Varulv rollspel.du - R2

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag har ingen info om det!
Försöker du bara hålla post-lågan uppe nu med kryptiska frågor som ingen fattar men ser klurigt ut.
Som att du har hittat nån genialisk grej men det är bara de invigda som ska lita på.
Lycka till.
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej
Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej Nej

Hoppas ni alla ser att Basse bara verkar dribbla utan att ha nåt konkret case att komma med.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Till er övriga säger jag att vi måste rösta ut en ulv i den här rundan!

Traditionellt brukar man ha med en ulv på fyra bybor. Tretton deltagare innebär förmodligen fyra ulvar. Om det är som jag misstänker mtp Sidd så har vi fem ulvar och då borde de ha vunnit nu. Alltså var nog en av de tre som försvann ulv. Två nattmördade och en ulv som hängdes. Sedan hände något dåligt och nu är ställningen återigen fyra ulvar mot sex bybor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Om vi har blandade siare i spel så är ett rödande från WH 50/50, men eftersom det är fler bybor än ulvar i spel så är det MER sannolikt att han är galen/paranoid siare som träffat en bybo än verklig siare som träffat ulv.

Då tycker jag att Basses uppmaningar till VJVS i ett spel utan färg på röstresultat är konstigt om han är bybo.
Alltså jag vet inte. Visst att WHs siande av Sidd har en massa potentiella hål, men du måste väl hålla med om att det är "mer än inget" eller? Det är ju inte helt slumpmässigt att välja Sidd för utröstning så att säga, eller?

Och caset mot Basse är att han tjatat om VJVS trots att vi inte får färg på döda spelare? Är det starkare, verkligen?

Och dessutom: jag sökte på VJVS och får noll träffar från Basses penna under R2, som ju är rundan då vi fick veta att vi inte får färg på döda.

Jag tycker du röstar märkligt denna runda.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Hörrö din lurifax den där posten är från oktober förra året! Ordet i den har inte varit med i det här spelet förrän Sidd nämner det!
Så det är specifikt ordet "ulvrationalitet" som är relevant här?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Varför jag är relativt säker på att Xylas är en ulv
Jag kommer citera två av mina tidigare inlägg. Jag kommer INTE prata om vad jag hade för förmåga och vem som hade den förra rundan.

För övrigt: reglerna söger att vi inte får diskutera våra roller eller förmågor. De säger inget om att vi inte får vara demonstrativt tysta.

Med det sagt tänker jag diskutera de roller vi vet åkt ut:

1. Textmästaren: Gissningen att det det handlar om långa texter mot extra röst känns trolig
2. Lågflygaren: Något not få inlägg
3. ….
Nu hoppas jag ni kan räkna ut vad jag har för roll jag har nu baserat på vad som jag demonstativt inte sa.

Jag har också räknat röster och sett hur de inte stämde jämfört med de öppna rösterna.


Jag observerar:

1. Åtminstonde en extra röst dök upp vid omröstningen.

2. Jag har en stark misstanke om att två extra röster dök upp, och att dessa två röster hamnade på två ulvar.

3. Jag kan enligt regler inte säga mer om punkt 2.
Har @fjodorsenuba gjort en bra speldesign kring att vi inte får veta vem som är ulv eller bybo efter de åkt åt, måste han ha lämnat ledtrådar så man ska kunna räkna ut vilka som pkt ut som är ulvar. Så att vi får logiska ledtrådar utifrån information vi faktiskt får. Till exempel kanske man skulle kunna leta lista ut vilka som är ulvar utifrån hur röstlängden förändrats.

Jag har som sagt en stark misstanke om att två extra röster dykt upp och att dessa hamnat på ulvar.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Alltså jag vet inte. Visst att WHs siande av Sidd har en massa potentiella hål, men du måste väl hålla med om att det är "mer än inget" eller? Det är ju inte helt slumpmässigt att välja Sidd för utröstning så att säga, eller?

Och caset mot Basse är att han tjatat om VJVS trots att vi inte får färg på döda spelare? Är det starkare, verkligen?

Och dessutom: jag sökte på VJVS och får noll träffar från Basses penna under R2, som ju är rundan då vi fick veta att vi inte får färg på döda.

