Varulv rollspel.du - R2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag siade Impetigo eftersom han är en stark spelare jag ville ha färg på tidigt. Antog att Vimes i vanlig ordning skulle bli nattmördad, annars hade jag siat honom.

Fjodorsenuba experimentspel innehåller väl komponenter från andra spel så nog rimligt att någon är naiv och någon annan vanlig siare. Jag gissar att jag är naiv och Waterhouse antingen äkta siare eller paranoid siare (ser alla som ulvar). @Vimes menar du allvar med att alla är siare?

Jag skulle vilja att vi diskuterade antal ulvar! Jag är rädd att det står 4-6 just nu, eftersom gruppen ulvar förmodligen utökats sedan R1. Jag tänker att det nog var fyra ulvar från start, en ulv dog under natten, en rekryterades.

Sedan vill jag att vi letar där folk är tysta, försiktiga och inaktiva. Våra ulvar håller sig gömda på det sättet.

Låt oss rösta ut Sidd!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ny dag, nya tag.

Ja, jag är siare. Jag siade Basenanji som bybo.

Är alla siare? Ja, jag tror det. Basse, WH och jag har claimat. Så, min arbetshypotes just nu är att alla är siare (balansmässigt bör även ulvarna vara siare). Alla förutom väktaren. Detta innebär tills vidare att jag är mer intresserad av claims som falsifierar den här hypotesen. D.v.s. claima gärna "vanlijbybo" om du varken är siare eller väktare!

Om alla är siare är det förstås rimligt att anta att alla inte är fullt funktionella siare (om inte fjodor har gamblat på att "alla är siare" kommer inducera tillräckligt med byboparanoia och galenskap för att toknerfa siandet). Tills vidare tänker jag ändå göra såhär:

Röst: @Sidd - WH har spelat konsekvent och stabilt, det verkar rimligt att sia Sidd (eftersom Sidd är spelets mest svårläste spelare, imo). WH:s siarförmåga kan förstås vara knas, men jag ser inget som tyder på att WH är en ljugande ulv i varje fall.

Nu ska jag kolla på röstningen förra rundan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan har vi inaktiva:

@Xyas
@w176
@Brynolf

Kom in i matchen! 😀

@Hägerstrand får gärna lägga en seriös röst, @Sidd kan väl förklara hur han ser på läget och huruvida jag har rätt i att ulvlaget blivit flera sedan R1. @Vimes får gärna utveckla sig kring att alla är siare.

Det här är ett svårt spel, men låt det inte knäcka oss! Nu vinner vi! 💪❤
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Ny dag, nya tag.

Ja, jag är siare. Jag siade Basenanji som bybo.

Är alla siare? Ja, jag tror det. Basse, WH och jag har claimat. Så, min arbetshypotes just nu är att alla är siare (balansmässigt bör även ulvarna vara siare). Alla förutom väktaren. Detta innebär tills vidare att jag är mer intresserad av claims som falsifierar den här hypotesen. D.v.s. claima gärna "vanlijbybo" om du varken är siare eller väktare!

Om alla är siare är det förstås rimligt att anta att alla inte är fullt funktionella siare (om inte fjodor har gamblat på att "alla är siare" kommer inducera tillräckligt med byboparanoia och galenskap för att toknerfa siandet). Tills vidare tänker jag ändå göra såhär:

Röst: @Sidd - WH har spelat konsekvent och stabilt, det verkar rimligt att sia Sidd (eftersom Sidd är spelets mest svårläste spelare, imo). WH:s siarförmåga kan förstås vara knas, men jag ser inget som tyder på att WH är en ljugande ulv i varje fall.

Nu ska jag kolla på röstningen förra rundan.
Jag är varken väktare eller siare.
:zeppelinare:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag är varken väktare eller siare.
:zeppelinare:
Alright! Då faller alltså den hypotesen och vi är tillbaka på enbart tre outade siare.

Är det någon annan som vill claima siare? Det är dags nu i så fall.

Traditionellt brukar det ju finnas fyra möjliga siarroller:
  • vanlig siare (siar ulvar som ulvar, och bybor som bybor)
  • naiv siare (siar alla som bybor)
  • paranoid siare (siar alla som ulvar)
  • galen siare (siar ulvar som bybor, och bybor som ulvar)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Ja min röst låg ju inte så vettigt i förra rundan, men jag var sjuk igår och sov och feberyrade mig igenom rundans sist timmar. Annars hade jag såklart bytt den till det andra drevet.

