Nekromanti Rollspel för den nya Mansröreslen

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,728
Location
Eskilstuna
APM har ett intressant spel på gång som handlar om manlighet och heder på vikingatiden. Jag har mest sneglat på det, men han kan säkert berätta lite mer. :)
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
ceruleanfive;n323710 said:
APM har ett intressant spel på gång som handlar om manlighet och heder på vikingatiden. Jag har mest sneglat på det, men han kan säkert berätta lite mer. :)
Ja, nu drog den här diskussionen på ett håll som gör att det ju faktiskt verkar som att det blir on-topic att prata lite om det projektet!

Jag kan börja med att säga att Sagas of the Icelanders har fått rätt så bra kritik när det kommer till att hantera könsroller. Där är frågan huruvida du är kvinna eller man väldigt betydelsefull för hur du interagerar med mekaniken. Män har vissa moves och kvinnor har andra. Tyvärr är spelet lite i traddigaste laget och det var lite med det som utgångspunkt som vi försökte göra ett mer fokuserat story-game kring mansidealet / toxisk maskulinitet på vikingatidens Island.

Vi har precis spottat ur oss vårt första utkast så vi får se hur det funkar (vi ska speltesta sönder det på LinCon!!), men våra designmål är att spelet ska få spelarna att reflektera över sin egen maskulinitet och i vilken grad de passar in i samhällets normer. Spelet ska också helst göra att spelare känner sig tvingade att upprätthålla mansidealet mot deras vilja. Det finns en resurs-ekonomi med Honor-tokens som representerar hur väl man passar in i mansidealet och den sociala makt som det medför.

Genesis;n323709 said:
Jag tror mer på fruktfullt tomrum här. Designa saker runt mansidealet, men definiera det inte svart på vitt, för det tar bort utforskandet. Jag hade velat ha ett spel som frågar "Vad innebär det att vara man?" utan att ge ett svar. Som leder till situationer där mansidealet förstärks, undergrävs och utmanas.
Vi har tagit en lite annan approach och kodat det ganska hårt vad som räknas som manligt och omanligt. Inte bara för att det ska emulera situationer från vikingatiden (som alltså inte ska utgå från dagens normer), utan även för att vi inte oavsiktligt ska skapa spelupplevelser som blir exkluderande eller på annat sätt osmakliga. Det känns som att den här typen av spel behöver vara mer tydliga och strikta än spel som utforskar mindre känsliga teman.

Utforskandet finns fortfarande där - men i vårt fall är nog frågan "vad kan toxisk maskulinitet leda till?". Och det är det man spelar för att ta reda på.

Med det sagt är jag osäker på ifall det här spelet ens är i närheten av det som avsågs med trådstarten.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,728
Location
Eskilstuna
APM;n323791 said:
Utforskandet finns fortfarande där - men i vårt fall är nog frågan "vad kan toxisk maskulinitet leda till?". Och det är det man spelar för att ta reda på.

Med det sagt är jag osäker på ifall det här spelet ens är i närheten av det som avsågs med trådstarten.
Jag tänker att man – genom att utforska toxisk maskulinitet – också utforskar en sundare maskulinitet. Det kanske inte är uttalat, men det känns nästan oundvikligt.
 

Fredrik Olsson

Veteran
Joined
30 May 2019
Messages
9
Mina 2 cent:

Personligen ser jag toxisk maskulinitet om något mycket skadligt och som måste utrotas. Jag växte upp i ett våldsamt alkishem och blev själv våldsam alkis, därmed har jag sett de allra värsta aspekterna av mansväldet, vilket på sikt hjälpt mig att fjärma mig från dem.

Visst kan toxisk maskulinitet utforskas och belysas, särskilt ur genusvetenskapliga perspektiv, men om det finns en rörelse som hyllar denna avart, måste den bekämpas, inte rollspelas med. Jag kan se mkt stora risker med att incels sitter och rollspelar toxiska alfahannar i sina källare, särskilt med tanke på de våldsdåd rörelsen ifråga ständigt begår.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n323686 said:
Ja, det finns ju alltid "it". Som i: "It rubs the lotion on its skin, or else it gets the hose again"
Återigen otroligt osmaklig liknelse.

Du säger att i stället för att använda det könsneutrala »they« om icke-binära kan man använda det avhumaniserande »it«. Och som grädde på moset väljer du När lammen tystnar-citatet som exempel.