Jag tycker du röstar märkligt denna runda.
Det är absolut inte slumpmässigt att välja Sidd, men det är väldigt många som slentrianmässigt fallit in i rösten utan att det egentligen ligger någon tyngd bakom den. Hade vi bara haft en siare hade det varit en no-brainer. I den här situationen är det anything but.
Men Basses spel är så långt ifrån övertygande, och att försöka cementera att få ut Sidd, samtidigt som han propagerar för att vi ska spela vanligt ulvspel rimmar dåligt med varandra. Vi har bara 24-timmars rundor på oss att gräva fram ulvar, och väldigt få har gjort något direkt arbete för byn i R2. Basse är knappast en som har jobbat i byns bästa interest. Att sen bygga sitt case på en tveksam formulering i ett ämne som han inte kan prata om är ju också circumstantialt negativt. Ingen i byn fattar ju vad han menar, så hur ska det hjälpa oss? Lägg därtill hans "otur" med sitt siande som bara råkade gå på en av de som nattmördades så tycker jag vi har många indicier som tillsammans bygger ett solitt case mot Basse här.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Kan det vara så att designtanken är att vi inte får prata om våra roller, men att utifrån folks agerande går det att läsa in? Alltså att sitta och lägga in massa emojis är detsamma som att outa sin roll. Inte för att jag vet vad vi skulle göra med den informationen, och tre ute utan färg första rundan gör ju det hela till ett elände att reda i.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Bra då tar vi det en gång till då.
Detta bara måste tom du tycka stämmer.

Till Basse:
Jag (tror mig) fatta exakt vad du menar.
Hur kan du få detta till att sätta mig i ulvfacket?
Vore väl strålande att använda.
Eller tycker du på allvar att vi ska skippa den chansen och vänta till att en ulv slumpas till att få görat?

Till er övriga som kanske inte fattar vad jag å Basse dillar om så finns det ett lager djup i denna post som bara riktigt införstådda Varulvsspelsdiggare ser. Byn behöver sammarbeta mera. Förövrigt så är min post 100% ärligt menad att ge tips till en ny spelare som frågar. Byn behöver sammarbeta mera. Det fick jag ju skit för som att det skulle varit smörande. Byn behöver sammarbeta mera. Jag tyckte det var konstigare att inte fler svarar på sånna frågeposter och ger en hjälpande hand. Byn behöver sammarbeta mera.

Kanske @w176 kan hjälpa mig ur denna situation då du i högsta grad var involverad👍

Fridens
Åh. Du var hjälpsam. off var jag väldigt tacksam, men jag funderade i det läget på om det inte var en taktisk hjälpsamhet. Jag hade varit taktiskt hjälpsam som ulv.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Varför jag är relativt säker på att Xylas är en ulv
Jag kommer citera två av mina tidigare inlägg. Jag kommer INTE prata om vad jag hade för förmåga och vem som hade den förra rundan.



Nu hoppas jag ni kan räkna ut vad jag har för roll jag har nu baserat på vad som jag demonstativt inte sa.

Jag har också räknat röster och sett hur de inte stämde jämfört med de öppna rösterna.




Har @fjodorsenuba gjort en bra speldesign kring att vi inte får veta vem som är ulv eller bybo efter de åkt åt, måste han ha lämnat ledtrådar så man ska kunna räkna ut vilka som pkt ut som är ulvar. Så att vi får logiska ledtrådar utifrån information vi faktiskt får. Till exempel kanske man skulle kunna leta lista ut vilka som är ulvar utifrån hur röstlängden förändrats.

Jag har som sagt en stark misstanke om att två extra röster dykt upp och att dessa hamnat på ulvar.
Som i att vi hade två ulvar i röstningen eller att det är minst en ulv i röstningen?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Varför jag är relativt säker på att Xylas är en ulv
Jag kommer citera två av mina tidigare inlägg. Jag kommer INTE prata om vad jag hade för förmåga och vem som hade den förra rundan.



Nu hoppas jag ni kan räkna ut vad jag har för roll jag har nu baserat på vad som jag demonstativt inte sa.

Jag har också räknat röster och sett hur de inte stämde jämfört med de öppna rösterna.




Har @fjodorsenuba gjort en bra speldesign kring att vi inte får veta vem som är ulv eller bybo efter de åkt åt, måste han ha lämnat ledtrådar så man ska kunna räkna ut vilka som pkt ut som är ulvar. Så att vi får logiska ledtrådar utifrån information vi faktiskt får. Till exempel kanske man skulle kunna leta lista ut vilka som är ulvar utifrån hur röstlängden förändrats.

Jag har som sagt en stark misstanke om att två extra röster dykt upp och att dessa hamnat på ulvar.
Jag fattar verkligen inte ditt case mot mig. Det var alltså jämnt mellan mig och en annan i förra rundans utröstning. Sen dyker det, enligt dig, upp extra röster på varulvar. Den andre åker ut. Och därför måste jag vara ulv?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Okej, full disclosure:
1) Jag tyckte det var pest i R1. Allt som vi behövde diskutera fick vi inte diskutera. Jag tycker verkligen att "prata inte om X" är en skitregel.
2) Jag tänkte att i R2 vänder det. Dels får jag siarresultat och dels kan vi kolla på röstmönster. Jag var mest sugen på att hålla huvudet lågt och överleva till R2. Det gick bra! Men nu när sieriet är knas och vi inte får fraktionstillhörighet på döda vet jag inte längre. Blir jag nattmördad i natt känns det som att det inte spelar så mycket roll.

Angående min roll förra rundan var min tanke nog mest att använda den för att överleva själv.

