Varulv rollspel.du - R1

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Hej alla varulvspelare!

Som ni märkt i era PM så har ni fått en roll och en förmåga.
Dessa är alltså hemliga och ni får inte prata om dem eller säga vad er förmåga gör.
Bryter man mot detta så är man ute ur spel direkt!

Ni har också fått en grupptillhörighet bybo eller ulv.

Det finns powerroller i spel. Dessa får ni prata om.

Väktaren kan skydda en spelare från nattmord. Får inte väkta samma spelare två rundor i rad.
Siaren kan sia en annan spelare och se dess grupptillhörighet.

Det gäller alltså att hitta och döda alla ulvarna innan det är försent!
Byborna vinner om alla ulvarna är utslagna, ulvarna vinner om de är lika många som byborna.
Vanligt jäkla ulvspel (tm) (fast kanske inte helt... sorry!)

Spelet börjarde alltså i anmälningstråden och den första som förolyckades var @Octagonal och han var ulv. @Octagonal du får säga något fyndigt när du får tid över.
Eftersom ni röstade ut @Alla så kommer hängs alla som inte är med i spelet. Kan tyckas lite trist men så är det. De var alla bybor.

Gult kort till @Sidd @BiobunkerVII @Hägerstrand för att ha postat efter stopposten i anmälningstråden.

Till de lyckliga 13 som är kvar så börjar nu runda 1. Lycka till.

@Waterhouse
@Anthrox
@Andersson
@Vimes
@w176
@Xyas
@Basenanji
@Sidd
@BiobunkerVII
@Brynolf
@Hägerstrand
@Yem_86
@Impetigo

Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet.
2: Ni får inte redigera/radera inlägg eller kopiera text eller bilder från PM.
4: Ni får inte nämna era roller, rollers förmågor eller resultatet av användningen.
5: Martin3's verktyg kommer vara den officella röstlängden. Bara röster som skrivs i fetstil med @ kommer räknas; exempel Röst: @ fjodorsenuba
6: Stäng av visningsläget på forumet innan spelet börjar för att slippa PM-gate . Fråga om ni vill ha hjälp med detta.
7: Kontakta alltid SL om tveksamheter angående regler. (Förstår om det är extra frågor under detta spel!)
8: När rundans stopptid uppnåtts är rundan slut och inga fler inlägg är tillåtna denna runda. Specialregler kring röstning finns.

Röstverktyg: https://werewolf.florin.nu/82825

Runda 1 slutar 18:e februari kl 21.00 och runda 2 börjar 22.00ish (beror på hur lång tid det tar att skicka ut PM)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Kul att vara i gång!

Jag invänder som alltid mot att ha samtalsämnen som är förbjudna, det blir godtyckligt vad som får och inte får sägas, några bryter alltid ändå mot reglerna med fmit eller inte och ibland får ulvarna dolda fördelar för att gottgöra att enskilda bybor inte följt reglerna vilket också känns godtyckligt. Det går aldrig att veta vad som är och inte är förbjudet, alltså var går gränsen för när jag räknas som att jag pratar om min roll? Får jag spekulera i vad de olika rollerna kan tänkas ha för förmågor? Omöjligt att svara på förstås då det blir helt subjektivt hur man tolkar reglerna.

Med det sagt så är det väl bara att köra på med så öppna kort vi kan och nagelfara varandra in absurdum som vi är så bra på att göra.

Tror vi att gula kort är en grej eller bara fluff? Kan man åka ut för att man bryter mot reglerna?

Röst: @Xyas
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Mjahapp, lite småtrist att vara igång med spel igen.

Om jag förstår det rätt så får INGEN av oss diskutera någon annans roll heller? Men att ALLA har någon form av roll. Och att det i övrigt är VJVS, och således bör behandlas som det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,372
Jag är peppad och har börjat läsa in mig på all möjlig shit i tidigare varulvsspel, för jag anar att referenser till metagrejer kommer vara en grej. Har i tips om vad man borde läsa in sig på?
Kul att du är med!