Röst: @Sidd

I brist på bättre, men om vi inte får färg på utröstade är det ju ganska riskfritt för ulvarna att claima siare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
@Hägerstrand , du hade rätt om att rollerna slumpas efter varje runda. Snyggt! Kan du (inom reglernas ramar alltså) förklara hur du kom till den slutsatsen. Med tanke på hur spelet utvecklat sig (med uppenbar röstmanipulation, flera aktiva roller (siare), två nattmord) så tänker jag att det som tar tid för Fjodor inte riktigt borde vara att slumpa ut roller igen (med en tärning och en lista tar det väl typ 3 minuter) utan administrationen av aktiva förmågor, nattmord och röstmanipulation. Hur kom det sig att du med vad som såg ut som hyfsad säkerhet hamnade i en korrekt läsning av spelmekaniken i förra rundan?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Men här skrev jag för fort, BB7 snajpröstade ju på Xyas för att rädda Andersson. Så Xyas ska nog inte alls ut och Andersson var nog ulv.
Så, om vi köper teorin att både BB7 och Andersson var ulvar (och tänker oss att en bybo nattmördade BB7, och ulvarna nattmördade Impetigo) och Xyas är bybo, ser det ut såhär i slutet av R1:

1708327033402.png

Det sätter @Yem_86 och @Anthrox i brunt ljus. I synnerhet Yems röstmönster är (om man köper Andersson ond, Xyas god-hypotesen) suspekt. Hon röstar på Andersson flera gånger under rundan men slutar ändå i en (i min läsning) opportunistisk röst på Xyas. Däremellan försöker hon ge Hägestrands Vimes-drev luft under vingarna. Yem är också en av de som röstar flest gånger under rundan (5 totalt: på mig, Andersson, Sidd och Xyas).

Innan sekvensen ovan ser det ut såhär:
1708327623471.png

Vi har ett fördrev på Hägestrstand (som samlar 3 röster som bäst), därefter ett Basse-drev (4 röster). Sedan kommer Andersson-drevet 1.0 där Yem kommer in som fyra i ordningen, när detta drev är som starkast samlar det 6 röster. Därefter överger Yem Andersson-drevet för att rösta på @w176s Sidd-drev (och går in som röst 3 där). När Andersson-drevet återkommer i version 2.0 väljer Yem konsekvent att inte hänga på det, utan går som sagt istället med Hägers Vimes-drev och slutligen Xyas-drevet. Var Andersson ulv tror jag Yem är det också.

Anthrox röstmönster är inte heller helt hunky dory. Han är en sen deltagare i Andersson 1.0, men väljer Xyas när valet står mellan Xyas och Andersson 2.0.

Men hörrni! Hur många ulvar har vi att göra med? Andersson, BB7, Yem OCH Anthrox. Och till detta ett rött siande av Sidd? Och därtill två nattmord?

Det är något som inte riktigt lirar här.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Traditionellt brukar det ju finnas fyra möjliga siarroller:
  • vanlig siare (siar ulvar som ulvar, och bybor som bybor)
  • naiv siare (siar alla som bybor)
  • paranoid siare (siar alla som ulvar)
  • galen siare (siar ulvar som bybor, och bybor som ulvar)
Alternativa siarroller är ju en rejäl bynerf om man inte får färg på utröstade. (Egentligen inte ett argument mot att de är i spel, men ett argument för allons-enfants-rösta-ut-fjodde)

@Yem_86 hintade om att det finns en förmåga som kan ge färg på utröstade.

@Yem_86 : sitter/satt du på en sån förmåga? Att negativclaima en förmåga verkar inte leda till att man blir diskad.

@Hägerstrand , du hade rätt om att rollerna slumpas efter varje runda. Snyggt! Kan du (inom reglernas ramar alltså) förklara hur du kom till den slutsatsen. Med tanke på hur spelet utvecklat sig (med uppenbar röstmanipulation, flera aktiva roller (siare), två nattmord) så tänker jag att det som tar tid för Fjodor inte riktigt borde vara att slumpa ut roller igen (med en tärning och en lista tar det väl typ 3 minuter) utan administrationen av aktiva förmågor, nattmord och röstmanipulation. Hur kom det sig att du med vad som såg ut som hyfsad säkerhet hamnade i en korrekt läsning av spelmekaniken i förra rundan?
En kombination av två saker. Den ena var att Fjodde skrev att utskick av PM var det som skulle ta tid, och inte skrev rösträkning/administration (trots att han i samma post skrivit att det fanns förmågor som påverkar rösträkning, så det hade varit en rimlig anledning att varsla för försening)

:zeppelinare::kaffe::tekopp::birthday::poop::geek:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Andersson var rollen Textmästaren.
BiobunkerVII var rollen Lågflygaren.
Impetigo var rollen Brunsmetaren.
Bara en notering till, sen måste jag jobba: visst verkar det rimligt att anta att Textmästaren, Lågflygaren och Brunsmetaren numera inte finns i "roll-poolen" som Fjodor slumpar från?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
@Vimes är du överraskad över att Andersson fick fler röster än vad du räknat med eller färre röster än vad du räknat med?

@Anthrox är du överraskad över att du fick 0 röster? Jag är överraskad över att du fick 0 röster.

