Varulv rollspel.du - R1

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
861
S4aker jag håller för sanna:
Roller kommer slumpas ut på nytt inför R2 (baserat på " runda 2 börjar 22.00ish (beror på hur lång tid det tar att skicka ut PM) " i startinlägget.
Förmågorna är kopplade till rollen, så den som får Impes roll R2 får även Impes förmåga och inte en annan slumpad förmåga. Detta eftersom de rollkrav jag tycker mig sett i spel varierar väldigt mycket i hur svåra de är att uppfylla, och en stark förmåga kopplat till en lätt roll blir obalanserat.

Om förmågor är kopplade till rollen antog jag att byboroller var skilda från ulvroller, eftersom en byboförmåga antagligen är närmast värdelös för en ulv.

Vissa spelare har fått en rollbeskrivning som gör att helt uppenbart rollspelande inte blir uppenbart i deras ögon. Jag tänker främst på @Waterhouse och @Sidd som ifrågasätter @Vimes emojjande och @Anthrox "missuppfattningar", vilket övriga tyckte var uppenbart och inget att överhuvudtaget göra en grej av?

Från början kändes det som att den förvirringen var ett tecken på att de spelarna var ulvar, men som flera påpekat finns det andra möjliga förklaringar. Om ulvarnas roller avvek så de var tvungna att förstå övriga så skulle de nog varit försiktigare runt den gröten.

Jag tittar lite på avvikande rollspelande.
@Impetigo gör en grej av att posta om reaktionsemojis, specifikt reaktionerna arg, wow, hjärta, men har inte använt någon annan reaktionsemoji än vanliga lajks förutom på Octas farvälpost. Vet inte hur jag ska tolka det.

@Vimes skriver att han "helst inte" gör ett inlägg utan en gremlin-emoji, men hade redan då gjort två poster utan just gremlinemojis.

Jag hakar på Hägerstrand-drevet!

Röst:cool:@Hägerstrand
Varken rätt emoji eller på rätt plats :rolleyes:

Röst: @Hägerstrand
Jag vet inte riktigt vad det ska betyda heller.

Såhär hörrni. Jag känner mig totalt off i det här spelet. Jag lirar inget vidare med begränsningar på vad man får diskutera och begränsningar i hur jag ska formulera mig (vilket väl också, kom jag på nu, är en anledning till att jag är svag som ulv). Det här är Paradise Ulvtell all over again, fast värre. Jag tappar ärligt talat sugen att engagera mig lite. Förhoppningsvis vänder det en bit in i spel.
Men det här är lite intressant. Om Vimes rollkrav bara är att han ska slänga in en specifik emoji i slutet av varje inlägg så finns det väldigt lite som hindrar honom från att spela VJVS här. Att gå ut i R1 med "allt är svårt och jobbigt och feldesignat" var det flera som lyfte som ulvbeteende i Vampyrernas Maskerad, även om jag själv inte kan minnas att jag sett någon spela så.

Röst: @Vimes

--

Min arbetsteori just nu är att ulvarna, siaren och de två väktarna inte riktigt vet hur spelet fungerar, because reasons. Och jag tänker att vi kan sätta oss i en position där vanliga bybor inte kan åka ut annat än via nattmord, så vi drevar de som är mest förvirrade (alternativt lågflygare). Powerroller kan rädda sig genom att outa, ulvar kan inte göra något.
Vad tror @Impetigo och @Hägerstrand ?
Det här får du gärna utveckla. Det borde ju inte vara en slutsats du kommit till genom kunskap om din egen förmåga, för då blir du diskad, men det känns som en rätt långsökt slutsats att komma till annars? Hur menar du?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Vimes skriver att han "helst inte" gör ett inlägg utan en gremlin-emoji, men hade redan då gjort två poster utan just gremlinemojis.
Gremlinemojis harmig veteligen ingenting med vårt varulvsmeta att göra. Rollen ”emojispammaren (”Sidden”)” känns däremot helt rätt. Alltså attVimes triggar en förmåga om han har emojis i samtliga inlägg.

Din tanke om att rollerna lottas om varje runda är intressant. Jag tror dock att ”PM som tar tid” avser att det finns mer än en roll som har nån form av aktiv nattförmåga, t ex siande, och där utfallet behöver redovisas i PM. Annars vore detväldigt inteessant att identifiera så många roller som möjligt iom attman får lättare att göra detta i kommande rundor när de byter plats men jag tror alltså inte att de kommer byta plats.

jag tror ändå det finns ett värde i att identifiera roller och tillhörande förmågor så gott det går. Det kan nog hjäkpa oss att hitta ulvar även om det inte självklart finns en koppling mellan varje enskild roll och lagtillhörighet.