Antingen är du helt aningslös kring hur du uttrycker dig – och då är det här ett lärotillfälle – eller så är det medvetet gjort, vilket är värre. Hur som helst är det ett hån mot de som inte känner sig hemma i de binära könsmallarna.

Jag har specifikt bett dig tänka på hur du uttrycker dig.

Men eftersom det inte verkar bita stänger jag av dig en vecka.

Och om du fortsätter på samma sätt efter det kommer jag inte att tveka att stänga av dig permanent.

Mitt tålamod är nämligen ändligt.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Rymdhamster;n324053 said:
tråddelning.
Jag fattar inte, det ser ju ut som att orginalinlägget är kvar med fått en ny titel?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Evokee;n324055 said:
Jag fattar inte, det ser ju ut som att orginalinlägget är kvar med fått en ny titel?
Coolt! När man bröt ut allt som var off topic så blev det inget kvar =D

Eller kanske troligare så är det något med uppdateringen som gjordes som fick trådseparationsfunktionen att haverera.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Rymdhamster;n324059 said:
Coolt! När man bröt ut allt som var off topic så blev det inget kvar =D

Eller kanske troligare så är det något med uppdateringen som gjordes som fick trådseparationsfunktionen att haverera.
Frågan är då hur tråden fick en ny titel? Min misstanke är att nån annan än trådskaparen själv bytt namn på tråden till nåt mycket mer pejorativt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Evokee;n324064 said:
Frågan är då hur tråden fick en ny titel? Min misstanke är att nån annan än trådskaparen själv bytt namn på tråden till nåt mycket mer pejorativt.
Det är ett misstag som jag håller på att reda ut. Trådens titel ska återställas, bara jag kommer ihåg vad den hette från början.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Rymdhamster;n324059 said:
Coolt! När man bröt ut allt som var off topic så blev det inget kvar =D

Eller kanske troligare så är det något med uppdateringen som gjordes som fick trådseparationsfunktionen att haverera.
Det är alternativ 2 som är korrekt.

/M
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Magnus Seter;n324066 said:
Det är ett misstag som jag håller på att reda ut. Trådens titel ska återställas, bara jag kommer ihåg vad den hette från början.

/Magnus
Du får höra med trådskaparen. Im just kidding...

Men hette nåt om den nya mansrörelsen tror jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Evokee;n324070 said:
Du får höra med trådskaparen. Im just kidding...

Men hette nåt om den nya mansrörelsen tror jag.
Close enough.

fixar det när jag ätit klart.

/M
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Den gamla tråden finns kvar under Spelmakarforumet; "Rollspel för den nya Mansröreslen"

Det som verkar ha hänt är att istället för att bryta ut valda inlägg till en ny tråd, så omdirigerades hela den gamla tråden till den nya tråden. Eller nått sånt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nu har jag bytt namn på tråden. Vågar inte ta bort omdirigeringen, för då vete fan vad som händer.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Rymdhamster;n324074 said:
Den gamla tråden finns kvar under Spelmakarforumet; "Rollspel för den nya Mansröreslen"

Det som verkar ha hänt är att istället för att bryta ut valda inlägg till en ny tråd, så omdirigerades hela den gamla tråden till den nya tråden. Eller nått sånt.
Jaha okej. Men frågan hur den bytte namn kvarstår. Oschysst att banna en skribent och sen byta namn på hens trådar så att hen framstår som någon slags galning.
Jag skulle inte vilja att te x min tråd där jag efterfrågar rollspel för vuxna hux flux istället skulle efterfråga rollspel för nazister eller för pedofiler. Speciellt inte om det skedde i samband med en bann så att jag förlorat möjligheten att försvara mig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En dum fråga.
Jag missade vad som hänt i den här tråden efter att Grisodlarn skrev att han skulle lämna den.
Går jag till underforumet "Rollspelsmakande" ser jag två trådar.
Dels ett "original" som saknar statistik och senaste inlägg.
Dels en ny tråd med exakt samma namn, samt att bägge "trådarna" har samma länk.

Har överhuvudtaget NÅGONTING hänt i tråden?
(nu talar jag inte om vad folk skrivit, utan om "utbrytningsförsöket"/"omdirigeringen")
 
Top