Ja, det verkar vara referenser till en massa gamla varulvsspelsgrejer. Inte så lätt att kom in som ny i! :gremeek:

Svårt att veta vart jag kan peka dig. Jag vet en grej - men den får jag ju inte säga p.g.a. regeln om att inte prata om rollerna (antar jag? I likhet med Impetigo tycker jag att "prata inte om rollerna"-regler alltid skapar massa svåra gråzoner). Men ett generellt tips tror jag är att läsa eftersnack (ofta "Game over"-tråden för respektive spel): grejer som varit en grej under spelet brukar ju behandlas i de diskussionerna.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Med 14 anmälda spelare och vad som till ytan ser ut att vara ett vanligt spel är det väl bara till att dreva folk tänker jag? Och eftersom vi tenderar att göra misstaget i att plocka ut en aktiv bybo som trampat snett över en lågflygande schrödingers ulv tycker jag vi kan fokusera på att inte tillåta folk att lågflyga.

Röst: @Hägerstrand
Du har slängt in likes på alla poster hittills, men inte postat något än. Har du något matnyttigt att tillföra som inte får dig diskad?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Kul med 13 personer.:)
Jag är speciellt glad över att inte vara ond det här spelet. Det är alltid roligare.
Kommer vara upptagen med blood on the clocktower framåt 4 men kommer in mer i morgon.
Själv gillar jag tidiga röster även om de inte har mycket substans för det är alltid krångligare för ulvar att backtracka än att att vänta och se läget. Man kan ju alltid ändra sig sen.
Röst: @Vimes
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Med 14 anmälda spelare och vad som till ytan ser ut att vara ett vanligt spel är det väl bara till att dreva folk tänker jag? Och eftersom vi tenderar att göra misstaget i att plocka ut en aktiv bybo som trampat snett över en lågflygande schrödingers ulv tycker jag vi kan fokusera på att inte tillåta folk att lågflyga.

Röst: @Hägerstrand
Du har slängt in likes på alla poster hittills, men inte postat något än. Har du något matnyttigt att tillföra som inte får dig diskad?
Vart kommer extra personen ifrån?:unsure:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
Hej hopp! Nu kör vi! Jag ser fram mot det här partiet något särskilt med tanke på att vi har med w176 och Yem_86! Kul att ni är med! Sedan verkar det här partiet vara klurigt utifrån den design Fjodorsenuba presenterat: traditionellt spel men med någon sorts twist?! Är det då rimligt att utgå från att vi har vissa roller med eller inte? Eller är det något annat vi borde gå på för att lista ut vem som är vem?

Om jag får vara petig så läser jag att vi får prata om roller, men inte förmågorna - och tja, jag ser gråzonerna, men tänker att vi helt enkelt får försöka undvika de mest känsliga situationerna. Siare och väktare tycker jag ändå kan tänkas ingå i vad som är ett ”traditionellt spel” och det stämmer in på Fjodorsenubas regler ovan. Nej, outa inget ännu!

Summa summarum: jag tycker att vi ska spela ”som vanligt”. ”Vanligt jävla varulvsspel” med andra ord, med frågor och dialoger för att ge oss kunskap om varandra och pressa eventuella ulvar. Vi vill göra det jobbigt att vara ulv!

Men det räcker inte att bara diskutera osv - vårt bästa verktyg är att rösta med tydlig motivering. För oavsett Fjodorsenubas design så lär en sak vara given: ulvar vill inte rösta ut ulvar.

(Det här uppfattas nog av många som självklart, men jag vill få in w176 i spelet!!)

Vem vill jag börja pressa? Vi börjar med dig w176 som jag vet minst om: vad fick dig att vilja vara med nu? Hur tänker du att vinna bästa sätt vinner? 🙂

RÖST: @w176
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Hallå!
Kul att vara igång, kul med nya (för mig) ansikten etc. @w176 man kan se din onlinestatus!

