar-i-taten/
Det verkar vara en av Bards idéer och det verkar handla om att män ska krama varandra.
Räcker det inte med att titta på fotboll efter att lagen gör mål?


A voice For Men & The Red Pill
A Voice For Men är en vinstdrivande företag i Texas som driver en antifeministisk sajt.
The Red Pill är en Reddit-sida osm verkar syfta på Matrix-filmen.
Jag hittade: http://se.avoiceformen.com/ som har titeln "AVFM Sverige - Ta det röda pillret", så jag antar att de två hör ihop på något sätt.


Manosphere
Detta verkar vara en samling av saker som:
- Antifeminism: då feminism är för jämställdhet tolkar jag "anti" som att de är mot jämställdhet.
- Incels: arga vita unga män som vill ligga, fastän de är så otrevliga att ingen kvinna vill komma i närheten av dem.
- Men Going Their Own Way: män som tycker att horor och one-night-stands är bättre än långa romantiska förhållanden.
- Pick up Artistry: killar som tycker om Neil Strauss' bok The Game och som lever efter devisen "flest ligg vinner".
- Return of Kings: Roosh Voreks sajt. Jag har för mig att han var känd för att åka runt i olika lander (inkl. Sverge) och hålla föredrag om att våldtäkt är OK.
 
Top