:t6b-1::t6b-2::t6b-3::t6b-4::t6b-5::t6b-6:
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Viktigt att ha bra pokerface i forumvarulvsspel!

Spännande med ett tredje siarclaim @Vimes
Är någon till powerroll siare är det hög tid att komma ut NU!
Finns det tre siare är väl naiv, paranoid och äkta det troligaste?
Hur ska vi sia denna runda för maximal information @Basenanji och Vimes?

Svårt när vi inte får se färg, men kan ni se att BB7 snajpar som bybo? Finns det någon annan förklaring än att BB7 och Andersson var ulvar?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Man kan inte stava Rollspel.du utan tre Q!
@Anthrox är du överraskad över att du fick 0 röster? Jag är överraskad över att du fick 0 röster.
Jag är, när jag tänker efter, inte det minsta överraskad över att Anthrox fick 0 röster.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag kommer ju förstås få svårt att ta mig ur den här sittsen men vi borde kunna få svar på tveksamheter i längden.
När jag tänker efter så börjar jag dock genuint faktiskt tro att vi har flertalet Siare med tveksamma trovärdigheter i spel!

Detta med att förmågor roterar gör inte situationen lättare att tolka.

Alla bör nog kolla in vilka som så hårt hugger på Basse direkt i R1 efter bara 1 post från denne.
Jag själv tänkte direkt att jag anade vad Basse diskuterade medans flertalet av er brunsmetade gärnet å högg direkt på rolldiskussionen som Basse ville lyfta.

Kommentar på WH: ja jag har ingen aning om färg på de som åkt ur MEN vi får väl ändå utgå ifrån att ulvarna satt relativt nöja i slutet med att Andersson drevades ut. Vi hade nog sett mer röst-förflyttningar å dribbel annars.
Att 2 spelare till åkte tolkar jag som att det finns 1 nattmord och att kanske ulvarna har tillgång till 1 extra engångs nattmord som de brände av nu (när denne lyckades med sin grej). Inte tusan skulle väl en bybo random-nattmörda på chans på Impe eller BB7!
Möjligt Alternativt så har vi 2 Ulvafraktioner som klippte 1 spelare var: I vart fall så ser det inte alls så bra ut som du WH gör sken av.

Byn slösar bort en runda i onödan om ni röstar ut mig.
Att Xyas kommer undan med att denne var hängig och därmed inte orkade flytta sin röst eller ge ifrån sig övriga livstecken med lite hjälpande kommentarer för byn förvånar verkligen mig.
Hela situationen runt att Andersson rök medans Xyas klarade sig behöver förstås belysas!

Ergo: VJVS
Alla som blint följer vår ytterst tveksamma Siare bör självklart kollas upp mer nogrannt👍

Fridens / Till jobb
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Hur ska vi sia denna runda för maximal information @Basenanji och Vimes?
För att maximal verifierbarhet av våra siarroller ska vi förstås sia samma spelare. Men jag vet inte om det informationsstrategiskt är den bästa lösningen på sikt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Oj, ma5saker! Tack för gott spel, alla som dödde.

Jag har träffat Jesus och ska flyga till Helsingfors för att bli frälst, så jag har inte så mycket tid för er idag.

...

Jag förstår absolut nada av vad som hände med röstresultatet i R1. På ytan ser det ut som inte så mycket fuffens hände med röstresultatet. Men jag tror det var större dolda plussar och minusar än vi anar.

BBs snajp ser jävligt konstig ut för de som inte träffat Jesus. Jag tror att han var bybo som uppfann ett smart sätt att avgöra vem av Xyas och Andersson som var ulv (om nu någon var det). Jag trooor att både Andersson och Xyas är/var bybor av denna och andra anledningar.

...

In other news...

Eftersom vi inte får reda på färg på de som åker ut måste det finnas nåt annat sätt att hålla koll på spelets status.

En teori är att även ulv/bybo följer med när rollerna skiftar. Så kan man känna igen beteenden man sett förut och hålla koll på ulvarna den vägen. Det är alltså rollen som har en tillhörighet, inte spelaren.

Om detta stämmer så finns det spelare som kan bekräfta det (men det kanske de inte får).


Bara en notering till, sen måste jag jobba: visst verkar det rimligt att anta att Textmästaren, Lågflygaren och Brunsmetaren numera inte finns i "roll-poolen" som Fjodor slumpar från?
Nej, det är orimligt att anta det. Antingen kan det finnas fler av samma roll eller så finns de kvar i rotation. Mest troligt båda, enligt min polare Frälsaren här.

...

Det bör väl sägas att jag inte är nån siare också.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ett alternativ är förstås att du (@Waterhouse ) siar Basse denna runda, så får vi någon form av synergi där. Basse kan sia mig, och jag siar dig. Eller?
 
Top