Sen är det ju otroligt jobbigt med eviga visklekar där den ena tror att den andra vet vad den andra pratar om men det är så det är. Vill vi fortsätta teoretisera om upplägget blir det i form av de här kryptiska små funderingarna som missförstås av 80% av medspelarna. Viktigast är nog ändå att vi känner oss tillfreds med den som vi röstar ut, genom att redovisa våra tankar så gott vi kan kan vi ändå gröna oss i varandras ögon en del.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,407
Roller kommer slumpas ut på nytt inför R2 (baserat på " runda 2 börjar 22.00ish (beror på hur lång tid det tar att skicka ut PM) " i startinlägget.
Förmågorna är kopplade till rollen, så den som får Impes roll R2 får även Impes förmåga och inte en annan slumpad förmåga. Detta eftersom de rollkrav jag tycker mig sett i spel varierar väldigt mycket i hur svåra de är att uppfylla, och en stark förmåga kopplat till en lätt roll blir obalanserat.
Detta var spännande! Det låter troligt. Det kan rent hypotetiskt finnas förmågor som är väldigt starka och att låta dem vandra runt är då en vettig balans.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,475
Roller kommer slumpas ut på nytt inför R2 (baserat på " runda 2 börjar 22.00ish (beror på hur lång tid det tar att skicka ut PM) " i startinlägget.
Det här är lite off (tror jag). Aktiva förmågor (olika typer av siande, tracking etc) kräver ju att SL skickar svars-PM. Om alla spelare fått en aktiv förmåga tar det alltså tid för SL att administrera rundans slut. Märkligt att dra slutsatsen att rollerna kommer slumpas ut igen, tycker jag.

Hade det gått att spela VJVS hade jag ju försökt pressa dig om "vad har du för roll egentligen, Häger??" men det går ju inte så fan vet.

För övrigt: :cool: (y) :gremsick: :love::coffee::poop:
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,407
Viktigast är nog ändå att vi känner oss tillfreds med den som vi röstar ut, genom att redovisa våra tankar så gott vi kan kan vi ändå gröna oss i varandras ögon en del.
De jag ser som grönast är w176 och Basse.
Inte fått rödfeeling på någon direkt men är helt ok med att rösta ut Andersson, alternativt någon av de som är inaktiva, BB7 och Xyas.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Det troligaste vad gäller @Hägerstrand s roll tänker jag är ”formaliserat emojianvändande (”Vattumannen”)”, och att det är den teorin han följer med sina reaktioner för att trigga sin förmåga.

Jag kan ju då inte hoppas på att få ett binärt svar på detta inlägg i form av t ex 😡 för ”stämmer” och 🤣 för ”stämmer inte” iom att Hägern redan är bunden av sin roll till en viss reaktion (jag orkar inte kolla upp @Waterhouse facit för vilken reaktion som betyder vad mendet är väl typ tumme upp för att markera att man löst och hjärtlgon om man delar någons uppfattning osv).
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,407
Det troligaste vad gäller @Hägerstrand s roll tänker jag är ”formaliserat emojianvändande (”Vattumannen”)”, och att det är den teorin han följer med sina reaktioner för att trigga sin förmåga.

Jag kan ju då inte hoppas på att få ett binärt svar på detta inlägg i form av t ex 😡 för ”stämmer” och 🤣 för ”stämmer inte” iom att Hägern redan är bunden av sin roll till en viss reaktion (jag orkar inte kolla upp @Waterhouse facit för vilken reaktion som betyder vad mendet är väl typ tumme upp för att markera att man löst och hjärtlgon om man delar någons uppfattning osv).
Sur gubbe betyder "så dumt att klockorna stannar" och är nog vad jag skulle ge detta. Hur ska SL avgöra om Hägerstrand följer formaliserat emojianvändande menar du? Jobbar Fjodor på våning 7 1/2 och har där en direktlänk in i Hägerstrands medvetande så han kan avgöra det?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,407
För tusende gången, jag ser inte riktigt vitsen med att försöka utröna det vi inte ska diskutera enligt SL. Om vi klurar ut att Hägerstrand använder formaliserat emojianvändande säger det inget om hans färg för mig iaf.

Det som är intressant och något vi får prata om är att Basse hävdar powerroll. Jag tror på honom.

Det intressantaste speluppläggsinlägget, utifrån min kunskap om spelet, har varit inlägg 41 av Anthrox, följt av Hägerns spekulation om att roll och förmåga roterar (något vi dock lär få svar på runda 2 oavsett).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Det här får du gärna utveckla. Det borde ju inte vara en slutsats du kommit till genom kunskap om din egen förmåga, för då blir du diskad, men det känns som en rätt långsökt slutsats att komma till annars? Hur menar du?
Det här spelet är precis som Mäster Ulv 6!

