Varulv rollspel.du - R1

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Vi höhö-ar bort att anmälningstråden skulle vara en del av spelet, men Fjodor har väl sagt att så är fallet flera gånger nu, såväl i trådstarten som i anmälningstråden. Jag tror det är där vi hittar ulvar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Kul att vara i gång!

Jag invänder som alltid mot att ha samtalsämnen som är förbjudna, det blir godtyckligt vad som får och inte får sägas, några bryter alltid ändå mot reglerna med fmit eller inte och ibland får ulvarna dolda fördelar för att gottgöra att enskilda bybor inte följt reglerna vilket också känns godtyckligt. Det går aldrig att veta vad som är och inte är förbjudet, alltså var går gränsen för när jag räknas som att jag pratar om min roll? Får jag spekulera i vad de olika rollerna kan tänkas ha för förmågor? Omöjligt att svara på förstås då det blir helt subjektivt hur man tolkar reglerna.

Med det sagt så är det väl bara att köra på med så öppna kort vi kan och nagelfara varandra in absurdum som vi är så bra på att göra.

Tror vi att gula kort är en grej eller bara fluff? Kan man åka ut för att man bryter mot reglerna?

Röst: @Xyas
Halloj
Har varit ute å flängt med bestyr men nu kör vi!
Här gäller det tydligen att hålla skrivandet i styr så jag inte åker pga regelbrott, lurigt. Räknar kallt med att Basse/Vimes kommer ryka bara pga det.
Jag har iaf inget att dölja👍

Att Octa var ulv var ju inget oväntat och kul att alla andra på forumet nu äntligen vågat ta steget och vara med som bybor.
Välkomna åter i spel och ni som drevade ut dem har ju onekligen lite att stå till svars för. 😇

Gissar att Fjodde skojade lite med gula kort men jag blev ändå lite skraj över om det skulle vara nåt - kommer göra mitt bästa med att inte skriva nåt efter deadline i alla fall.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Spelet heter ju rollspel.se av en anledning, men jag tror vi behöver ett förtydligande från @fjodorsenuba

Får vi prata om vad andra kan tänkas ha för roller/förmåga och hur de fungerar (och alltså bara inte om sina egna), eller är det helt förbjudet att prata om de över huvud taget?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Fjodor från anmälningstråden:
Glöm inte att Jesus kanske fått en xenomorph i sig under Paradiseulvtell. Mäster ulv och kardinalenna kanske skapar rymdbolag och slåss mot mörkret i föreningslokalen. En och annan drake och demon kanske också lurar i flaggorna...

Jag tror:
1. Vad vi skrev i anmälningstråden spelar roll
2. Vi får se hemliga förmågor från förra årets spel
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
881
5Hej @Yem_86 och @w176 ! Kul att ni är med. Chansar jag rätt på att ni båda använder hon/henne-pronomen? Det refereras ju rätt ofta till folk i tredje person här och jag vill inte felköna av misstag.

Spelet börjarde alltså i anmälningstråden och den första som förolyckades var @Octagonal och han var ulv. @Octagonal du får säga något fyndigt när du får tid över.
Eftersom ni röstade ut @Alla så kommer hängs alla som inte är med i spelet. Kan tyckas lite trist men så är det. De var alla bybor.

Gult kort till @Sidd @BiobunkerVII @Hägerstrand för att ha postat efter stopposten i anmälningstråden.
Som @Impetigo och @Vimes skrev om blir det en bedömningssport när vissa saker inte får nämnas i spel. Färgkodningen ovan kan eventuellt vara en hint om att regelbrott leder till att man byter färg, och alltså en del av spelet. I så fall borde byn vara extra försiktig med sånt, men också lite uppmärksam på om någon gör sig skyldig till regelbrott utan att SL går in i tråden och dömer. Det här kan precis lika gärna vara denna månads fullständigt debila teori från min sida.