Jag tror inte rollernas förmågor ändras under natten.
:alien::LOL::sick::devilish::sick:🤬🤔🤫🤩🤓

Av allt att döma har jag samma roll som du hade i R1. Jag har INTE samma förmåga som du hade R1. Om du hade en förmåga som kunde "skydda" dig så är det rimligt att anta att det är en variant av förmågan som delas ut när ulvar får den specifika rollen.

Alltså jag vet inte. Visst att WHs siande av Sidd har en massa potentiella hål, men du måste väl hålla med om att det är "mer än inget" eller? Det är ju inte helt slumpmässigt att välja Sidd för utröstning så att säga, eller?

Och caset mot Basse är att han tjatat om VJVS trots att vi inte får färg på döda spelare? Är det starkare, verkligen?

Och dessutom: jag sökte på VJVS och får noll träffar från Basses penna under R2, som ju är rundan då vi fick veta att vi inte får färg på döda.

Jag tycker du röstar märkligt denna runda.
Sure, om jag ska göra sannolikhetsantaganden får det ju ses med filtret att ett informerat val hamnar vid sidan av den sannolikhetsanalysen.

@Yem_86
Det vi kan göra är att utifrån vår metakunskap om spelet guida oss i det vanliga jävla varulvsspelet.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
:alien::LOL::sick::devilish::sick:🤬🤔🤫🤩🤓

Av allt att döma har jag samma roll som du hade i R1. Jag har INTE samma förmåga som du hade R1. Om du hade en förmåga som kunde "skydda" dig så är det rimligt att anta att det är en variant av förmågan som delas ut när ulvar får den specifika rollen.


Sure, om jag ska göra sannolikhetsantaganden får det ju ses med filtret att ett informerat val hamnar vid sidan av den sannolikhetsanalysen.
Jag är inte så säker på att du har Vimes roll/förmåga från R1...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Av allt att döma har jag samma roll som du hade i R1. Jag har INTE samma förmåga som du hade R1. Om du hade en förmåga som kunde "skydda" dig så är det rimligt att anta att det är en variant av förmågan som delas ut när ulvar får den specifika rollen
Ska bli spännande att se när spelet är slut. Tyvärr kan jag ju inte ta replik på det här (vi är väl båda redan farligt nära diskning i den här diskussionen), för jag tror egentligen du missförstod vad jag menade när jag ser hur du parafraserar mitt inlägg.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Som i att vi hade två ulvar i röstningen eller att det är minst en ulv i röstningen?

Nu ska jag verkligen försöka tassa på gränsen för vad reglerna tillåter då jag inte får diskutera min rolls förmåga. Eller vad som skule ha hänt om någon använda den förmågan förra rundan.

Men jag är relativt säker på att:

Om två olika spelare fick +1 röster på sig än de borde haft är bägge ulvar.

Både Xylas och Andersson fick fler röster på sig än de borde haft.

Jag tror det kommer sig av att de var ulvar.

Jag kan inte motivera vidare.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Om någon hade en förmåga som skulle kunna fucka med röstfördeleningen, men därigenom ge information om vilka som är ulvar eller inte. Tycker ni att denna borde använda förmågan då? Trots att det finns risker med förmågan.

Rent hypotetiskt?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Nu ska jag verkligen försöka tassa på gränsen för vad reglerna tillåter då jag inte får diskutera min rolls förmåga. Eller vad som skule ha hänt om någon använda den förmågan förra rundan.

Men jag är relativt säker på att:

Om två olika spelare fick +1 röster på sig än de borde haft är bägge ulvar.

Både Xylas och Andersson fick fler röster på sig än de borde haft.

Jag tror det kommer sig av att de var ulvar.

Jag kan inte motivera vidare.
Du borde försöka lista ut vad jag gjorde i runda ett.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det är absolut inte slumpmässigt att välja Sidd, men det är väldigt många som slentrianmässigt fallit in i rösten utan att det egentligen ligger någon tyngd bakom den. Hade vi bara haft en siare hade det varit en no-brainer. I den här situationen är det anything but.
Men Basses spel är så långt ifrån övertygande, och att försöka cementera att få ut Sidd, samtidigt som han propagerar för att vi ska spela vanligt ulvspel rimmar dåligt med varandra. Vi har bara 24-timmars rundor på oss att gräva fram ulvar, och väldigt få har gjort något direkt arbete för byn i R2. Basse är knappast en som har jobbat i byns bästa interest. Att sen bygga sitt case på en tveksam formulering i ett ämne som han inte kan prata om är ju också circumstantialt negativt. Ingen i byn fattar ju vad han menar, så hur ska det hjälpa oss? Lägg därtill hans "otur" med sitt siande som bara råkade gå på en av de som nattmördades så tycker jag vi har många indicier som tillsammans bygger ett solitt case mot Basse här.
+ att Basse tydligen har pratat om VJVS i R2

Okej vi testar:

Röst: @Basenanji
 
Top