Spelet börjarde alltså i anmälningstråden och den första som förolyckades var @Octagonal och han var ulv.
Spelet började alltså i anmälningstråden, men varför förolyckades Octagonal? Nattmördad, av vem?
Vad mer kan vi utläsa ur anmälningstråden tror ni?

Jag hoppar på Anthrox Hägerstrandsdrev
RÖST: @Hägerstrand
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Hej hopp! Nu kör vi! Jag ser fram mot det här partiet något särskilt med tanke på att vi har med w176 och Yem_86! Kul att ni är med! Sedan verkar det här partiet vara klurigt utifrån den design Fjodorsenuba presenterat: traditionellt spel men med någon sorts twist?! Är det då rimligt att utgå från att vi har vissa roller med eller inte? Eller är det något annat vi borde gå på för att lista ut vem som är vem?

Om jag får vara petig så läser jag att vi får prata om roller, men inte förmågorna - och tja, jag ser gråzonerna, men tänker att vi helt enkelt får försöka undvika de mest känsliga situationerna. Siare och väktare tycker jag ändå kan tänkas ingå i vad som är ett ”traditionellt spel” och det stämmer in på Fjodorsenubas regler ovan. Nej, outa inget ännu!

Summa summarum: jag tycker att vi ska spela ”som vanligt”. ”Vanligt jävla varulvsspel” med andra ord, med frågor och dialoger för att ge oss kunskap om varandra och pressa eventuella ulvar. Vi vill göra det jobbigt att vara ulv!

Men det räcker inte att bara diskutera osv - vårt bästa verktyg är att rösta med tydlig motivering. För oavsett Fjodorsenubas design så lär en sak vara given: ulvar vill inte rösta ut ulvar.

(Det här uppfattas nog av många som självklart, men jag vill få in w176 i spelet!!)

Vem vill jag börja pressa? Vi börjar med dig w176 som jag vet minst om: vad fick dig att vilja vara med nu? Hur tänker du att vinna bästa sätt vinner? 🙂

RÖST: @w176
Jag tänker att Vimes medvetet designat reglerna i spelet för att skapa förvirring i det vanliga jävla varulvsspelet.
Jag läser det som att vi varken får nämna rollen eller förmågan, så det bästa är nog att undvika dem eller tassa runt den heta gröten tills Fjodde smäller oss på fingrarna (två gula kort ger ett rött?). Och den mekaniken är ju så dold det går att få, så jag vet inte om det kommer ge mycket mer än en del flummigt brus i trådarna och således kanske bäst ignoreras ändå? Och sen är väl frågan om vi ens tjänar något på att spekulera i vad andra har för förmågor?
Så jag håller med här, vi bör fokusera på att spela vanligt.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,551
Jag trodde spelstarten skulle vara igår så ni blir det knas för mitt deltagande i början av R1, jag ska strax iväg och spela Arkham Horror och kommer nog inte hinna titta så mycket.
Hårt gult kort @fjodorsenuba!
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Om jag får vara petig så läser jag att vi får prata om roller, men inte förmågorna - och tja, jag ser gråzonerna, men tänker att vi helt enkelt får försöka undvika de mest känsliga situationerna. Siare och väktare tycker jag ändå kan tänkas ingå i vad som är ett ”traditionellt spel” och det stämmer in på Fjodorsenubas regler ovan. Nej, outa inget ännu!
Röst: @Basenanji
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Tjofräs! Jag var inte så involverad i anmälningstråden, trodde det bara var på skoj att spelet redan var igång då. Och det måste det ju ha varit. På skoj alltså. Ingen visste vilken roll de hade vid det laget så det går ju omöjligt att läsa nåt vettigt ur "runda noll". Och att Octa dödde är ju också bara blaj, han var inte ens med.


Jag tolkar reglerna som att vi inte får prata om våra egna roller/förmågor, men att det är ok att spekulera om andras? Vad säger @fjodorsenuba här?
 
Top