Du har slängt in likes på alla poster hittills, men inte postat något än. Har du något matnyttigt att tillföra som inte får dig diskad?
Jag är 100% närvarande och med i spel.

Äsch, jag hade hoppats att ulvarna skulle få lite mer rep innan någon tog upp det, men du har så rätt.

Röst: @Basenanji

Vad är det du finner ulvigt i vad Basse skrev där?
De fick kanske nån liten replängd i alla fall.

Hela spelet hittills inklusive mitt inlägg är ju rätt kryptiskt, men med tanke på upplägget och reglerna så spelar vi just nu "håningsfälla the musical" ända tills ulvarna har listat ut tillräcklig mekanik för att kunna imitera den, och då blir det svårare. @Anthrox och @Impetigo läser jag i alla fall som snorgröna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Jag är peppad och har börjat läsa in mig på all möjlig shit i tidigare varulvsspel, för jag anar att referenser till metagrejer kommer vara en grej. Har i tips om vad man borde läsa in sig på?
Välkommen in i spel.
Nu vet jag ju inte din status så detta kanske hjälper ulvalaget mer än nödvändigt men gissar att ulvarna ändå snackar ihop sig och tippsar varandra så:

Finns väl en massa tipps att dra till med:
Vad dig själv och delta aktivt och så transparent som möjligt.
En bybo ljuger aldrig (dock lurigt med reglerna nu denna gång då vi inte får prata om …)
Försök gräva på oss andra spelare med frågor och att hitta nåt på oss som du tycker ser ut som att det verkar döljas nåt.
Ulvarna vill ju inte vara i rampljuset och gillar att chilla lite utan att dra på sig heat.

Det finns en del med Varulvspelteorier som gamla stofiler såsom Vimes å Basse brukar komma dragande med såsom tex: UlvaBasses (var det snott från Vimes) teori om Ulvrationalitet från MU5 förra året. Den handlade (om jag fattat rätt) typ om att om vi spelare beter oss på ett visst sätt som Varulv. Basse raddade upp att det fanns dessa kategorier av Ulvar: med Basses förslag om vilka ulvar vi andra är.
Kaoziga ulvar: Basse, RasmusL, KK, Anthrox

Försiktiga och intelligenta ulvar: Impetigo, Waterhouse, Octagonal, Empiricus, Brynolf, Andersson

Nybörjarulvar: HerrK, LegoIvar, Hägerstrand, Skarpskytten

Konsekventa och lagom försiktiga ulvar: Sidd, Biobunker VII, Fjodorsenuba

Du som ny här skulle tex kunna hamna i gruppen nybörjarulvar.
Har lite anteckningar sparat om detta men kolla in MU5 mer.
För övrigt så är detta Basses påstådda överblick (denna gång var denne ulv så vete tusan om det var ärligt tyckande).
Vete tusan om Biobunker ska klassas som försiktig, Waterhouse som försiktig och Basse själv som Kaozig som ulv?

Men detta är egentligen överkurser som jag vete tusan ger så mycket.

Kolla ett par rundor in i spel hur folk röstat och ligger i röstdrev. Följer en spelare nån annan.
Har två spelare beröringsskräck?
Låssas 2 spelare bråka osv?
Kan du hitta en spelare som spelar ”onaturligt” och försöker föreställa sig att vara bybo…
Osv.

Ingen fara att skriva fel- delta och ha kul👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Med 14 anmälda spelare och vad som till ytan ser ut att vara ett vanligt spel är det väl bara till att dreva folk tänker jag? Och eftersom vi tenderar att göra misstaget i att plocka ut en aktiv bybo som trampat snett över en lågflygande schrödingers ulv tycker jag vi kan fokusera på att inte tillåta folk att lågflyga.

Röst: @Hägerstrand
Du har slängt in likes på alla poster hittills, men inte postat något än. Har du något matnyttigt att tillföra som inte får dig diskad?
13 spelare😇
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Hallå!
Kul att vara igång, kul med nya (för mig) ansikten etc. @w176 man kan se din onlinestatus!