Det står i anmälningstråden att det tillkommer roller/förmågor som påverkar röstningen, och med min egen uppfattning kring hur spelet fungerar var det där jag landade.

Att roller byts mellan rundorna låter väldigt rimligt i mina ögon, så det lär vi få svar på då.

För övrigt håller jag med Impe om att Hägers förmåga är "formaliserat emojianvändande".
Och att Vimes mer ser ut som en ulv som försöker, än en bybo med ett tydligt uppdrag.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,673
Location
Oktoberlandet
Ja specialförmågornas användning kommer vi få mer svar på i R2.

Hur många röda ulvar tror vi är i spel då?
På 13 spelare så är det väl minst 3.
På det så verkar vi ju ha en väldans massa olika specialförmågor på gång.
Kan det finnas DFT eller är nån tom självaste Jesus i egen hög person igen😂?

SL kommer ha att göra efter deadline ikväll👍
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Just det, BB7:s roll är uppenbart "Lågflygarn", men jag hoppas att förmågan ger en riktigt bra payoff som kompensation till att han inte är med och spelar lika mycket men jag utgår ifrån att det är värt det. Med över 800 spelare anmälda till spelet har vi väl råd med att han är off en runda eller så typ.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,673
Location
Oktoberlandet
Just det, BB7:s roll är uppenbart "Lågflygarn", men jag hoppas att förmågan ger en riktigt bra payoff som kompensation till att han inte är med och spelar lika mycket men jag utgår ifrån att det är värt det. Med över 800 spelare anmälda till spelet har vi väl råd med att han är off en runda eller så typ.
Så skönt för oss andra att BB7 tvingas till Lågflygning😂

Njaee, det jag ironiskt vill lägga till debatten är att det är väldans osäkert att sätta fraktionsfärg på det av Fjodde tvingade beteendet.
En del missar att läsa av andra rätt när vi läser av ordagrant och glömmer av att just den spelaren kanske har nån variant av grej som INTE andra har pga av omständigheter som SL 😇konstrat till med.

Xyas har nog som sin grej att denne måste vara överaktivt engagerad och bara spruta ut sig förslag, ideer och frågor.
Outar väl Siare under galjen snart😉


OBS: de där över 800 spelarna åkte direkt ut som bybor när ngr röstade Alla i anmälningstråden så undrar om du missade att ljuga där nu Anthrox🟨 kort!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,363
Så skönt för oss andra att BB7 tvingas till Lågflygning😂

Njaee, det jag ironiskt vill lägga till debatten är att det är väldans osäkert att sätta fraktionsfärg på det av Fjodde tvingade beteendet.
En del missar att läsa av andra rätt när vi läser av ordagrant och glömmer av att just den spelaren kanske har nån variant av grej som INTE andra har pga av omständigheter som SL 😇konstrat till med.

Xyas har nog som sin grej att denne måste vara överaktivt engagerad och bara spruta ut sig förslag, ideer och frågor.
Outar väl Siare under galjen snart😉


OBS: de där över 800 spelarna åkte direkt ut som bybor när ngr röstade Alla i anmälningstråden så undrar om du missade att ljuga där nu Anthrox🟨 kort!
Det var 10 299 spelare som hängdes i början, inte 800 (om jag inte räknat fel någonstans). Det är för övrigt vi som är anmälda som är spelledare, och Fjodde som är spelaren i spelet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,673
Location
Oktoberlandet
Som sagt, var är Xyas?

RÖST: @Xyas
Intressant att Basse och jag båda röstar på en lågflygare.
Vi krigade nämligen som bybogalningar i januari och har nog lite svårt för just lågflygare sen senast.
Det tog på nerverna att tokgräva på andra bybor men till sist ändå lyckas nosa fram rätt till slut.
Efter det vill i alla fall jag ”städa bort” de osäkra lågflygarna i god tid i stället för att dreva ut engagerade bybor som jag felaktigt hakat upp mig på några sketna småformuleringar om.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,747
Location
Stockholm
Roller kommer slumpas ut på nytt inför R2 (baserat på " runda 2 börjar 22.00ish (beror på hur lång tid det tar att skicka ut PM) " i startinlägget.
Det där tror jag absolut inte på. Jag tror att Fjodde har så mycket att kontrollera och räkna på mellan rundorna innan vi kan spika ett resultat att det lär ta minst en timme.
 
Top