Spelet började alltså i anmälningstråden, men varför förolyckades Octagonal? Nattmördad, av vem?
Vad mer kan vi utläsa ur anmälningstråden tror ni?

Jag hoppar på Anthrox Hägerstrandsdrev
RÖST: @Hägerstrand
Hade Octa rätt med iden om att alla egentligen är bybor?
Nej - jag skojjar- tror inte @fjodorsenuba skulle få köra mer spel med oss om vi bara kommer jaga bybor i 7 rundor.
Jag tror Fjodde lite skojfluffa med Octa-texten.
Känns lite krystat WH att du lyfter det så men ok - jag ska inte vara grinig😇
Det är bra att lyfta på alla stenar👍

Jag läser det som att anmälningstråden inte påverkar spel nu.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Jag tänker att Vimes medvetet designat reglerna i spelet för att skapa förvirring i det vanliga jävla varulvsspelet.
Jag läser det som att vi varken får nämna rollen eller förmågan, så det bästa är nog att undvika dem eller tassa runt den heta gröten tills Fjodde smäller oss på fingrarna (två gula kort ger ett rött?). Och den mekaniken är ju så dold det går att få, så jag vet inte om det kommer ge mycket mer än en del flummigt brus i trådarna och således kanske bäst ignoreras ändå? Och sen är väl frågan om vi ens tjänar något på att spekulera i vad andra har för förmågor?
Så jag håller med här, vi bör fokusera på att spela vanligt.
…Vimes designat spelet…?
Anthrox: ta en extra kaffe nu.
Om jag missuppfattat dig så får du skicka kaffetermosen till mig tack😇
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,391
Fjodde, det finns ingen länk till röstverktyget i startposten, kan du lägga till ett?

Röst: @Basenanji
Sällar mig till det grönare drevet nu när Häger visat framfötterna. Har spaning på ett flertal spelare nu som är rätt duktiga på att klafsa runt i sörjan som Fjodde skapat :D
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Öh, vill ni att jag ska svara på nåt eller är det tillräckligt att skriva en (1) post för att bli utröstad? 😀
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Öh, vill ni att jag ska svara på nåt eller är det tillräckligt att skriva en (1) post för att bli utröstad? 😀
Ja du... Galaxhjärnorna har tydligen kommit på något och tycker du fulat ut dig. Jag greppar det inte riktigt.
Vi har grupptillhörighet (ulv/bybo) och powerroll (siare, väktare etc) vilket vi får prata om. Sedan finns även roll och förmåga vilket man inte får nämna något om.

Du skrev att man fick prata om roll, menade du powerroll (siare/ väktare) där eller något annat?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Även om Basse väl alltid är röd måste jag erkänna att jag inte riktigt fattar vad det är ni ser i honom som är så ulvigt just nu. :gremconfused::gremconfused::gremconfused::gremconfused::gremconfused:
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Även om Basse väl alltid är röd måste jag erkänna att jag inte riktigt fattar vad det är ni ser i honom som är så ulvigt just nu. :gremconfused::gremconfused::gremconfused::gremconfused::gremconfused:
Kan du posta ett inlägg utan en gremlin-emoji Vimes?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Säg att Anthrox måste skriva något osant i varje post som om det vore en tokrolig rond av Paradise Ulvtell, och Vimes måste posta en emoji i varje inlägg, vad säger det oss om deras grupptillhörighet ulv/bybo? Inget såvitt jag kan se.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Spelet heter ju rollspel.se av en anledning, men jag tror vi behöver ett förtydligande från @fjodorsenuba

Får vi prata om vad andra kan tänkas ha för roller/förmåga och hur de fungerar (och alltså bara inte om sina egna), eller är det helt förbjudet att prata om de över huvud taget?
Att spekulera i andras roller förmågor är okej, Bara inte prata om sin egen roll eller förmåga.
 
Top